Hoofdmenu

André Malherbe

Gestart door Steefke™, 29 februari, 2008, 20:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steefke™

André Malherbe

André Malherbe start zijn crosscarriere op 11 jarige leeftijd. Eén jaar later wint hij prompt zijn eerste race. In 1972 wijkt de dan 17 jarige Malherbe uit naar Frankrijk omdat de Belgische rijderbond jongens, jonger of 18 verbood internationale wedstrijden te rijden.

Reeds in '73 pakt André Malherbe zijn eerste wereldtitel, hij doet dat in de 125cc categorie. André Malherbe zou later nog drie titels behalen, in '80, '81 en '84, en wordt ook nog eens drie keer vice- wereldkampioen in '83, '85 en '86 allen in de 500cc categorie.

Malherbe die in zijn nadagen van zijn carriere het probeert op vier wielen, zonder succes, slaagt er in om voor Le Dakar van 1988 een contract met Yamaha te versieren. Op 6 januari 1988 slaat het noodlot toe, op de rit naar Tamanrasset komt Malherbe erg slecht neer na een onschuldige sprong en breekt zijn nek. ,,Een stom ongeval'', zegt hij nu nog. ,,Ik reed naast een andere motorrijder. Niet eens hard, amper zeventig per uur. Een bult, een put en het was gebeurd. Ik wist meteen hoe laat het was. Ik kon niks meer bewegen, ik was een plant.

Niet alleen zijn sportieve prestaties sieren André Malherbe, hij was niet alleen een voortreffelijk piloot, hij was (en is) ook een fantastisch mens, de man met tomeloos respect voor zijn tegenstander. De man die nooit uitvluchten zocht achter een nederlaag, de man die zegt dat ondanks zijn handicap "het leven mooi is".





Overwinningen
Wereldkampioen 125 cc (1973)
Wereldkampioen 500 cc (1980, 1981 en 1984; 2e in 1983, 1985 en 1986)
Motorcross der Naties (1977, 1979, 1980)

Smells like rubber

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away