Veringsadvies Gratis !

Gestart door Hakinnen, 26 juli, 2006, 00:20:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Dwars zal er ook zijn :twisted: zal wel met de 2cv zijn  :twisted: kijken of je daar ook verstand van hebt :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joepie1958

Mooi K.. met peren :oops:
Moet woensdagavond werken :cry:
Nou ja, dan maar doorgereden met die hobbelkoe :wink:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

QuattroFrits

Citaat van: "Joepie1958"Mooi K.. met peren :oops:
Moet woensdagavond werken :cry:
Nou ja, dan maar doorgereden met die hobbelkoe :wink:

:twisted: Had je maar naar je moeder moeten luisteren en een vak leren. :twisted:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Desmo-devil

Citaat van: "Dwars"Dwars zal er ook zijn :twisted: zal wel met de 2cv zijn  :twisted: kijken of je daar ook verstand van hebt :mrgreen:

Vind ik niet eerlijk, tegen de veren van de 2CV kan niemand op !

WhomBom

:evil:  moet woensdag ook werken.... lekker dan. @ de rest, have fun!
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

QuattroFrits

Was naar mijn idee een zeer geslaagde avond. :P

Alleen het eindtijdstip was wat uitgelopen, ruim 22.30. :roll:

Maar hopelijk is hakinnen ook tevreden en houdt hij er echte klanten aan over. :P

Was echt wel gezellig en hopelijk is iedereen weer veilig thuis gekomen. :wink:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

QuattroFrits

Er zijn trouwens heel wat foto's gemaakt, kunnen hier best wel geplaatst worden. :wink:
Bij voorbaat dank.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

WhomBom

Ik weet nu ook waarom ik vandaag geen vrij kon krijgen  :x  dik 120 mensjes te eten gegeven vandaag  :shock:

maar goed, misschien kan iemand me "remote assisten", de gsxr schokbreker werd te veel gezeik om erin te krijgen (kwam tegen de "wip" van het linksysteem, was langer dan de originele dus moest ik ook andere dogbones pakken, de airbox moest ingedeukt worden enz.) dus, heb ik een rgv250 schokbreker gekocht, die even lang dan de originele is, en gewoon past (als het goed is  :roll: )

alleen even een paar vraagjes:

-aangezien de RGV een kiloke of 20 lichter is dan de gs, en ik ook geen vedergewicht ben zal ik de veersvoorspanning redelijk hoog moeten zetten? of is zon RGV veer standaard al strak, omdat het toch een circuit fietsje is?

-wat is op onderstaande foto de ingaande, en wat de uitgaande demping? (dacht zelf het tonnetje uitgaande en het wieltje onderaan de ingaande?)


en als laatste wat is een redelijke basis om qua afstelling mee te starten? (het wieltje onderaan gaat van 1 tot 4, het tonnetje gaat van helemaal op H tot.... best wel ver naar S (bij 18 kliks dacht ik stop maar voordat ik wat mol  :roll: )


anyone?
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Herr Tod

Er staat ergens 'comp' bij een stelschroef. Bij mijn GSX-R 750 W schokbreker staat dat op het reservoir. Dat staat voor 'compression', ingaande demping dus. S en H staat voor soft en hard. Het wieltje onder de schokbreker is de uitgaande demping.

Ik heb de ingaande demping op 7 klikjes vanaf helemaal soft en de uitgaande demping op 2. Min of meer in 'het midden'.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


TTigertje

Citaat van: "QuattroFrits"Was naar mijn idee een zeer geslaagde avond. :P

Was echt wel gezellig en hopelijk is iedereen weer veilig thuis gekomen. :wink:

:yes6rs:  :yes6rs: stonden paar feauteaux op RTL

enne idd veilig thuisgekomen....
hat we're dealing with here is a complete lack of respect for the law.

DeWitte

Citaat van: "QuattroFrits"Was naar mijn idee een zeer geslaagde avond. :P
:stupid:  

wat ik mij wel afvroeg: of is mijn vraagstelling te kritisch: :wink:  wel veel mensen die vragen hebben over hun vering en/of laten bijstellen: Hoe hebben die voorheen rondgereden? Met wat voor "gevoel" rijden die rond? zo van mijn vering klopt niet en ik blijf er maar mee rondkoetschen :?  en nu heb ik mazzel dat Haki als specialist gratis advies geeft anders was ik nog jaren zo doorgereden.  :? (nogmaals top-actie Haki, daar niet van) ipv zichzelf bij aanschaf van een type moto in de materie te verdiepen :roll: : althans in de stel/verstelmogelijkheden en dan iig zelf proberen een "bevredigend" resultaat voor weggebruik te krijgen alvorens zo jaren rond te tuffen.

vroegah stopten wij bussen in de voorvork om de voorveren meer op spanning te zetten en experimenteerden zo of met meer of andere bertoli totdat we een "goed" gevoel hadden? Ikzelf heb de vering van de beemer in het begin  uitgeprobeerd en afgesteld en buiten de demping/voorspanning achter die ik aanpas op soort (strada/duo en/of bagage) gebruik in 50 dzd km nooit veranderd>

kan het zijn dat een gedeelte van de motorrijders zich niet safe op hun moto voelen en/of heeft weinig voeling met hun brommert en probeert met veringsadviezen, andere veren/dempers/olie tussen de oren verbetering te krijgen? imo net zoiets als met banden waar ook vaak de "schuld" aan gegeven wordt als het (bijna) mis gaat. :?: je maakt me niet wijs dat het alleen maar om "fine-tuning" gaat.

shoot....

edit: aanwezigen gisteravond uiteraard uitgesloten :wink: in het algemeen he :!:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"[

vroegah stopten wij bussen in de voorvork om de voorveren meer op spanning te zetten en experimenteerden zo of met meer of andere bertoli totdat we een "goed" gevoel hadden? Ikzelf heb de vering van de beemer in het begin  uitgeprobeerd en afgesteld en buiten de demping/voorspanning achter die ik aanpas op soort (strada/duo en/of bagage) gebruik in 50 dzd km nooit veranderd>


:rofl:   In het bol d'orke had ik ook 2 busjes van 1,5 cm zitten.

Ik denk dat het ene deel technofoob is en niet durft te experimenteren.

Het andere deel merkt niets aan zijn fiets maar vind het toch handig om het advies van Bitubo race-service even mee te pikken om er vervolgens misschien achter te komen dat ze al jaren op een dweil rijden.

Hakki had vlak voor Croix mijn voorvork ook 10x stugger gezet dan waar ik tot nu toe mee gereden heb. Bevalt prima ;) , maar had ik zelf nooit gedaan omdat ik simpelweg niet weet hoe het aan hoort te voelen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Citaat van: "TTigertje":yes6rs:  :yes6rs: stonden paar feauteaux op RTL

:shock: RTL4, RTL5, RTL+, zeg het maar ik zou niet weten welke zender. :rofl:  :rofl:  :rofl:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "QuattroFrits"Was naar mijn idee een zeer geslaagde avond. :P
:stupid:  

wat ik mij wel afvroeg: of is mijn vraagstelling te kritisch: :wink:  wel veel mensen die vragen hebben over hun vering en/of laten bijstellen: Hoe hebben die voorheen rondgereden? Met wat voor "gevoel" rijden die rond? zo van mijn vering klopt niet en ik blijf er maar mee rondkoetschen :?  en nu heb ik mazzel dat Haki als specialist gratis advies geeft anders was ik nog jaren zo doorgereden.  :? (nogmaals top-actie Haki, daar niet van) ipv zichzelf bij aanschaf van een type moto in de materie te verdiepen :roll: : althans in de stel/verstelmogelijkheden en dan iig zelf proberen een "bevredigend" resultaat voor weggebruik te krijgen alvorens zo jaren rond te tuffen.

vroegah stopten wij bussen in de voorvork om de voorveren meer op spanning te zetten en experimenteerden zo of met meer of andere bertoli totdat we een "goed" gevoel hadden? Ikzelf heb de vering van de beemer in het begin  uitgeprobeerd en afgesteld en buiten de demping/voorspanning achter die ik aanpas op soort (strada/duo en/of bagage) gebruik in 50 dzd km nooit veranderd>

kan het zijn dat een gedeelte van de motorrijders zich niet safe op hun moto voelen en/of heeft weinig voeling met hun brommert en probeert met veringsadviezen, andere veren/dempers/olie tussen de oren verbetering te krijgen? imo net zoiets als met banden waar ook vaak de "schuld" aan gegeven wordt als het (bijna) mis gaat. :?: je maakt me niet wijs dat het alleen maar om "fine-tuning" gaat.

shoot....

edit: aanwezigen gisteravond uiteraard uitgesloten :wink: in het algemeen he :!:


zit wat in...

Ik denk dat je het in verschillende catagorien kunt verdelen..die mensen en hun vering..

enkele van die catagorien zijn de volgende..

- mensen die weten dat hun vering niet klopt maar die er niet zelf mee durven experimenteren of niet weten "waarmee ermee"

- Mensen die ergens wel weten dat hun vering niet klopt maar die niet weten "hoe het dan wel moet voelen" en er dus ook afblijven

- mensen waarvan hun vering niet okay is maar die dat niet voelen of in de gaten hebben..die komen er dus pas achter als "hakki de fiets in handen krijgt per ongeluk".  rijden al jaren op een hok en denken dat het zo hoort..

verder is het allemaal maar relatief..
als je een yamaha fazer "voelt" qua vering en de componenten zijn okay en lekken niet dan zal ik zeggen dat de vering "niet goed"maar ruim voldoende is..moet kunnen..

als je er nu een R6 naast zet die exact hetzelfde aanvoelt als de fazer dan zal ik meteen zeggen dat ie niet okay is..

maar wie zegt mij nu dat die fazer niet door een veel ervarenere en snellere rijder gereden wordt dan die R6..wellicht is die R6 wel van een menneke van 21 die er op zijn dooie gemak mee naar zijn werk tuft iedere dag..?

Het is teveel afhankelijk van "omstandigheden"..aan een "losse fiets" heb ik niks..ik moet de fiets hebben, weten waarvoor ie gebruikt wordt en weten wie er mee rijdt en hoe ie er mee rijdt..

Neen ,,het gaat niet alleen om finetuning..bijna onmogelijk op de manier zoals gisteren..heb ik ook vaak herhaald gisteren..ik kan geen fiets afstellen in een kwartierke stilstaand in een garage..wat ik wel kan is"ff voelen" en daarna de "ergste kwalen" eruit zeven..
Moet ie echt afgesteld en heeft de fiets de mogelijkheden ervoor dan betekent afstellen minstens 2/3 uur werk samen met de eigenaar van de fiets..dan is het een basis zoeken, rijden , afstellen , rijden, afstellen en zo maar door..finetuning vraagt om "testrijden"  na een verandering.
en dan nog..moet ik een rijder hebben die én voelt wat een motor doet én me vervolgens ook nog eens kan vertellen wat ie voelt.

ik denk dat mensen gerust minder bang hoeven te zijn om er zelf mee te experimenteren..gewoon veel over lezen en beginnen met je eigen set-up te zoeken door te verstellen en te rijden..het moet zo voor eenieder wel mogelijk zijn om een "basis set-up "zelf te verkrijgen..
Aan de andere kant...moet je wel weten waar je moet draaien..en ook "intern" moet het kloppen in een vork of shock.

echte finetuning duurt langer en leer je niet door erover te lezen..echt "veringswerk" zit in "je vingers en gevoel" en is imo alleen te leren door heel veel ervaring in de praktijk op te doen...het "gevoel" komt er in de loop der tijd "in"
vervolgens moet je weten te analyseren wat "je voelt" en dat weten te vertalen naar een verandering in olie, demping , veerweg e.d.
En vervolgens moet je dan ook nog de kunst in huis hebben om de verandering daadwerkelijk uit te voeren.

finetuning qua vering is voornamelijk: "voelen", logisch nadenken , analyseren,oplossing toepassen.
Je zult echter (en dat is het belangrijkste) vooral "moeten voelen" wat een fiets doet en dat weten te vertalen naar vering.

vooral dat "voelen" "gevoel voor een motor en hetgeen die motor doet" en vervolgens die motor als "één geheel zien dat in balans moet zijn"
that's it.." gevoel en balans en rust in een rijwielgedeelte creéren"

vering is op hoog niveau een "beetje zwarte kunst"  niet uit te leggen en een gevoelskwestie

Beste manier om te leren is de racerij en door het heel veel te doen "het gevoel in de vingers krijgen he"..als je 30 x in een seizoen een gix1000 hebt afgesteld en "gevoeld" weet je hoe ondertussen een gix 1000 moet voelen en waar die fiets baat bij heeft en vooral waar ie geen baat bij heeft , als de 31ste komt weet je wat je te doen staat.
als je echter gewoon een particuliere eigenaar bent met een gix 1000 en je hebt het idee dat je vering beter kan weet je meestal niet waar te zoeken omdat je geen referentiepunt hebt.

er zijn in nederland talloze mensen die een fiets "een basis" kunnen geven.  de basis is "piece of cake" hetgeen ik gisteren bij sommige heb gedaan. er zijn er al een stuk minder  die "verder komen" als de basis.
"Hogeschool veringsexpers" zijn dungezaaid..de meesten die de complexe materie volledig in hun vingers hebben werken in de racerij op hog niveau en zullen altijd zeker zijn van werk
En er zijn op dit moment slechts twee in nederland op hogeschool niveau die de zwarte kunst verstaan om een motor echt 100% perfect te balanceren..de ene heeft een bedrijf in vering..de andere werkt in de motoGP..
ikke..nope..nog lang niet..hoop het niveau ooit te halen






:wink:

DeWitte

Citaat van: "karz"Ik denk dat het ene deel technofoob is en niet durft te experimenteren.

ff dan een heel krasse stelling:  :shock:  "dan hoor je niet op een motorfiets thuis"

shoot :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away