Hoofdmenu

zolder's asfalt

Gestart door Hakinnen, 01 juni, 2006, 18:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NrGiZeR

Maja, wel leuk kloten dan, heb je wel alle sessie mogen rijden of niet...??
b]Ledenon[/b]-------->15&16 maart
Zolder----------->10 mei
Pannonia------->18t/m20 mei
Hockenheim--->11 juni
Assen------------>9 juli
Zolder----------->23 juli
Spa Franco----->23 augustus

Bakkertjedeeg

Citaat van: "NrGiZeR"Maja, wel leuk kloten dan, heb je wel alle sessie mogen rijden of niet...??

Ja was idd klote. Ik heb gewoon doorgereden, maar das nie echt leuk constant een zwarte vlag bij start/finish. Volgens mij stond ook de wind erg ongunstig, want ik had er wel erg veel last van. Ma ja. Nu komen 3 circuits (Croix, Zandvoort en Spa), waar niet wordt gezeurd.  :D

May Day

Citaat van: "Hakinnen"
das 2.2 koud? waar rij je normaal mee op zolder?
minder rebound?

tell me..
Normaal rij ik met 2,0 of 2,1, afhankelijk van de temperatuur. Verder heb ik de rebound dus 6 van de 22 clicks lichter gezet. Hiermee ben ik overigens al begonnen in Mas du Clos. Daar had ik namelijk ook lichte vreetsporen zoals je die op zolder ziet. Na iedere sessie 1 klikje minder tot de band goed uitzag.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

May Day

Mijn scores:
sessie 1: geen score
sessie 2: 96,1 Db (1e waarschuwing)
sessie 3: 96,6 Db (2e waarschuwing, dus nieuwe nummers en transponder)
sessie 4: 97,1 Db (3e waarschuwing)
sessie 5: 97,3 Db (4e waarschuwing, dus weer nummers en transponder kwijt)

Sessie 6 heb ik maar niet meer gereden, was het een beetje beu.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

WhomBom

hoeveel dB mag je hebben dan? is toch niet zo gek veel 96, of wel?  :?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

gaat dat niet vervelen dat gezeur over die DB?? en idd 96 is toch niet zo gek?? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

May Day

Dat gezeur gaat inderdaad vervelen. Daarom heb ik de laatste sessie ook niet gereden. Je mag 95 db hebben. Dus dit gaat echt nergens over. Er is bezwaar aangetekend door mss tegen de manier van meten, ben benieuwd of dat wat oplevert.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

May Day

Overigens, zaten die hobbels precies in de apex van de eerste bocht na start finish er al langer ? Die kon ik me namelijk niet herinneren maar gisteren had ik daar veel last van. Een paar keer een schuivertje over beide wielen gehad. Ben daarna maar een andere lijn gaan rijden daar maar dat is niet de snelste lijn :(
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Bakkertjedeeg

Citaat van: "May Day"Overigens, zaten die hobbels precies in de apex van de eerste bocht na start finish er al langer ? Die kon ik me namelijk niet herinneren maar gisteren had ik daar veel last van. Een paar keer een schuivertje over beide wielen gehad. Ben daarna maar een andere lijn gaan rijden daar maar dat is niet de snelste lijn :(

Jep, na de nieuwe asfaltlaag was die er ineens. Moest er ook ff aan wennen, maar de mijne is daar nog nooit gaan schuiven.

Hakinnen

aangezien het hier over bandenslijtage ging gooi ik mijn verslagje van vandaag ook hier maar ff neer (ander topic ook)

CiteerYo, we lijken er te komen na vandaag..flinke progressie geboekt iig mbt bandenslijtage.

verslagje..

Zoals gebruikelijk in de endurance delen de rijders dezelfde fiets,  de rijders wisselen af, de motor loopt de volle raceafstand.

we kwamen er vanmorgen al snel achter dat Allard niet kon leven met de afstelling van sepp.  (dit is normaal de reserve superstock fiets van sepp).
Allard is zeer gevoelig voor beweging in de fiets en schijnt alles te voelen.
Klaagde over een traag insturende voorzijde en over een gebrek aan stabiliteit aan de voorzijde.  bovendien kwam de fiets met allard aan boord iedere ronde aan de voorkant flink los bij het uitacceleren vanuit de chicane richting start-finish.
Had bovendien na enkele ronden reeds last van "opgepompte" onderarmen.

Veranderen dus...het is wel zaak dat beide rijders met de fiets kunnen leven he.
Nu moesten we dus op zoek naar een set-up die én de slijtage van de achterband zou beperken én die beide rijders kon bekoren.
Alé, ga er maar aanstaan..twee zeer verschillende rijders op één fiets.

eerst doel was vooral een motor te maken die de rijder niet uitput maar die vanzelf "loopt"...zeer neutraal dus

We hebben toen de gehele set-up van de fiets na de eerste sessie veranderd naar de set-up van Allard's eigen superstock GSX-R (ook een 1000K6 volledig op Bitubo) hetgeen een complete verandering was.
Alaard rijdt met een veel strakkere fiets met meer demping en rijdt "mooier"
Sepp rijdt "losser"en geeft niks om een soms heftig bewegende fiets
Het spreekt vanzelf dat iemand als allard veel moeilijker tevreden te krijgen is..
Allard ging rijden en was meteen een stuk meer tevreden.
Even later ging sepp er mee weg , kwam weer binnen en klaagde niet..kon er goed mee leven zei ie.

Voor de derde sessie zijn we gaan zoeken naar een manier om de bandslijtage binnen de perken te houden.  we kwamen de vorige keer slechts 20 ronden met een achterband.

Zal de details achterwege laten maar het komt er min of meer op neer dat we de minder rebound demping toepasten, ietsje meer compressie, 1mm meer veervoorspanning.
aan de voorzijde gigne we zowel in rebound als in compressie meer demping toepassen.
Later gingen we omhoog in bandenspanning. voorheen reden we met 2.25 B (warm gemeten) we gingen nu naar 2.35B(wederom warm gemeten) in de achterband.  (koud meten is niet meer mogelijk doordat de band niet meer afkoelt..bandenwarmers)

voor de liefhebber:
gemeten bandenspanning achter  in warme toestand = 2.35B (das ca 2.0 koud)
Gemeten achterband bandtemperatuur na een sessie: links 61 graden / midden 68 graden / rechts 65 graden.

het verschil tussen de linkse en rechtse zijde van de band wordt veroorzaakt door de hoeveel rechtse bochten..toch vindt ik 4 graden meevallen..had meer verwacht.

geeft meteen aan dat de band niet te heet wordt op zolder..de slijtage is dus puur te wijten aan de ruwe "vretende" samenstelling van het asfalt

Weer later hebben we shock even gelaten voor wat ie was en ons weer op de voorzijde geconcentreerd.  Met name sepp remde de ty-wrap om de voorpoot helemaal onderin.  (wederom een verschil in rijstijl..allard met zijn vloeiende nette stijl had nog 5mm veerweg over)
Omdat we verwachten dat e.a steeds sneller zal gaan naarmate de sessies vorderen en omdat er warmer weer verwacht wordt veranderden we de luchtkamer in de voorvork.  van 120mm naar 110 mm. Wat olie erbij dus.  vork is nu bovenin ietsje progresiever door de kleinere luchtkamer en dat moet voorkomen dat ie "outbottemed" naarmate er harder gereden , geremd gaat worden en de temperatuur (en daarmee ook de olietemperatuur / dikte in de vork)  stijgt.
Verder daarna aan de shock toch weer wat meer veervoorspanning gegeven (14mm)  om het voorwiel aan de grond te houden bij het uitacceleren naar het rechte stuk.

Uiteindelijk na een dag testen, rijden, sleutelen ,  wijzigen, weer rijden, wijzigen, weer rijden........

Doen we nu zo'n 40 ronden met een pirelli SC2 slick.  dat is 100% meer als de vorige keer dat we op het nieuwe zolder.
Na 40 ronden begint ie slecht te worden ,  na 44/45 heeft ie het gehad.



komt mooi uit...de rijders gaan in de race wisselen om de 45 minuten.  iedere 45 minuten vindt er een rijders wissel plaats.  45 minuten rijden is circa 34 ronden rijden, dat is goed dan komt de fiets de pits binnen ruim voordat de band begint na te laten..
Kunnen we dus iedere 45 miuten gewoon bij de rijderswissel ook bvan achterband wisselen en tanken..(de voorband?  tsja..die gaat het zeker 2 x 45 minuten volhouden!)


piccie van de versleten achterband na 45 ronden..de vorige keer zag een band er zo uit na 20 ronden!


Anyway...het was een vruchtbaar dagje..weer is gebleken dat testwerk zeer belangrijk is en dat iedere verandering maar op één manier getoetst kan worden...rijden.

we hebben nu dus de fiets qua rijwielgedeelte okay genoeg...de bandenslijtage vormt geen probleem meer en de rijders kunnen beide met de set-up leven.

In de race gaat het niet op een halve seconden per ronde komen...omdat we geen snelwisselapperatuur hebben verliezen we sowieso kostbare tijd in de pits die niet "goed te rijden is".

Tijden van vandaag op "testtempo"

een 1.39.2 voor sepp die niet aan het pushen was.
een 139.6 voor allard die op een "vreemde fiets" reed en nog niet op het nieuwe zolder gereden had.

gaat goed, er zit nog wat "in het vat"...voorlopig laten we het er ff inzitten.

Morgen gaan ze weer voor een viertal sessies vrij trainen en dan zaterdag de qualifying waarbij "alles uit de kast gaat" en de snelste tijd van één van beiden gaat tellen..ik denk dat sepp dat gaat worden en hoop dat ie een 137er  / lage 1.38 kan neerzetten dan.

sunday...raceday!  Start om 12.00

oja...en danny de boer rijdt zaterdag nog in het Duitse Oschersleben voor de cup..hoop dat ie 'm weer wint! vol weekend dus voor het team. één fiets in zolder, een andere fiets in oschersleben.



piccie...sepp voor de box

May Day

Dus toch ook minder rebound en iets meer druk in de band  :thumbsup:

ben benieuwd hoe dat gaat met de slijtage als het 30 graden is.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Gieskes

@Hakki, je hebt onze achterbandjes gezien tussen de sessies door en die zagen er goed uit hè?!

De laatste sessie op die dag zijn we er nog eens goed voor gaan zitten en alles uit de kast gereden. Mijn band zag er nog redelijk netjes uit, Simon (Bleetje)'s band zag er op tijd van 20 min (9 rondjes) zo uit;



Any ideas? Dezelfde remedie?
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Hakinnen

Citaat van: "Gieskes"@Hakki, je hebt onze achterbandjes gezien tussen de sessies door en die zagen er goed uit hè?!

De laatste sessie op die dag zijn we er nog eens goed voor gaan zitten en alles uit de kast gereden. Mijn band zag er nog redelijk netjes uit, Simon (Bleetje)'s band zag er op tijd van 20 min (9 rondjes) zo uit;



Any ideas? Dezelfde remedie?

nope...werkt niet..je kunt eigenlijk nooit de specifieke instellingen van een ander overnemen, zeker niet als het gaat om een set-up voor een raceteam die met heel ander materiaal rijden..die jongens zijn lichter, rijden veel harder, hebben meer vermogen, andere vering en rijden in die set-up op slicks.



het stappenplan dat ik gebruikte: minder rebound / hogere bandendruk / meer compressie  / meer veervoorspanning werkt alleen voor de motor waar die set-up voor bedoeld is..dwz een superstock GSX-R1000 op circuit zolder met slicks, op bitubo  met een coureur aan  boord..

het is veel te zeer factor afhankelijk om iets te vertalen naar een algemeen set-upje voor iedereen op iedere motor..zou dan "op goed geluk zijn" en ik geloof niet in "op goed geluk"..

je zult er zelf moeten achterkomen en testen door te rijden..het is te zeer rijder / motor / en materiaal afhankelijk..

in het algemeen zou je wellicht voor zolder kunnen proberen om bij klachten over bandenslijtage iets minder rebound te geven achter en de bandenspanning met 1 0f 2 tiende te verhogen.

(over die bandenspanning:  we weten inmiddels dat de band op zolder zo heet niet wordt..hou er wel rekening mee dat een hogere bandenspanning  minder hitte in de band geeft..minder hitte is minder grip.  ik weet sinds gisteren dat een pirelli sc2 wanneer ie een 7/8 ronden goed belast wordt op zolder door een coureur dat die band zo'n 65 graden wordt op het loopvlak.  dat zou inhouden dat waneer er een recreatieve hobbyrijder mee rijdt dat ie zo warm niet wordt..niet te hoog gaan met bandenspanning dus...liever aan de veilige kant en wat meer slijtage dan maar.. je rijdt toch maar vier sessies op zo'n dag , moet die band trekken  tot het einde van de dag


verder als de band op de foto slechts 9 rondes oud is op een standaard motor met een recreatieve rijder aan boord...? tsja..denk dat de shock "het niet trekt  of verkeerd staat ingesteld.
als ik de slijtagestreep zo bekijk lijkt het me bovendien geen echte slijtstreep tgv de asfaltsamenstelling maar meer een slijtpatroon van "een  naar grip "happende" achterband bij het uitacceleren onder hellingshoek


wild guess...compressie soms helemaal dicht staan?

DeWitte

ff domme vraag: heeft de afstelling ook te maken met (buiten) temp :?:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"ff domme vraag: heeft de afstelling ook te maken met (buiten) temp :?:

jA..

Buitentemperatuur en asfalttemperatuur.

asfalttemperatuur werkt door in bandentemperatuur

Buitentemperatuur werkt door in vering
(de olie in een voorvork of shock variert in temperatuur en daarmee indirect in dikte..de temperatuur van de olie in bijvoorbeeld een voorvork is afhankelijk van de mate van beweging van die vork en van de buitentemperatuur)

voorvorkolie wordt dus "warm"..in de racerij is het vaker gebruikelijk dat een motorfiets eerst een aantal rondes "naar buiten" gaat om de "vering warm te rijden" alvorens er iets aan de afstelling verandert wordt. ik doe het tenminste wel...een "koude vork" afstelling kan immers veranderen wanneer de olie op temperatuur komt..


logisch...laat je gs maar es in de winter een nachtje buiten in de vrieskou staan...je fiets zal de volgende morgen vrij stug aanvoelen...olietemp en dikte