Hoofdmenu

Busaberke

Gestart door Busaberke, 06 september, 2005, 23:04:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Mijn fietske:


De modificaties:
- alarm (door motorzaak)
- carbon-look plaatje op kroonplaat
- tankpad
- stalen remleidingen
- gesinterde remblokken
- spiegelverbreders (25mm - CNC laten frezen naar eigen ontwerp)
- bagagedrager, maar die zet ik 'r alleen op als het echt niet anders kan
- BOS dempers
- kleine knippers achter
- snelsluiters in kontje, zodat die bult een kofferbak wordt
- permanente aansluiting voor druppellader
- double bouble ruitje
- BSM luchtfilter
- Bosch Bleu Vision lamp
- TRE-modificatie (=verwijderen van de begrenzing in versnelling 1-2 en 3)
- mapping laten aanpassen dmv TEKA-box


en heb ik nog een wensenlijstje:
- verhogers onder de stuurhelften (moet ik weer laten frezen)
- olietemp. meter
- andere, zwaardere veren vóór
- verstelbare voetsteunen

Een stukje geschiedenis:
Tsja, als ik het goed beschouw is het de schuld van één of andere %$#@&*^! motordief dat ik momenteel Hayabusa rijdt.

Jaren geleden was ik de trotse bezitter van een rood/zwarte Suzuki GSXR1100. Precies dezelfde zoals Samurai nu heeft.
Ik had destijds totaal geen intentie om er afscheid van te gaan nemen.
Het was echt een motor naar mijn hart: karaktervol, rauw en krachtig.
Ik gebruikte hem nooit voor woon-werk verkeer, maar werd hiertoe gedwongen toen mijn toenmalig VW Golf weer eens stuk ging.

Dus: ik lekker met de motor werken, hetgeen in mijn baan als project-engineer niet praktisch is, maar het moest nu eenmaal.
Dat is precies 2 dagen goed gegaan.
De derde dag was de motor gestolen. Hij stond nota bene nog onder het raam van mijn kantoor en op een zeer overzichtelijke hoek voor voorbijgangers!

Toen de centen van da verzekering binnen waren had ik de volgende motor al gekozen: een CBR900RR Fireblade, hetgeen achteraf een zeer slechte keuze bleek (voor mij dan........  )
Mijn keuze was op de F.B.  gevallen omdat de GSXR1100 destijds al niet meer nieuw verkocht werd, waarbij de laatste watergekoelde modellen alleen maar steeds zwaarder en lomper werden.
Néén ditmaal moest het een lichtvoetige motor worden. Suzuki had in het zwaarder segment alleen de RF 900 in de aanbieding, maar die heeft mij nooit helemaal kunnen bekoren.
De F.B. is mij op den duur steeds slechter gaan bevallen.
Ik kon niet wennen aan het hoogtoerige karakter van de motor. Om bij het betere bochtenwerk met de R1's enz. mee te kunnen moest ik het ding vanwege gebrek aan koppel, bij uitaccelereren werkelijk helemaal uitknijpen, en dat is gewoon niet mijn rijstijl.
In die tijd reed ik nog regelmatig naar buitenlandse GP en SBK wedstrijden toe, en  bleek de sportieve zithouding tijdens lange ritten (300+ km) toch net iets te veel van het goede.
Nee, die F.B. was geen motor naar mijn hart.  :
Destijds zat ik net in de situatie dat we ons eerste huis kochten, constant verbouwden en vervolgens ons eerste kind zich aanmeldde. Weinig financiele ruimte voor een andere motor dus ......

Toen het financieel wel weer kon, kwam er meteen een andere machine. Ik heb destijds zwaar staan te twijfelen tussen en Hayabusa of een Blackbird.
De Hayabusa was lelijker en duurder dan een Blackbird, waardoor mijn keuze op de laatse viel.
Die B.B dat was tenminste weer eens andere koek. De zithouding, het koppel en vermogen en het complete pakket was gewoon dik in orde!!
Ik heb met de B.B. een prachtige rit door de Vogezen, Alpen en Dolemieten gemaakt, echt een super-reismachine!
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De Hayabusa bleef aan mij trekken. Als echte Suzukifiel heb je dan niet veel meer nodig om de overstap te maken.

