Motor Forum Limburg

Techniek => Remmen => Topic gestart door: DeWitte op 12 augustus, 2011, 07:43:41

Titel: remschijf vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 augustus, 2011, 07:43:41
yep, van mijn witte moet ik de achterremschijf inmiddels nu al vervangen. Er zit flinke speling (1-2mm) op de geklonken busjes en je kunt met de hand (2 vingers al) de remschijf zowel op/neer als zijwaarts bewegen. R-yen en Desmo hebben het laatst gezien en het ook met de brommert van R-yen vergelekene, mijne is echt nu al aan vervanging toe. Ik heb nu zelf bijna 4500 km met het hok (naar voller tevredenheid trouwens) gereden, de teller staat nu op 17dzd.

Eerst nog geprobeert via KTM te verhalen, aangezien er gewoon nog dik 1 jaar (volledige fabrieks- :lol:) garantie op zit,  :lol: jammer dus> A een remschijf is een slijtagedeel, B de speling is binnen de marge? (wat die ook moge zijn, want je krijgt gewoon geen antwoord meer) en C volgens hun kan het geen kwaad :-X De dealer waar ik hem gekocht heb wil er pas over oordelen als ie de moto heeft gezien, nu woont die op dik 400 km v.v. en je bent dus 1 hele dag kwijt. Bij vervanging onder de bovaggarantie (maar daar twijfelde deze al aan de telefoon over> argumentatie gelijk KTM) moet ik dan nog een keer terug naar De Bilt en ben ik 800 km en 2 dagen kwijt. :yawn:

Dus dit het verhaal voor een remschijfje van 167,- euri's, waarvan ik zelf al had aangeboden deze te vervangen als KTM hem zou opsturen. Je voelt hem al> jammer dus, je krijgt gewoon geen antwoord meer. Nu kan je huilen blijven of verder gaan, 2x naar de Bilt rijden is imo ook geen optie en toch ben ik wat dat betreft nogal eigenwijs en wil dat alle delen normaal vastzitten en ik hou niet van voelbare spelingen, zeker niet aan remdelen.

Heb nu een vervangingsschijf van EBC besteld voor 113,- euri's http://www.motorremblokken.nl/index.html (http://www.motorremblokken.nl/index.html) . Iemand ervaring met EBC remschijven? Ow ja de oude remschijf zal wel vastzitten met locktite aan de ABS-krans (die moet ik hergebruiken) iemand een tip hoe die zonder bouten dol te draaien los te krijgen?eerst warmstoken? of met een hamer een vette tik geven?

foto volgt
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 augustus, 2011, 08:10:56
(http://img718.imageshack.us/img718/1350/afb0100j.jpg)

niet echt duidelijk, maar hoop dat je ziet wat ik bedoel. De schijf moet los van die boutjes daar waar die gele verf erop zit. De abs-krans is dat ding met die streepjes.

(http://img51.imageshack.us/img51/4813/afb0101.jpg)
(http://img851.imageshack.us/img851/9030/afb0102.jpg)
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 12 augustus, 2011, 08:18:29
Ik heb evt. een luchtsleutel waarmee het waarschijnlijk wel loskomt.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 augustus, 2011, 08:22:58
Hoe werkt dat?

En ik neem trouwens graag je uitnodiging aan om het te doen :mrgreen:
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 12 augustus, 2011, 08:32:18
Juiste doppie erop, op de bout zetten en ratelen maar  :mrgreen: . De compressor en haspel zijn wel vast gemonteerd in m'n garage, maar je mag zeker langskomen, loctite en thee hebben we ook  :yes6rs:. Als je geluk hebt zelfs koekjes en als we moed in moeten drinken ook bier  :twisted:. Moment sleutel om de nieuwe schijf te bevestigen is overigens ook aanwezig.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 augustus, 2011, 08:49:31
Citaat van: R-yen op 12 augustus, 2011, 08:32:18
als we moed in moeten drinken ook bier  :twisted:

:mrgreen: :lol:
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: Busaberke op 12 augustus, 2011, 09:15:18
Citaat van: R-yen op 12 augustus, 2011, 08:18:29
een luchtsleutel

