Zo geleerd zo gedaan?

Gestart door Steefke™, 20 juni, 2008, 08:03:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

je hebt gelijk: ik bouw die achtrrem er gelijk vanaf. scheelt toch weer een paar kg?  :yes6rs: Die ingenieurs die dat allemaal verzinnen in die grote brommertfabrieken, dat zijn allemaal dwazen en sukkels: Kielhalen of vierendelen deze ketters................. :roll:

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Als jij tot stilstand wil komen gebruik je in feite de achterrem niet. Als je aanremt voor een bocht dan kan het wel handig zijn omdat je motor als het ware om zijn as wil draaien (het achterwiel wil je voorbij komen), dus als je op de achterrem drukt dan ontstaat er een kracht die naar achteren is gericht en daardoor trekt de motor zichzelf weer recht. Door de ABS die ze er ook nog op hebben gezet (weer een hoop kilo's!) blokkeert je achterwiel niet terwijl het een cm van de grond af is.

Binnenkort eens testen?
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


karz

#32
Citaat van: Dwars® op 23 juni, 2008, 18:20:58
je hebt gelijk: ik bouw die achtrrem er gelijk vanaf. scheelt toch weer een paar kg?  :yes6rs: Die ingenieurs die dat allemaal verzinnen in die grote brommertfabrieken, dat zijn allemaal dwazen en sukkels: Kielhalen of vierendelen deze ketters................. :roll:



:?   Inderdaad, hele horde ingenieurs bukken zich steeds weer over de hightech novelty .. de achterrem.  :roll:
Soms wordt er ook gewoon klakkeloos gekopieerd van of voortgeborduurd op de gevestigde orde.

Ingenieurs zijn niet de gene die de final word hebben over zo'n fiets.  Ik kan me best voorstellen dat de achterrem er nog op zit, puur alleen uit marketing technisch oogpunt, omdat ze bang zijn dat de helft van de wereld bevolking het niet durft om een motor te kopen waar geen achterrem op zit.

Ik zeg niet dat de achterrem zou verdwijnen als ingenieurs het voor het zeggen hadden, maar ik ga er ook niet zomaar vanuit dat als de fabrikant het zo maakt, het dan goed is , want er is over nagedacht. 
Er is zeker over nagedacht ,maar vanuit welke invalshoek :dunno:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Citaat van: karz op 23 juni, 2008, 21:19:56
Citaat van: Dwars® op 23 juni, 2008, 18:20:58
je hebt gelijk: ik bouw die achtrrem er gelijk vanaf. scheelt toch weer een paar kg?  :yes6rs: Die ingenieurs die dat allemaal verzinnen in die grote brommertfabrieken, dat zijn allemaal dwazen en sukkels: Kielhalen of vierendelen deze ketters................. :roll:



:?   Inderdaad, hele horde ingenieurs bukken zich steeds weer over de hightech novelty .. de achterrem.  :roll:
Soms wordt er ook gewoon klakkeloos gekopieerd van of voortgeborduurd op de gevestigde orde.

Ingenieurs zijn niet de gene die de final word hebben over zo'n fiets.  Ik kan me best voorstellen dat de achterrem er nog op zit, puur alleen uit marketing technisch oogpunt, omdat ze bang zijn dat de helft van de wereld bevolking het niet durft om een motor te kopen waar geen achterrem op zit.

Ik zeg niet dat de achterrem zou verdwijnen als ingenieurs het voor het zeggen hadden, maar ik ga er ook niet zomaar vanuit dat als de fabrikant het zo maakt, het dan goed is , want er is over nagedacht. 
Er is zeker over nagedacht ,maar vanuit welke invalshoek :dunno:

Die invalshoek zal zijn wat ik al de hele tijd verkondig, en die jullie allemaal aangeleerd hebben gekregen als het goed is.
neem nu bijvoorbeeld het achtje dat je voor je bijzondere verrichtingen hebt moeten draaien, daarbij moest je toch gebruik maken van die achterrem???
Heeft dus wel degelijk een functie...
En ik kan me herrinneren dat niet alleen bij dat achtje maar ook bij de noodstop dat ik de achterrem heb moeten gebruiken. (rustig een beetje bijremmen om de motor stabiel te houden).
Functionaliteit plegen ze dat te noemen. :yes6rs:

Wat je er voor de verdere rest mee doet, is dan verder aan jou.
Ik gebruik hem wel degelijk, en ook vandaag in de hairpins bij Buitenlust weer, gewoon de motor rollende houden op het gas, en ff de snelheid controleren met de achterrem, om vervolgens bij loslaten weer lekker op tempo te kunnen komen.

Nee hoor, mij maak je niet wijs dat de heren ontwerpers het niet bij het juiste eind hebben.
Mss ben ik een te voorzichtige rijder, en doe mss teveel wat ik geleerd heb gekregen, maar ik weet iig zeker dat ik met de technieken die mij zijn aangeleerd en aangereikt, heel wat probleembochten heb overleefd :p

Een voorbeeld, op mijn allereerste ride out, georganiseerd door mijn rijschoolhouder (ik had toen net een paar weken mijn RBW), een groep van een man of 15 net geslaagden:
We hadden net een stop gemaakt bij een terras, moesten van een parking af zien te komen die behoorlijk omhoog liep en waar je dus vanuit een helling de drukke weg op moest draaien, krap naar rechts.
Ik had eerder met Jolanda van Schepers Motoren er over gehad, hoe je dat het beste deed, dus ik de achterrem genomen en de handen vrij voor het gas en de koppeling.
Ik was die muts die wegreed zonder problemen, terwijl er na mij mensen duchtig in de problemen kwamen, en zomaar omkiepten.
Weer zo'n functie van de achterrem...de hellingproef ;)
Sindsdien als ik stop sta waar dan ook: ik zet mooi mijn linkervoetje aan de grond,zodat ik de rechter vrij hou om eventueel de achterrem te gebruiken.....

I rest my case, zijn mijn 2 centen, wat eenieder doet moet ie zelf weten, ik slaap er niet slechter om, omdat ik weet dat wat ik doe voor mij zeker werkt. :yes6rs:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Steefke™

Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 juni, 2008, 22:20:05
Die invalshoek zal zijn wat ik al de hele tijd verkondig, en die jullie allemaal aangeleerd hebben gekregen als het goed is.
neem nu bijvoorbeeld het achtje dat je voor je bijzondere verrichtingen hebt moeten draaien, daarbij moest je toch gebruik maken van die achterrem???
Heeft dus wel degelijk een functie...
En ik kan me herrinneren dat niet alleen bij dat achtje maar ook bij de noodstop dat ik de achterrem heb moeten gebruiken. (rustig een beetje bijremmen om de motor stabiel te houden).
Functionaliteit plegen ze dat te noemen. :yes6rs:

Ik ben geheel met je eens, zo heb ik het ook geleerd. Ik gebruik in dat geval ook de achterrem. Voor de rest gebruik hem niet, door de gewichtsverdeling van de husk blokkeerd het achterwiel gelijk als ik de achterrem zou gebruiken bij het aanremmen voor een bocht. Het gevolg hiervan is dat het hok weer moet aantrappen. :evil:
Smells like rubber

DeWitte

Citaat van: Herr Tod op 23 juni, 2008, 18:27:02
Binnenkort eens testen?

Ik hoef dat niet extra te testen: kweet dat het werkt voor: voor mij, mijn rijstijl en mijn brommert: iig nog nooit te laat geremd. :mrgreen: kan het dus alleen maar aanbevelen. :yes6rs:

En ALS er motorrijders zijn die een achterrem, de inzet ervan en nog meer het ontwerp bij de brommertfabriek betwijfelen, zouden ze die achterrem dus als een accesoire van hun respectievelijke brommert moeten weg-halen/slijpen/afmonteren en er nooit meer een woord over vuil moeten maken toch?

accesoires zijn er dus voor de sier: zoals een spoiler op een slopel astra oid; de een vind dat mooi en de ander spuuglelijk. Sloop het eraf dan............

ik vin um mooi en gebruik um ook nog; stronteigenwijs he? :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 juni, 2008, 22:20:05


Nee hoor, mij maak je niet wijs dat de heren ontwerpers het niet bij het juiste eind hebben.



Dat probeer ik je nergens wijs te maken  :D, de invalshoek op zich boeit me ook niet. En wel of niet gebruiken van achterrem moet iedereen zelf weten. 

Waar ik op reageerde was de stelling van Dwars.  (knappere koppen dan jij hebben daar over nagedacht dus het zal wel goed zijn..)
En ik stel daar tegenover dat :

- Ingenieurs niet bij ieder model de functie en bestaansrecht van de achterrem onder de loep gaan nemen.
- Ingenieurs niet het laatste woord hebben bij de uiteindelijke uitvoering van een model, dat heeft de marketing afdeling.
- Als alle ingenieurs van de wereld riepen dat de achterrem nu meteen zou kunnen vervallen, dit toch niet doorgevoerd zou worden. 
- Iets dat voor de commercieele markt bedoeld is , per definitie technisch niet 100% zaligmakend zal zijn omdat er gewoon een andere agenda achter zit.
- Je daardoor rustig ontwerpen in twijfel mag trekken.

Bovenstaand bedoel ik in het algemeen dus, ik geloof zelf ook dat de achterrem een functie heeft met name die functie waarvoor jij hem gebruikt. Als de achterrem geen functie zou hebben dan zag je hem ook niet in de racerij terug (of hebben ze hem daar al weggelaten ? :mrgreen:). Daar is de agenda nl. wel 100% technische functionaliteit.

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

d'r Blieje

Iedereen die een slipcursus op de motor heeft gedaan krijgt geleerd dat de beste manier om snel tot stilstand te komen is:
ACHTERREM vol instampen en concentreren op de voorrem!

Zelfs in de tijd dat je druk gaat opbouwen met de voorrem heeft de achterrem al iets gedaan... en dit iets kan nou net genoeg zijn om er met de schrik vanaf te komen!

Ikzelf heb tijdens mijn rijlessen geen bijzondere verrichtingen (achtjes, noodstop etc.) hoeven doen, maar een andere wijze les voor motoristen op de cusrsus was: het achterwiel MAG slippen en tijdens een noodstop ga je ook niet als een mongool terugschakelen! Er komt niemand langs om te contoleren of je fiets in z'n vrij staat als je nog net stil bent gekomen, en je krijgt ook geen pluimpje als je met je fiets onder een auto ligt dat hij wel mooi in z'n vrij staat!

Blieve lache...8)

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: d'r Blieje op 27 juli, 2008, 10:14:15
Iedereen die een slipcursus op de motor heeft gedaan krijgt geleerd dat de beste manier om snel tot stilstand te komen is:
ACHTERREM vol instampen en concentreren op de voorrem!

Zelfs in de tijd dat je druk gaat opbouwen met de voorrem heeft de achterrem al iets gedaan... en dit iets kan nou net genoeg zijn om er met de schrik vanaf te komen!




met alle respect..
onzin imo dan wat de heren instructeurs op de slipcursus vertellen..

-want een vol ingestampte achterrem heeft een stilstaand achterwiel tot gevolg ..en stilstaande achterwielen zijn voornamelijk goed in "glijden" en niet in vertragen.  Anders had ABS immers ook geen nut

- Druk opbouwen? beetje remsysteem hoeft er geen druk opgebouwd te hebben en geeft vertraging zodra die hendel ook maar in beweging komt

imo is een achterrem zeker niet "useless"..
kan gebruikt worden om de rechtdoor stabiliteit erin te houden.
kan gebruikt worden als vertraging bij normale omstandigheden
kan gebruikt worden als "extra vertraging" bij een noodstop indien beheerst gebruikt
kan in de racerij gebruikt worden om einde rechte stuk een motor "ff juist te zetten" voor het in sturen of om heel even de achterzijde wat lager te krijgen zodat de motor meer in balans blijft zodra de voorrem wordt aangesproken.

Ik zelf gebruik nooit een achterrem.. (alleen af en toe op de Paso om bij de achterschijf ff de roest eraf te remmen  :mrgreen:)
Heb ook nog nooit in 19 jaar rijden en denk toch gauw zo'n 300.000KM achterremblokken hoeven kopen.
Sterker nog..ik heb laatst op de nurburgring gereden..fiets moest op technische keuring en daar worden ook de remmen gecheckt..was okay al had de pomp van de achterrem niet echt veel functie nog
Voor de eerste training heb ik er  wat aan zitten frutselen nog en het resultaat was dat ie daarna helemaal niks meer deed en begon te lekken om het "rubbertje".
toen heb ik de vloeistof er maar uit gehaald en de rest van het weekend zonder achterrem gereden,,
heb 'm niet gemist


DeWitte

een slippend/glijdend (geremd) achterwiel remt (vertraagd) imo toch wel (veel) meer dan een rollend (ongeremd) achterwiel?  :dunno:

???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: Dwars® op 27 juli, 2008, 11:04:26
een slippend/glijdend (geremd) achterwiel remt (vertraagd) imo toch wel (veel) meer dan een rollend (ongeremd) achterwiel?  :dunno:

???
ja..klopt

maar ik denk dat
CiteerACHTERREM vol instampen
geen goed idee is
of beheerst gebruiken zodat het nut heeft..
of afblijven..

want ja..
Citeereen slippend/glijdend (geremd) achterwiel remt (vertraagd) imo toch wel (veel) meer dan een rollend (ongeremd) achterwiel?  :dunno:

dat is zo..
maar ik heb zelf bij een noodstop liever een ongeremd achterwiel dan een slippend / glijdend achterwiel
ongeremde achterwielen lopen immers het voorwiel achterna
slippende  / glijdende achterwielen vaak niet.

;)

d'r Blieje

Citaat van: Hakinnen op 27 juli, 2008, 10:49:28
-want een vol ingestampte achterrem heeft een stilstaand achterwiel tot gevolg ..en stilstaande achterwielen zijn voornamelijk goed in "glijden" en niet in vertragen.  Anders had ABS immers ook geen nut

- Druk opbouwen? beetje remsysteem hoeft er geen druk opgebouwd te hebben en geeft vertraging zodra die hendel ook maar in beweging komt


Strekking blijft:
- een slippend achterwiel doet meer dan een rollend achterwiel...
- met druk opbouwen bedoel ik het aanremmen: de gewichtsverplaatsing naar het voorwiel voor de maximale grip. Direct vol inknijpen van de voorrem resulteerd waarschijnlijk in glijdend voorwiel...

Ik heb het hier trouwens over de noodstop. Bij een slipcursus oefen je onder gecontroleerde omstandigheden de handelingen die je automatisch moet kunnen uitvoeren in een noodsituatie (=noodstop).
Ik heb het hier dus niet over de situaties waarin je alles onder controle hebt. Ik hoop dat niemand gelezen heeft dat je het beste je achterrem vol kunt instampen bij het naderen van een bocht  :roll: 

Ohw ja, bedenk trouwens bij jullie adviezen dat er ook fietsjes zijn met enkele schijf voor en trommel achter. Ik kan je vertellen dat ik al meerdere keren heel blij was met de achterrem. De voorrem alleen is gewoon niet voldoende!

En kun je je rempunt echt niet een paar hondersten verplaatsen als je de achterrem (harder) gebruikt ???
Blieve lache...8)

Herr Tod

Blijf van de achterrem af.... totdat je de voorrem goed beheerst. Je bent goed bezig als je de voorband hoort 'fluiten' en de achterkant zo nu en dan even los komt. Makkelijker gezegt dan consequent gedaan :yes6rs:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Steefke™

#44
Citaat van: d'r Blieje op 27 juli, 2008, 10:14:15
Iedereen die een slipcursus op de motor heeft gedaan krijgt geleerd dat de beste manier om snel tot stilstand te komen is:
ACHTERREM vol instampen en concentreren op de voorrem!

Zelfs in de tijd dat je druk gaat opbouwen met de voorrem heeft de achterrem al iets gedaan... en dit iets kan nou net genoeg zijn om er met de schrik vanaf te komen!

Ikzelf heb tijdens mijn rijlessen geen bijzondere verrichtingen (achtjes, noodstop etc.) hoeven doen, maar een andere wijze les voor motoristen op de cusrsus was: het achterwiel MAG slippen en tijdens een noodstop ga je ook niet als een mongool terugschakelen! Er komt niemand langs om te contoleren of je fiets in z'n vrij staat als je nog net stil bent gekomen, en je krijgt ook geen pluimpje als je met je fiets onder een auto ligt dat hij wel mooi in z'n vrij staat!



De les die ik 2 jaar geleden kreeg is, het achterwiel MAG nooit slippen en tijdens een noodstop. Sterker nog bij het examen moest ik de noodstop overdoen. Het achterwiel gaat anders een eigen leven leiden waardoor de motor totaal onbeheersbaar wordt. Zeker voor een bocht gaat dit echt problemen opleveren.

CiteerStrekking blijft:
- een slippend achterwiel doet meer dan een rollend achterwiel...

Volgens mij alles behalve iets goed. :?
Smells like rubber