Ca. 1,5 jaar na aanschaf van de B.B. stond er plotseling een Hayabusa te koop bij Rosa motoren.
Holy Shit!!!!!!!!
Een prachtige rood /zwarte...........
Omdat 'ie van een monteur was, kon mijn B.B. niet ingeruild worden, maar het was inmiddels te laat.  
Er moest een Busa komen!
Vervolgens heb ik maanden lang dealers in zuid Nederland bezocht en internet afgestruind.
Het leek niet te gaan lukken. De aangeboden rood/zwarte exemplaren waren niet naar mijn zin, afgeragd enz.
Op een bepaald moment zie ik op internet een advertentie staan van een '99 er Busa die net 7000km gelopen zou hebben - in Zeeland.
Het bouwjaar was hetzelfde als mijn B.B. dat was jammer, maar dat kilometrage was ongekend laag en interessant.
De kleurstelling was óók niet zwart rood, maar bronskleurig.
Maar de kleur had al geen prioriteit meer, een Busa was mijn prioriteit!!



Meteen gebeld, en het verhaal klonk goed.
Er was alleen één ding.............. men was exclusief-Suzuki dealer en de verkoper wilde bedenktijd om te zien of hij wel een Honda ipv een Suzuki in de showroom wilde hebben................ een man naar mijn hart!

Na diverse telefoongesprekken waarin we elkaar over en weer de motoren exact beschreven werd de deal beklonken, en toog ik met een B.B. en een pak geld naar Zeeland.
De motor die ik daar aantrof verkeerde werkelijk nog in showroomconditie, gewoon super!
De testrit was overweldigend. Op papier verschillen de B.B. en de Busa niet zoveel, maar op de weg dus wél.
Héérlijk, eindelijk weer een echte Suzuki met een surplus aan koppel en vormogen. Tel daarbij op dat de Busa lekker rauw is, zoals een echte Suzuki betaamt en dat 'ie net iets sportiever stuurt dan de B.B. dan weet je dat dit de motor naar mijn hart is.

Na 2 jaar Hayabusa ben ik nog steeds verknocht aan dat ding.
Een motor blijft gemiddeld 2,5 jaar in mijn eigendom, maar deze blijft voorlopig nog.
Het feit dat 'ie onbegrensd is en in de redelijk exclusieve koperkleur is, maakt hem voor mij nog specialer. Het wordt een collectors-item, neem dat van mij aan!
Maar de Busa heeft ook een ongekende uitstraling. Iedereen kent het model en vinden hem prachtig óf juist nog te lelijk om tegen aan te pissen.
Maakt niks uit, dit is geen motor van 13 in een dozijn.
Het model wordt al 6 jaar in ongewijzigde vorm verkocht, dat is redelijk uniek in dit segment.

Jong en oud is geïmponeerd door de snelheidsmeter die tot 340 reikt. Iedereen wil weten hoe hard ik er al mee gereden heb, en is vervolgens teleurgesteld als ik vertel dat ik nog nooit voluit gegaan ben.
Hoeft ook niet, ik prefereer koppel boven topsnelheid.
Suzuki zal toch met iets heel speciaals op de markt moeten komen om mijn Busa en ik te laten scheiden!

(een tip voor Mr. Suzuki-San: misschien ooit nog een 2.0 liter V6 busa met 200 Nm koppel en droog max 190kg -please-please ?!?!?!?!)

onze kids op m'n Busa, deze foto heeft destijds  nog eens in de Moto73 gestaan 8)


Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Gehaktbal

Leuk geschreven stukkie.
naked bike or wife,i like it both

Desmo-devil

Mooi verhaal.
Ik persoonlijk ben niet kapot van de lijnen van de Hayabusa maar ik zou er absoluut een keer op willen rijden.

karz

CiteerHet feit dat 'ie onbegrensd is en in de redelijk exclusieve koperkleur is, maakt hem voor mij nog specialer. Het wordt een collectors-item, neem dat van mij aan!


Niet om je te dissen ofzo , maareh weet je dit zeker ?
Ik zie hem vaker in die kleur dan een andere.  :?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Busaberke

Citaat van: "karz"
CiteerHet feit dat 'ie onbegrensd is en in de redelijk exclusieve koperkleur is, maakt hem voor mij nog specialer. Het wordt een collectors-item, neem dat van mij aan!


Niet om je te dissen ofzo , maareh weet je dit zeker ?
Ik zie hem vaker in die kleur dan een andere.  :?

toch wel!
er zijn vanaf 1999 ca. 500 Busa's door Nimag naar Nederland gehaald, waarvan slechts 25 koperkleurige, en dan alleen nog in 1999.
Er zullen er best al enkele opgevouwen zijn, maar dan ook wel weer grijs geïmporteerd, waardoor het aantal niet drastisch zal wijzigen.

IK zie i.i.g. slechts hoogst zelden een andere koperkleurige Busa, vaak zijn het blauw/grijze of rood/zwarte.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Karin

Ik had deze kleur nog nooit gezien. Hele mooie Hayabusa.

The Dominator

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "karz"
CiteerHet feit dat 'ie onbegrensd is en in de redelijk exclusieve koperkleur is, maakt hem voor mij nog specialer. Het wordt een collectors-item, neem dat van mij aan!


Niet om je te dissen ofzo , maareh weet je dit zeker ?
Ik zie hem vaker in die kleur dan een andere.  :?

toch wel!
er zijn vanaf 1999 ca. 500 Busa's door Nimag naar Nederland gehaald, waarvan slechts 25 koperkleurige, en dan alleen nog in 1999.
Er zullen er best al enkele opgevouwen zijn, maar dan ook wel weer grijs geïmporteerd, waardoor het aantal niet drastisch zal wijzigen.

IK zie i.i.g. slechts hoogst zelden een andere koperkleurige Busa, vaak zijn het blauw/grijze of rood/zwarte.

ben ik blij dat de versie van mij NIET door NIMAG naar Nederland is gehaald  :mrgreen:  

maar idd is de koperkleurige wel de oerbusa, wil ik ook nog wel eens hebben al is het maar voor de tellerunit  :D
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Busaberke

Gisteravond de Busa weer 's vertroeteld ! :yes6rs:
Eerst een paar verse sloffen gemonteerd, ditmaal een setje Michelin Pilot Power , ben benieuwd of dit nu écht een betere band is dan de Pirelli Diablo's.  :dunno:



Vervolgens nog ff een snelle vakantie-check uitgevoerd , en m'n eigen-brouwsel bagagerek gemonteerd.
Op naar de Moezel!  :cool:



Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

SuzukiLimburg

Ziet er goed uit! Zowel de motor, als de brug waar deze op staat, als de Defender. Daar worden leuke projecten gemaakt in die garage.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 07 september, 2011, 17:13:19
Ziet er goed uit! Zowel de motor, als de brug waar deze op staat, als de Defender. Daar worden leuke projecten gemaakt in die garage.

:yes6rs: Helemaal mee eens, die landrover vind ik perfect.  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Busaberke

De kogel is door de kerk!
Over een week of zo ben ik eigenaar van de onderstaande motor.

Ik was al enkele jaren aan het rondkijken naar een allroad met sportieve inslag en enige toerkwaliteiten, maar had er nooit veel prioriteit aan gegeven.
Na proefritten op respectievelijk de Yamaha TDM (te tam), Suzuki V-strom 1000 (ook tam maar tevens lelijk en ik heb al een lelijke Suzuki), Ryen''s KTM Adventure (rijdt fantastisch, maar spartaans) , BMW GS1200 (saai) ben ik gezwicht voor deze Brit.
Ik had jaren geleden al eens met een 955i Sprint ST gereden, waarvan ik 3-cil motorkarakter wel kon waarderen.
Na een testrit met een Tiger 1050 was ik verkocht. Het 3 cil blok biedt voor mijn wensen het beste uit 2 werelden: veel koppel, een machtig geluid en toch nog een relatief smalle bouw voor een goede handelbaarheid.
Fijne zithouding, relatief goede windbescherming (als je de badkuip van de Busa gewend bent)
De remmen zijn fenominaal, ongelofelijk wat een verschil met de 6-zuiger remmen van de Busa, maar dat is dan meteen ook het zwakke punt van de Busa.

Vervolgens heeft Rosa Motoren a.d.h.v. mijn budget een aantal motoren voorgesteld om te importeren en heb ik de onderstaande "" Belsj"" uitgekozen:

bouwjaar 2009
SE uitvoering, dus incl ABS en handvatverwarming.
Sterkere achtershock (het zwakke punt van de Tiger)
valbeugels
valblokken
kofferset in kleur
verhoogd scherm
handkappen
Arrow uitlaat en bijbehorende motortuning
dealeronderhouden incl ingevulde boekjes

Vandaag wordt 'ie gekeurd en ingevoerd, vervolgens komt er tot slot nog wat nieuw rubber en een nieuwe kettingset onder.

Dan nog ff wachten op redelijk weer en kan ik eindelijk eens door de Ardennen "" toeren"" zonder uit het zadel geworpen te worden.

Tot slot nog ff nadenken over een nieuwe nickname ...





Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

De Sjeng

God Forgives, I Don't

karz

Veel plezier daarmee  :yes6rs:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Desmo-devil

Schitterende motor Robert, daar krijg je geen spijt van, dit wordt absoluut ook mijn volgende Tiger. En tja een nieuwe Nickname, ik ben er ook nog steeds niet uit  :mrgreen:

DeWitte

heey, sjunne brommert  :cool: :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away