:stupid:
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: SuzukiLimburg op 12 augustus, 2011, 10:02:02
Die zitten normaal gesproken niet zo vast dat je er een luchthamer op moet zetten, en de boutjes zijn zo te zien 13 dus lijkt mij dit wat overdreven. Gewoon de ratel erop en even losdraaien, ik kan me niet voorstellen dat je ze dan niet los krijgt.
En de remschijf zit zeker niet met locktite vast aan de ABS krans, die wordt gewoon op de plaats gehouden door diezelfde boutjes. Locktite word hoogstens gebruikt voor de boutjes zelf, maar nooit om 2 metalen delen op elkaar te lijmen.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 12 augustus, 2011, 10:45:09
Met de luchtsleutel wordt de loctite eerder verbroken zodat het verwarmen of veel kracht zetten niet nodig is. De ABS krans zal inderdaad het probleem niet zijn, maar ik mag hopen dat de schijf af fabriek met loctite gemonteerd is...
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: karz op 12 augustus, 2011, 10:53:50
Met SuzukiLimburg

die boutjes zien er nog eerder uit als 10 , ik zou daar nooit van zijn leven een luchtratel op zetten.  :shock:
Loctite is een borgmiddel, geen vastlas middel, dus ze zouden gewoon met een ratel los moeten gaan.
Een bout van > 5cm ofzo met borgmiddel kan wel een uitdaging geven, maar op zo'n kort boutje gaat borgmiddel echt niet voorkomen dat je die krans losdraait met een gewone ratel of steeksleutel.
Warmstoken kan geen kwaad overigens.

Waarom wil je die schijf eigenlijk vervangen ?  Heb je hem opgemeten ?  of alleen om dat die busjes losser zijn gaan zitten ?  Als de schijf nog dik genoeg is , zou ik alleen de busjes vervangen.

Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 12 augustus, 2011, 11:02:27
Volgens mij zijn die kleine boutjes alleen voor de ABS krans en zit de schijf aan de naaf vast met een aantal maten dikker (zoals het tandwiel). Voor de ABS krans zal de luchtsleutel een beetje overkill zijn... Een visuele inspectie zal uitkomst bieden :yes6rs:
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: karz op 12 augustus, 2011, 11:18:33
Deze tekening helpt misschien.

(http://www.ktmworld.com/oem_part_images%5C2009_990ADVORG-21.jpg)

Je zou toch zeggen dat die boutjes ,die je ziet op de abs krans, meteen de schijf ook vasthouden..

De loctite versie die daar aangegeven wordt " Permits disassembly with hand tools for servicing "

Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 12 augustus, 2011, 11:26:46
Dan zal het allemaal wel meevallen :yes6rs:
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 augustus, 2011, 11:49:11
Citaat van: karz op 12 augustus, 2011, 10:53:50
Met SuzukiLimburg

die boutjes zien er nog eerder uit als 10 , ik zou daar nooit van zijn leven een luchtratel op zetten.  :shock:
Loctite is een borgmiddel, geen vastlas middel, dus ze zouden gewoon met een ratel los moeten gaan.
Een bout van > 5cm ofzo met borgmiddel kan wel een uitdaging geven, maar op zo'n kort boutje gaat borgmiddel echt niet voorkomen dat je die krans losdraait met een gewone ratel of steeksleutel.
Warmstoken kan geen kwaad overigens.

Waarom wil je die schijf eigenlijk vervangen ?  Heb je hem opgemeten ?  of alleen om dat die busjes losser zijn gaan zitten ?  Als de schijf nog dik genoeg is , zou ik alleen de busjes vervangen.

Zou je alleen die bussen kunnen vervangen? Mja het moet er toch af, en dan vindt ik dat een nieuw complete schijf (niet van ktm) voor113,- een beter alternatief. Wel bedankt voor de tekening (waar heb je die vandaan trouwens)
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: Steefkeâ„¢ op 12 augustus, 2011, 13:43:43
EBC maakt ook race spul dat zit wel goed volgens mij. Die busjes kun je niet zomaar zelf vervangen als ik me niet vergis. 
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: karz op 12 augustus, 2011, 14:13:07
Citaat van: De Witte op 12 augustus, 2011, 11:49:11
Wel bedankt voor de tekening (waar heb je die vandaan trouwens)

topic (http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4486.0.html)  ;)
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 14 augustus, 2011, 09:29:10
Luchtsleutel lijkt me ook overdreven voor deze boutjes, zouden zomaar ook kunnen breken. Gewoon met een ratel en beleid losdraaien. Niet te paniekerig doen over loctide, het is ook de bedoeling dat ze weer los kunnen !!!
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 14 augustus, 2011, 10:13:37
Ik heb ooit eens een tandwiel met boutjes zonder loctite vastgezet waarbij de boutjes na losgekomen te zijn de helft van het afdekkapje hadden opgegeten. Sindsdien zet ik dat soort constructies zo als bedoeld met loctite vast.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: QuattroFrits op 14 augustus, 2011, 10:26:52
Citaat van: R-yen op 14 augustus, 2011, 10:13:37
Ik heb ooit eens een tandwiel met boutjes zonder loctite vastgezet waarbij de boutjes na losgekomen te zijn de helft van het afdekkapje hadden opgegeten. Sindsdien zet ik dat soort constructies zo als bedoeld met loctite vast.

En toch geeft het meer dan 100 soorten loctite.
Ligt er maar aan waarvoor het gebruikt moet worden en of je dan echt wel de goeie gebruikt.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: BMWhub op 14 augustus, 2011, 12:48:24
Voor het losdraaien van de gelocktide bouten eerst warm maken met een het luchtfone, hierdoor wordt de locktide zacht en zijn de bouten los te draaien
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: R-yen op 14 augustus, 2011, 13:23:43
Citaat van: QuattroFrits op 14 augustus, 2011, 10:26:52
Citaat van: R-yen op 14 augustus, 2011, 10:13:37
Ik heb ooit eens een tandwiel met boutjes zonder loctite vastgezet waarbij de boutjes na losgekomen te zijn de helft van het afdekkapje hadden opgegeten. Sindsdien zet ik dat soort constructies zo als bedoeld met loctite vast.

En toch geeft het meer dan 100 soorten loctite.
Ligt er maar aan waarvoor het gebruikt moet worden en of je dan echt wel de goeie gebruikt.

Ik gebruik 2 verschillende, een blauwe die ook nog los te krijgen is en een rode om iets echt vast te kunnen zetten.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 26 augustus, 2011, 11:46:49
Tandwiel vastzetten doe ik nog steeds met de good old borgringetjes. Werkt perfect en altijd los te krijgen.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: Herr Tod op 26 augustus, 2011, 18:58:11
Luchtsleutel kun je altijd gebruiken. Nog bij een M3 kruiskop schroefje, ook met 8 bar er op. Een boutkop breekt eerder af met de hand dan met een slagmoersleutel. Tenzij je een wringstang gebruikt met 2 handen.

Loszittende ringetjes bij remschijven is niet zo erg, de kracht komt in radiale richting. Beter zelfs, die ringetjes moeten los zitten, als die geen speling zouden hebben heb je ook geen zwevende remschijf. Ik kan die van mij ook op en neer bewegen en van links naar rechts. Rem er geen meter vroeger om.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: DeWitte op 27 augustus, 2011, 03:22:52
Ik laat um ook voorlopig zitten heb ik besloten, de dikte van de schijf is nog letterlijk dik in orde. EBC kan um nl ook niet leveren momenteel en origineel KTM vind ik veels te duur. Het remt er idd niet minder om, je merkt er niks van. We zien wel
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 30 augustus, 2011, 12:21:33
Onzin dat zwevende remschijven los zitten in radiale richting !!! De speling zit in het heen en weer bewegen. Het is in ieder geval niet normaal, ik heb nog nooit remschijven gehad die zo een speling hebben.
Titel: Re: remschijf vervangen
Bericht door: karz op 30 augustus, 2011, 14:52:47
:confused:  nou, die schijven van mijn TLR rammelde meer dan de droge koppeling van een duc. En de speling was in alle richtingen.
Er is ook nog een verschil tussen semi -en full floaters