MFL motokwis

Gestart door DeWitte, 29 september, 2005, 13:35:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Busaberke

Citaat van: "Zwerver"
Toch wel..

okay, okay !  :oops:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Zwerver

:wink:

Maar daarmee zijn we nog nie verder met een antwoord op Karin's vraag...
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

Karin

Citaat van: "Zwerver":wink:

Maar daarmee zijn we nog nie verder met een antwoord op Karin's vraag...

Jij zat nog iets te vroeg in de jaren.... :wink:

Zwerver

Da's de ouderdom...  :?
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

Hakinnen

Citaat van: "Zwerver"Zit motorfreaks er denk ik naast,

:shock:

stelletje amateurs daar..  :mrgreen:

8)  :roll:  :wink:

Hakinnen

Citaat van: "Karin"Oke...een aantal decennia geleden was het voor een groot aantal coureurs heel normaal om gedurende één seizoen in meerdere klassen deel te nemen aan het wereldkampioenschap. Eind jaren '70/begin jaren '80 gingen echter steeds meer rijders zich concentreren op slechts één categorie. Wie was de laatste dubbel wereldkampioen uit de wegracegeschiedenis? In welk jaar was dat en in welke klasses?

1988 Jorge Martinez 80cc-125cc met een Derbi

:wink:

Karin

Citaat van: "Hakinnen"
1988 Jorge Martinez 80cc-125cc met een Derbi

:wink:

Helemaal goed Hakinnen.  :thumbsup: Jouw beurt.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"kick Haki?

jaja, weet ik.

ben nog in beraad. ff denken wat .

Hakinnen

F*ckerdef*ck, kan maar niks moeilijks bedenken voor jullie.

"easy job"dan maar.

zal er een soort van "inleiding" aan geven,  toch niks beters te doen nu....

Ik heb nogal een zwak voor twee bepaalde suzuki motoren van "toendertijd", zal wel jeugdsentiment zijn denk ik?
Ergens halverwege de jaren 70 toen ik nog "ne kleine hakki" was kwam er vaker een kennis van mijn vader bij ons met een 1972 suzuki GT750j.
Zo'n 3-cilinder tweetakt die ook nog eens was voorzien van een setje heftig gillende expansie uitlaten.  Maakte zwaar indruk op mij toendertijd weet ik nog.  Zo'n tien jaar later kocht mijn vader diezelfde motorfiets en toen ik een jaar of 15 / 16 was stapte ik een keer achterop omdat ik te laat dreigde te komen voor mijn "zaterdag bijbaantje" zo'n 30 kilometer verderop waar ik normaal met mijn brommerke heen tufde.
Mijn ouweheer vertelde me dat  wilde ik nog op tijd komen ik me maar even goed vast moest houden.  zo gezegd zo gedaan.  de suzuki kreeg de sporen en al krijsend uit de expansies scheurden we "volles róhr" richting mijn bijbaantje.  Dat was mijn eerste echte "scheurervaring" en ik vondt het fantastisch.  Wat een snelheid! Ik wist het toen helemaal zeker.  Motorfietsen, dat was het. Was ik maar alvast 18 jaar.
De Suzuki GT750j zou het dan moeten worden.  En toen ik met 18 jaar mijn roze papierke had gehaald kwam er dan ook na een "avontuurke" met een Honda CB500 en een Benelli RS350 zo'n "echte" Suzuki 750 3-cilinder.  Niet lang daarna lag ik op "mijn plaat" met het ding.  18 jarige Hakki had een teveel aan lef en zelfvertrouwen en een te weinig aan rijcapaciteiten.  Motor zwaar kapot - Hakki in "de lappenmand".
Nu zouden de schaafwonden vanzelf wel weer genezen.  De motor echter niet.  Daar was geld voor nodig en aangezien ik toen al werkte voor mijn "motorcentjes" had ik een probleem.  Toendertijd was 5 gulden in de binnenzak de keuze tussen of een paar liter benzine voor de soes of een pakse halfzware VanNelle.  Later bouwde ik de motor op als "racer" en toen ie klaar was heb ik er nooit meer mee gereden.
De "zwak" voor Suzuki's GT750 bleef echter altijd bestaan.

Heb nog een piccie van mezelf met 18 jaar op die machine.
:shock:
http://www.motorfreaks.nl/fsget.php?id=8089


Ongeveer in die zelfde periode (1988) kocht mijn vader een andere motor die ik niet mooi vondt aanvankelijk toen ik er eenmaal een keer mee gereden had veranderde die mening al gauw.  Dit was het echte werk, een 1100cc viercilinder!  Ik vondt die fiets zelfs zo te gek dat het me een keer een thuisbezoekje van de politie opleverde!  Ik had me ergens nogal aso gedragen met die fiets , de politie had het gezien en had het kenteken opgevraagd en kwam mij thuis op een bezoekje vereren. Waren mijn ouders uiteraard erg blij mee (not) .  De politie wist toen nog niet dat ik het was die gereden had.  de motor was van mijn vader en stond dus ook op zijn naam. ik kreeg een hele vette bekeuring en mocht het verhaaltje thuis uitleggen.   bahbah....
Echter, ik leerde niet en toen ik de motor weer eens van mijn ouweheer had geleend gebeurde het onvermijdelijke.  Ik werd "gesnaaid" voor hard rijden, moest voorkomen en raakte mijn rijbewijs voor drie maanden kwijt!
Jaren later was diezelfde 1100cc verantwoordelijk voor de eerste motorervaring van mijn vriendin die achterop kroop en vervolgens met tempo 200+ de A2 richting Maastricht werd gereden.  was ze niet blij mee :mrgreen:
Die vriendin heb ik nog steeds en mijn vader heeft die motor nog steeds al rijdt hij er niet veel meer mee.  Ze zijn beide wat ouder geworden.
Die 1100 is een motor waar ik altijd net als met de Suzuki GT750 altijd wat mee zal "hebben'.

De motor waarom het gaat is een zilvergrijze 1983 Suzuki GSX1100S Katana.  Een ter tijde van introductie zeer futuristisch ogende motor die als ik het me goed herinner toendertijd s'werelds snelste productiemotor was.

Alé, na mijn "inleidings gezever " dan nu de vragen voor de "MFL motorquiz"

ik wil graag weten / horen....

-wanneer werd de Suzuki GSX1100S katana geintroduceerd?
-Wat is de naam van het (duitse) designbureau dat "de lijnen" tekende van de motor. en als je het weet ook nog de naam van de "headdesigner"
-hoelang werd de Katana gebouwd en in welke cc varianten.

en wellicht zijn er ook nog mensen die de bijnaam van de motor in de zilvergrijze uitvoering weten?

alé....ben benieuwd.  T'is geen moeilijke.

:wink:

Zwerver

De designer was Hans A. Muth.
Van Target Design?

Modellen:
550
650 (cardan)
750 (in Engeland wel eens de versie met klaplamp gezien)
1100
Eerste jaar was 1980...
Laatste jaar van productie was 2001 toen er een jubileum 1100 uitkwam.

Wordt hier en daar ook nog gesproken over een 1000cc maar die heb ik nooit gezien.

Begon in die tijd net met mijn gt500 en was erg onder de indruk van de Katana's. Vriend van kocht later de 650, een erg leuke motor.
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

Hakinnen

Tsjeemig,  das wel heel snel.

(bijna)Goed antwoord idd. maar alé, goed genoeg

in 1980 werd het Katana prototype vervaardigt en later in het jaar werd een "pre-productie" versie aan de pers en publiek geintroduceerd.

Pas in 1981 werd de motor leverbaar.

de katana in de oorspronkelijke uitvoering werd gebouwd tot 1987.
Daarna even niets totdat er op vraag van klanten in 1990-1994 toch weer een kleine serie 1100 katana's gebouwd werd.

In 2000 kwam tenslotte de "final edition" . er was een vaste schare Katana fans die graag nog een nieuwe zouden bestellen. Suzuki had gemeld dat er slechts 1100 exemplaren gebouwd zouden worden , echter de vraag naar de motor was erg groot en er wordt gefluisterd dat suzuki wat met de framenummers gerommeld heeft om aan de vraag te kunnen voldoen en er zo stiekum meer als 1100 geproduceerd heeft.

Er zijn in Japan overigens ook een 250 en 400cc katana geweest.
De echte blijven de 750 en de 1100 die in de zilvergrijze uitvoering ook wel de bijnaam "silver suzy" hadden.

De 1000cc uitvoering bestond idd maar was niks anders dan een 1100 met 100cc minder cilinderinhoud.  gedaan voor de usa markt.  alles boven de 1000cc werd in de usa extra zwaar belast bij invoer, waarschijnlijk om H-D te beschermen tegen de japanse concurentie.

de 1100 katana is originele staat is tegenwoordig een liefhebbersmotor en een "cultbike" eerste klas.


CiteerThe sword is not broken, the legend lives on. GSX1100S Katana was the most powerful motorcycle when it was released but it has been replaced by other models, capable of much more than Katana did back then. Whether you like the design or not, hardly anyone interested in motorcycling have no feelings what so ever towards the Katana. It doesn't matter if you think the design is beautiful or ugly. Nevertheless it's a classic.

waarde Zwerver.....uw beurt..

Zwerver

Was toen zo onder de indruk dat die naam Hans A. Muth me altijd is bijgebleven...

Zal 's ff denken over een volgend vraagje...
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

Karin

Hakki wat een leuk inleidings gezeververhaaltje. Daar mag je van mij meer van vertellen  :wink:

Zwerver

@Hakkinen: Grappig om te zien dat Suzuki nu toch weer met een Katana-achtige motor komt. Ontwerp was of zijn tijd ver vooruit, of tijdloos...

In het BMW-museum in München staat, buiten allerlei andere leuke motoren (trouwens ook een paar ontwrerpen van Katana ontwerper Hans Muth), een redelijk bereisde 80GS.
De eigenaar hiervan is voor mij altijd een grote inspiratiebron geweest.

Wie is hij en waarmee is hij bekend geworden?
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow