ABS storing na wasbeurt met hogedruk

Gestart door DeWitte, 16 mei, 2006, 11:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

:? ABS lampjes blijven om en om flikkeren.  :?: Yep de Beemer gisteravond gepoetst; welliswaar de jaarlijkse poetsbeurt incl hoge druk :? extra voorzichtig gedaan, goed opgelet waar ik de spuit opzette. maar wss toch ergens vocht binnengedrongen.

normaal rij ik um altijd ff droog, zeker de remmen ff aanremmen: deze keer niet gedaan en alleen weggezet in de garage en aan de optimate3 gehangen (zoals altijd) dus accu is goed en opgeladen :!:

In elk geval onder het rijden vanmorgen naar het werk ging spontaan de abs lampjes flikkeren :? Ik heb de beschrijving om het systeem zelf te resetten maar ff gedownload en vanmiddag in de pauze samen met een collega (Desmo-Devil) gaan we dit proberen. kom er straks op terug :wink: mocht het niet werken ff langs Mokam, die zijn de enige in de buurt die diagnose & resetspul (van bmw) mag hebben :?

iemand een idee mbt de "oorzaak" zodat ik dit in de toekomst kan voorkomen (ja geen hogedruk meer zover was ik al :? )
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

yep gelukt, met behulp van 2 collega's: 1 voor het kabeltje vast te houden aan de stekker (desmo-devil), 1 om de procedure voor te lezen (een voor Haki bekende 851 coureur) en ikke aan de knoppies: thanx guys :wink:

systeem is gereset, ff getest uiteraard en storing blijft weg.  8)   8) hehe, al lang blij dat er niets defect is en het te wijten was aan mijn overdreven poetsfiemel :?  

als er iets defect zou zijn, zou vlgs de beschrijving de storing blijven en het systeem zichzelf uitschakelen (zichtbaar middels 2 lampjes in het dashboard) :D

scheelt toch weer een bezoekje aan de dealer, waar je zo wel ff 50 pleuro kwijt bent voor hetzelfde geintje middels een pc :?

Nou poets ik um ook nooit meer :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

May Day

Citaat van: "Dwars"Nou poets ik um ook nooit meer :mrgreen:
dat zal wel gaan stinken dan... Trek je wel nog schoon ondergoed aan af en toe?
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Karin

Citaat van: "Dwars"
scheelt toch weer een bezoekje aan de dealer, waar je zo wel ff 50 pleuro kwijt bent voor hetzelfde geintje middels een pc :?


En zo is dat! Kun je morgen iets bij je frietjes nemen  :mrgreen:

DeWitte

Citaat van: "May Day"
Citaat van: "Dwars"Nou poets ik um ook nooit meer :mrgreen:
dat zal wel gaan stinken dan... Trek je wel nog schoon ondergoed aan af en toe?

de beemer bedoel ik dan he :mrgreen: die andere laat ik poetsen :twisted:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "May Day"
Citaat van: "Dwars"Nou poets ik um ook nooit meer :mrgreen:
dat zal wel gaan stinken dan... Trek je wel nog schoon ondergoed aan af en toe?

de beemer bedoel ik dan he :mrgreen: die andere laat ik poetsen :twisted:

Ook met de hogedruk :?:  :rofl:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

voor wie het ook eens aan de hand heeft bij een beemer hieronder de beschrijving; Bron GS Forum nl :wink:

CiteerABS uitlezen en reseten.
Als hetABS een interne storing heeft, is het zaak om de oorzaak te achterhalenen het systeem te reseten zodat het weer actief wordt als de storing isverholpen.Dit kan bij de BMW dealer gebeuren, met behulp van de MoDiTechtestkast.Je kunt het echter ook zelf doen, erg handig als je onderweg bent enhet ABS systeem toch weer aan de praat wilt krijgen.

Het uitlezen en reseten is gelijk voor de R1100GS en de R1150GS. Voor de F650GS is helaas niets bekend

LET OP:Het zelf uitvoeren van de onderstaande procedures is geheel voor eigenrisico. Bedenk dat een foutieve handeling - of een fout in debeschrijving - schade kan veroorzaken aan het ABS systeem en/of andereonderdelen.Ik heb de onderstaande procedure alleen op een R1100GS kunnenuitproberen.

Uitlezen.
Het uitlezen van de ABS foutcodes lijkt erg veel op het uitlezen van de Motronic computer.Ook hier wordt doormiddel van spanningvallen een foutcode doorgegeven.De code bestaat echter maar uit 1 getal, 3 t/m 12. Er is alleen eenfoutcode aanwezig als de ABS lampen dit aangeven! (om en om knipperen)

Decomputer kan maar één (1) foutcode genereren. Meer is ook niet nodigwant het systeem zal zichzelf uitschakelen wanneer de eerste foutontdekt wordt. Pas als deze eerste fout is opgelost zal een eventueleandere fout te voorschijn komen.

