Motorongelukken. discussie

Gestart door DeWitte, 19 oktober, 2005, 09:03:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Motorrijder zwaar gewond bij aanrijding in Epen lees ik in de krant. Buiten dat ik die jongen uit Munstergeleen uiteraard snel herstel wens en hem en zijn familie sterkte wens, wil ik graag een discussie starten.

Zijn dit soort motorongevallen te voorkomen; kun je je daar tegen wapenen :?: In dit geval waar een 73 jarige automobilist 2 auto's en een tractor met aanhanger inhaalde en de motorrijder frontaal schepte??  :shock: bij vro's krijg je geleerd om deze aanrijding in je hoofd te trainen; door bij liever het gras in te sturen of bijv. te gaan staan op je moto (zodat je er meer overheen vliegt) maar is dat te trainen in je harses???

verder een 73 jarige automobilist zou je meer ervaring toeschrijven om dit soort inhaalmanouvres achterwege te laten; of is die man te oud om nog auto te rijden??? na je 65e je rijbewijs inleveren dan maar??

Eenzijdige ongelukken zoals laatst in Geulle, waarbij laatst een motorrijder omkwam doordat ie onderuit ging en aangereden werd; zijn die te voorkomen?? kwestie van ervaring? te hoge snelheid, wie zal ut zeggen? feit is en blijft dat familie's in diepe rouw zijn en kinderen zonder vaders achterblijven.

Trouwens vrouwen die verongelukken hoor je veel minder; zouden zij dan toch ook de betere (veiligere) motorrijders zijn; of is het zo dat je veel minder vrouwelijke motorrijders hebt en dus ook veel minder ongevallen veroorzaken /hebben :?:

wie :?:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Triest dit soort verhalen, krijg het er altijd ff koud van.
maar ik denk dat ongelukken nooit te voorkomen zijn helaas
Het enige dat je zelf kan doen, is goed opletten, anticiperen.
Wat een andere weggebruiker doet, daar kun je nooit zeker van zijn.

vind het ook wat cru om te zeggen dat iedere oudere niet meer kan autorijden, maar helaas is de waarheid toch dat veel van de oudere bestuurder voor gevaarlijke situaties zorgen, ik zou zeggen een keer per jaar een test laten rijden....filter je meteen de mensen eruit die het niet meer kunnen.

Het aandeel vrouwen die motor rijdt is maar zo'n 10% van alle motor rijders, dus de kans dat een vrouw betrokken raakt bij een ongeluk, is statistisch veel kleiner.
Vrouwen zijn daarbij nog een keer wat voorzichtiger ingesteld dan mannen, en hebben misschien mede hierdoor minder kans op een ongeval.
You may own the bike, but the bike possesses you.

Karin

Er zijn altijd factoren waar je als rijder wel op kunt letten. Maar helemaal voorkomen kun je het nooit. Tenslotte ben je nooit alleen in het verkeer, er zijn nog zoveel andere weggebruikers en factoren.

Heb het zelf afgelopen zondag ervaren, niet te hard de bocht in, ook niet geremd, maar tijdens het uitacceleren van de bocht glipte me gewoon de achterkant weg. Wat was daar de oorzaak van? Nat wegdek, koude banden hierdoor? Teveel acceleratie? Ik weet het niet. Voor mijn gevoel deed ik niks anders dan anders. Dus ook ik heb ervaren dat je het niet altijd kunt voorkomen. Ben blij dat er geen tegenligger op die andere weghelft was  :roll:

Heb wel al gebruik kunnen maken van de "lessen" die je krijgt bij verhoogde rijvaardigheidstrainingen. Niet dat het je garandeert dat je dan nooit iets overkomt. Maar als het moment daar is, is de kans wel groter dat je er naar handelt. Ik ben eens over een kat gereden. Normaal zou ik geremd hebben, met de kans mezelf eronderuit te remmen. Maar ik zag die kat voor me op de weg, en het enige wat er in me op kwam was, gewoon gas geven, koppeling in en effe op de pedalen staan uit het zadel. Dit heb ik dus in een reflex gedaan en ik voelde er niets van. Helaas die kat wel  :cry:  Dit leer en oefen je dus op dat soort trainingen. Ook remmen en uitwijken in een bocht. Ik vertrouw erop net als toen, dat die gedachte mij helpt op moment dat ik het nodig mocht hebben.

En nou is bij het ongeluk in Epen toevallig een 73 jarige automobilist aan het inhalen. Maar het zou net zo goed een 30 jarige kunnen zijn. Ik denk niet dat het leeftijdsgebonden is, maar meer persoonsgebonden. Sommige mensen nemen nou eenmaal de verkeersregels niet zo nauw. Ik denk als iedereen bij zichzelf nagaat het ook wel eens niet doet. Hoevaak rijden wij zelf niet te hard? Een ongeluk blijft altijd in een klein hoekje zitten.

Statistisch gezien rijden er inderdaad veel minder vrouwelijke motorrijders. Maar daarnaast denk ik dat vrouwen zich minder laten opjagen in een groep dan mannen. Ik heb ondertussen al heel wat ritjes gemaakt met andere motorrijders en mij valt op dat mannen zich heel snel laten opjagen met betrekking tot snelheid, zelfs als ze het eigenlijk niet waar kunnen maken.....haantjesgedrag heet dat geloof ik.  :wink:

Maar verders denk ik dat je het nooit helemaal kunt voorkomen. Al ben je nog zo'n goede rijder.

DeWitte

Citaat van: "Karin"...haantjesgedrag heet dat geloof ik

:cry: kijk weer een vrouwelijk argument; althans voorzover van een argument valt te spreken :? tegenover haantjesgedrag heb je dan nl. ook weer kippengedrag (opmaken achter het stuur, met vriendin kwekken al dan niet hands-free over de uitverkoop bij de c&a)

oftwel beetje kort door de bocht???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Karin

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Karin"...haantjesgedrag heet dat geloof ik

:cry: kijk weer een vrouwelijk argument; althans voorzover van een argument valt te spreken :? tegenover haantjesgedrag heb je dan nl. ook weer kippengedrag (opmaken achter het stuur, met vriendin kwekken al dan niet hands-free over de uitverkoop bij de c&a)

oftwel beetje kort door de bocht???

Hap hap....ik wist het. Vandaar ook mijn knipoog erachter. :lol:

DeWitte

dat noemen ze uitlokking :?


iig wie nog meer een idee?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

AngelInMe

Ja Hub je staat er even alleen voor als man in deze discussie :mrgreen:

Ik zal me er ook eens mee bemoeien  :twisted:

In het verkeer heb je helaas te maken met vele soorten weg-mis/ge-bruikers. En dan speelt natuurlijk het wegdek/omgeving ook nog een rol.

Je hebt het grotendeels zelf in de hand, je reactie als er iets gebeurt (remmen, gassen, springen, duiken).

Maar een man van 73 heeft een slechter reactievermogen als een jonger iemand. Ook kent hij de regels niet goed (stel je voor dat ie 55 jaar geleden zn rijbewijs heeft gehaald, toen kreeg je het nog bij een pak koffie :shock:). In dit geval was deze man aan het inhalen en schepte daardoor de motorrijder :cry:

En een rijbewijskeuring stelt tegenwoordig niks voor (urine wordt nagekeken op suiker, ogen testen en je mag weer gaan :?).
Ik vind vanaf een bepaalde leeftijd (65 of 70) inderdaad een rijtest. Laat ze maar eens bewijzen dat ze nog kunnen rijden. En dit brengt natuurlijk weer wat extra geld in het laatje voor desbetreffende instanties, meer banen en ga zo maar door... :roll:

Busaberke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Karin"...haantjesgedrag heet dat geloof ik

Wij kunnen het toch ook niet helpen dat wij bij de geboorte reeds voorzien zijn van een gigantische dosis testosteron, hetgeen ons noodzaakt om ons af en toe te bewijzen?

Vergelijk het maar met de typische perioden waarin het doen en laten van de meeste dames min of meer gestuurd wordt door hormonale aanvallen.  :yes6rs:

Trouwens,
ik ben er ook van overtuigd dat de leeftijd van bestuurders eerder een gevaar op de weg kan vormen dan zijn/haar geslacht.

Zo heb ik jaren geleden een kennis verloren die met haar motor geschept werd door een oudere dame die (op een rechte weg!) op de verkeerde weghelft terechtkwam.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

B-Witch

Citaat van: "Busaberke"

Trouwens,
ik ben er ook van overtuigd dat de leeftijd van bestuurders eerder een gevaar op de weg kan vormen dan zijn/haar geslacht.


:stupid:
You may own the bike, but the bike possesses you.

AngelInMe

Ja de hormoontjes zullen er zeker mee te maken hebben.

Maar hoop toch dat de meesten oud en wijs genoeg zijn om daar niet aan mee te doen :roll:

Busaberke

Citaat van: "AngelInMe"Ja de hormoontjes zullen er zeker mee te maken hebben.

Maar hoop toch dat de meesten oud en wijs genoeg zijn om daar niet aan mee te doen :roll:


doen we ook niet ........ :angel:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Citaat van: "AngelInMe"Maar een man van 73 heeft een slechter reactievermogen als een jonger iemand. Ook kent hij de regels niet goed (stel je voor dat ie 55 jaar geleden zn rijbewijs heeft gehaald, toen kreeg je het nog bij een pak koffie :shock:). In dit geval was deze man aan het inhalen en schepte daardoor de motorrijder :cry:

En een rijbewijskeuring stelt tegenwoordig niks voor (urine wordt nagekeken op suiker, ogen testen en je mag weer gaan :?).
Ik vind vanaf een bepaalde leeftijd (65 of 70) inderdaad een rijtest. Laat ze maar eens bewijzen dat ze nog kunnen rijden. En dit brengt natuurlijk weer wat extra geld in het laatje voor desbetreffende instanties, meer banen en ga zo maar door... :roll:

statistieken wijzen uit dat veel meer jongkies (pardon the expression) ongelukken hebben en veroorzaken dan oudere verkeersdeelnemers. dus tot zover je theorietje. hoe jij of wij het ervaren wordt dus door de statistieken tegengesproken.

Daarbij beschikken oudere verkeersdeelnemers over veel meer ervaring in het verkeer net omdat ze dat rijbewijs toen bij de koffie kregen :wink:

Ergo zo strak hoeft die ouderen-keuring dan ook niet te zijn, beter een "kun je wel normaal doen met zoveel pk onder je reet keuring voor jongkies"

shoot :!:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Soms heb je gewoon een dosis geluk nodig denk ik.
Neem mijn ongeval drie jaar geleden met de monster.
In een flauwe onoverzichtelijke bocht op een smalle weg komt me een auto tegen op mijn weghelft. Er zijn dan twee opties , ertegen aan rijden of uitwijken.
Met al mijn ervaring koos ik voor de laatste optie. Mijn snelheid was +/-
70 km/h. Ik ben dus uitgeweken, de berm in, toen gaan remmen, en
vervolgens over de kop gegaan door een prikkeldraad het weiland in.
Gevolg , voor 1500 euro schade aan de motor (zelf betalen), leren pak en laarzen overal gescheurd (prikkeldraad) en zelf flinke blauwe plekken en kneuzingen.
Waardoor kan ik het navertellen ? Het feit dat ik ondanks dat het ruim 30 graden was mijn leren pak en handschoenen aan had is een belangrijke factor.
Wat je echter niet in de hand hebt is waar je terecht komt, als daar zo'n
betonnen drinkbak had gestaan of een afrastering met ijzeren palen dan overleef je het waarschijnlijk niet. En dat is wat ik bedoel met de geluksfactor.
Die auto is overigens doorgereden zonder te stoppen.

May Day

Citaat van: "Dwars"
statistieken wijzen uit dat veel meer jongkies (pardon the expression) ongelukken hebben en veroorzaken dan oudere verkeersdeelnemers. dus tot zover je theorietje. hoe jij of wij het ervaren wordt dus door de statistieken tegengesproken.

Daarbij beschikken oudere verkeersdeelnemers over veel meer ervaring in het verkeer net omdat ze dat rijbewijs toen bij de koffie kregen :wink:

80% van de statistieken zijn onwaar. De andere 20% worden verkeerd geinterpreteerd. Dat er minder ouderen dan jonkies ongelukken veroorzaken zegt me niks. Is dat relatief of absoluut? En dan bedoel ik niet relatief t.o.v. het aantal personen dat een rijbewijs heeft maar het aantal gereden kilometers.

Dat ze meer ervaring hebben zegt ook niks. Iemand die 40 jaar ervaring heeft opgedaan voor 1980 zal zeker slechter in kunnen schatten dan iemand met 10 jaar actuele ervaring in een leasebak.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

B-Witch

toch is het wel zo dat jongeren veel ongelukken veroorzaken, premies van verzekeringen zijn niet voor niets zo hoog voor jonge bestuurders
Wil natuurlijk niet zeggen dat er ook ongetwijfeld jonge mensen zat zijn die net het rijbewijs hebben en netjes en verantwoord rijden..
(en natuurlijk ouderen die dat niet kunnen zeggen)

feit is dat er zat van die stoere jonge knapen rondscheuren, met een auto met net zoveel pk's als hun hormoongehalte en diedenken dat ze king of the road zijn.... :shock:
ik weet niet of dat zo bevorderlijk is voor de algemene verkeersveiligheid :!:
You may own the bike, but the bike possesses you.