Hoofdmenu

Vara elektriek nukken

Gestart door DeWitte, 05 juni, 2007, 21:06:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JH.

Citaat van: Jor op 21 augustus, 2007, 13:02:14
De mijne werkt toch anders wel nog een beetje!!
Als ik rij zeg boven de 3000 toeren laad hij de accu niet op, stuurd ie de spanning door naar de verbruikers en naar de dynamo terug.
Loopt de motor stionair laad hij de accu wel op, zet je de motor uit hersteld de accu zich zelf een heel klein beetje.

Hier ben ik achter gekomen dmv het door meten van spanningsregelaar, de mijne heeft 1x3 en 1x4 draden en had daardoor 20 waardes (ik weet dat klopt niet helemaal maar er zijn draden met de zelfde functieen kleur)
en van die 20 waardes klopten er 4 niet die waren te hoog en 4 waren er oneindig.


Sorry, maar je bent er compleet naast!!! ???


Bij stationair draaien levert de motor NIET GENOEG STROOM om je toeters en bellen van voeding te voorzien. Het is net op dit moment dat je batterij voor stroomleverancier speelt.

Een je boven je stationair toerental gaat (meestal reeds vananf 1500omwentelingen per minuut) wordt je batterij opgeladen tijdens het rijden...

Is dit niet zo dan is er aardig iets fout met uw grasmachiene :evil:

Mounty

Citaat van: JH. op 26 augustus, 2007, 08:46:39
Citaat van: Jor op 21 augustus, 2007, 13:02:14
De mijne werkt toch anders wel nog een beetje!!
Als ik rij zeg boven de 3000 toeren laad hij de accu niet op, stuurd ie de spanning door naar de verbruikers en naar de dynamo terug.
Loopt de motor stionair laad hij de accu wel op, zet je de motor uit hersteld de accu zich zelf een heel klein beetje.

Hier ben ik achter gekomen dmv het door meten van spanningsregelaar, de mijne heeft 1x3 en 1x4 draden en had daardoor 20 waardes (ik weet dat klopt niet helemaal maar er zijn draden met de zelfde functieen kleur)
en van die 20 waardes klopten er 4 niet die waren te hoog en 4 waren er oneindig.


Sorry, maar je bent er compleet naast!!! ???


Bij stationair draaien levert de motor NIET GENOEG STROOM om je toeters en bellen van voeding te voorzien. Het is net op dit moment dat je batterij voor stroomleverancier speelt.

Een je boven je stationair toerental gaat (meestal reeds vananf 1500omwentelingen per minuut) wordt je batterij opgeladen tijdens het rijden...

Is dit niet zo dan is er aardig iets fout met uw grasmachiene :evil:

meeste dynamo's "leveren" pas bij 1500 tpm of meer...de spanningsregelaar zorgt er voor dat je wel genoeg "stroom" krijgt, ook al heb je minder dan die 1500 toeren, deze trekt het dan uit de accu om dat zo maar te zeggen. Gebeurt dat niet zou ik allereerst aan de regelaar denken...
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Hoe wordt dit omschakel punt bepaald ?
Ik zou zeggen dat de spanningsregelaar omschakeld bij een bepaald aantal volt of amperage.

Het volgende zou misschien ook kunnen ? :

De TLR heeft een zognd. TPS , dat is een sensor die bepaald of je motor stationair loopt of niet (aan de hand van de toeren).
Dit is voor het motormanagement. Maar dat zou je natuurlijk ook kunnen gebruiken om het omschakelmoment van je spanningsregelaar te bepalen.

Als je TPS nu verkeerd is afgesteld en te laat uit de 'stationair' modus komt , dan zou je spanningsregelaar pas reageren als je 3500 toeren rijdt ofzo.  Aangezien je dat met een TLR niet hoeft te doen omdat deze daaronder power zat heeft  ;) zou het best kunnen dat de accu meer aangesproken wordt dan de bedoeling is.

Ik ga eens kijken of ik ergens kan vinden hoe dat werkt bij een TLR..

sometimes the same is different, but mostly it's the same.