Hoofdmenu

Olieverversbout

Gestart door Timeeh, 21 februari, 2010, 20:40:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timeeh

Zo, hoop dat ik het in het goeie subforum heb  neergezet.
Ik weet de naam niet van de bout (Carterbout) in ieder geval bij het verwisselen van de Olie van de Hornet van Ms. draait de bout niet meer helemaal aan.
Beetje vreemd aangezien hij gewoon losging enzo.
Heeft iemand hier ervaring mee of dit al eens eerder gehad?

Ik ben bang dat ik nieuwe draad moet gaan tappen of laten tappen. Ook hier de vraag of iemand hier ervaring mee heeft.

Ik hoor het graag!!  :mrgreen:

Gassie

draait ie door of krijg je hem niet meer aangedraait zit misschien wat in de schroefdraad
of de draad van de bout is misschein een beetje beschadigd
als ik de maat weet van de bout kan ik je wel een tap meenemen voor de draad op te tappen
KTM SMT 2011

DeWitte

ja idd alles goed schoongemaakt Tim? Met de hand de bout goed recht indraaien en pas op het laatst met momentsleutel vastzetten!! Niet vergeten een nieuwe/verse koperen ring/pakking te monteren wa?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Bout is van staal met fijne draad en kost paar € .
Carter is van alu dus daar moet je kijken volgens mij  :-X
Proud on the South  

BMWhub

Citaat van: Dwars® op 21 februari, 2010, 21:25:11
ja idd alles goed schoongemaakt Tim? Met de hand de bout goed recht indraaien en pas op het laatst met momentsleutel vastzetten!! Niet vergeten een nieuwe/verse koperen ring/pakking te monteren wa?

Of is de pakkingring van de bout afgevallen?
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Timeeh

Ik heb inderdaad gewoon met de hand vast gedraaid en op het laatste pas met de sleutel, en daar draait hij gewoon niet vast. Ook heb ik een nieuwe kopere ring ertussen gedaan.
De maat van de bout zou ik eigenlijk niet weten  :oops:. Waar zou ik die eventueel kunnen halen?! Of is dat wat jij bedoelt Gassie??  :lol:

Busaberke

Citaat van: Timeeh op 22 februari, 2010, 08:15:08
Ik heb inderdaad gewoon met de hand vast gedraaid en op het laatste pas met de sleutel, en daar draait hij gewoon niet vast.

Zo te horen is de schroefdraaf van de aftapplug in de carterpan dus "dol" gedraaid (versleten).
Dan is het mogelijk om er een insert oftewel een helicoil met nieuwe draad in te laten zetten. Doorgaans heeft elke motorzaak hiervoor het benodigde gereedschap.
De helicoil plaatsen is een fluitje van een cent, maar dan moet de carterpan er wel onderuit gehaald worden, hetgeen beduidend meer werk is.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Timeeh

Dat is inderdaad wat een van de MFL-sponsor tegen mij zei.
Bij de Hornet is dit makkelijk zelf te doen, ben alleen bang dat ik een moertje van de uitlaat kapot doe draaien of weet ik wat. Laat ik het doen ben ik meteen een aantal uurloon kwijt aan het demonteren en monteren.

Of denken jullie er anders over dat het demonteren van het carter moeilijk is? :P
De radiator moet ik loshalen en de uitlaatbochten verwijderen.

Busaberke

Met een beetje technisch inzicht en het juiste gereedschap is het wel te doen.
Zorg wel dat je een nieuwe pakking v.d. carterpan monteert.
De bouten van de uitlaatbochten aan de cilindcerkop zijn het meest trickie, die kunnen wel eens erg vast zitten.
Maar als je niet zeker van jezelf bent kun je wellicht beter naar een motorzaak gaan.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Timeeh

Mwah, boutjes losdraaien met liefde moet me wel lukken. Ga me er zo denk ik eens aan wagen. Thnx voor de tips want die pakking was ik zekerweten vergeten :P

@Nippon

zeg misschien een domme vraag  :roll:

heb je wel de juiste bout te pakken

Timeeh

Haha ja. Want had de olie er al uitgelaten enzo.

Het verwijderen van de radiator, uitlaat en carter ging erg goed. Niks afgebroken ofzo. Maar er moet nieuwe draad in getapt worden want er zit eigenlijk geen draad meer in.
Iemand ervaring mee?  :lol:

BMWhub

Citaat van: Timeeh op 22 februari, 2010, 19:17:48
Haha ja. Want had de olie er al uitgelaten enzo.

Het verwijderen van de radiator, uitlaat en carter ging erg goed. Niks afgebroken ofzo. Maar er moet nieuwe draad in getapt worden want er zit eigenlijk geen draad meer in.
Iemand ervaring mee?  :lol:

Moet je even met motorrevisiebedrijven of motordealers bellen voor het plaatsen van een helicoil.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Motzippaldy

Citaat van: Timeeh op 22 februari, 2010, 19:17:48
Haha ja. Want had de olie er al uitgelaten enzo.

Het verwijderen van de radiator, uitlaat en carter ging erg goed. Niks afgebroken ofzo. Maar er moet nieuwe draad in getapt worden want er zit eigenlijk geen draad meer in.
Iemand ervaring mee?  :lol:

Ebay doet wonderen  :-X
Proud on the South  

Timeeh

Kkan het pannetje morgen wegbrengen. Kost toch een hele €15,-. Daar ga ik me niet moe voor maken  :lol: