Hoofdmenu

This is SuperMotard

Gestart door Schmetzke, 21 september, 2005, 16:00:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schmetzke

De geschiedenis.
SuperMotard (ook wel SuperMoto of SM genoemd) is een tak in de motorsport, welke ontstaan is in Amerika in de eind jaren 70.
De Amerikanen wilden spektakel op TV en ze bedachten een klasse voor motoren die het asfaltracen en crossen zou combineren. Het parcours zou voor 50% uit asfalt bestaan, en de andere 50% zou onverhard zijn. Het doel was om de beste "allround" coureur te vinden. Dit zou volgens de Amerikanen wel voldoende spektakel moeten opleveren.
Iedereen mocht meedoen, en alle soorten motoren mochten gebruikt worden, van crosser tot wegracer. De meeste deelnemers reden met crossmotoren met 19" (smalle) wegbandjes. De klasse werd in eersteninstantie "SuperBikers" genoemd.
Helaas vond het publiek het maar niks, er werd nauwelijks naar gekeken op TV. Zodoende werd de klasse al spoedig weer afgeschaft.
Maar gelukkig vond het Franse publiek de sport wel gaaf, en zodoende begonnen zij opnieuw met de sport. Ze noemden het "SuperMotard" (dat is Frans voor SuperBiker).
Pas in 1997 brak de sport echt door in Europa, en ook weer in Amerika. Enkele SuperMotard wedstrijden later begon het publiek zelf crossers om te bouwen naar SuperMotard. De sport werd steeds populairder.
SuperMotard omvat dus het racen met een crosser met wegbanden over een parcours dat voor de helft uit asfalt bestaat, en voor de helft uit onverhard.

Techniek
Crossmotoren moeten zo licht mogelijk zijn om het rijden in het onverharde te vergemakkelijken. Vroeger werd er altijd voor een ééncilinder 2-takt als motorblok gekozen, omdat deze het kleins en het lichtst was, en in verhouding het meeste vermogen opleverde. Er zijn in de geschiedenis een aantal keren geprobeerd te rijden met 4-takt blokken omdat een 4-takt een veel soepeler motorkarakter heeft, en daardoor makkelijker te rijden is. Maar doordat de techniek nog niet ver genoeg was, konden de blokken niet licht genoeg worden uitgevoerd, en de 2-takt was gewoon sterker. Pas in de eind jaren 90 werd de viertaktcrosser weer populair. De motoren waren nu licht genoeg om competitief te zijn. Vooral bij enduro's waren de viertakten populair omdat ze een veel grotere actieradius hadden als de tweetakten, wat bij enduro's een erg grote rol speelt. Ook voor SuperMotard was de viertaktcrosser een mooie ontwikkeling, want een viertakt is veel geschikter voor het asfalt.
Tegenwoordig zie je alleen nog maar viertaktcrossers, ze hebben de tweetakt overtroffen door toepassing van zeer moderne materialen zoals bijvoorbeeld titanium, magnesium en aluminium. Honda gebruikt zelfs voor hun crossers al sinds 1997 alminium frame's.
Tegenwoordig wordt voor het SuperMotard racen meestal een 450cc viertakt gebruikt. Men past de vering aan (lager en véél stugger), er komt een degelijk remsysteem op (meestal een 320mm zwevende schijf, een 4 zuiger enkele klauw, icm een 19" radiale rempomp), en er komen kleine brede 17" wielen in met dikke slicks.


