Hoofdmenu

Slijtage motorbanden

Gestart door The Dominator, 25 oktober, 2005, 08:01:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Dominator

Aan de hand van de slijtage van je motorbanden kun je heel wat te weten komen over je rijgedrag. Daarom hieronder een aantal afbeeldingen van slijtagepatronen aan de hand waarvan je een goed beeld krijgt van het bijbehorende rijgedrag.

1. De vierkante band (letterlijk kruiwagen/heftruck)
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band1.bmp
Wie vooral veel kilometers rechtdoor rijdt (snelweggebruik) zal zich geconfronteerd zien met een in het midden afgeplat loopvlak, de zogenaamde vierkante band. Het grootste nadeel van dit slijtageprofiel is dat de motor veel aansporing nodig heeft om ingestuurd te worden om vervolgens in de bocht te vallen. Dat komt doordat je hem letterlijk over de rand moet tillen, waarna het sturen plots veel makkelijker verloopt. Het enige wat eraan te doen is, is de druk in de achterband een paar honderd gram verhogen. Wel moet je dan rekening houden met een verminderde grip in de bochten. Een betere oplossing is overstappen naar een iets hardere band of zelfs een band waarvan het midden harder is dan de randen.

2. Opgerolde zijkanten
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band2.bmp
Veel circuitkilometers kunnen voor een slijtagepatroon zorgen waarbij er zich rubbber ophoopt aan de rand van het loopvlak en de rest van de flanken duidelijke krulletjes vertonen. Die stukken van het loopvlak bieden dan minder grip. Een lichtjes hogere bandendruk (zowat 100 gram) kan dit fenomeen een beetje onderdrukken, maar wie er echt vanaf wil, zal moeten investeren in een goede achtervering. De meeste standaard achterdempers zijn immers niet bestand tegen langdurig circuitgebruik en worden na een tijdje veel te soepel, waardoor de band extra belast wordt. Je kan proberen ze harder af te stellen, maar dat geeft meestal maar eeen beperkte verbetering, met een aantal nieuwe problemen.

3. Schuine groeven met ruwe kanten
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band3.bmp
Dit is een typische acceleratieslijtage die op het circuit vrij snel zal optreden. Op zich is het fenomeen vergelijkbaar met het vorige, maar het wordt veroorzaakt door gasgeven op hellingshoek. Ook hier geldt dat het investeren in een degelijke achtervering de enig mogelijke oplossing is. In tegenstelling tot het vorige probleem manifesteert de slijtage zich hier meestal maar aan één kant van de band; net die kant waar je het meeste aan het gas hangt in de bochten.

4. Trapsgewijze slijtage
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band4.bmp
De tekening van een voorband kan er in combinatie met de stuurkrachten voor zorgen dat er een trapsgewijze slijtage optreedt. Daardoor krijg je een ongelijk looplak, waardoor het contactoppervlak steeds kleiner wordt. Dat resulteert in een minder goed stuurgevoel, maar ook in een vermindering van de grip. Het probleem manifesteert zich in grotere mate als je sporadisch erg hard rijdt met daartussen heel wat rustiger periodes. Typisch met andere woorden voor de occasionele circuitrijder die de gesloten omloop opgaat met een set straatbanden. Meer circuitgerichte banden hebben een ander profiel dat deze vorm van slijtage tegengaat.

5. Prisma
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band45.bmp
Deze slijtage is eigenlijk een combinatie van de eerste en de vierde, zoals hierboven beschreven. De band is niet meteen vlak gesleten, maar door relatief veel op kleine hellingshoeken te rijden slijt de band hoekig af. Het resultaat is een verminderde grip, ook al door de trapslijtage, en een minder vlot stuurgedrag. Omdat de overgang van het midden naar de rand minder hoekig is dan bij geval 1, is het verschil met een nieuwe band minder frappant. Ook aan deze slijtage is niet veel te doen...

6. Scheur
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band6.bmp
Los van het feit dat deze band compleet versleten is, en wellicht al 5000 km geleden vervangen had moeten worden, vertoont hij een diepe scheur. Die krijg je door op een scherp obstakel te rijden: een stoeprand, een put in de weg, een putdeksel. Dergelijke scheuren zijn erg gevaarlijk, niet alleen omdat het rubber gespleten is, maar ook en vooral omdat het meer dan waarschijnlijk is dat de staalgordel in het karkas geraakt is en de band daarmee (een deel van) zijn stijfheid kwijt is. Ook kan de binnenste laag rubber, die toch de luchtdichtheid verzekert, geschonden zijn, wat het risico op een lekke band of zelfs een klapband verhoogt. Enkel een demontage van de band laat je toe de constructie van het karkas en het binnenste rubbervlak te controleren, maar in elk geval is het niet raadzaam om met een dergelijke band verder te rijden.

7. Te lage bandenspanning
[urlhttp://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band7.bmp[/url]
Dit is een onregelmatig slijtagepatroon dat gekenmerkt wordt door zijn puntvorm. Het is typisch voor mensen die met te weinig druk in de voorband rijden en toch hard remmen. De band vervormt onder de remdruk en slijt iets meer net naast het midden. Daardoor komt de band in het midden op één punt te staan, terwijl er een soort holte ontstaan naar de randen toe. Dit zorgt voor zeer onrustig en onstabiel bochtengedrag. Wie achteraf de bandendruk terug goed zet, zal het verschil des te meer voelen.

8. Circuitbanden
De hierboven getoonde banden vertonen een ideaal slijtagepatroon. Het loopvlak is nog perfect rond. De radius van het loopvlak is nog steeds erg vloeiend, waardoor het stuurgedrag niet nadelig beïnvloed wordt. Je ziet wel duidelijk aan de linkerkant van de achterband dat er een plat vlak aan het buitenste deel ontstaat. Dit duidt erop dat de band toch al serieus versleten is. Het is aan die vormverandering dat men onder meer kan zien of een slick, zijnde een profielloze band, versleten is.

9. Te lage bandenspanning in de achterband
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band9.bmp
Door een te lage bandenspanning in de achterband slijten de flanken van de band het snelst. Dat komt door een te sterke vervorming van het karkas, waardoor zeer veel rubber contact heeft met de grond, terwijl de vervorming van het karkas nog eens voor extra wrijving en opwarming zorgt. Het is ook typisch dat het rubber een blauwe kleur vertoont als de motor een paar dagen stilstaat. Door de hoge temperatuur verbrandt het rubber immers en dat geeft na een tijdje een blauwe kleur. De verbranding is in de meeste gevallen slechts oppervlakkig, maar wie te lang met een te lage spanning doorrijdt, kan de eigenschappen van het rubber serieus hypothekeren.

10. Te veel ingaande demping
http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/band10.bmp
Een typisch slijtagepatroon voor de beginnende racer is dat waarbij er zich een duidelijke lijn aftekent op een tweetal centimeter van de rand. De lijn op zich is ook een tweetal centimeter breed en de slijtagevorm houdt het midden tussen gevallen twee en drie. Deze slijtage treedt meestal op door een te harde ingaande demping. Daardoor moet de band te veel van de krachten opvangen bij het ingaan van de bocht en krijg je een serieuze slijtage. Veel mensen denken ten onrechte dat de slijtage optreedt als gevolg van accelereren. Een dergelijke slijtage is echter minder duidelijk afgelijnd en zal ofwel meer naar de rand, ofwel meer naar het midden voorkomen. De typische lijn kan meestal vermeden worden door de ingaande demping achteraan iets te lossen.

bron : LVCM nieuwsbrief

edit by Busaberke: afbeeldingen werken niet; gewijzigd in links
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Schmetzke

En wat wil dit slijtage "patroon" dan zeggen? :roll:


Karin

Citaat van: "Schmetzke"En wat wil dit slijtage "patroon" dan zeggen? :roll:


Band 2 lijkt mij

Kijk maar bij nieuwsbrief 16 waar dit artikel vanuit komt.

http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief16.htm

Busaberke

Citaat van: "Schmetzke"En wat wil dit slijtage "patroon" dan zeggen? :roll:

Uit mijn analyse blijkt dat dit patroon het gevolg is van vroeg remmen voor- en laat gasgeven na de bochten.  :yes6rs:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Schmetzke"En wat wil dit slijtage "patroon" dan zeggen? :roll:


Happen in de band. Veervoorspanning te slap imo... 8)

Motzippaldy

1cm schaamrand op 150 achterband  :?:
Proud on the South  

WhomBom

kheb n beetje last van 3, en redelijk van 4...

3 vind ik niet zo erg, en 4 kan ik voorkomen door vaker hard te rijden?  :twisted:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

May Day

Te veel ingaande demping, de band moet bij accelereren teveel compenseren, vandaar die rand 3 cm van de buitenkant.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Hakinnen

Heb zo'n idee dat het slijtagepatroon van die band niet in zijn geheel te maken heeft met veringsafstellingen.  gaat niet om een supersport immers maar om een supermotard.
duidelijk is dat de band te heet wordt.
Imo is e.a het gevolg van een vaak blokkerend achterwiel en driftpartijen.
als ik er al een "veringsverhaaltje" op los zou moeten laten wat waarschijnlijk weinig zin heeft omdat het een sm betreft en ik geneigd ben in "supersport vering gebruik" te denken zou ik beginnen met wat meer preload. wat meer rebounddemping  en wat minder compressiedemping.

duidelijk is dat zou je de band "op zich' analyseren en het SM gebruik ff buiten beschouwing laten dat de band te hard moet werken , te heet wordt en teveel belast wordt met krachten die normaal voor een aanzienlijk deel door de vering moeten worden geabsorbeerd.
zou je deze band terugvinden op een supersport circuitfiets na een circuitsessie dan heeft of de rijder "nogal raar" gedaan op de baan of de veringsexpert die eraan gewerkt heeft geen verstand van vering.

Het kan wel anders.  heb een tijdje terug op de kartbaan in spa-franco een SM testje gereden met de 2005 Husky 610.  ik reed op twee sessies de achterband finaal aan gort. ter afsluiting van die dag die door de importeur was opgezet kwam SM wereldkampioen eddy seel nog ff rijden.  hij ging trainen met zijn eigen wedstrijd fiets maar reed voor de fun ook nog ff een circuitsessie met een zelfde straat husky 610 als waar ik eerder die dag de banden van aan gort gereden had.  Eddy seel reed dus met dezelfde motor met dezelfde banden.  hij reed langer en uiteraard vele malen sneller als mij.  toen ie na 25 minuten de baan afkwam was de achterband weliswaar bijna op maar heel netjes rond gesleten.  nergens een "hap' of "rul" te zien! terwijl ik met dezelfde motor en dezelfde banden en een veel lager tempo de banden compleet aan gort reed.
het heeft dus ook veel met rijstijl en "rijkunde" te maken denk ik.
waren pirelli dragons overigens.

Schmetzke

Citaat van: "Motzippaldy"1cm schaamrand op 150 achterband  :?:

Ja, maar wel de voetstep aan de grond  :wink:

En die zit vrij hoog....  :wink:

Op de voorband trouwens helemaal geen schaamrand  :?

Schmetzke

Citaat van: "May Day"Te veel ingaande demping, de band moet bij accelereren teveel compenseren, vandaar die rand 3 cm van de buitenkant.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"Heb zo'n idee dat het slijtagepatroon van die band niet in zijn geheel te maken heeft met veringsafstellingen.  gaat niet om een supersport immers maar om een supermotard.
duidelijk is dat de band te heet wordt.
Imo is e.a het gevolg van een vaak blokkerend achterwiel en driftpartijen.
als ik er al een "veringsverhaaltje" op los zou moeten laten wat waarschijnlijk weinig zin heeft omdat het een sm betreft en ik geneigd ben in "supersport vering gebruik" te denken zou ik beginnen met wat meer preload. wat meer rebounddemping  en wat minder compressiedemping.

duidelijk is dat zou je de band "op zich' analyseren en het SM gebruik ff buiten beschouwing laten dat de band te hard moet werken , te heet wordt en teveel belast wordt met krachten die normaal voor een aanzienlijk deel door de vering moeten worden geabsorbeerd.
zou je deze band terugvinden op een supersport circuitfiets na een circuitsessie dan heeft of de rijder "nogal raar" gedaan op de baan of de veringsexpert die eraan gewerkt heeft geen verstand van vering.

