Hoofdmenu

Ergon / nomos

Gestart door DeWitte, 28 juni, 2008, 09:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

CiteerErgonomie is de wetenschappelijke studie van de mens in relatie tot zijn omgeving. Dit kan een product, ruimte of werkplek zijn. Ergonomie zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral gekend in arbeidssituaties. Het is immers afgeleid van de Griekse woorden 'ergon' (werk) en 'nomos' (wet) en moet ervoor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van de werknemers verzekerd wordt. Bij het ontwerpen van consumentengoederen en interieurs speelt vooral comfort en het doeltreffend functioneren een rol.

We hebben verstelbare auto- en bureaustoelen, maar ook verstelbare sturen en zadels op de meeste motoren: Toch is niemand hier gelijk qua lengte en lichaamsbouw: We stappen op een motor en zolang we enigzins met de voetjes aan de grond komen :oops: vinden we het prima. Ik zelf had op een Pan European, de behoefte om mijn stuur te verstellen (hoek) Op de meeste beemers liet ik het zadel in de hoogste stand omdat mijn knieën dan het minst gebogen waren (comfortabeler) het zadel van de GsA heb ik toen laten lager/smaller maken, want dat was bijna niet te doen met mijn lengte.

Van Desmo bijv weet ik dat hij de "dikke" handvaten niet prettig vond (die verwarmde dingen heb ik geërfd :mrgreen:) en ik vind ze super, het lijkt of je meer stuur in je handen hebt. Denk jij wel eens aan ergonomie als je op de brommert stapt? Verstel jij je stuur, zadel of...............
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Bij die van mij is die ergonomie ver te zoeken. Een te hard zadel, bij het stoplicht staat ie te dansen als ne trilplaat en gelukkig heb ik redelijke benen anders kwam ik niet aan de grond. Maar dat eigenlijk de reden waarom ik hem gekocht, lekker onorthodox gooien en smijten. :yes6rs:
Smells like rubber

Mounty

ik zou de hanvaten dikker willen, dan heb ik mijn handhouding beter en rustiger. Voor de rest is het zadel na 65000km en 20jaar uitgezeten dus daar zou ik ook wel wat aan willen doen. Dan de schakelpook of hoe noem je dat, iets langer maken zodat ik makkelijker eronderin kom met de laars/voet.
Zijn kleine puntjes die ik wel op mijn volgende motor meteen laat veranderen of ga veranderen...
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

B-Witch

Ik hoef niks te verstellen, niks aan te passen.
De GSR "past" me gewoon.
:mrgreen:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Toledo

Ik rij met een verlaagd zadel op de GS , anders kom ik niet goed bij de grond. Een nadeel hiervan is dat het zadel nu iets harder zit en de voetsteunen zitten nu eigenlijk te hoog, m'n knieen maken nu een scherpere hoek en dat begin ik te voelen na een paar uur in m'n knieholte's.

Bij de CB krijg ik pijn in de polsen na een half uurtje, ik hang te veel op het stuur met dat voor over hangen.
Ik heb dan ook het liefst een allroad, gewoon rechtop zitten vind ik toch wel het prettigst
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

DeWitte

Citaat van: Toledo op 28 juni, 2008, 11:40:44
Ik rij met een verlaagd zadel op de GS , anders kom ik niet goed bij de grond. Een nadeel hiervan is dat het zadel nu iets harder zit en de voetsteunen zitten nu eigenlijk te hoog, m'n knieen maken nu een scherpere hoek en dat begin ik te voelen na een paar uur in m'n knieholte's.

Er bestaan ook "verlagingssets" voor je steps/rem en schakelpook Wim. mja zal wel stervensduur wezen?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Toledo

Citaat van: Dwars® op 28 juni, 2008, 11:48:26
Citaat van: Toledo op 28 juni, 2008, 11:40:44
Ik rij met een verlaagd zadel op de GS , anders kom ik niet goed bij de grond. Een nadeel hiervan is dat het zadel nu iets harder zit en de voetsteunen zitten nu eigenlijk te hoog, m'n knieen maken nu een scherpere hoek en dat begin ik te voelen na een paar uur in m'n knieholte's.

Er bestaan ook "verlagingssets" voor je steps/rem en schakelpook Wim. mja zal wel stervensduur wezen?

Ik kan er zo wel mee leven, Ik voel het wel, maar het is niet zo erg dat ik hele tijd moet stoppen om de benen te strekken
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Herr Tod

Als ik tussen traag verkeer zit dan is het zwaar klote, pas als het tempo omhoog gaat zit ik fatsoenlijk op het ding.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: Herr Tod op 28 juni, 2008, 14:23:56
Als ik tussen traag verkeer zit dan is het zwaar klote, pas als het tempo omhoog gaat zit ik fatsoenlijk op het ding.

??? duh wrom? :dunno:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Omdat de Bandit dezelfde zithouding heeft als een racer. Eigenlijk precies hetzelfde als een GSX-R 750 van Motoshop Margraten. Ik ben daar eens op gaan zitten... was echt precies de Bandit :lol: Dus vrij ver naar voren, dan heb je wind nodig om wat gewicht van je armen af te halen.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


@Nippon

vele kopen 'n motor zoals vrouwen schoenen  :-X





Mounty

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

DeWitte

Citaat van: BoxerQ op 28 juni, 2008, 17:29:00
vele kopen 'n motor zoals vrouwen schoenen  :-X

:rofl:

maar eeuh, jouw "roze" pantoffeltje? past dat Pcies???

:mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Enige wat ik gedaan heb is voorpoten door kroonplaat laten zaken  :?
Proud on the South  

B-Witch

Citaat van: BoxerQ op 28 juni, 2008, 17:29:00
vele kopen 'n motor zoals vrouwen schoenen  :-X






Ik koop geen pantoffeltjes :mrgreen:

Muv oranje holland pantoffelklompjes dan :oops:
You may own the bike, but the bike possesses you.