Motor Forum Limburg

Techniek => Help! => Topic gestart door: SuzukiLimburg op 10 mei, 2011, 13:22:57

Titel: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: SuzukiLimburg op 10 mei, 2011, 13:22:57
God nondeju!! :evil:
Ik probeer de race-uitlaten van de motor te verwisselen voor de originele ivm geluidsoverlast  :dunno:
Nu heb ik 2 van de 8 imbus bouten los gekregen, maar die andere 6 zitten goed vast en de imbus kopjes zijn ondertussen al rond gedraaid. Ik heb echt een hekel aan die slechte imbus bouten.

Nu maar proberen of ik er een boutje op kan lassen, maar anders moet ik ze dus gaan afslijpen en dan weet ik niet of ik die uitlaten ooit nog kan gebruiken.

Of heeft iemand nog andere goede ideeën?
Titel: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: DeWitte op 10 mei, 2011, 13:52:16
zitten die niet vast met beugeltjes of klemmen? foto?
Titel: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: karz op 10 mei, 2011, 15:44:50
een linkse tap heeft me nog nooit teleurgesteld, zelfs niet bij die  :guns: geborgdmiddelde imbussen van de remschijven van de RS..
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: @Nippon op 10 mei, 2011, 16:28:23
http://shop.berner.eu/berner/be/category/461261/Metaal/Handgereedschappen/Tangen_en_boutenscharen/Vise-Grip_Tangen?conversationContext=1

of  (http://www.interimage.nl/imgs/aansteker1gr.jpg) ;)
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Herr Tod op 11 mei, 2011, 00:44:10
Simpel is best. Maak er een zaagsnede in, haal een goede schroevendraaier, maar echt een goede, niet zo'n vierkante prul maar een degelijke lange ergonomische schroevendraaier, en dan draai je die dingen zo met het handje los. Wa Yvo? :mrgreen:

Mocht dat het nog steeds niet doen, dan de pneumatische slagmoersleutel er op, dat komt wel los.

Slijpen, uitboren en tappen is ook niet iets om bang voor te zijn, wel de laatste optie.

(http://www.denttools.co.uk/ekmps/shops/dentrix/images/wz01-wurth-zebra-multi-tip-ratchet-screwdriver-245-p%5Bekm%5D400x300%5Bekm%5D.jpg)

(http://images.kapaza.com/photos/27700000/27726500.jpg)
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Yvil op 11 mei, 2011, 08:09:02
Citaat van: Herr Tod op 11 mei, 2011, 00:44:10
Simpel is best. Maak er een zaagsnede in, haal een goede schroevendraaier, maar echt een goede, niet zo'n vierkante prul maar een degelijke lange ergonomische schroevendraaier, en dan draai je die dingen zo met het handje los. Wa Yvo? :mrgreen:

Inderdaad!!  :shock:  Daar stond ik "hendig" van te kijken van het verschil dat goed materiaal kan maken!!  :yes6rs: 
Na de eerste paar pogingen aan die kiebel van mij dacht ik "Oh jah, nee maar met die andere schroevendraaier
gaat het vast en zeker WEL lukken Q...  :?" Wat bleek, het maakt schijnbaar toch echt verschil hahaha :thumbsup:


@ SuzukiLimburg: Succes  :mrgreen:

Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: SuzukiLimburg op 11 mei, 2011, 09:37:36
Thanks voor de tips mensen. Ik heb al eerder met dit bijltje gehakt en mijn post in het auw-wieverhok was eigenlijk meer bedoeld om de frustratie van me af te schrijven en met jullie te delen  :mrgreen:
Maar goed dat er een apart topic van gemaakt is, altijd goed om deze kennis te delen.

- Linkse tap heb ik niet en dus ook niet geprobeerd. Moet ik toch maar eens aanschaffen.
- Griptang heeft geen nut want de kop is bol en daar krijg je onvoldoende grip op. De tang schiet er af, heb ik geprobeerd.
- Warm stoken heb ik geprobeerd, maar aangezien de kop al te rond was kreeg ik te weinig grip met de imbussleutel. Als het om normale bouten zou gaan dan zou ik ze ook warmstoken en dan met de hamer laten schrikken. Werkt bij mij altijd. Deze keer dus niet.
- Inslijpen en dan met de schroevendraaier draaien heb ik ook aan gedacht, maar dat leek me weinig kans te hebben. Toch maar eens proberen.
- Boutje in de kop steken en erop lassen lukte wel, maar de bout brak steeds af boven de las. Waarschijnlijk te zwak geworden door de laswarmte.

1 kant is dan toch uiteindelijk gelukt gisteren nadat ik de bouten met de flex en de powervijl te lijf ben gegaan. Vanavond eens proberen aan de andere kant. Als het goed is heb ik nog genoeg draad over om een moertje op te draaien dat vast te lassen en zo het overgebleven draadeind/bout er uit te draaien. Dan kan ik ze tenminste in de toekomst weer gebruiken.
En dit alles omdat die Duitsers niet van een mooie zware open V-twin symfonie houden  :roll:
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: @Nippon op 11 mei, 2011, 11:47:15
Citaat van: SuzukiLimburg op 11 mei, 2011, 09:37:36
Thanks voor de tips mensen. Ik heb al eerder met dit bijltje gehakt en mijn post in het auw-wieverhok was eigenlijk meer bedoeld om de frustratie van me af te schrijven en met jullie te delen  :mrgreen:
Maar goed dat er een apart topic van gemaakt is, altijd goed om deze kennis te delen.

- Linkse tap heb ik niet en dus ook niet geprobeerd. Moet ik toch maar eens aanschaffen.
- Griptang heeft geen nut want de kop is bol en daar krijg je onvoldoende grip op. De tang schiet er af, heb ik geprobeerd.
- Warm stoken heb ik geprobeerd, maar aangezien de kop al te rond was kreeg ik te weinig grip met de imbussleutel. Als het om normale bouten zou gaan dan zou ik ze ook warmstoken en dan met de hamer laten schrikken. Werkt bij mij altijd. Deze keer dus niet.
- Inslijpen en dan met de schroevendraaier draaien heb ik ook aan gedacht, maar dat leek me weinig kans te hebben. Toch maar eens proberen.
- Boutje in de kop steken en erop lassen lukte wel, maar de bout brak steeds af boven de las. Waarschijnlijk te zwak geworden door de laswarmte.

1 kant is dan toch uiteindelijk gelukt gisteren nadat ik de bouten met de flex en de powervijl te lijf ben gegaan. Vanavond eens proberen aan de andere kant. Als het goed is heb ik nog genoeg draad over om een moertje op te draaien dat vast te lassen en zo het overgebleven draadeind/bout er uit te draaien. Dan kan ik ze tenminste in de toekomst weer gebruiken.
En dit alles omdat die Duitsers niet van een mooie zware open V-twin symfonie houden  :roll:

nou..... :-X ik bedoelde eigenlijk steek je brommer in de fik  ;)

:mrgreen:
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Busaberke op 11 mei, 2011, 12:39:06
Ik ben geen voorstander van linkse tappen. Als het écht goed vastzit krijg je het daar ook niet mee los omdat er door de conische vorm van de linkse tap extra druk op de draadflanken uitgeoefend wordt, wat juist een negatief effect heeft.

wat wél altijd werkt is dit gereedschap van Kukko: (http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/dhzcartools/full8646663.jpg)

Boutjes oplassen is een andere goede olplossing, maar ik zou het dan eerst proberen door een overmaatse (Engelse) impussleutel of torx sleutel in de boutkop te slaan. Daar heb ik mij regelmatig mee kunnen redden.

Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om het zaakje eerst overdadig in te spuiten met een goede kruipolie en dat minimaal een nacht in te laten werken.

Succes!
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: SuzukiLimburg op 11 mei, 2011, 13:36:31
Ik denk niet dat de bouten echt heel erg vastzitten, maar je kunt er gewoon geen kracht meer op zetten omdat de kop dol is. Dus linkse tap blijft een optie.
Een overmaatse imbus erin slaan is geen optie, want je kunt er niet te hard op slaan omdat je dan de uitlaatbochten of de carbon demper stuk of scheef slaat en een Torx wilde ik er niet voor opofferen.

Dat Kokki gereedschap ken ik niet. Hoe werkt dat precies? Eerst uitboren, dan iets erin slaan en dan de resterende draad uitdraaien?
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: karz op 11 mei, 2011, 17:13:13
jong, linkse tap is geweldig.  :bye:

Gewoon even voorboren met een klein ijzerboorke, en dan met de kleinst mogelijke tap het zaakje los proberen te krijgen.
Als er genoeg vlees tussen de tap en de draadflanken (mooi woordje trouwens) zal de druk toch niet zo'n probleem zijn.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Mounty op 11 mei, 2011, 21:41:58
tja, zo'n probleempje heb ik ook wel es op het werk...afgebroken boutjes en dolgedraaide schroeven.
Ik boor m dan op met de maat boor die ook nodig is om de draad te snijden, dan blijft alleen de draad over en die draai je er dan zo uit.
eventueel de tap er een keer doorhalen. Wel vrij precies boren.. :mrgreen: met M6 en M8 lukt me dat wel goed.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Herr Tod op 12 mei, 2011, 00:39:09
Als de kop van de bout eenmaal los is kun je de rest er vaak uit halen door een gaatje te boren en een vierkante priem er in te slaan, vervolgens draai je de boel er zo uit. Liefst niet zo'n spitse zoals ze altijd te koop zijn, beter wat stomper afslijpen, dan kun je een groter gaatje boren van maar een paar mm diep en heb je meer kracht :yes6rs:

Linkse tap is voor linkspoten :oops: :-X
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: karz op 12 mei, 2011, 09:14:21
Vierkante priem lijkt me ook wel een goede idd.
Ochja  :yawn: , ligt er natuurlijk ook aan wat je aan gereedschap in de garage hebt liggen..
Ik heb me ooit zo'n setje  aangeschaft en dan gebruik je het ook.

In dit geval lijkt me een linkse tap wel wat subtieler dan een priem erinhameren, aangezien je op die uitlaatflens bezig bent.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Desmo-devil op 13 mei, 2011, 11:54:29
Uitboren met een klein boortje, daarna iets grote boortje erin, boormachine andersom laten draaien en de restanten van de bout draaien er zo mee uit. (mijn ervaring). Gereedschap van Robert ken ik ook niet maar ziet er goed uit. Wat kost zo een setje ?
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: SuzukiLimburg op 13 mei, 2011, 13:15:29
Interressant topic geworden dit met veel nuttige tips. Helass heb ik er niets aan gehad, hahaha.
Ik heb uiteindelijk de 6 overgebleven bouten onthoofd en de uitlaatpotten eraf kunnen halen en vervangen door de originele potten. Nu moet ik alleen nog een keer de draadeinden uit de oude potten halen maar dat komt goed. genoeg opties heb ik hierboven gezien.

De motor klinkt trouwens wel echt compleet anders nu met die originele uitlaten. Het lawaai komt nu niet meer van de uitlaten, maar van het blok zelf. Heel andere rijervaring.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: karz op 13 mei, 2011, 19:41:15
Dat is echt sip he, met die originele uitlaten..frappedefrappedefrap...  Als je nog meer blokgeluid wil hebben kun je het luchtfilter deksel eraflaten  :yes6rs:
Tenminste op de TLR ging dat vrij gemakkelijk, erg leuk geluid als je 'm van onderop doortrekt , maarrr get's old pretty quick  :yawn:
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Gerard op 15 mei, 2011, 22:27:16
Ooit ook eens een imbus moervast gehad zitten (schijfrem). Met geen paard los te krijgen en uiteindelijk de binnenkant rond  :evil: Van ellende een andere moer op gelast. De warmte van het lassen heeft wonderen gedaan aangezien ik daarna de bout er zo uit kon draaien zonder kracht te gebruiken....
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: BMWhub op 16 mei, 2011, 18:27:23
Citaat van: Gerard op 15 mei, 2011, 22:27:16
Ooit ook eens een imbus moervast gehad zitten (schijfrem). Met geen paard los te krijgen en uiteindelijk de binnenkant rond  :evil: Van ellende een andere moer op gelast. De warmte van het lassen heeft wonderen gedaan aangezien ik daarna de bout er zo uit kon draaien zonder kracht te gebruiken....

Het kon ook zijn dat de bout met locktide geborgd zat en dat je deze eerst warm moet maken voor los te krijgen ( vermoedelijk na het oplassen van de moer )

GRTZ
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Motzippaldy op 16 mei, 2011, 19:28:55
Citaat van: BMWhub op 16 mei, 2011, 18:27:23
Citaat van: Gerard op 15 mei, 2011, 22:27:16
Ooit ook eens een imbus moervast gehad zitten (schijfrem). Met geen paard los te krijgen en uiteindelijk de binnenkant rond  :evil: Van ellende een andere moer op gelast. De warmte van het lassen heeft wonderen gedaan aangezien ik daarna de bout er zo uit kon draaien zonder kracht te gebruiken....

