ketting onderhouden?

Gestart door DeWitte, 23 mei, 2007, 21:26:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

kom maar op :lol: ik ben ut helemaal vergeten :lol:

Hoe onderhoud je een moderne ketting? zonder al te veel smeerboel op je velg??



tips en tricks hieronder :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Kettingspray kopen, motor opbokken, rustig dat achterwiel laten draaien, en spuiten maar :wink:

Zelfs een meisje kan dat nog :lol:  :lol:  :lol:
You may own the bike, but the bike possesses you.

WhomBom

hks, te verkrijgen bij de motoshop... wekrt imho het beste... plakt ook als de ziekte dat spul  :shock:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Desmo-devil

Citaat van: "suzuki-girl"Kettingspray kopen, motor opbokken, rustig dat achterwiel laten draaien, en spuiten maar :wink:

Zelfs een meisje kan dat nog :lol:  :lol:  :lol:

Helemaal fout dus !!!!

Motor opbokken :
Ketting helemaal droog wrijven met een doek of met een beetje benzine aan de doek schoonmaken.
Daarna ketting op elk busje inspuiten aan de BINNENKANT !!
Een klein beetje per busje is genoeg. Nog beter is insmeren met een kwastje.
Dit alles kan je het beste doen na een flinke rit als de ketting warm is.
Het vet trekt dan sneller in en heeft daarvoor de tijd.
Als je de ketting smeert voordat je gaat rijden wordt het meeste er meteen weer afgeslingerd.

De grootste fout die je kan maken is de ketting laten draaien en spuiten maar. Een ketting die te vet is ( vooral aan de buitenkant) zal alleen maar vuil aantrekken. Dat vuil wordt bij de eerste de beste regenbui meegezogen in de ketting, korte levensduur gegarandeerd.
Een vette ketting sucks en heeft totaal geen enkel doel behalve het vervuilen van je velg.
Ik ben er zelfs van overtuigd dat een moderne O-ring of Z-ring ketting die je nooit zou smeren net zolang mee gaat als een te overmatig gesmeerde ketting.

DeWitte

Z- Ring ketting?? :shock:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Citaat van: "Dwars"Z- Ring ketting?? :shock:

Ja tegenwoordeig zijn die er ook Z of X ring kettingen, heeft te maken met de vorm van de O ring, die hebben dan een extra randje ter afscherming van de busjes. Zal eens even googelen voor een afbeelding.

Wat ik nog vergeten ben voor een lange levensduur is het goed uitlijnen van de ketting.  De merktekens op de achterbrug zijn meestal slechts een grove indicatie. Het is belangrijk om bij je motor de wielen een keer goed uit te lijnen met een lange rechte staaf of met een elastiek.
Dit hoef je maar een keer te doen want als je er van overtuigd bent dat alles recht zit maak je zelf een paar merktekens op de achterbrug die je vervolgens altijd kan gebruiken als referentiepunt.
Het spreekt voor zich dat de juiste kettingspanning ook zeer belangrijk is.

Schmetzke

Citaat van: "Desmo-devil"Een ketting die te vet is ( vooral aan de buitenkant) zal alleen maar vuil aantrekken.

:stupid:

karz

Citaat van: "Desmo-devil"Het is belangrijk om bij je motor de wielen een keer goed uit te lijnen met een lange rechte staaf of met een elastiek.

Kun je hier wat meer over vertellen ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Steefke™

Ik spuit hem goed in en veeg het overtollige vet weg zo is ie van binnen goed gesmeerd en van buiten niet vettig en pak hij ook geen vuil op :wink: Ik gebruik Oring spray van Putoline (spat niet en pakt einig vuil op)
Smells like rubber

Desmo-devil

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Desmo-devil"Het is belangrijk om bij je motor de wielen een keer goed uit te lijnen met een lange rechte staaf of met een elastiek.

Kun je hier wat meer over vertellen ?

Heb ik nog ergens documentatie over. Wordt vervolgd.

Hakinnen

Citaat van: "Desmo-devil"
Citaat van: "Dwars"Z- Ring ketting?? :shock:

Ja tegenwoordeig zijn die er ook Z of X ring kettingen, heeft te maken met de vorm van de O ring, die hebben dan een extra randje ter afscherming van de busjes. Zal eens even googelen voor een afbeelding.

Wat ik nog vergeten ben voor een lange levensduur is het goed uitlijnen van de ketting.  De merktekens op de achterbrug zijn meestal slechts een grove indicatie. Het is belangrijk om bij je motor de wielen een keer goed uit te lijnen met een lange rechte staaf of met een elastiek.
Dit hoef je maar een keer te doen want als je er van overtuigd bent dat alles recht zit maak je zelf een paar merktekens op de achterbrug die je vervolgens altijd kan gebruiken als referentiepunt.
Het spreekt voor zich dat de juiste kettingspanning ook zeer belangrijk is.

juist..

niks meer misleidend dan merktekens op een achterbrug..klopt idd meestal geen ruk van..

kijk ik dus echt nooit naar...toch niet te vertrouwen..

alez..beetje fiets heeft een exentrische achteras  8)

maar als ik velg eruit moet halen bij een fiets met een normale achterbrug en de ketting moet stellen kijk ik dus nooit op die merktekens op de brug om te zien of het wiel recht staat..

nameten dus..meten = weten.

en zoals desmo zegt...wil je het echt goed doen lijn je de hele fiets uit...

met een lange lat, een elastiek of met zo'n handig "laser uitlijn apparaatje" dat ik toch echt ne keer moet gaan aanschaffen binnenkort.

Joepie1958

doe mij maar n cardan :shutup:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Herr Tod

Citaat van: "Desmo-devil"Ketting helemaal droog wrijven met een doek of met een beetje benzine aan de doek schoonmaken.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat een moderne O-ring of Z-ring ketting die je nooit zou smeren net zolang mee gaat als een te overmatig gesmeerde ketting.

Ik zou niet met benzine aan een ketting met o-ringen gaan. Hooguit diesel of zo. Als je altijd HKS gebruikt hoef je de ketting niet elke keer schoon te maken, HKS is droog vet dus dat laat geen troep achter. Vet van het merk Interflon is ook goed, hier zit Teflon(R) in, blijft ook lang op de ketting zitten.

Het o-ring gebeuren smeert alleen de binnenkant van de ketting, de scharnierpunten dus. Natuurlijk moet het contactoppervlak tussen de rollen van de ketting en het tandwiel ook gesmeert worden.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Toledo

Ik maakt ze schoon met een doekje en borsteltje met WD-40 en richt een laser langs de ketting, laser een keer in de bouwmarkt gekocht was iets van 5 eurie's
plastikke knommel maar werkt verder prima. En vet ze in na de rit als de ketting nog warm is en aan de binnenkant natuurlijk. Maar ik rij er niet zo vaak op, dus zo vaak hoeft het niet.
Ben toch  :D  met m'n cardan
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

B-Witch

Net mijn motor even gepoetst, miljaar wat een klere zooi dat kettingsmeer, zat overal, tot op de velgen toe.
Net kauwgum, echt als een gek gepoetst, dus vanaf nu ga ik het op de Desmo manier doen, kijken of dat scheelt :wink:

(was btw de eerste keer dat de GSR een wasbeurtje kreeg) :oops:
You may own the bike, but the bike possesses you.