Hoofdmenu

Stuurdemper

Gestart door Desmo-devil, 21 september, 2005, 18:10:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

Hoort eigenlijk niet bij vering maar kon het nergens anders kwijt.
Misschien een nieuw onderwerp " stuureigenschappen " toevoegen.
Ik ben al een tijdje aan het denken over een stuurdemper maar heb geen enkele ervaring hiermee. De voordelen kan ik zelf wel bedenken maar ik wil aan jullie vragen of er ook nadelen zijn (behalve de prijs)
Wie heeft hier ervaring mee ?

WhomBom

die prijs...  :roll:

kijk maar es op ebay, demper van n nieuwere gix heb je makkelijk voor 30 euro, sommige duc-stuurdempers gaan voor 15 euro weg  :shock:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Desmo-devil

Bedankt voor de tip zal ik zeker doen.






The difference between real men and boys is the speed of their toys !!

Hakinnen

Citaat van: "Desmo-devil"Hoort eigenlijk niet bij vering maar kon het nergens anders kwijt.
Misschien een nieuw onderwerp " stuureigenschappen " toevoegen.
Ik ben al een tijdje aan het denken over een stuurdemper maar heb geen enkele ervaring hiermee. De voordelen kan ik zelf wel bedenken maar ik wil aan jullie vragen of er ook nadelen zijn (behalve de prijs)
Wie heeft hier ervaring mee ?

eigenlijk overbodig op een Desmo-due Duc.
Absoluut niet nerveuze voorkant en bovendien niet het vermogen om "tankslapper achtige" situaties te krijgen.

Centjes sparen en inverteren in wat wel nodig is imo..


ik zou overigens geen nadelen weten na montage van een stuurdemper in het algemeen.

:wink:

Desmo-devil

Ik wil meer stabiliteit op het moment dat het wiel neerkom nadat deze is losgekomen bij snel optrekken of doortrekken.

karz

Citaat van: "Hakinnen"

eigenlijk overbodig op een Desmo-due Duc.
Absoluut niet nerveuze voorkant en bovendien niet het vermogen om "tankslapper achtige" situaties te krijgen.

Centjes sparen en inverteren in wat wel nodig is imo..


ik zou overigens geen nadelen weten na montage van een stuurdemper in het algemeen.

:wink:

Of je zegt gewoon niks en verkoopt hem een vette overkill bling bling :cool: bitubo stuurdemper. :cool:

Nope, dit is nog eens belangeloos advies, hulde ;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Desmo-devil

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"

eigenlijk overbodig op een Desmo-due Duc.
Absoluut niet nerveuze voorkant en bovendien niet het vermogen om "tankslapper achtige" situaties te krijgen.

Centjes sparen en inverteren in wat wel nodig is imo..


ik zou overigens geen nadelen weten na montage van een stuurdemper in het algemeen.

:wink:

Of je zegt gewoon niks en verkoopt hem een vette overkill bling bling :cool: bitubo stuurdemper. :cool:

Nope, dit is nog eens belangeloos advies, hulde ;)

Als ik zoveel geld had kocht ik wel een 999, daar zit standaard een stuurdemper op

Hakinnen

Citaat van: "Desmo-devil"Ik wil meer stabiliteit op het moment dat het wiel neerkom nadat deze is losgekomen bij snel optrekken of doortrekken.

Met het monteren van een stuurdemper verkrijg je in principe niet meer stabiliteit aan de voorzijde van de motor.
De instabiliteit blijft, alleen je verkleind de uitwerking ervan op de clip-ons (= de rijder)
Je verkleind slechts de kans op nerveuze of abrupte stuurbewegingen tengevolge van die instabiliteit (= te lichte voorzijde).
De stuurdemper doet niks anders dan de stuurbeweging vertragen indien nodig.

Ik kan me overigens niet herinneren dat een 900 twee-klepper last heeft van een instabiele of nerveuze voorzijde met de originele componenten.
Rij je met de standaard Showa vering? Of is er al ooit iets verandert aan de motor.?

Kan natuurlijk uiteraard toch dat je idd een probleem hebt met een te lichte voorzijde bij het uitacceleren en daardoor ongewenst geconfrontreerd wordt met een instabiel voorzijde en het bijbehorende nerveuse "lichte" gevoel in het stuur.

Het probleem is dan de voorzijde van de motor(of de achterzijde kan ook?).  Door de montage van een stuurdemper zul  je het probleem niet elimineren.  je zult slechts de uitwerking van het probleem verminderen.
Beter is om het probleem zelf op te lossen.  In jouw geval lijkt me de oplossing door meer gewicht naar de voorzijde van de motor te brengen.
Dat kun je uiteraard zelf doen door een andere zithouding aan te nemen, je kunt echter ook de vering en geometrie van de motor wijzigen.

Een 900 desmodue met een correct afgesteld en in balans zijnde rijwielgedeelte zal geen stuurdemper nodig hebben.
Op het moment dat het rijgedrag van de motor (in het geval van de 900ss)wel vraagt om een "noodgreep" ala een stuurdemper is er met de geometrie van het rijwielgedeelte iets niet ok.

Succes ermee uiteraard.

:wink:

Motzippaldy

Banden kunnen ook rol spelen   :shock:
Proud on the South  

Desmo-devil

De Duc is absoluut niet instabiel aan de voorkant. Dat ben ik met Hakinnen eens.
Ik heb trouwens de voorkant 1,5 cm laten zakken bovenaan de veerpoten omdat ik vind dat het stuurgedrag dan nog beter wordt.
Aan de banden ligt het absoluut niet.
Ik denk dat iedereen die wel eens met een kale voorband heeft gereden weet hoe instabiel dat aanvoelt en dat de motor dan ieder spoor op de weg naloopt.
Misschien vindt ik het gewoon mooi staan zo'n stuurdemper , heeft niemand een nepper liggen (haha).
In ieder geval bedankt voor de bruikbare tips.

Busaberke

Citaat van: "Desmo-devil"Misschien vindt ik het gewoon mooi staan zo'n stuurdemper , heeft niemand een nepper liggen (haha).

Eej DD, volgens mij hebben we op de zaak nog wel wat gebruikt spul liggen van het merk OTSEF, ik zal morgen es ff in het magazijn gaan neuzen.
Met wat geluk snor ik een instelbaar exemplaar met montagekit voor je op!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

NrGiZeR

Citaat van: "Desmo-devil"Ik wil meer stabiliteit op het moment dat het wiel neerkom nadat deze is losgekomen bij snel optrekken of doortrekken.

Ik denk dat je er niet onverstandig aan doet om je vering een keer te laten checken. Ik denk dat dan het hele probleem is opgelost.

Ik had nl hetzelfde, die van mij was zeer nerveus op het voorwiel, dus dacht ik ook ik moet een stuurdemper hebben.

Maar toen heeft Hakinnen hem ff onder handen genomen en nu is mijn voorkant stabiel. De gehele motor stuurt overigens beter.
b]Ledenon[/b]-------->15&16 maart
Zolder----------->10 mei
Pannonia------->18t/m20 mei
Hockenheim--->11 juni
Assen------------>9 juli
Zolder----------->23 juli
Spa Franco----->23 augustus

Herr Tod

Weet iemand of de originele stuurdemper van een GSXR 600/750/1000 K1 t/m K6 instelbaar is?

Ik zag dat de GSXR 1000 K7 een deels elektronische stuurdemper heeft? Wazig ding, kon wel van Festo komen :lol:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Hakinnen

Citaat van: "Herr Tod"Weet iemand of de originele stuurdemper van een GSXR 600/750/1000 K1 t/m K6 instelbaar is?

Ik zag dat de GSXR 1000 K7 een deels elektronische stuurdemper heeft? Wazig ding, kon wel van Festo komen :lol:

yep..hakki weet dat  :lol:

bespaar je de moeite van de aanschaf en het monteren..ze werken niet namelijk. beter gezegd..zeer beperkt.

dat "wazig ding"van de K7 werkt wel ..

Herr Tod

Hmmm... nou ja ik had er dus eentje gekocht voor een paar euro. Zal toch zeker beter zijn dan helemaal niks?

Ik neem aan dat zo'n ding werkt tegen het slaan van het stuur bij het hard uitaccelereren van 'de grote hairpin' bij Vijlen, highsiders een stukje verderop en rare stuurbewegingen bij het aanremmen naar mn rustbankje? Dan ben ik al lang tevreden.

Je zei een tijd terug dat ik zo'n ding niet nodig zou hebben vanwege het matige vermogen. Je zei ook dat ik de vork niet veel verder dan 5 mm door zou laten zakken... daar heb je gelijk in, hoewel ik het ding ondanks de zenuwachtigheid wel lekker vind sturen zo. Trial & error zal het uitwijzen :lol:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen: