Hoofdmenu

Exup Klep

Gestart door Joep, 24 oktober, 2008, 14:47:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: maurice-fz1 op 25 april, 2008, 20:25:29
Als ik die uitlaat vervang,vervalt de zogenaamde epux-klep en ik weet niet hoe de motor daar op loopt zonder dat ding.
Opnieuw afstellen zal wel een pre zijn.

groeten Maurice  ;)

prettig weekend

Vriend van mij heeft zijn uitlaat inclusief EXUP-klep vervangen door een Laser carbondemper, vervolgens nog op de bank gehad en geen probleem. Motor liep nog steeds netjes. EXUP-klep gaat er namelijk samen met de einddemper af ;) ERn ook hij heeft een nieuwe dus ook garantie en dergelijke. Demper is er opgezet door MPE bij de aflevering.

maurice-fz1

Citaat van: Joep op 24 oktober, 2008, 14:47:55
Citaat van: maurice-fz1 op 25 april, 2008, 20:25:29
Als ik die uitlaat vervang,vervalt de zogenaamde epux-klep en ik weet niet hoe de motor daar op loopt zonder dat ding.
Opnieuw afstellen zal wel een pre zijn.

groeten Maurice  ;)

prettig weekend

Vriend van mij heeft zijn uitlaat inclusief EXUP-klep vervangen door een Laser carbondemper, vervolgens nog op de bank gehad en geen probleem. Motor liep nog steeds netjes. EXUP-klep gaat er namelijk samen met de einddemper af ;) ERn ook hij heeft een nieuwe dus ook garantie en dergelijke. Demper is er opgezet door MPE bij de aflevering.

MPE=Moto Port Echt?
yowww,zonger taartsjup sjtuit ut sjoner !!!

Joep

Idd Maurice Motoport Echt

maurice-fz1

Citaat van: maurice-fz1 op 24 oktober, 2008, 18:38:04
Citaat van: Joep op 24 oktober, 2008, 14:47:55
Citaat van: maurice-fz1 op 25 april, 2008, 20:25:29
Als ik die uitlaat vervang,vervalt de zogenaamde epux-klep en ik weet niet hoe de motor daar op loopt zonder dat ding.
Opnieuw afstellen zal wel een pre zijn.

groeten Maurice  ;)

prettig weekend

Vriend van mij heeft zijn uitlaat inclusief EXUP-klep vervangen door een Laser carbondemper, vervolgens nog op de bank gehad en geen probleem. Motor liep nog steeds netjes. EXUP-klep gaat er namelijk samen met de einddemper af ;) ERn ook hij heeft een nieuwe dus ook garantie en dergelijke. Demper is er opgezet door MPE bij de aflevering.

MPE=Moto Port Echt?

Maar kan die exup-klep ook blijven zitten als je zo'n laser-carbondemper erop zet en dat die toch gewoon blijft werken hoe hij nou werkt met de orginele "John Deere"  :mrgreen:  uitlaat.
Ik weet dat je een exup-dummy kan monteren die als het ware de boel voor de gek houd als je hem gewoon laat zitten en hem niet ertussen zet.
Maar of het zin heeft weet ik niet,die dummy.Wil eigenlijk niet die klep ertussen uit halen wat hij zit er niet voor niets denk ik dan.(of werkt die alleen met de orginele uitlaat goed)

yowww,zonger taartsjup sjtuit ut sjoner !!!

Mounty

Die exup klep is er om bij de lage toeren toch ook een leuk vermogen te hebben. Dmv die klep word de uitlaat verkleind (simpel gezegd) waardoor meer tegendruk en als gevolg meer vermogen...bij de hoge toeren geeft dat weer teveel weerstand en dus gaat ie open zodat je dan ook het volle vermogen krijgt. Je kunt em ertussenuit halen en je motor daarop afstellen,meestal resulterend in een dipje in het middengebied en of wat vermogensverlies in de lage toeren....voor vele geen probleem omdat ze toch alleen hoogtoerig rijden mar als je er ook rustig mee wil toeren denk ik dat je m gaat missen... Ik weet niet of er inmiddels betere oplossingen zijn ter vervanging van de uitlaat met exup..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

maurice-fz1

ff gegoogled,

misschien nog ff wachten want het zijn mooie  :? prijsjes die erbij staan

http://www.motorfreaks.nl/productnieuws/akrapovic-komt-met-zijn-eigen-uitlaatklep.html

yowww,zonger taartsjup sjtuit ut sjoner !!!

Hakinnen

Citaat van: FZ_Ron op 25 oktober, 2008, 16:25:35
Die exup klep is er om bij de lage toeren toch ook een leuk vermogen te hebben. Dmv die klep word de uitlaat verkleind (simpel gezegd) waardoor meer tegendruk en als gevolg meer vermogen...bij de hoge toeren geeft dat weer teveel weerstand en dus gaat ie open zodat je dan ook het volle vermogen krijgt. Je kunt em ertussenuit halen en je motor daarop afstellen,meestal resulterend in een dipje in het middengebied en of wat vermogensverlies in de lage toeren....voor vele geen probleem omdat ze toch alleen hoogtoerig rijden mar als je er ook rustig mee wil toeren denk ik dat je m gaat missen... Ik weet niet of er inmiddels betere oplossingen zijn ter vervanging van de uitlaat met exup..

klopt niet helemaal

want als EXUP's zouden resulteren in meer vermogen ook bij lage toerentallen,,zouden alle competitiemotoren dus ook een exup klep hebben..er zou immers geen enkele reden zijn om 'm eruit te halen.. als je immers iets hebt dat resulteerd in meer vermogen onderin..terwijl het in geopende toestand in de hogere toeren net zo goed is als "zonder"..haal je dat er niet uit.
en racemotoren hebben geen exup''s in hun uitlaatsystemen
bovendien..testbanksessies hebben aangetoond dat er bij Yamaha R1 vrijwel geen verschil in curve te zien is in het vergelijk "met exup" - "zonder exup"



Exup"s zijn in de praktijk vooral "geluidsbeperking maatregel" en neen, .als de exup vevalt door montage van een ander uitlaatsysteem..is dat geen probleem en knappe jongen die meent dat te merken onder het rijden.

;)

Mounty

Kan zijn...maar zo werd het uitgelegd bij Yamaha..de FZR serie had die EXUP klep erin zitten om ook in de lage toeren een goed koppel/vermogen te hebben..
Kan me indenken dat een R1 er geen of minder last van heeft omdat die meer en beter gestuurd word door de electronica etc en dat ie er meer inzit voor de geluidsnormen.
" Exup-uitlaat- systeem, dat uit een wals bestaat die de doorlaat van de uitlaat varieert al naar gelang het toerental en dat daardoor voor meer vermogen zorgt in het gehele toerenbereik."

Ook de Honda fireblade heeft dit systeem overgenomen
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

maurice-fz1

Citaat van: Hakinnen op 25 oktober, 2008, 23:43:53
Citaat van: FZ_Ron op 25 oktober, 2008, 16:25:35
Die exup klep is er om bij de lage toeren toch ook een leuk vermogen te hebben. Dmv die klep word de uitlaat verkleind (simpel gezegd) waardoor meer tegendruk en als gevolg meer vermogen...bij de hoge toeren geeft dat weer teveel weerstand en dus gaat ie open zodat je dan ook het volle vermogen krijgt. Je kunt em ertussenuit halen en je motor daarop afstellen,meestal resulterend in een dipje in het middengebied en of wat vermogensverlies in de lage toeren....voor vele geen probleem omdat ze toch alleen hoogtoerig rijden mar als je er ook rustig mee wil toeren denk ik dat je m gaat missen... Ik weet niet of er inmiddels betere oplossingen zijn ter vervanging van de uitlaat met exup..

klopt niet helemaal

want als EXUP's zouden resulteren in meer vermogen ook bij lage toerentallen,,zouden alle competitiemotoren dus ook een exup klep hebben..er zou immers geen enkele reden zijn om 'm eruit te halen.. als je immers iets hebt dat resulteerd in meer vermogen onderin..terwijl het in geopende toestand in de hogere toeren net zo goed is als "zonder"..haal je dat er niet uit.
en racemotoren hebben geen exup''s in hun uitlaatsystemen
bovendien..testbanksessies hebben aangetoond dat er bij Yamaha R1 vrijwel geen verschil in curve te zien is in het vergelijk "met exup" - "zonder exup"



Exup"s zijn in de praktijk vooral "geluidsbeperking maatregel" en neen, .als de exup vevalt door montage van een ander uitlaatsysteem..is dat geen probleem en knappe jongen die meent dat te merken onder het rijden.

;)

Bedankt alweer voor de uitleg. :D
Zo leer je weer wat bij hier  :yes6rs:

Dus het het verhaal geld ook voor mijn yamaha fz1 fazer(2006) als ik het goed lees,want je hebt het hier over een R1.

groeten maurice-fz1
yowww,zonger taartsjup sjtuit ut sjoner !!!

Hakinnen

Citaat van: FZ_Ron op 26 oktober, 2008, 00:34:05
Kan zijn...maar zo werd het uitgelegd bij Yamaha..de FZR serie had die EXUP klep erin zitten om ook in de lage toeren een goed koppel/vermogen te hebben..
Kan me indenken dat een R1 er geen of minder last van heeft omdat die meer en beter gestuurd word door de electronica etc en dat ie er meer inzit voor de geluidsnormen.
" Exup-uitlaat- systeem, dat uit een wals bestaat die de doorlaat van de uitlaat varieert al naar gelang het toerental en dat daardoor voor meer vermogen zorgt in het gehele toerenbereik."

Ook de Honda fireblade heeft dit systeem overgenomen

alez ..ja..
Bij de FZR's ja..
maar das wel heeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden he..denk dat de eerste ongeveer 20 jaar oud zijn inmiddels (je ziet ze trouwens bijna niet meer..ik vondt ze altijd wel tof)
gaat hier over een FZ1

jow..niet alleen de fireblades..wel meerdere merken hebben exup's aan boord..
maar jij hebt gelijk..bij Yammie waren ze de eerste..


Motzippaldy

Ik merk wel verschil   ;)Thunderace die ik rij heeft kapot EXUP kabel en klep is altijd volledig open. Tot 3000 turen is beetje aan/uit en boven 7000 turen is duidelijk sterker + meer geluid.
Alles is origineel dus bochten en eind demper.
Proud on the South  

Joep

Citaat van: Motzippaldy op 26 oktober, 2008, 15:45:46
Ik merk wel verschil   ;)Thunderace die ik rij heeft kapot EXUP kabel en klep is altijd volledig open. Tot 3000 turen is beetje aan/uit en boven 7000 turen is duidelijk sterker + meer geluid.
Alles is origineel dus bochten en eind demper.

Dus deze was nog niet kapot toen jij hem hebt gekocht? Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal. Verder, hoe vaak rij je onder de 3000 toeren met een vier-in-lijn?

Zo als gezegd die FZ1 heeft op de bank gestaan en met die curve was niets mis ;)

Motzippaldy

Citaat van: Joep op 27 oktober, 2008, 16:54:43
Citaat van: Motzippaldy op 26 oktober, 2008, 15:45:46
Ik merk wel verschil   ;)Thunderace die ik rij heeft kapot EXUP kabel en klep is altijd volledig open. Tot 3000 turen is beetje aan/uit en boven 7000 turen is duidelijk sterker + meer geluid.
Alles is origineel dus bochten en eind demper.

Dus deze was nog niet kapot toen jij hem hebt gekocht? Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal. Verder, hoe vaak rij je onder de 3000 toeren met een vier-in-lijn?

Zo als gezegd die FZ1 heeft op de bank gestaan en met die curve was niets mis ;)

Ik heb die niet gekocht is van buurman :mrgreen: ik heb genoeg gereden met en zonder klep dus genoeg vergelijking materiaal en buurman is een oude man die rijd iedere dag en merk verschil ook. Onder 3000-4000 turen rijd hij mestaal in het centrum van Aken ;)
Proud on the South  

Mounty

tja...waarom zetten ze dat ding er nog tussen als het toch geen enkele winst geeft ?.. :shock:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

DeWitte

Niet gehinderd door enige kennis :mrgreen: toch ff mijn 2 centen; Imo zijn meestal aanpassingen aan het uitlaatsysteem alleen maar tbv emissie (milieu) eisen verzonnen.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away