Het kan wel anders.  heb een tijdje terug op de kartbaan in spa-franco een SM testje gereden met de 2005 Husky 610.  ik reed op twee sessies de achterband finaal aan gort. ter afsluiting van die dag die door de importeur was opgezet kwam SM wereldkampioen eddy seel nog ff rijden.  hij ging trainen met zijn eigen wedstrijd fiets maar reed voor de fun ook nog ff een circuitsessie met een zelfde straat husky 610 als waar ik eerder die dag de banden van aan gort gereden had.  Eddy seel reed dus met dezelfde motor met dezelfde banden.  hij reed langer en uiteraard vele malen sneller als mij.  toen ie na 25 minuten de baan afkwam was de achterband weliswaar bijna op maar heel netjes rond gesleten.  nergens een "hap' of "rul" te zien! terwijl ik met dezelfde motor en dezelfde banden en een veel lager tempo de banden compleet aan gort reed.
het heeft dus ook veel met rijstijl en "rijkunde" te maken denk ik.
waren pirelli dragons overigens.

Hakki heeft wel know-how iig  :worship-cool:

1.) Kartbaan Franco
2.) SuperCorsa SC1
3.) Het was 30 graden
4.) Sliden @ beginners niveau

Op Bistain heb ik trouwens NOOIT last van kapotte banden. De banden worden ook niet zo heet als op Franco.

Bij de echte zoals Eddy wordt de achterkant gewoon veel lichter door heftig gebruik van de voorrem. Als de achterkant dan uitbreekt bij het sliden ontstaat er bijna geen wrijving. Daardoor trekken ze hun banden niet open zoals ik wel deed.

Op straat heb ik trouwens nooit last van rullen oid. De banden worden véél minder warm & mijn vering is goed afgesteld.

May Day

Ja ja Schwetzke.......

Hakki heeft wel know-how volgens jou he. Daar staat toch ook echt in dat het erop lijkt dat je teveel ingaande demping hebt.

Dat je op bilstain geen problemen hebt duidt erop dat de vering voor daar wel goed staat of dat je daar rijdt als een peuter die voor het eerst zonder zijwieltjes rijdt. Dat wil echter niet zeggen dat je vering dan goed staat voor andere circuits he menneke.

Dus leg me nu aub even uit wat je met die reactie van jou op mijn bericht precies bedoelde.


(als ik zo slim en zo ervaren zou zijn als jou en het zo ontzettend veel beter zou weten, dan zou ik niet zo'n vraag gaan stellen maar alleen een stukje uitleg geven voor al die onwetenden hierzo)
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

The Dominator

Citaat van: "May Day"Dus leg me nu aub even uit wat je met die reactie van jou op mijn bericht precies bedoelde.(als ik zo slim en zo ervaren zou zijn als jou en het zo ontzettend veel beter zou weten, dan zou ik niet zo'n vraag gaan stellen maar alleen een stukje uitleg geven voor al die onwetenden hierzo)


hayasjeelski gaat een fles cola en een zak chips klaarzetten, dit wordt gazellig :mrgreen:
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

DeWitte

Citaat van: "hayasjeelski"
Citaat van: "May Day"Dus leg me nu aub even uit wat je met die reactie van jou op mijn bericht precies bedoelde.(als ik zo slim en zo ervaren zou zijn als jou en het zo ontzettend veel beter zou weten, dan zou ik niet zo'n vraag gaan stellen maar alleen een stukje uitleg geven voor al die onwetenden hierzo)


hayasjeelski gaat een fles cola en een zak chips klaarzetten, dit wordt gazellig :mrgreen:

:shutup: doe mij een Sjoes :angel:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away