Bertus van Hamersveld, een heel groot motorsportman

Gestart door Road Racing Tonnie, 22 september, 2006, 22:37:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Road Racing Tonnie

>>>>>>>>>>>>>Bertus van Hamersveld>>>>>>>>>>>>>

Geboren in 1896, mag misschien wel genoemd worden als 1 v/d grootste motorsportmannen, die Nederland ooit heeft voortgebracht.
Zijn eerste wedstrijd reed hij in 1919 op een normale motor, op Duindigt, en Bertus won die gelijk
Het duurde dan ook niet lang of de toenmalige mtorgrootheden, als John Moos- karel Burlage enz kregen het zwaar te verduren, op de gras en wielerbanen, in binnen en buitenland, v/d 50 wedstrijden daarvan ging hij maar het liefst 35 keer als eerste over de finisch.
Gezien zijn veelzijdigheid, was hij ook een hele grote in betrouwbaarheidsritten en ook in de Int zesdaagse, waar hij in 1931 de zilveren Vaas veroverde, wat nog nooit was voorgekomen, iets wat hij in 1937 herhaalde in Engeland, met grote overmacht, gezeten op BMW.
Ook het wegracen, had op Bertus een grote aantrekkingskracht, en de eerste wegrace, die hier gehouden werdt was in 1925 zijnde de TT van Assen, (Rolde) die hij gewonnen zou hebeen als er niet een gebroken klepveer roet in het eten gooide, maar werdt toch nog tweede, een perfecte prestatie.
In 1927 stond heel Assen op zijn kop toen hij in de eerste ronde op kop doorkwam met Norton, op niemand mider dan de beroemde, Norton fabrieksrijder Stanley Woods, helaas een lekke band wierp hem terug naar de 14e plaats, maar gezien zijn vechtlust, werdt hij toch nog 4e, een unieke prestatie.
Ook heeft hij in Francorchamps iedereen versteld doen staan met zijn New Imperial 500c 2 cil, door de onklopbaar geachte Nortons, het snot voor de ogen te rijden, wat niet door iedereen gewaardeerd werdt, en hij op een mider sportieve manier v/d baan werdt gedrukt, waarbij hij zijn enkel brak.
In 1938 is hij opgenomen in het Beroemde BMW compressor team, waar ook Georg Meyer deel van uit maakte, waar hij de Italiaanse Serafani op diens Gilera, zo opjoeg, dat die het strijdtoneel moest verlaten, en Bertus een mooie tweede plaats behaalde.
Graag had hij in 1939 dit herhaald, maar nu speelde een gebroken voet hem parten.
Het ergste ongluk, wat tevens het einde betekende van zijn zo lange carriere, was in 1947, in Zandvoort, op het toen nog stratencircuit, waar hij in aanraking kwam, met een stoeprand, en hij zelfs in levensgevaar verkeerde, en wat ook betekend dat zijn rechterbeen moest worden afgezet.
Voorwaar een heel triest afscheid van een zo,n groot sportman, maar hij is altijd geinteresseerd gebleven in de motorsport, en kwam nadien nog heel vaak kijken.
Bertus is in 1975 op 79 jarige leeftijd overleden
No 36 is Bertus van Hamersveld
Tweede foto, zit hij op de motor, als fabrieksrijder voor eysink


Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

:worship-cool: wederom een klasse verhaal van onze MFL archivaris Dhr Racing  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Een mooi verhaal met een dramatisch randje, maar leuk om te lezen!

ps
RRH ik heb je 2e post ff in de eerste verweven  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Road Racing Tonnie

Citaat van: "Busaberke"Een mooi verhaal met een dramatisch randje, maar leuk om te lezen!

ps
RRH ik heb je 2e post ff in de eerste verweven  :wink:

Prima gedaan Robert, had een foutje gemaakt, met quote en edit geloof ik, mijn dank.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Joepie1958

Bedankt voor de geschiedenislesjes, op deze manier komen velen van ons nog wat te weten over vervlogen tijden :wink:  :wink:
En het doet altijd goed om te weten dat de Nederlanders in vroeger tijden al goed bezig waren (met B.M.W. :oops: )
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.