Het gaat werkelijk nergens meer over topic of zoe get

Gestart door Gehaktbal, 14 juni, 2007, 09:51:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

:lol:

CiteerSiësta

In Zuid-Europese landen valt het openbare leven in de middaguren stil: siësta. Zelf ervaren we na de lunch meestal wel een dip, waarin we op zijn minst even willen wegzakken, maar daar verzetten we ons manmoedig tegen. Want 'luie Spanjaarden slapen, wakkere Nederlanders werken'. Een lunchwandeling en frisse neus halen mag nog net – klinkt in ieder geval nog een beetje actief – maar dutten is taboe.

De siësta die in mediterrane landen in de namiddag tussen twee en vier uur plaatsvindt, valt samen met het tijdstip van een verlaagde waakzaamheid, die in onze gebieden onder andere tot uiting komt in meer verkeersongevallen. Die siësta mag u in turbotaal net zo goed een 'powernap' noemen omdat hij verrassend verkwikkend en weldadig van aard is, met een positief effect op stemming en prestatie.
Daarmee is hij theoretisch in overeenstemming met de functie van de nachtelijke slaap. Het lijkt er alleszins op dat we het middagslaapje in onze 'tijd is geld'-cultuur verdrongen hebben, terwijl het vermoedelijk deel uitmaakt van het oerritme van slapen en waken. De siësta is  niet alleen goed voor ons humeur en prestatie, het is dubbel nuttig omdat het de mens op het heetst van de dag uit de zon houdt.

Het is niet het middageten dat ons slaperig maakt, zoals veel mensen geloven. Ook niet-lunchers hebben met een 'post-lunch dip' te maken. Nee, de inzinking heeft alles te maken met een natuurlijke behoefte tot slapen op dit tijdstip. Toegeven aan het slaapje zou dus niet met 'luiheid' moeten worden geassocieerd maar eigenlijk met 'effectiviteit'. De dutter is immers even de hersenen aan het opfrissen. Die 'luie Spanjaard' functioneert wellicht dus beter dan die 'wakkere Nederlander'! In Nederland hebben we echter een arbeidsmoraal - en 24-uurs economie - ontwikkeld waarin geen plaats meer is voor zo'n 'opfrisdutje'.

Wij constateteren met spijt dat klassieke siësta-landen onze 'werkwijze' dreigen over te nemen. In Spanje houdt naar schatting nog maar een kwart van de bevolking een klassieke siësta. De rest van het land heeft... geen tijd meer. De prijs die hiervoor betaald wordt, is een verlies aan cultuur én de ontkenning van een natuurlijke behoefte. Er verdwijnt langzaam weer een moment waarop families bij elkaar zijn, gezamenlijk eten, praten en rusten.

Pessimisten voorspellen dat binnen een paar decennia landen als Spanje en Italië helemaal overgeschakeld zijn naar het 'Hollandse ritme'. De Zuid-Europeanen mogen zich op de volgende dagindeling 'verheugen': negen uur op het werk, twaalf uur een povere lunch zonder alcohol in een bedrijfskantine temidden van collega's en vreemden die over niets anders praten dan het werk, vervolgens een gigantische fysieke en intellectuele inzinking tussen twee en vier uur 's middags en om vijf uur naar huis om op tijd thuis te zijn voor het avondeten om zes uur. Journaaltje, filmpje misschien en dan naar bed. En gezond weer op. Hoewel...gezond?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "karz"Dit artikel ondersteun ik volledig  :worship-cool:

ik ook....

al is het natuurlijk geen mening maar slechts een vaststelling..
neemt niet weg dat de auteur een punt heeft..


"powernap"!  my ass...alleen het woord al..getver..

begin langzaamaan genoeg te krijgen van nederland, de 24uurs economie, en de zogenaamde nood om altijd maar bezig te zijn en te denken dat we "moeten" ...

werken, werken , werken...en dan jezelf de tering betalen aan vaste lasten, verzekeringen en "voor anderen"..en dan heb je ne keer vrij , is de poen op en regent het bovendien negen van de tien dagen hier..miljaar..

zo is het voor de meesten onderons ..toch?

dat je hele leven lang..en vervolgens mag je een paar jaar met pensioen ..als je geluk hebt .  Hoppa..en dan wordt je afgeserveerd...'de moas aaf geis ste dan" ...plat oppe ruk..

pff..alez..tis dat we hier nogal een relaxte instelling hebben, erg tevreden zijn over "hoe het loopt allemaal" en "het nemen zoals het komt" ....als hakki ne powernap wilt doen doet ie dat..maar alez..kan zo in italie gaan werken bij de veringsmeneren daar..en die houden daar na de middag echte rustperiodes. gaan zelfs met t busje lekker warm eten in een tentje met het personeel..fijn op het gemakkie...
tis dat we Luca hebben anders was hakki echt al weg uit dat 24uurs geneuzel hier....ging ik fijn in Italie werken..fijn in het zonnetje..GSM de deur uit...en een pc hoef ik ook niet meer dan...na?  wat veringskes maken bij bitubo..beetje meelopen in het italiaans kampioenschap..beetje naar de schoon madammen kijken..Yo...

oja..en de TV schop ik ook de deur uit dan..634 zenders en toch nooit wat op..hakki gaat wel lekker op het terras zitten s'avonds en een beetje met een scooterke of zoiets door het dorpke bollen...jaja..

beter als dat gezever hier ...

hulde aan die spanjaarden met hun siesta's.ze hebben groot gelijk..laat al die anderen gekken zich maar dood "24uurs economieen".

zo...en met dit verhaalke heb ik mezelf er wedermaal van overtuigd dat de 24uurs economie mijn kont kan kussen voor de rest van de dag...hakki gaat es ff fijn wat zwemmen vanmiddag..hoppa..klats-boem- paaf..

alez..leuk onderwerpke voor ne column evt..maar nu ff lekker niet.

veel plezier met de "niet siesta's en het 24uurs geneuzel vandaag"..hakki is de waeg aaf..

:wink:

SuzukiLimburg

De gang van zaken in Nederland kan ik ook niet echt vrolijk van worden. Nederland is verreweg het land met de minste bijzondere verlofdagen en de hoogste lasten. Tegenwoordig leef je haast om te werken ipv te werken om te leven.

Echter die Siesta heeft ook een groot minpunt. Die gasten gaan inderdaad tussen de middag 2 uur naar huis om gezamenlijk te eten (en te drinken) en te slapen, maar die moeten vervolgens wel tot 8 of 9 uur 's avonds doorwerken. Dan is je dag dus naar de klote, want als die gasten thuiskomen gaan ze nog een keer eten, dan hebben ze nog een uurtje om TV te kijken of met de motor te gaan toeren en vervolgens kunnen ze ook weer het bed in.

Al met al zijn de meeste spanjaarden die nog siesta houden veel meer en langer met hun werk bezig als de Nederlander en zo prettig is dat dus helemaal niet. Hun dag draait grotendeels om hun werk en vaak ook nog voor een hongerloontje.
Veel mensen beseffen het niet, maar Spanje is nog steeds een ontzettend arm land!

Overigens sta ik te springen om in Spanje te mogen werken en wonen en als de kans zich voordoet ben ik weg  8)
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Gehaktbal

hoe staat het leven hier boppersssssssssss?

gr Bal :lol:
naked bike or wife,i like it both

De Generaal

In Zuid-Europese landen valt het openbare leven in de middaguren stil

Volgens mij voeren de meesten daar de hele dag geen flikk... uit


Die 'luie Spanjaard' functioneert wellicht dus beter dan die 'wakkere Nederlander'!

      Ik had die indruk niet toen ik daar op vakantie was


beetje meelopen in het italiaans kampioenschap.

      daar spelen aardig wat nederlanders dacht ik


.beetje naar de schoon madammen kijken..Yo...

Welke uit Nederland of belgie komen dus!


Ze hebben niet eens ene Balkenende waar we zo lekker op kunnen kankeren

Geef mij maar Nederland  :nana9oi:  :thumbsup: ook zonder siesta

Hakinnen

Citaat van: "De Generaal"


beetje meelopen in het italiaans kampioenschap.

      daar spelen aardig wat nederlanders dacht ik



Ge hebt het hier toch niet over voetbal he? damn..

ikke igg niet

:wink:

Bart

hakki, doe hubs gans geliek jong.
De luu in Nederland motte ins get relaxter weare,
al dat gejaag is neet goot veur ne minsj, neemes het nog tied...
doa zin veer gaar neet veur gemaak, in den oertied ginge veer ein uurke of drie jage per daag en dat woar 't dan, de res op de kloate ligge, get kemkes make van ein sjtuk bot en dan goan pitte.......
dat woar nog ens eine tied.....manneke
uw muk manne

wie durft, wint.

De Generaal

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "De Generaal"


beetje meelopen in het italiaans kampioenschap.

      daar spelen aardig wat nederlanders dacht ik



Ge hebt het hier toch niet over voetbal he? damn..

ikke igg niet

gelukkig
:wink: