0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Door iemand te vragen die hetzelfde ooit gedaan heeft Ik heb er zelf achter ook ooit 3 tandjes bijgezet. Dit ging met dezelfde ketting, maar ik moet erbij zeggen dat die met de originele setting erg ver in de spanners staat. M.a.w. Die ketting is eigenlijk een schakeltje te lang.Dus als je nu je achterwiel relatief ver naar achter hebt staan en de ketting staat niet retestrak, dan zal het wel lukken met je originele ketting. Alleen zal je wiel dan wat verder naar voren komen, maar dit maakt niets uit.Wat het ,eventueel vervangen van je voortandwiel door een kleiner exemplaar ,betreft moet je gewoon effe kijken hoe het zit met je achterbrug. In mijn geval gaat de ketting inderdaad in de brug vreten, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.Ik ben overigens weer terug naar de originele setting. Ik vond de trekkracht niet echt denderend toegenomen en ik vond de verhoudingen niet echt lekker meer zeg maar.Wat ook een reden was om terug te gaan is de manier waarop de snelheid gemeten wordt. Bij mij dus via een sensor bij het voortandwiel. Met een groter achtertandwiel moet je voortandwiel meer omwentelingen maken voor dezelfde snelheid te krijgen. Maw. Je KM teller geeft altijd een te hoge snelheid aan, en nog erger, je KM stand loopt sneller op Daar heb je wel setjes voor omdat op te heffen maar die zijn niet goedkoop. Je kan natuurlijk ook de sensor loshalen en een GPS gebruiken voor snelheids meting. Blijft je KM stand ook lekker jong
Citaat van: "karz"Door iemand te vragen die hetzelfde ooit gedaan heeft Ik heb er zelf achter ook ooit 3 tandjes bijgezet. Dit ging met dezelfde ketting, maar ik moet erbij zeggen dat die met de originele setting erg ver in de spanners staat. M.a.w. Die ketting is eigenlijk een schakeltje te lang.Dus als je nu je achterwiel relatief ver naar achter hebt staan en de ketting staat niet retestrak, dan zal het wel lukken met je originele ketting. Alleen zal je wiel dan wat verder naar voren komen, maar dit maakt niets uit.Wat het ,eventueel vervangen van je voortandwiel door een kleiner exemplaar ,betreft moet je gewoon effe kijken hoe het zit met je achterbrug. In mijn geval gaat de ketting inderdaad in de brug vreten, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.Ik ben overigens weer terug naar de originele setting. Ik vond de trekkracht niet echt denderend toegenomen en ik vond de verhoudingen niet echt lekker meer zeg maar.Wat ook een reden was om terug te gaan is de manier waarop de snelheid gemeten wordt. Bij mij dus via een sensor bij het voortandwiel. Met een groter achtertandwiel moet je voortandwiel meer omwentelingen maken voor dezelfde snelheid te krijgen. Maw. Je KM teller geeft altijd een te hoge snelheid aan, en nog erger, je KM stand loopt sneller op Daar heb je wel setjes voor omdat op te heffen maar die zijn niet goedkoop. Je kan natuurlijk ook de sensor loshalen en een GPS gebruiken voor snelheids meting. Blijft je KM stand ook lekker jong Aha okee daar kan ik wel iets mee. Heb jij een moment slutel ? Of heb je je achterwiel op gevoel vastgedraaid? Mijn ketting staat idd vrij ver naar achteren en ik heb ruimte met de speling. Ik ga dan toch eens een 41 of 42er proberen. Verder wordt mijn snelheid bij het achterwiel gemeten, dus ik heb dat probleem niet.
Hallo,Ik heb nu een 14-er tandwiel voor en een 39er achter. Nu wil ik graag achter een groter tandwiel (3 tandjes meer). De goedkoper oplossing was een kleiner voor, maar dan vreet ie mijn brug op (heb ik me laten vertellen). Dus dan maar voor een groter achterblad.Nu is mijn vraag : Dien je dan ook je ketting te vervangen (blad en ketting zijn nog nieuw) ivm lengte, of haal je het verschil van 3 tandjes meer achter net zonder een langere ketting aan te schaffen? Hoe kan je daar het beste achterkomen?
Hey Pat, weet je wel zeker dat je dit wilt doen??Die brommer is nog nieuw en loopt toch prima, ik zou 't me toch nog es ff goed overdenken voor ik aan de overbrenging begon te kloten. En zoals Karz al schreef, meestal valt dit tegen achteraf.Momsleutelke heb ik ook nog wel als je toch de stijfkop wilt uithangen
Citaat van: "Gieskes"Hey Pat, weet je wel zeker dat je dit wilt doen??Die brommer is nog nieuw en loopt toch prima, ik zou 't me toch nog es ff goed overdenken voor ik aan de overbrenging begon te kloten. En zoals Karz al schreef, meestal valt dit tegen achteraf.Momsleutelke heb ik ook nog wel als je toch de stijfkop wilt uithangen Hehehe jullie hebben me vooralsnog even tot halt geroepen.. Maaaaar ik wil zo graag nog meer power onderin...Ik rij nooit top toeren of tegen de top aan(?)P