ABSoluut of relatief

Gestart door WhomBom, 10 oktober, 2006, 21:21:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

wil dat dan zeggen dat May-day een dikkere plank heeft, beter kan remmen of meer inzicht in de remmerij heeft? :?  die voorvork met olijfolie lijkt me van ondergeschikt belang :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

May Day

Wat ik bedoel is: gewicht heeft er maar heel weinig mee te maken. Klopt inderdaad dat er meer remkracht voor nodig is als de motor/rijder zwaarder is maar die kracht levert iedere moderne motor met gemak.

Vervolgens is het de vraag of de band zijn grip houdt. Dat is afhankelijk van het rubber, vering/demping, wegdek, geometrie en een heeeeeeeeeeel klein beetje gewicht. Er speelt namelijk nog meer dan het 'doordrukken' van het gewicht, hetgeen negatief op de remweg uitwerkt.

Het gewicht wordt naar voren verplaatst bij hard remmen. Het voorwiel wordt dan met het volledige gewicht belast. Bij een zwaardere motor/rijder betekent dat meer grip (als aan dezelfde randvoorwaarden voldaan wordt) dan bij een lichtere motor/rijder. Dat werkt dus positief uit op de remweg.

Bovendien: hoe kan het dan dat de F800 niet de kortste remweg heeft? BMW systeem icm het laagste BMW gewicht!
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

WhomBom

gewicht speelt ook hard mee in de grip die je aan de voorkant hebt.

Alle materialen hebben eigenlijk de eigenschap dat als je ze harder op mekaar drukt de wrijving onderling groter wordt. Maar, als je dubbel zo hard drukt wil dat niet zeggen dat je dubbel zoveel wrijving (grip) hebt.

Staal op Teflon bijvoorbeeld is vrij ongevoelig voor de druk die erop staat, vandaar dat het veel gebruikt wordt op plaatsen waar veel druk te verwerken is, maar er zo min mogelijk wrijving moet zijn (je voorvork).

Rubber op asfalt is hier wat gevoeliger voor, een (hele grove) richtlijn is; dubbel zoveel druk, 1,8 keer zoveel grip. Daarom heb je met bredere banden ook meer grip...

Als je nu een fiets die in z'n totaliteit dubbel zo zwaar is dan een ander, heeft ie dus maar 1,8 zoveel grip..... terwijl hij wel overal 2 keer zoveel kracht moet zien te verwerken, tis toch 10%

Maar ik denk dat een kort sportfietsje zelfs met 10% minder grip vrij vroeg op het voorwiel staat... hell, dat gebeurt met de GS nog als je niet uitkijkt :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

May Day

edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

DeWitte

Citaat van: "R-yen"Er is een groot verschil tussen remvermogen en remvertraging. Het zou kunnen zijn dat het remvermogen van de ZZR1400 groter is dan die van de BMW, maar o.a. door de zaken die hakinnen weergeeft is de remvertraging lager.
Het punt van Dwars begrijp ik vanuit het oogpunt "alles is standaard", een standaard BMW R1200 R staat sneller stil dan een standaard ZZR1400.

En daar draait het toch om? :roll:

Citaat van: "Hakinnen"Het feit dat die fiets als eerste stilstaat (in vergelijking met die motoren die op dat moment in die test zaten) wilt absoluut niet zeggen dat ie het beste ABS systeem of het beste remsysteem in het algemeen heeft..

Is dan toch ook niet van belang? het 1e stilstaan met de korste remweg is toch het enige wat telt??   :roll:  en ik heb het ff niet over het merk of type moto: laat ik voor het gemak :mrgreen: ff buiten beschouwing

en jij dacht dat we eruit waren ??? :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away