Hetuitlezen kan ook hier gebeuren met een Analoge voltmeter of met dezelfbouw LED tester. Ziet de "Motronic uitlezen en reset" voor detailsover de LED tester. De spanningvallen zijn zeer kort en daarom niet meteen digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.

De procedure:

Contact uit
Sluitde analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen pin 2 van de diagnosestekker (R1100 en R1150GS) en een massapunt (kaal frame, accu - pool)
Zet het contact.
Foutcodeuitlezen, tel het aantal spanningvallen (LED uit). Geen spanningvallenis geen fouten. (De spanning vallen zijn zeer kort)
Zet het contact weer uit
Foutcode Tabel3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relay (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt


Realiseerde beperkingen van de computer;Hij kan het verschil niet ziet tussen een kapot onderdeel, draadbreukof een slechte stekker verbinding. Als er een foutcode aanwezig is,reset de computer en activeer het ABS systeem (rijden) en kijk of destoring terug komt.

Als eenfout steeds terug komt, controleer eerst het onderdeel visueel en loopde stekkers na (corrosie?) Meet eventueel de bedrading door. Laat deDealer er eerst naar kijken voordat je dure onderdelen besteld!

ABS foutcode reseten

De procedure:

Contact uit
Pin 2 van de diagnose stekker verbinden met massa (schakelaar indrukken op LED tester)
Zet het contact.
Onderste ABS lamp knippert als er een fout in het geheugen staat
ABS schakelaar op dashboard indrukken voor minimaal 10 seconden (Onderste ABS lamp is contant aan)
ABS schakelaar los, beide ABS lampen branden constant als teken dat de fout gereset is
Zet het contact weer uit, verbreek de massa verbinding met pin 2
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

nondeju  :? net weer ABS storing :? thuis gereset en verholpen :? kabels maar eens gecheckt, nix te zien :?: die "opnemers" zijn dat spoelen?? of hoe werkt dat: mss eens goed schoonmaken?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Toledo

De afstand van de opnemers is belangrijk t.o.v de krans, als het goed is zit er een stickertje op je vorkpoten en cardanhuis waar de afstand op staat, of heb je die dingen er af gespoten met de hdspuit.
Ik heb nog ff in de garage gekeken moet tussen de 0.5 en 0.55mm zijn. eerst ff schoonmaken en dan opnieuw afstellen
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

DeWitte

Citaat van: "Toledo"De afstand van de opnemers is belangrijk t.o.v de krans, als het goed is zit er een stickertje op je vorkpoten en cardanhuis waar de afstand op staat, of heb je die dingen er af gespoten met de hdspuit.
Ik heb nog ff in de garage gekeken moet tussen de 0.5 en 0.55mm zijn. eerst ff schoonmaken en dan opnieuw afstellen

en hoe stel je die dan af??  :? is toch gewoon alleen vast te zetten middels 2 boutjes??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Toledo

Ik heb net ff voor je op het GS forum gezocht, het schijnt met opvulringetjes te werken, ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
En al eens geprobeerd spanningsloos temaken (accuklemmen los gooien)
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

DeWitte

nee dat is niet nodig, de foutmelding is nu weer weg middels bovenstaande procedure :wink: wat ik mij afvraag is hoe deze storing "spontaan" kan optreden :? wss vuil of vocht tussen de "opnemer" en de "krans" :?: werkt dus nu weer prima: morgen naar en van het werk nog eens goed in de gaten houden, dunkt me :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Citaat van: "Dwars"nee dat is niet nodig, de foutmelding is nu weer weg middels bovenstaande procedure :wink: wat ik mij afvraag is hoe deze storing "spontaan" kan optreden :? wss vuil of vocht tussen de "opnemer" en de "krans" :?: werkt dus nu weer prima: morgen naar en van het werk nog eens goed in de gaten houden, dunkt me :wink:
wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn dat een sensor vies en de andere schoon, heb ik laatst met de auto gehad voor nieuwe blokken erop alles stofvrij gemaakt met het luchtpistool, stukje rijden en gelijk  een storing achter ook schoon gemaakt gereset en opgelost het probleem.
Smells like rubber

WhomBom

als je het echt op wil lossen?
















sensor eraf schroeven, alle draadjes overknippen, meteen kijken voor remschijven zonder die ABS krans, en dan van alle lampjes die beginnen te flippen gewoon de peertjes eruit halen. :mrgreen:

of je ruilt hem in op ene zonder abs  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

dit is de wetenschappelijke benadering??? :banghead4rv:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away