Hoofdmenu

olie

Gestart door @Nippon, 28 januari, 2008, 18:00:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

Van de week ook olie wissel gedaan en oliefilter gewisseld.
In mijn bakkie komt alleen Motorex topspeed synthetic 10 w 40 en dat grapje
kost 45,52 eurotjes voor 4 litertjes !
Met een Duc wil je nou eenmaal geen risico's nemen. :?

Herr Tod

Ik gebruik 10W50 omdat het ding altijd zo warm wordt.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


limbofighter

Maar even zonder gekheid fietsje van mij moet ook een beurt hebben,dus welke olie op een fireblade uit *93 ??

Roept en zeg het maar  :worship-cool:
Flex lasapparaat hamer en beitel voor het bouwen van een fightertje

Steefke™

Citaat van: limbofighter op 22 april, 2008, 17:34:02
Maar even zonder gekheid fietsje van mij moet ook een beurt hebben,dus welke olie op een fireblade uit *93 ??

Roept en zeg het maar  :worship-cool:

Ik gebruik op den Husk Belray maar normaal gaat mijn voorkeur uit naar Castrol

mss heb je hier iets aan

Smells like rubber

limbofighter

#34
Citaat van: Steefke™ op 22 april, 2008, 19:36:42
Citaat van: limbofighter op 22 april, 2008, 17:34:02
Maar even zonder gekheid fietsje van mij moet ook een beurt hebben,dus welke olie op een fireblade uit *93 ??

Roept en zeg het maar  :worship-cool:

Ik gebruik op den Husk Belray maar normaal gaat mijn voorkeur uit naar Castrol

mss heb je hier iets aan


Thanks steefke  :worship-cool:
Flex lasapparaat hamer en beitel voor het bouwen van een fightertje

wpee

Schreurs BV in Wessem
Valvoline durablend 10W40, 4 liter, 18.50 euro bij mijn laatste oliewissel.
10w50 ook verkrijgbaar.

Goedkoper vindt ik GOEDE merkolie niet.


GR Wim

HD4ever

Dit stukje vond ik op de site van een Harley Club.

OLIE IS NET ALS GOEDE WIJN, ZE MOET RIJPEN!

Ooit las ik een artikel van een directeur van een grote oliemaatschappij die met pensioen ging en
nogal lacherig deed over de olie-verversmanie. Want, zo zei hij, de olie is tegenwoordig van zulke
goede kwaliteit dat je enkel hoeft bij te vullen! Het artikel stemde bij mij tot nadenken. Zo bleek dat bij het Franse autootje van 1986 waarmee wij ons destijds verplaatsten de olie vaker moest
worden ververst dan bij ons vorige Franse autootje van 1985. Let wel, het motorblok was exact
hetzelfde gebleven. En zo moest de versnellingsbakolie bij die van 1986 om de 60.000 km worden
ververst en bij die van 1985 nooit!
Bij onze huidige auto, Golf van 1982 (nee, in het bouwjaar zit geen typefout), hoeft de versnellings-
bakolie nooit te worden ververst. De auto heeft inmiddels tegen de drie ton gelopen en schakelt
nog steeds als een tijger met inmiddels bijna 20 jaar oude versnellingsbakolie. Nu vindt er
weliswaar geen verbranding plaats in een versnellingsbak, maar toch.

Eerst nog wat olie verversfeiten:

Renault 5 1979-1983: Motorolie verversen bij 7.500 km (Uit: Vraagbaak).
Versnellingsbakolie verversen bij 30.000 km.
Renault 5 1984-1987: Motorolie verversen bij 10.000 km(Vraagbaak).
Versnellingsbakolie verversen bij 50.000 km.
Renault 5 1985: Motorolie verversen bij 10.000 km (Instructieboekje).
Versnellingsbakolie niet verversen.
Renault 5 1986: Motorolie verversen bij 7.500 km (Instructieboekje).
Versnellingsbakolie bij 60.000 km verversen.
Volkswagen Golf D: Motorolie verversen bij 7.500 km of elk half jaar (Vraagbaak).
Over het verversen van versnellingsbakolie staat niets aangegeven.
Volkswagen Golf D: Voor het verversen van de motorolie wordt verwezen (Handleiding) naar het     Serviceplan. Versnellingsbakolie niet verversen.
Harley Davidson 750: Motorolie verversen bij 4.500km (Instructieboekje).
Over het verversen van versnellingsbakolie staat niets aangegeven.
Harley Davidson 750: Motorolie verversen bij 2.500 km (Instr. boekje WLC).
Versnellingsbakolie verversen bij 2.500 km.

Zoals jullie zien wordt er nogal verschillend gedacht over (niet) olie verversen. De ware handleiding-
fetisjist moet wel van slag raken, want die kan niet meer steunen op z'n papieren leider en moet nu
zelf gaan nadenken en keuzes maken.
Toen ik destijds mijn Harley Liberator uit 1940 in januari 1989 voor elkaar had heb ik na het
voorgeschreven aantal km de olie ververst van het blok en versnellingsbak. Er was immers slijpsel
van allerlei nieuwe, in te lopen onderdelen in terechtgekomen, dus dat leek me toen wel logisch.
Daarna heb ik ongeveer acht jaar geleden nog eens de motorblokolie ververst om vervolgens de
oliedop psychologisch dicht te lassen. De versnellingsbakolie heb ik nooit meer ververst. Alleen nog
bijvullen en verder geen gezeik. Iets doen omdat het zo staat voorgeschreven geeft wellicht een
prettig gevoel, maar dat heb ik de hele dag al...
Alleen bijvullen dus. En dat hoeft nauwelijks, want de oliedruppelaar staat zo goed als dicht.
Een voorbeeld? Ik ben vorig jaar met de Liberator vanaf Polen naar Finland gereden en terug.
Toch vlot 2.300 km. Toen ik weer thuis was heb ik de olietank weer bijgevuld tot het peil van vóór
vertrek. Er moest ongeveer 0,75 liter bij. Niet gek toch voor zeven à acht jaar oude motorblokolie
en een motorblok met hier en daar een klein rammeltje, maar niet meer gereviseerd na 1988.
Kortom, ze zingt zoals een Harley op leeftijd hoort te zingen. De motor heeft vanaf 1989
inmiddels ongeveer 30.000 km gereden. Al jaren loopt 'iedereen' in de club te schreeuwen
dat-ie binnenkort wel zal ontploffen. Nou zal dat ook heus wel een keer, maar die ontploffing
heeft dan in ieder geval niets van doen met het niet-verversen van olie. En de tijd die me dat
tot nu toe bespaard heeft heb ik in ieder geval kunnen besteden aan zaken die er in het leven
wèl toe doen!

De olie waarmee ik de Harley Liberator scheuts-gewijs verwen is van het merk EUROL (HD 50) en die
krijg(!) ik ook nog es. Ja, dat is héle fijne olie, echte samen-uit-samen-thuis-olie. Een vriend
voor het leven.
Maar het allermooiste is nog wel dat ik er dit jaar ben achtergekomen dat ik metallic-olie heb. Als je
de peilstok goed bekijkt, zie je hele kleine koperdeeltjes in de olie zitten. Mooi hoor, het glittert
je tegemoet. Het ritueel van het peilen der olie krijgt daardoor iets feestelijks. Je zit met je
gedachten al gauw in een sleazy glitter strip joint. De ultieme beloning voor niets doen.

Kortom, olie verversen is iets voor ambtenaren, ha!   :schater:


"Some people are alive only because it's illegal to kill them"