Rijtechniek
SuperMotard rijden vraagt om een zeer aparte rijtechniek. Het aanremmen van bochten en het nemen van bochten is heel anders als met bijvoorbeeld een wegracer.
Bij het aanremmen van een bocht zal de achterkant erg snel loskomen van het asfalt. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door het hoogliggende zwaartepunt, en het lage gewicht van de motor. Als de achterkant loskomt tijdens het aanremmen wordt de motor erg instabiel, bovendien is de vertraging niet meer optimaal. Uit ervaring blijkt dat als je de motor laat uitbreken, een bocht sneller genomen kan worden. Dit uitbreken wordt ook wel "Sliden"  genoemd, het ziet er erg spectaculair uit. Het sliden word bewerkstelligd door een goed samenspel van de voorrem, achterrem en koppeling. Het is de bedoeling om het achterwiel met ongeveer 75% van de snelheid van het voorwiel te laten draaien. Laat je het achterwiel blokkeren dan resulteert dit gegarandeerd in een crash.
Tijdens het nemen van de bocht wordt meestal een voet uitgestoken, en geen knie zoals bij racers. Het doel van het uitsteken van je voet is om meer gewicht aan de binnenkant van de bocht te krijgen, hierdoor kan de bocht sneller genomen worden bij een gelijkblijvende hellingshoek. Racers steken hun knie uit om diezelfde reden.
Bij het uitaccelereren gebeurd het vaak dat de achterkant van de motor wil uitbreken onder de zware belasting. Dit verschijnsel wordt "Driften" genoemd. Het wordt zo veel mogelijk vermeden omdat het meestal resulteert in acceleratieverlies.

Speelgoed
Omdat een SuperMotard gebaseerd is op een crosser zijn ze erg licht. Crossers worden zo licht mogelijk gehouden omdat dat de rijeigenschappen ten goede komt. Hierdoor gaan ze erg gemakkelijk op het achterwiel, en zelfs rijden op het voorwiel gaat zonder al teveel moeite.
Het fungehalte van een SuperMotard is erg hoog, op voorwaarde dat je onder de 150 km/u blijft.

Schmetzke

Giles de Jong laat een mooie slide zien:


Eddie Lawson en Wayne Rainey in strijd tijdens een van de eerste SuperBiker wedstrijden:


Wereldkampioen Eddy Seel tijdens een training op het kartcircuit van Francorchamps:


MotoGP coureur Max Biaggi tijdens het uitoefenen van zijn favorite hobby:


MotoGP coureur Nicky Hayden:


Wie dit is weet ik ook niet  :?  #46, zegt me niks :?


DeWitte

Super Moto Topic Schmetzke  :shock:

we want more 8)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

foto's zijn super.
vooral die termignoni uitlaat op de Yamaha van die onbekende #46 vind ik als ducatiman natuurlijk schitterend. :shock:
Maar ja het blijft natuurlijk toch een italiaan he !

Ga zo door.

Busaberke

Eej Schmetzke,

Top!

kun je ons eens inlichten wanneer er een SM wedstrijd in de regio is?

Wellicht leuk om er een MFL- uitstapje van te maken!  8)
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Schmetzke

De kalender voor komende periode:

9 Oktober: ONK Lelystad
9 Oktober: BK Evergem

15&16 Oktober: SuperBiker in Mettet, België

30 Oktober: ONK Francorchamps

6 November: ONK Lelystad

Schmetzke

Voor SuperMotard fans is de wedstrijd in Mettet zeer de moeite, het is wellicht het grootste SuperMoto evenement in heel europa.
Alle grote namen zullen aanwezig zijn (ik dus ook hahaha)

Enkele namen die gaan komen:

Thierry Van den Bosch, Boris en Stef Chambon, Jurgen Kunzel, Eddy Seel, Gerald Delepine, Stefan Everts, Fred Fiorentino, Craig Jones

én:

Mike Metzger en Ronnie Renner voor de freestyle!!!!!

Dat wordt dus echt ZEER VET!

Schmetzke

De nieuwe Suzuki RMZ450 SuperMoto van Fred Fiorentino:



DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Dwars"Zeg Schmetzke, die zgn. SuperMotard rijstijl is dat te leren op de een of andere wijze of is het gewoon je "doe maar wat" en een poot uitsteken?

oftwel wat is het verschil met de "normale" of "circuitstijl"?? :wink:

SuperMotard is nergens mee te vergelijken, zeker de rijstijl niet.
Het is gewoon heel anders... Op het eerste gezicht lijkt het:  "steek je gewoon je been ff uit" Maar dat valt wel eens tegen, vraag maar aan Motzy  :P

Ik denk wel dat als je van een crosser afkomt dat het wel gemakkelijker is om eraan te wennen, maar dat neemt niet weg dat de rijtechniek héél anders is.

Je moet het gewoon een keer gedaan hebben om te weten hoe het is denk ik...

Tsja hoe leer je het... Het is mij nooit door iemand geleerd, maar er zijn wel cursussen om de rijtechniek fatsoenlijk onder de knie te krijgen.

ik ga er hier ff verder op :idea: als ik de piccie's hierboven nog eens goed bekijk zie ik als verschil vooral dat Been dat in een bocht imo naar voren wordt geplaatst om de druk op het voorwiel te vergroten??

welke verschillen zijn er nog meer?? :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Bij het aanremmen van een bocht plaats je je voet naast je voorwiel om de druk op je voorwiel te vergroten. Ook krijg je meer gevoel over wat de motor precies doet.
Het is de bedoeling om je been goed te strekken, met je voet zo dicht mogelijk bij het voorwiel.

Dit:

Is dus écht fout en het ziet er ook nog eens belachelijk uit.

Verder is er natuurlijk het sliden, en dat komt het dichtst in de buurd van het crossen. De techniek van het sliden gebruik je op een crosser namelijk ook bij het aanremmen van een bocht, alleen zet je de motor bij het crossen niet dwars. Als je van een wegmotor afkomt zal je dus ook moeten wennen aan een achterwiel dat zijn grip verliest, en dus over het asfalt glijd, in plaats van rolt. Vaak is dit het moeilijkste gedeelte als je van een wegmotor afkomt en het sliden wil leren.

"Oh, dat kan nooit lastig zijn. Nicky Hayden kan het ook, en komt uit de MotoGP"

Totdat je een kijkje gaat nemen in de biografie van deze MotoGP helden.
Ze zijn vrijwel allemaal begonnen op een crosser, of ze doen het (nog steeds) als hobby naast het MotoGP racen. Ook Max Biaggi, die naast het Racen ook nog heel graag Crosst.
Rossi vormt een uitzondering op deze regel, hij heeft nooit echt gecrosst, en is begonnen met Minibike-racen. Dat is ook meteen te zien aan zijn zithouding:


Road Racing Tonnie

Het gecontroleerd laten driften, van de GP drivers, (backweel stering) wordt beoefend en geleerd, op de beroemde dirt track banen in Amerika, wat een kleiachtige ondergrond heeft, maar ook in Spanje is zo,n baan aangelegd, om de GP drivers dit kunstje bij te brengen, waar o.a Kevin Schwantz de leermeester is.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Schmetzke

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Het gecontroleerd laten driften, van de GP drivers, (backweel stering) wordt beoefend en geleerd, op de beroemde dirt track banen in Amerika, wat een kleiachtige ondergrond heeft, maar ook in Spanje is zo,n baan aangelegd, om de GP drivers dit kunstje bij te brengen, waar o.a Kevin Schwantz de leermeester is.

Wat wilt u daarmee zeggen?

Road Racing Tonnie

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Het gecontroleerd laten driften, van de GP drivers, (backweel stering) wordt beoefend en geleerd, op de beroemde dirt track banen in Amerika, wat een kleiachtige ondergrond heeft, maar ook in Spanje is zo,n baan aangelegd, om de GP drivers dit kunstje bij te brengen, waar o.a Kevin Schwantz de leermeester is.

Wat wilt u daarmee zeggen? Dat ze allemaal SuperMotard kunnen rijden, of kunnen crossen?

Juist helemaal niet, ik wilde alleen ermee zeggen dat het echte gecontroleerde GP driften, op die banen wordt geleerd, de Amerikanen, hebben de Europesche GP drivers dit hogeschool racen bijgebracht, op de door mij zo beroemde genoemde Dirt Track banen, uiteraard met motoren die voor dien geschikt gemaakt zijn o.a HD en niet te vergeten Yamaha, waar Kenny Roberts sr, hele mooie successen heeft behaald.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

telt dit ook in de wereld van SM??

een Hp2 als SM uitgevoerd 8)

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away