Hoofdmenu

olie

Gestart door @Nippon, 28 januari, 2008, 18:00:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@Nippon

tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:

Hakinnen

16.25 p/liter hier

behalve de camionette..die krijgt olie van de lidl

Joepie1958

ik denk dat je die van 1,33 gerust kunt gebruiken  :worship-cool: als je elke 3000 km of 3 maanden ververst :mrgreen: in je bsa of oeral :-X
maar als je het wat langer wil uithouden ben ik het het helemaal met hakki eens, kijk niet op een paar euri voor die paar liter :-X

even een vraagje van mijn kant, gisteren had ik een gesprek over voor-vork-olie :shock:, die klant vroeg mij voor 0w30 want die wilde hij in de voorvork van z'n klassieker gooien (merk en type bij mij onbekend), maar volgens mij is er toch speciale vork-olie?
kom hakki.... shoot :lol:(en ja, ik kan me nog iets herrineren van bertolli)
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Hakinnen

#3
Citaat van: Joepie1958 op 28 januari, 2008, 21:15:52
ik denk dat je die van 1,33 gerust kunt gebruiken  :worship-cool: als je elke 3000 km of 3 maanden ververst :mrgreen: in je bsa of oeral :-X
maar als je het wat langer wil uithouden ben ik het het helemaal met hakki eens, kijk niet op een paar euri voor die paar liter :-X


alez..ligt aan de fiets he en aan het gebruik ervan.
Gooi die dure in het pantah blok van de paso..het is een oude duc, wordt behoorlijk zwaar belast,heeft 70K op de klok en 0 olieverbruik..mag ie best dure olie hebben he. motorex 10w50 voll-syntheet
de mono heeft motorex half syntheet 10w40, de koningsasser ook op motorex (viscositeit weet ik niet..werk niet zelf aan die fiets)
In een japanner is dat niet nodig denk ik..BMW's en Guzzi's..ook niet imo.
Als het gevoelige techniek is, hoge toeren draait en redelijk belast wordt...altijd goede olie hier.
(had ik een cbr600 gooide ik er waarschijnlijk fritevet in..dingen gaan toch niet stuk )
(had ik ne Fazer gooide ik het carter vol met purschuim!  :yes6rs:)


even een vraagje van mijn kant, gisteren had ik een gesprek over voor-vork-olie :shock:, die klant vroeg mij voor 0w30 want die wilde hij in de voorvork van z'n klassieker gooien (merk en type bij mij onbekend),
Yep..ligt aan de vork en aan de fiets ..in echte oude meuk vorken gooi je geen motorolie maar uh..ATF olie..werkt het beste.  Motorolie in een voorvork zuigt..
in moderne vorken al helemaal...
motorolie heeft hele andere taken en dus ook eigenschappen dan vorkolie  en moet o.a vooral smeren en thermisch tot goede prestaties komen.
Vorkolie is heel ander spul..mag o.a niet schuimen, de werking ervan moet ook onder druk goed blijven (cavicatie)de viscositeit moet zo gelijk mogelijk blijven onder verschillende temperaturen, het moet smeren en geleiden zonder een teveel aan frictie te vormen en het moet vooral dempende eigenschappen hebben.

maar volgens mij is er toch speciale vork-olie?
Ja..in alle soorten , maten , kwaliteiten en viscositeiten.
ik gebruik alleen de goede..wilbers voor de gewone fietskes, Silkolene en Ohlins voor de sportieve jongens en de racers.  Varierend van SAE2.5w (Echte gemodificeerde full race vorken) naar 5W tot het veel gebruikte 10w.  en daarnaast 20W (TL1000S vorken krijgen 20w). dikker als 20w gebruik ik nooit

in een cartridgeloze vork gebruik ik vaak wat dikkere olie

voor de hele oude vorken..klassiekers .e.d is ordinaire ATF een redelijke oplossing
10w 30 moet ook wel kunnen qua viscositeits range (al moet je je dan afvragen bij welke temperatuur die viscositeit bepaald wordt ? goede vorkolien geven de viscositeit in een waardeterm die centistokes heet..das de viscositeit gemeten onder 40graden celsius.  het SAE...W op het etiket zegt op zich weinig..want je weet niet (als je geen veringsboer bent.. :mrgreen: ) onder welke tempeatuur die "W- waarde"bepaald is door de fabrikant)

motorolie gebruiken is bullshit..ook in oude vorken..al zal de oude generatie klassiekerrijders het daar niet altijd mee eens zijn.

kom hakki.... shoot :lol:
Yeah..

(en ja, ik kan me nog iets herrineren van bertolli)
dat werkt alleen bij "rock'n roll Paso's"  :mrgreen: ;)

DeWitte

Citaat van: Hakinnen op 28 januari, 2008, 22:05:36
(had ik een cbr600 gooide ik er waarschijnlijk fritevet in..dingen gaan toch niet stuk )
(had ik ne Fazer gooide ik het carter vol met purschuim!  :yes6rs:)

:schater: :schater: :laughing49so:
ge-wel-dig  :worship-cool: :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Diddl

ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

BMWhub

Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

Dat klopt, als je een natte koppeling hebt. Dan moet je olie hebben met aditieven en niet de motor olie die je in een auto kunt mieteren of je moet een fiets hebben met een droge koppeling zoals een beemer of en guzzi. :mrgreen:
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

DeWitte

wat zijn eigenlijk de voors en tegens van droge cq natte koppelingen?? iemand?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: BMWhub op 29 januari, 2008, 11:44:24
Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

Dat klopt, als je een natte koppeling hebt. Dan moet je olie hebben met aditieven en niet de motor olie die je in een auto kunt mieteren of je moet een fiets hebben met een droge koppeling zoals een beemer of en guzzi. :mrgreen:

:shock: :-X

Hakinnen

Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

dacht dat Motul iets had speciaal voor de TL's. je kunt natuurlijk ook de koppeling modificeren..Bekend bij TL

Valvoline heeft ooit eens speciaal voor KTM ook een volsynteet ontwikkeld omdat ze problemen hadden met koppelingen

Toledo

Ik was laatst bij Heuts (Helden-Panningen)  , liep ik langs het olierek, zag ik volsynteet 10w40 staan van Valvoline koste iets van € 9,80,- de liter. Dit is toch niet veel voor een volsynteet, Ik heb 4 flesjes meegenomen en in de cb gekieperd. Dat ding schakelt nu als het welbekende mes door de boter.
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Mounty

Ik heb ook de olie van Valvoline erin..en ik mag zeggen dat ie er echt zuinig mee omgaat....voorheen had ik een merkloze olie en die "gleed" zo de uitlaat in...moest ik regelmatiger bijvullen. Ook de signalering van het oliepeil gaat bij de foute olie vaak branden ook al is er genoeg olie in..bij de Valvoline pas als ie in de buurt van het minimum zou komen..
Voor mij alleen nog merk olie, ook al heb ik een oud brik van inmiddels 19 jaar oud..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Diddl

Citaat van: Hakinnen op 29 januari, 2008, 13:53:32
Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

dacht dat Motul iets had speciaal voor de TL's. je kunt natuurlijk ook de koppeling modificeren..Bekend bij TL

Valvoline heeft ooit eens speciaal voor KTM ook een volsynteet ontwikkeld omdat ze problemen hadden met koppelingen

ja ik weet dat er modificaties zijn bij de koppeling van een TL de koppelingsveren van een busa passen er ook in en worden ook veel gebrijkt daar heb ik al naar gekeken kosten ongeveer 20 euro
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

BMWhub

Dwars heeft al eens eerder een topic geopend over dit onderwerp :worship-cool:
Hier uit kun je al opmaken dat niet iedere olie het zelfde is en er dus een behoorlijk prijs verschil kan zijn.

http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php?PHPSESSID=0cb0812c3a0b595510c90f4bee61d4b7&topic=2232.0
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

@Nippon

veel mensen denken dat "hele dure olie" ook heel lang mee gaat
die pepmiddelen zijn snel uitgewerkt

dus meer betalen voor olie die minder lang mee gaat ( je wordt 2x genaait )  :mrgreen:
maar sommige motoren moeten wel genaait worden  :mrgreen:
omdat alles in dezelfde olie draait krukas/versnellingsbak en de cluts  :roll:

maar goed als BMW'er zie ik al gauw dingen anders  :mrgreen: