E keurmerk uitlaten en wetgeving?

Gestart door DeWitte, 28 mei, 2007, 09:08:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

op de LeoVince SBK uitlaten op me brommert zit een E keurmerk. Bijgeleverd zit ook een sticker (die je op het frame moet plakken) met een Silenziatore Omologato-Approved Silencer nr met E-keurmerk e13. Ook is er een boekje bij met een "Certificate" van Luxcontrol (luxembourgian Ministry of Transport) dat deze uitlaten met e13* nr als goedgekeurde vervanginsuitlaten zijn toegelaten.  :?

Ik zat te denken, dan hoef ik voor ut weekendje Sauerland de orginele uitlaten niet te monteren, Toch?? Mits ik de Db-killers erin laat en het certificaat in mijn zak steek. Voor de zekerheid heb ik nog een ABE (algemeines betriebs erlaubnis) op de site van LeoVince gedownload en zal ik ook maar in mijn zak steken.

In mijn bescheiden optiek, als er door een Europees Land (in dit geval Luxemburg) een goedkeuring voor is afgegeven als vervanginsdempers, het geen probleem moet zijn er mee, bijv. in Duitsland te rijden. :?

wie weet het fijne van deze E-keurmerken en certificaten (wat zijn ze waard??)

:?:  :?:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Toevallig mijn voorlaatste eiffelrit mogen ervaren dat het E-keurmerk op mijn (open) Remus goed genoeg was om zonder prent onze rit te mogen vervolgen in de Eiffel...
Gelukkig de controle wel net op tijd gezien en een paar versnellinkjes opgeschakeld zodat het geluid niet zo op zou vallen.
Ik was er zelf van overtuigd dat ik mocht dokken, maar de agent heeft de uitlaat onderzocht en het E merk zien staan, ik mocht toen verder met enkel een opmerking over mijn banden die op het randje zaten..

DeWitte

kijk aan jou heb ik nog eens wat als ervaringsdeskundige :wink: Dus vrijdag met 2 van die lawaaiketels met miepen achterop volle gaaz ri sauerland? :roll: als dat maar goed gaat  :twisted:

maar euh nog iemand ervaringen?? of info??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Citaat van: "Dwars"kijk aan jou heb ik nog eens wat als ervaringsdeskundige :wink: Dus vrijdag met 2 van die lawaaiketels met miepen achterop volle gaaz ri sauerland? :roll: als dat maar goed gaat  :twisted:

maar euh nog iemand ervaringen?? of info??

Hoe snel loopt zo'n Varadero nu?  :twisted:

DeWitte

Citaat van: "R-yen"
Citaat van: "Dwars"kijk aan jou heb ik nog eens wat als ervaringsdeskundige :wink: Dus vrijdag met 2 van die lawaaiketels met miepen achterop volle gaaz ri sauerland? :roll: als dat maar goed gaat  :twisted:

maar euh nog iemand ervaringen?? of info??

Hoe snel loopt zo'n Varadero nu?  :twisted:

hard zat :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Toledo

BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

DeWitte

Citaat van: "Toledo"http://www.youtube.com/watch?v=Kvwl4kl7sxI

eey Toledo,  :worship-cool: danke-schön

zoals de Polizwist al zei in het filmpje: E-nr + DB-eater/killer erin laten en er is niks aan ut handje dus :wink: scheelt toch weer 45min sleutelen :D
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Citaat van: "Dwars"scheelt toch weer 45min sleutelen :D

En wat fahrvergnugen  8) .

karz

Citaat van: "Toledo"http://www.youtube.com/watch?v=Kvwl4kl7sxI

Kudt hollanders  :cry:  


..das finde ich nicht fair, ich machte nicht zoviel gelaud... :roll:

En die pruuse waut spreekt gewoon Nederlands.  :worship-cool:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Toledo"http://www.youtube.com/watch?v=Kvwl4kl7sxI

Kudt hollanders  :cry:  


..das finde ich nicht fair, ich machte nicht zoviel gelaud... :roll:

En die pruuse waut spreekt gewoon Nederlands.  :worship-cool:

ja idd, beetje duits mot je wel kenne :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Toledo"http://www.youtube.com/watch?v=Kvwl4kl7sxI

Kudt hollanders  :cry:  


..das finde ich nicht fair, ich machte nicht zoviel gelaud... :roll:

En die pruuse waut spreekt gewoon Nederlands.  :worship-cool:

Dat moet een overloper zijn, ne pruus die nederlands praat dat kan niet :shock:
Smells like rubber

Herr Tod

Bij mij staat Micron RACE 450 er op.... nou ja, Db killer er in voor het idee... mocht het fout gaan dan koop ik in het Sauerland wel een goedgekeurde demper ergens :lol:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


B-Witch

Zo'n vaart zal het niet lopen denk ik
M heeft diverse malen in Duitsland rondgereden met zijn Laser uitlaat, nog nooit aangehouden of wat dan ook :wink:

Denk dat je dan al echt heeel veel geluid moet maken en behoorlijk moet opvallen willen ze je aanhouden, en als je in een groep rijdt is dat risico volgens mij nog minder. :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

CiteerMan unterscheidet vier Arten von Nachrüst-Auspuffanlagen: 1) Anlagen ohne TÜV, 2) Anlagen mit TÜV-Gutachten, 3) Anlagen mit Allgemeiner Betriebserlaubnis (ABE), 4) Anlagen mit EG-ABE.
Zu 1) Anlagen ohne TÜV sind im Straßenverkehr nicht zugelassen. Ihr Einsatz sollte sich auf Showzwecke bzw. Rennen beschränken. Bei einigen Veteranenfahrzeugen, für die es keine entsprechenden Originalanlagen mehr gibt, können solche Anlagen unter Umständen jedoch noch eingetragen werden - dies muss aber unbedingt vorher mit dem zuständigen TÜV-Prüfer geklärt werden.
Zu 2) Bei Anlagen mit TÜV-Gutachten handelt es sich meist um solche, deren Verwendung an mehreren Typen zugelassen ist. Nach dem Anbau einer solchen Anlage muss das Fahrzeug beim TÜV vorgeführt und der Umbau in die Papiere eingetragen werden; eventuell können weitere Prüfungen, wie Leistungs- oder Abgasmessungen, notwendig sein.
Zu 3) Anlagen mit ABE sind speziell für den jeweiligen Fahrzeugtyp entwickelt und entsprechen in jeder Hinsicht den gültigen Vorschriften. In der Regel brauchen solche Anlagen nicht beim TÜV vorgeführt zu werden, jedoch muss die ABE zusammen mit dem Fahrzeugschein mitgeführt werden.
Zu 4) Anlagen mit EG-ABE müssen weder vorgeführt noch eingetragen werden. Solchen Anlagen liegt daher kein Gutachten mehr bei, da sich die Freigabe-Kennzeichnung direkt auf dem Schalldämpfer befindet (die sogenannte E-Nummer, eingeprägt oder gestempelt).

Genereller Hinweis zu Nachrüst-Auspuffanlagen: Ohne Änderungen der Bedüsung und/oder Verwendung zum Beispiel eines K&N-Tauschfilters KÖNNEN die meisten Nachrüst-Anlagen nicht mehr Leistung als die Originale produzieren, da diese in der Regel über weniger Rückstau verfügen und deshalb erst ab mittleren Drehzahlen bzw. oben herum besser gehen! Dies ist einer der Gründe, warum fast alle Nachrüst-Anlagen die Tests der Fachzeitschriften nicht bestehen. Nach entsprechenden Anpassungen sähe dies ganz anders aus, jedoch wäre dann die Allgemeine Betriebserlaubnis der Nachrüst-Anlage hinfällig, welche nur per kostenpflichtiger Einzelabnahme wiedererlangt werden kann.


Zodra er dus een EG-nummer in de uitlaten staat schijnt het wel snor te zitten zo lang er verder niets gewijzigd is aan onsteking, luchtfilter etc. want dan schijnt er wél een papiertje bij te moeten zitten, maar allicht geldt dat alleen in Duitsland...
Moraal van dit verhaal: niet-originele dempers met EG-keurmerk en zonder verdere wijzigingen mogen >> in Duitsland<< geen problemen geven...
Regelgeving in andere landen kan uiteraard afwijken

bron VaraderoVrienden ReBel :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away