automaat vs schakel

Gestart door DeWitte, 15 maart, 2010, 17:56:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Citaat van: Timeeh op 15 maart, 2010, 15:47:06
Nu we het over stoplichten hebben; die mensen wat beter een automaat konden hebben dan een schakelbak bij het stoplicht omdat het autotje niet wegrijd.

volgens mijn heb jij een verkeerde indruk van een automaat. Het is echt niet zo als je niet rijden kunt dat je dan een automaat nodig hebt. Beetje auto wordt alleen maar gereden met automaat en als je dan ook nog flink wat pk's ter beschikking hebt, vele malen rapper dan welke sjonnie dan ook. En niet alleen bij het verkeerslicht. Ik nodig je dan ook uit mij eens uit te dagen of te komen testen met mijn pientere pookje. Ik weet zeker dat je ervan terug komt :yes6rs: Het rijdt ook nog eens veel relaxter zo'n automaat ;) trouwens tiptronic, dat gebruik je wel eens, maar meestal zet je hem gewoon in de D en trappen die handel, al dan niet in Sportmodus :mrgreen:. Vraag Gassie en Motzy maar, dat is met schakelen niet bij te benen.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: Dwars® op 15 maart, 2010, 17:56:16
Citaat van: Timeeh op 15 maart, 2010, 15:47:06
Nu we het over stoplichten hebben; die mensen wat beter een automaat konden hebben dan een schakelbak bij het stoplicht omdat het autotje niet wegrijd.

volgens mijn heb jij een verkeerde indruk van een automaat. Het is echt niet zo als je niet rijden kunt dat je dan een automaat nodig hebt. Beetje auto wordt alleen maar gereden met automaat en als je dan ook nog flink wat pk's ter beschikking hebt, vele malen rapper dan welke sjonnie dan ook. En niet alleen bij het verkeerslicht. Ik nodig je dan ook uit mij eens uit te dagen of te komen testen met mijn pientere pookje. Ik weet zeker dat je ervan terug komt :yes6rs: Het rijdt ook nog eens veel relaxter zo'n automaat ;) trouwens tiptronic, dat gebruik je wel eens, maar meestal zet je hem gewoon in de D en trappen die handel, al dan niet in Sportmodus :mrgreen:. Vraag Gassie en Motzy maar, dat is met schakelen niet bij te benen.

Het doet een beetje pijn Dwars, maar ik moet je volledig gelijk geven.
Ik heb bewust eens voor automaat gekozen en deze is ook met flipperkast (tiptronic) en zowel met de pook als op het stuur te bedienen.
Ik heb er tot nu toe al heel veel plezier aan beleefd, op het lange stuk (ook in de file) als ook op het korte stuk met bijvoorbeeld woon / werk verkeer.
Als je met een automaat ook nog eens schakelt bij het optrekken houdt bijna niemand je meer bij.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Gassie

Citaat van: Joepie1958 op 15 maart, 2010, 18:02:17
Ritsen is een van de moeilijkste voertuigbewegingen die er is :-X
Als je (zoals ik) iedere morgen voor Maastricht komt over de A79 zie je dat de linkerrij ongeveer 30 auto's langer is dan de rechter, en toch kom je later door de bottleneck dan de linksrijders, want die duwen zich er gewoon met een paar tegelijk tussen, volgens mij moeten ze daar eens een praktijk-cursus geven met verkeersregelaars van Rijkswaterstaat, zodat ze het leren :twisted: (of een doseerlicht)
Ook motorrijders kunnen er wat van, vorige week zag ik er nog eentje die gewoon links bleef rijden en bijna het hele verdrijvingsvlak meenam :shock:
Hopelijk wordt de Tricht-tunnel :cool: breed genoeg zodat we er met z'n allen in kunnen duiken, en dan maar gelijk een fly-over voor het verkeer dat de stad in moet, anders is het nog stilstaan door de rijbaan-wisselaars :twisted:

BTW, ik las dat er op de A2 een fly-over komt vanuit Eindhoven richting Heerlen (op Kerensheide), is bij drukte wel handig, maar als het rustig is kun je dan niet meer door het klaverblad driften :yes6rs:

O ja, en die meest irritante weggebruiker :twisted: Ikke  :yes6rs: :yes6rs:
daarvoor is de ritsstrook bedoelt om alletwee de rijbanen te gebruiken ipv aan te sluiten en dan het afslaand verkeer te hinderen bij de eerdere afrit  je hebt vanaf het bord ritsen vanaf hier de tijd tot  het verdrijvings vlak om ertussen te ritsen en de rechterbaa moet dan ook ruimte geven voor de ritser ,maar de bottleneck is niet daar maar later waar het verkeer wat naarhet centrum moet 2 banen moet oversteken ,daar moeten ze wat op vinden
je kan beter een rits stoplich plaatsen zodat de mensen die van heerlen komen de kans krijgen om over te steken naar andere banen
KTM SMT 2011

karz

Citaat van: Dwars® op 15 maart, 2010, 17:56:16
Citaat van: Timeeh op 15 maart, 2010, 15:47:06
Nu we het over stoplichten hebben; die mensen wat beter een automaat konden hebben dan een schakelbak bij het stoplicht omdat het autotje niet wegrijd.

volgens mijn heb jij een verkeerde indruk van een automaat. Het is echt niet zo als je niet rijden kunt dat je dan een automaat nodig hebt. Beetje auto wordt alleen maar gereden met automaat en als je dan ook nog flink wat pk's ter beschikking hebt, vele malen rapper dan welke sjonnie dan ook. En niet alleen bij het verkeerslicht. Ik nodig je dan ook uit mij eens uit te dagen of te komen testen met mijn pientere pookje. Ik weet zeker dat je ervan terug komt :yes6rs: Het rijdt ook nog eens veel relaxter zo'n automaat ;) trouwens tiptronic, dat gebruik je wel eens, maar meestal zet je hem gewoon in de D en trappen die handel, al dan niet in Sportmodus :mrgreen:. Vraag Gassie en Motzy maar, dat is met schakelen niet bij te benen.

Ja, dat wou ie er mee zeggen.. automaat is voor mensen die niet kunnen schakelen.  :roll: Volgens mij zegt ie , iemand die niet kan schakelen, kan beter een automaat gaan rijden. En daar heeft ie gelijk in.

Je zoekt ook overal een excuus om over je auto te beppen :mrgreen: 


sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Timeeh

#4
Citaat van: karz op 15 maart, 2010, 19:04:40
Citaat van: Dwars® op 15 maart, 2010, 17:56:16
Citaat van: Timeeh op 15 maart, 2010, 15:47:06
Nu we het over stoplichten hebben; die mensen wat beter een automaat konden hebben dan een schakelbak bij het stoplicht omdat het autotje niet wegrijd.

volgens mijn heb jij een verkeerde indruk van een automaat. Het is echt niet zo als je niet rijden kunt dat je dan een automaat nodig hebt. Beetje auto wordt alleen maar gereden met automaat en als je dan ook nog flink wat pk's ter beschikking hebt, vele malen rapper dan welke sjonnie dan ook. En niet alleen bij het verkeerslicht. Ik nodig je dan ook uit mij eens uit te dagen of te komen testen met mijn pientere pookje. Ik weet zeker dat je ervan terug komt :yes6rs: Het rijdt ook nog eens veel relaxter zo'n automaat ;) trouwens tiptronic, dat gebruik je wel eens, maar meestal zet je hem gewoon in de D en trappen die handel, al dan niet in Sportmodus :mrgreen:. Vraag Gassie en Motzy maar, dat is met schakelen niet bij te benen.

Ja, dat wou ie er mee zeggen.. automaat is voor mensen die niet kunnen schakelen.  :roll: Volgens mij zegt ie , iemand die niet kan schakelen, kan beter een automaat gaan rijden. En daar heeft ie gelijk in.

Je zoekt ook overal een excuus om over je auto te beppen :mrgreen:  




Tenminste iemand die me begrijpt.
Dwars, als je me nu had uitgedaagd met je Spijker was ik het aangegaan. Eerder weg ben je denk ik eerder met een automaat. Maar van meer vermogen ga je niet winnen. Toch?!?    :lol:

SuzukiLimburg

Waarom zou je met een automaat eerder weg zijn? Klopt wat mij betreft niks van.
De automaat heeft pas voordeel qua optrekken op het moment dat een handbak moet schakelen en dus tijdelijk de aandrijving onderbroken wordt.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Timeeh

Citaat van: SuzukiLimburg op 15 maart, 2010, 21:24:19
Waarom zou je met een automaat eerder weg zijn? Klopt wat mij betreft niks van.
De automaat heeft pas voordeel qua optrekken op het moment dat een handbak moet schakelen en dus tijdelijk de aandrijving onderbroken wordt.


Bij nieuwere auto's zou dit wel het geval zijn. Met een dsg bak of zo iets dergelijks. Mijn idee bij oudere auto's met automaat is het dat een kleine duitser/chinees onderin ligt te schakelen.
Maarja, gaan we niet een beetje offtopic??  :-X




DeWitte

Citaat van: SuzukiLimburg op 15 maart, 2010, 21:24:19
Waarom zou je met een automaat eerder weg zijn? Klopt wat mij betreft niks van.
De automaat heeft pas voordeel qua optrekken op het moment dat een handbak moet schakelen en dus tijdelijk de aandrijving onderbroken wordt.


een automaat trekt op in zijn 2 of 3 (verschilt per merk), al naar gelang de modus (normaal, sport of winter bijv.) houdt ie de verschillende versnellingen langer of korter vast. Als je met een gewone bak snel in zijn 2 wil optrekken, moet je A beetje vermogen achter de hand hebben en B vrij handig met je koppeling kunnen spelen wil je dat redden. In de praktijk zelden en ben je dus, wellicht niet de 1e 3 sec bij een straatauto, maar daarna rapper dan met een schakelbak op bijv 100 zit. Zelfs in de F1 gebruiken ze halfautomaten die bij het optrekken vanaf 0 vol automatisch opschakelen. Maar dan beetje alla DSG-bak die een dubbele koppeling heeft en gelijk een volgende versnelling al klaar "legt".
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

automaat is wel fijn cruisen, ik vind het alleen een irri idee dat je gehandicapter bent in het geval van pech.

Je kan een automaat niet 'aanduwen' .

Een automaat slepen kan schadelijk zijn, dus wordt over het algemeen niet gedaan en door hulpdiensten zelfs geweigerd.

Sommige automaten die in de P staan zijn niet meer van de plek te krijgen als de boordspanning uitvalt, Omdat de 'trap de rem in voor uit de P te komen' beveiliging niet meer werkt.
Dit laatste heb ik gehad met de Scenic van mijn ouders. Bij een puinstort plaats.
De aanhanger had kortsluiting veroorzaakt, de auto startte wel, maar een zekering van o/a het dashboard was door en daar zat blijkbaar ook de intelligentie van de automaat. Niet meer uit de P te krijgen  :shock: .  Sta je daar , je kan hem niet wegduwen of niks.

Ik weet nog niet wat ik liever heb..


sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

De saab kreeg je bij pech ook niet uit zijn P, de benz kan je mechanisch (met een schroevendraaier oid) "vrij zetten". (moet je wel ff het boekje erbij pakken) met pech ben ik met je eens, is het omslachtiger. mja hoe vaak gaat ie kaduk?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Bij de dodge draaide ik gewoon de aandrijfassen los  :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Busaberke

Ik heb zelf een tijdje met een Passat automaat gereden (vorig model, geen DSG-bak).
Als je dagelijks veel km's rijdt is er niks beters, zeker als je regelmatig in de file staat.
Bij 170.000 begon de bak steeds hakkeriger te schakelen. Daar heb ik toen geen werk meer van gemaakt omdat het leasecontract vrijwel afgelopen was.
Maar ik hoor regelmatig dat automaten bij km standen tussen 150 en 200 k aan revisie toe zijn en dat is een dure aangelegenheid en precies de reden waarom ik privé nooit zo'n automaat zal kopen. Het is nu eenmaal een complex systeem met een veel grotere kans op reparatie's.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Risico = Kans x Gevolg. In het luxesegment  Audi (a6/a8) Beemer 5/7 serie, Benz C/E/S klasse,  jaguar, Volvo V70/XC90 nog maar te zwijgen van RR, maybach of andere exoten is een schakelbak eerder een (dure) optie. Bij Ferrari, Porsche en bijv Bugatti is een automaat tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Bij de benz hoef ik zelfs geen olie te peilen volgens het boekje (doe het tussendoor toch wel) Olie vervangen vd bak hoeft maar om de 75.000dzd km.

ik hoor trouwens nooit dat er wat mis is met automaten en heb er zelf al 5 gereden, ik hoor eerder nog dat schakelbakken (en dat nog zelden) de geest geven. De kans op bakschade in het algemeen lijkt mij heel klein bij normaal goed onderhoud en gebruik. Koppelingen bij schakelbakken daarentegen slijten veel harder incl alle onderdelen (drukgroep etc) als je dan ook nog het gemak en het relaxte rijden gevoel van een automaat in ogenschouw neemt wil ik niets anders.

Denk dat het nogal persoonlijk is, vaak is onbekend vaak ongeliefd.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

iemand al eens met de FJR1200 zonder koppeling gereden? ik heb wel eens met die Suzuki-Burgman automaat vorig jaar gekoetscht, maar dat schakelde niet echt fijn, nogal schokkerig.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away