Het kon ook zijn dat de bout met locktide geborgd zat en dat je deze eerst warm moet maken voor los te krijgen ( vermoedelijk na het oplassen van de moer )

GRTZ

:stupid:
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Busaberke op 17 mei, 2011, 12:36:05
Citaat van: SuzukiLimburg op 11 mei, 2011, 13:36:31
Dat Kokki gereedschap ken ik niet. Hoe werkt dat precies? Eerst uitboren, dan iets erin slaan en dan de resterende draad uitdraaien?

Citaat van: Desmo-devil op 13 mei, 2011, 11:54:29
Gereedschap van Robert ken ik ook niet maar ziet er goed uit. Wat kost zo een setje ?

De TD op het werk gebruikt dit gereedschap regelmatig.

Bij de Kokki set boor je, afhankelijk v.d. diameter bout,  eerst een gaatje in de bout, en slaat er vervolgens een geharde pen in.
De pennen hebben 4 messcherpe snijkanten die zich over de gehele boutlengte vast "vreten".
Vervolgens zet je over het uitstekende deel van de pen een passtuk met een zeskante kop, en kun je de bout losdraaien, werkt perfect!

Ik dacht er destijds ca. 90 Euri netto ex. btw voor betaald te hebben.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: Diddl op 15 oktober, 2011, 22:56:11
ik was dit even aan het lezen maar er is nog een manier en dat werkt bij mij in mijn vak (automonteur) altijd

als je de kop van een imbus rond draaid dan sla je er een torxdop in je creeerd dan nieuwe grip en je schrikt hem door de klappen los en vaak kun je de schroef nog opnieuw gebruiken
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: R-yen op 16 oktober, 2011, 08:47:02
Citaat van: diddl TL-R op 15 oktober, 2011, 22:56:11
ik was dit even aan het lezen maar er is nog een manier en dat werkt bij mij in mijn vak (automonteur) altijd

als je de kop van een imbus rond draaid dan sla je er een torxdop in je creeerd dan nieuwe grip en je schrikt hem door de klappen los en vaak kun je de schroef nog opnieuw gebruiken

Uhm.. Bij welke garage werk je?  :shock:
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: QuattroFrits op 16 oktober, 2011, 09:35:39
Citaat van: R-yen op 16 oktober, 2011, 08:47:02
Citaat van: diddl TL-R op 15 oktober, 2011, 22:56:11
ik was dit even aan het lezen maar er is nog een manier en dat werkt bij mij in mijn vak (automonteur) altijd

als je de kop van een imbus rond draaid dan sla je er een torxdop in je creeerd dan nieuwe grip en je schrikt hem door de klappen los en vaak kun je de schroef nog opnieuw gebruiken

Uhm.. Bij welke garage werk je?  :shock:

Dit gebeurd in de meeste garage's, alleen zou ik die bout of schroef dus nooit meer gebruiken.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: SuzukiLimburg op 16 oktober, 2011, 19:49:53
Ja, die methode is mij wel bekend. Een torx of een voermaatse imbus erin rammen. Maar ten eerste kun je bij de uitlaten natuurlijk niet te hard slaan, maar waar ik voornamelijk tegenaan zou lopen is dat jouw methode met Snap-on of andere peperduur professioneel gereedschap wel kan, maar met mijn bokkie-wokkie spul van de Heuts helaas niet, Dan kun je het erna weggooien.

Maar wel goed om alle alternatieven hier op een rijtje te zetten natuurlijk.
Titel: Re: hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?
Bericht door: QuattroFrits op 16 oktober, 2011, 20:50:05
Citaat van: SuzukiLimburg op 16 oktober, 2011, 19:49:53
Ja, die methode is mij wel bekend. Een torx of een voermaatse imbus erin rammen. Maar ten eerste kun je bij de uitlaten natuurlijk niet te hard slaan, maar waar ik voornamelijk tegenaan zou lopen is dat jouw methode met Snap-on of andere peperduur professioneel gereedschap wel kan, maar met mijn bokkie-wokkie spul van de Heuts helaas niet, Dan kun je het erna weggooien.

Maar wel goed om alle alternatieven hier op een rijtje te zetten natuurlijk.

We kunnen op de motorbeurs 2012 wel weer eens kijken of we er iets vinden.