Hoofdmenu

zolder's asfalt

Gestart door Hakinnen, 01 juni, 2006, 18:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hakinnen

:evil:

na aanleiding van de "zolder-vreet achterbandenpraat"

had het al gedacht na er een paar keer te zijn geweest en links en rechts wat achterbanden te hebben bekeken.

het asfalt op zolder blijft zwaar kl*te..

bij droog weer vreet het achterbanden bij de snellere mannen ongeacht type motor of vering.
bij nat weer is het een ware glijbaan en blijft er een waterfilm staan (van de week spinde een auto op het rechte stuk gewoon de rail in! geen grip)
Vanmiddag kwamer er drie motoren achter elkaar langsgegleden bij het aanremmen voor de linkse na start-finish

Anyway..velen hadden gedacht dat het nieuwe asfalt beter zou worden naarmate het ouder werd en er meer rubber op zou komen ..
Niet dus

we hadden met Team Dirk Van Mol vandaag een training op zolder in voorbereiding op de komende WK endurance..

Alé..grip genoeg in het droge maar wederom die "typische rechtse zolder vreetstreep" op de band..
Bij alle teams al moet ik zeggen dat de teams op Michelin ietwat minder last ervan hadden dan de Pirelli rijders.
Ik denk dat puur de samenstelling van het asfalt niet okay is..veel te grof.

Hoe dan ook..t is jammer..Sepp deed vandaag met een nieuwe achterband zo'n 20 ronden en dan is de band op aan de rechterzijde.
Reed weliswaar snelle tijden (ca1.40)al op een nog droge baan maar zat lang niet op racesnelheid (1.37 moet kunnen in de race).
Betekent dat we in de wk endurance wedstrijd in minder dan een uur telkens een achterband kunnen wisselen!! Niet dat dat zo'n probleem is maar de fabrieksteams hebben snelwisselapperatuur bij zich, wij niet en dus gaan we in de pits al seconden toegeven bij iedere stop.

Heb foto's van de banden gemaakt en ga die naar de sbk engineer van bitubo mailen...wellicht heeft die nog een tip of wijze raad?
Het ligt imo niet aan de banden of vering daar maar puur aan de samenstelling van het asfalt..

Kostbaar rijden dus op zolder..vreet bandjes..



piccie van sepp op silverstone afgelopen weekend..lekker plat weer da menneke

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"Heb foto's van de banden gemaakt

???? :wink: een piccie zegt zoveel meer ...........
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"Heb foto's van de banden gemaakt

???? :wink: een piccie zegt zoveel meer ...........

oja.. Alhoewel..in feite zegt het helemaal niks in dit geval.
Ik weet wat normaal gesproken de oorzaak en de oplossing is bij deze slijtage..alleen nu op zolder voldoet de normale oplossing niet bij niemand..pokkeasfalt daar. volgens mij is het één f*cking rechtse bocht die steeds de schuldige is..

anyway...een piccie van een band van vandaag..





de rijder klaagt nergens over op droog asfalt, de baan is schoon, snel en biedt grip genoeg maar "vreet rubber".
alé, wie het weet mag het zeggen..wel voor de 16de juni graag.. :mrgreen:   :wink:

Herr Tod

Probeer de baan eens andersom te rijden, als dat mag :idea: Zelfde als een zaag, van de ene kant zaagt ie en van de andere kant niet :lol:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Bakkertjedeeg

Het zijn meerdere bochten die hier debet aan zijn. Bocht na villenieuve chicane is ook een vreter imo. De hospitaalbocht is mijn graadmeter. Bandje op, dan ga je hier giga schuiven.

Schmetzke

Minder ingaande demping zou ik zeggen als ik het tegen een noob zou hebben.... Maar dat is dus n.v.t. hier.

Hardere compound?

Ik roep ook maar wat (zoals gewoonlijk)  :roll:

Hakinnen

Citaat van: "Herr Tod"Probeer de baan eens andersom te rijden, als dat mag :idea: Zelfde als een zaag, van de ene kant zaagt ie en van de andere kant niet :lol:

:shock:  :D  :D

Okay..das ne goeie..ik ga maar es mailen dan naar FG sports

"
Geachte meneer de organisator bij FG sports:
bij deze willen wij u verzoeken of we op het komende event de eerste twintig rondjes rechtsom mogen rijden en de volgende twintig rondjes linksom! en zo maar door..Op die manier doen we twee zolang met ne set rubber en winnen we tijd!"

:mrgreen:

;)

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Herr Tod"Probeer de baan eens andersom te rijden, als dat mag :idea: Zelfde als een zaag, van de ene kant zaagt ie en van de andere kant niet :lol:

:shock:  :D  :D

Okay..das ne goeie..ik ga maar es mailen dan naar FG sports

"
Geachte meneer de organisator bij FG sports:
bij deze willen wij u verzoeken of we op het komende event de eerste twintig rondjes rechtsom mogen rijden en de volgende twintig rondjes linksom! en zo maar door..Op die manier doen we twee zolang met ne set rubber en winnen we tijd!"

:mrgreen:

;)

Verremmen in de eerste rechtse.... :lol: , hang je meteen in de muur. :shock:

Hakinnen

Citaat van: "Bakkertjedeeg"Het zijn meerdere bochten die hier debet aan zijn. Bocht na villenieuve chicane is ook een vreter imo. De hospitaalbocht is mijn graadmeter. Bandje op, dan ga je hier giga schuiven.

na de villeneuve? je bedoelt de "terlaemen"..hmm

Ik verdenk het hele stuk vanaf sterrenwacht en door de kanaalbocht..alhoewel

Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat er gewoon teveel (voor de banden dan he) rechtse bochten in de baan zitten en dat de banden daardoor in combinatie met de samenstelling van het nieuwe asfalt gewoon te veel te verwerken krijgen..bedoel er zit welgeteld één fatsoendelijke linkse in het hele circuit.

beats me voorlopig nog

feiten zijn
-dat alleen de "onder de 1.50 piloten" er last van hebben
-Het bij het oude asfalt niet zo erg was (dus...bedoel..de pirelli's zijn niet verandert in de tussentijd)
-Het zowel bij 600cc als bij de dikke kanonnen optreed..het zijn dus ook niet zozeer de pk's van de 1000ders.
-Het niet veel uit lijkt te maken of er een goedkope standaard shock of verbouwde standaardshock gebruikt wordt dan wel een multi$$ raceshock
-Het voorlopig niet op te lossen is met vering-set-ups veranderen.

ik denk dat er maar één oplossing is en dat is een sessie met telemetrie te gaan rijden..dan weet je waar het probleem zit maar is er nog steeds geen oplossing. :?:

Hakinnen

Citaat van: "Schmetzke"Minder ingaande demping zou ik zeggen als ik het tegen een noob zou hebben.... Maar dat is dus n.v.t. hier.

Hardere compound?

Ik roep ook maar wat (zoals gewoonlijk)  :roll:

minder compressie?

bin there-done that- won't work.

Ennuh..je moet natuurlijk verder kijken...

wat nu als het probleem veroorzaakt wordt door slechts één, twee of drie bochten? Als het dus een pure "acceleratie slijtage onder hellingshoek"is?

Stel je voor dat het probleem minder wordt door de ingaande demping te verminderen..dan heb ik dus het probleem weliswaar vermindert maar slechts voor wellicht 2/ 10de van het hele circuit de set-up verandert. Het zou dan zo maar kunnen dat ik 'm door 'm op die 2/10de beter te maken 'm op de overige 8/10 de slechter heb gemaakt?  waar zoek je dan het compromie?

er is geen rijderklacht, de tijden zijn snel, sepp heeft grip genoeg en als dien Gix ne keer schuift van achter zit ie daar niet mee, de voorbanden slijten wonderwonderschoon...het vreet alleen achterbanden..

en daarom is het zo f*cking moeilijk..de band zegt dat het niet okay is en de rijder heeft geen specifieke directe klacht over grip. als het een race van 20 rondjes zou zijn zou er geen probleem zijn. we zoeken dus puur naar een oplossing die de rijder tevreden houdt maar die achterbanden spaart.

NrGiZeR

Ik denk dat het meeste invloed het aantal bochten naar rechts is en natuurlijk  de combinatie van de structuur van het asfalt.
En ik denk dat vooral de lage snelheidbochten naar rechts de boosdoener zijn en vooral de chicane voor de start finish ( ken die namen allemaal niet ) Daar zette hij hem steeds een stapje opzij bij het uitacceleren. Daar moest ik extra later het gas.
Maar ik denk dat een band het meeste te lijden heeft op zolder bij het uitacceleren uit een bocht in de 2e versnelling.
b]Ledenon[/b]-------->15&16 maart
Zolder----------->10 mei
Pannonia------->18t/m20 mei
Hockenheim--->11 juni
Assen------------>9 juli
Zolder----------->23 juli
Spa Franco----->23 augustus

Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"
minder compressie?

bin there-done that- won't work.

Ennuh..je moet natuurlijk verder kijken...

wat nu als het probleem veroorzaakt wordt door slechts één, twee of drie bochten? Als het dus een pure "acceleratie slijtage onder hellingshoek"is?

Stel je voor dat het probleem minder wordt door de ingaande demping te verminderen..dan heb ik dus het probleem weliswaar vermindert maar slechts voor wellicht 2/ 10de van het hele circuit de set-up verandert. Het zou dan zo maar kunnen dat ik 'm door 'm op die 2/10de beter te maken 'm op de overige 8/10 de slechter heb gemaakt?  waar zoek je dan het compromie?

er is geen rijderklacht, de tijden zijn snel, sepp heeft grip genoeg en als dien Gix ne keer schuift van achter zit ie daar niet mee, de voorbanden slijten wonderwonderschoon...het vreet alleen achterbanden..

en daarom is het zo f*cking moeilijk..de band zegt dat het niet okay is en de rijder heeft geen specifieke directe klacht over grip. als het een race van 20 rondjes zou zijn zou er geen probleem zijn. we zoeken dus puur naar een oplossing die de rijder tevreden houdt maar die achterbanden spaart.

Hmmm ja. Ja zegt steeds dat Sepp geen klachten heeft. Misschien moet je zijn vering toch eens zodanig op bandenbesparing afstellen dat Sepp wél klachten gaat geven, en dan een stapje terug...  :?: Ofwel het compromis wat meer in het voordeel van de banden...

Eigenlijk ga ik er vanuit dat je dat allemaal al geprobeerd hebt, maar ach, een beetje brainstormen kan nooit kwaad  :)

Zelf denk ik wel dat je het probleem grotendeels kan oplossen m.b.v. de juiste setup... Maarja, vind die maar eens  :x

Hakinnen

Ik snap het niet meer..

Heb nogal wat info ingewonnen over bandenslijtage op zolder.
Het zijn blijkbaar vooral de pirelli's die er last van hebben..rijders op Michelin Powerrace of Bridgestone BT002 hebben er minder last van..

Afgelopen week was er een ZAC race op zolder..
Ik heb zo'n ZAC rijder (Paul Boshart - Racing Team Veghel) op Bitubo aan het rijden.

Nu is de ZAC weliswaar geen vergelijking met een WK race maar toch..
Paul rijdt een GSX-R1000K4 , volledig op Bitubo (dezelfde achtershock als op Sepp's fiets), Pirelli SC2(2.2 achter) en doet 1.43ers..

Je raadt het al...na 20 ronden geen opvallende slijtage aan de achterband!

Ik snap er dus werkelijk geen f*ck meer van..  :wink:


er is één oplossing voor het probleem..stiekum Michelin Pilot power 2ct monteren en het niet tegen sepp zeggen... :mrgreen:


edit:  net weer es telefonisch overlegd met Devis..de sbk engineer van Bitubo Italie.  Wellicht moeten we in Zolder toch met een andere bandendruk rijden  / proberen dan gebruikelijk.
Zeker omdat het er waarschijnlijk wat warmer gaat worden...
Paul reed met 2.2 (koud gemeten) op zolder
De superstock GSX-R's van Van Mol rijden vrijwel altijd met een 2.2 / 2.3 druk (warm gemeten).  begindruk (koud gemeten is altijd 1.8 bar bij normale temperatuur.
1.8 als begindruk is een normale waarde , lijkt weinig maar de meeste EK  / WK fietsen beginnen met een koud gemeten bandendruk onder de 2.0.

Wellicht ligt daar de oplossing? een hardere band vervormt immers minder en wordt minder heet..dat in combinatie met de "rechtse layout"van zolder en de oplopende temperaturen? wellicht moeten we de bandenspanning "op het griphouden randje" gaan zetten...zolang sepp niet klaagt over gripverlies door de hogere bandenspanning moet het wellicht kunnen...proberen dan maar weer donderdag..

Road Racing Tonnie

Ook het gewicht van de driver speelt i.mo een niet onbelangrijke rol.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Herr Tod

:stupid:

En dan lachen ze mij wat uit :roll: :rofl:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen: