Noorwegen 2009

Gestart door Zwerver, 10 november, 2009, 08:19:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HD4ever

Mooi verhaal !! Thanks !!  :worship-cool:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

d'r Blieje

Blieve lache...8)

Zwerver

Dank allen voor de reacties.


Citaat van: Yvil op 10 november, 2009, 11:35:17
Dat maakt het NOG interessanter!! Wie weet krijg ik in dat geval mn meisje na een
paar jaartjes ervaring dan wel zo ver om zo'n avontuur tegemoet te rijden!!


Veel ervaring is echt niet nodig om daar te rijden, in tegendeel.
Er wordt in het noorden erg relaxed gereden, en buiten de bekende toeristische routes is er meest erg weinig verkeer.
Ik heb een paar keer ritten naar het noorden gemaakt samen met rijders die net hun rijbewijs hadden, 1 meisje zelfs pas 3 weken,
en ook hen viel het erg mee, meestal was het commentaar dat een zondag Ardennen heel wat stressvoller was  vanwege de drukte en de vaak slechte wegen.
Het enige dat waarschijnlijk even wennen is voor minder ervaren rijders zijn de gravelwegen,
maar ook die zijn voor iedereen goed te doen zolang je niet te enthousiast gaat rijden;
je remweg is dan toch wel wat langer.

Enige vervelende stuk is de heen en terugreis door Duitsland; welke autobaan je ook neemt naar het noorden, tot boven Hamburg het is bij na altijd druk
en dus niet echt lekker om te rijden.

Citaat van: De Sjeng op 10 november, 2009, 12:32:29
Damn!! jaloers. Echt schitterd daar!! Ga ik zeker eens proberen als de kids uit huis zijn(over een jaar of 12 op z'n vroegs)
En qua prijzen??(overtochten, overnachtingen, tol, eten/drinken) heb er geen idee van!!

Hoe de prijzen over een jaar of 12 zullen zijn? Goede vraag!
Overtochten varieren nogal. De duurste, en meest luxe is Kiel-Oslo, al snel een 700+ euro met 2 personenen en motor.
Korte oversteken vanuit Hirtshals komen op zo'n 150euro voor een retourtje. Via de bruggen over de kleine en grote Belt naar Zweden,
of korte oversteek van PuttGarden en 1 brug zijn de goedkoopste alternatieven, zo'n 80 euro voor een retour. Echter om in Noorwegen te komen
heb je dan wel een wat langere route kwa tijd en kilometers.

Tolwegen zijn in Noorwegen vrij voor motorrijders, dit dankzij de vertragingsacties, (handschoenen uit, helm af, jas open, betalen, jas dicht, handschoenen aan,
helm op, en dan de volgende, liefst met hele clubs gezamelijk) van de NMCU. Enkel op sommige prive wegen door de bergen wordt wel tol gevraagd, maar zo af en toe eens
stoppen bij een slagboom, envelopje invullen en 1 a 2 euro erinstoppen en posten in het houten kastje naast de slagboom is een investering die niet echt hoeft te drukken op het vakantiebudget.

Luxe-goederen (drank, tabak, hotels, restaurants) zijn erg duur, dagelijks eten en drinken hoeft niet echt duurder te zijn
dan thuis, mits je een beetje op let op wat je koopt. Stukje vlees van 200gram is soms 5 euro, de verse moot zalm ernaast 2...

Overnachten op kampings en in hutten is meest goedkoper dan in zuidelijke landen, en de campings in mijn ogen een stuk beter uitgerust.
Zo'n beetje iedere kamping, hoe klein dan ook, heeft een keukentje/binnenruimte met gas/electra kookstel en potten en pannen,
en ook gratis droogruimtes voor schoenen en jassen zie je steeds meer.



Wil je niet kamperen, dan zijn er hutten in overvloed. Let echter wel op dat je in de wat drukkere gebieden iets eerder op de dag stopt om zeker te zijn van een plek.
Ik heb nogal wat mensen gesproken die om dit te voorkomen maar meteen van thuis uit alle overnachtingen reserveren, of dit laten doen door via een reisorganisatie te gaan,
maar in mijn ogen lever je dan het belangrijkste van een reis naar het Noorden direct in, de vrijheid om van dag tot dag te beslissen waarheen te rijden en wat te doen.
En dat kan net het verschil zijn tussen een vakantie met de regen meerijden, of een vakantie de regen voorblijven; meerdere keren meegemaakt dat
we zelf op 1 dag regen in drie weken kwamen en anderen op 1 dag droog...

Zelf kampeer ik eigenlijk altijd, maar de keren dat we vanwege te nat of te warm weer of te lange rijdag liever een hutje wilden, is dit in 10 reizen naar het noorden nooit een probleem geweest,
enkel 1 keer met 4 personen een 3-persoons hut moeten nemen en dus een matje moeten uitspreiden...


Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

speedy

Dit staat ook heel hoog op ons verlanglijstje, waarschijnlijk met een camper en de motor erachter.
Detail in Beeld - Passion For Light