Moto guzzi 1100 sport en Centauro

Gestart door karz, 22 september, 2007, 10:15:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Gisteren naar Teo Lamers in Nijmegen geweest om eens een moto guzzi aan te voelen.

Ik had mijn oog op een Moto Guzzi V10 Centauro, ik werd met name aangetrokken door antraciete blok met de aparte 4-kleps kop.
Een erg fraai motorblok imo.
Ik had er alleen nog geen in real live gezien.
De centauro is in 1997 op de markt gekomen, en in de motorbladen van die tijd vind je lovende kritieken terug over zijn geweldig stuurgedrag, bruut koppel, eigenzinnig design etc. De bedoeling van dit model was om een concurrent te zijn voor een monster, triple etc.. :dunno:

real live encounter :

Na even gebeld te hebben met de firma Teo Lamers een te vragen om een proefrit of wat, ging ik vervolgens de prachtige, inspirerende weg van Stein naar Nijmegen volgen. Iedere binnendoor afsnij poging werd afgestraft met omleidingen en wegwerkzaamheden :roll:.
2 uur later dus gearriveerd bij Teo Lamers in Nijmegen, gelegen op een industrie terrein.

Er werd mij al aan de telefoon verteld dat de Centauro waarschijnlijk in de werkplaats zou zijn vanwege een lekkend cardan lager. Toen ik arriveerde stond hij (nog) in de showroom, er is nog even gechecked of hij nu wel of niet lekte. Er was gelukkig niets te zien.

Het apparaat viel me een beetje tegen, ik was er zelfs langs gelopen zonder hem te zien. Het geel had ik op de foto's mijn twijfels over, en dat werd nu niet minder. De grootste tegenvaller was het blok, waarvan ik gehoopt had dat het materiaal zelf antraciet gekleurd was, i.p.v. de nu al afbladderende laklaag die erop zat.  De teller behuizing en platen vond ik erg kitsch en niet thuis horen op iets dat een brute naked zou moeten voorstellen. 
Vlak ernaast stond een Moto Guzzi 1100 sport I , een model dat wat groter is en ook een vrij uitgesproken design heeft. Hieronder ligt een 2-kleps blok, op deze zou ik ook willen rijden.

Alez, toch maar even bollen dan, was niet voor niets gekomen. Na een formulier invullen werd de centauro naar buiten gereden, de bandjes op spanning gezet en wat benzine erin gestopt. 'Veel plezier..' werd mij gewenst.

Ik nam plaats op de Centauro, alsof je op een plank met wat zakdoekjes ging zitten. Hard afgeveerd, just the way I like it. Deze Guzzies hebben standaard WP vering aan boort. Even gas geven om het bekende schommelgevoel te ervaren, dikke klappen kwamen uit de uitlaat, het blok voelde je kloppen. Deze Centauro was nog bijteriger dan mijn Duc Monster, en had dan ook nog eens een pak meer koppel.

O.k. wegrijden dan maar, meteen bij het uitrijden krijg je al een lekkere bocht waar het al snel duidelijk werd dat de Centauro zich erg makkelijk liet sturen, dat in combinatie met het roffelende blok onder een brug door zette meteen al wat steepjes meer bij de enthousiasme meter. Ok, dat zit goed, even kijken hoe het zit met de accelaratie op een recht stuk, na de 5000 toeren worden je armen gestrekt en maakt je achterste kennis met met de bult op de achterkant.

Blok goed, sturen goed, zoals ik op de motor neerkijk als ik eropzit, komt het geheel me wat iel voor. Ik besluit mezelf nog even te checken in een winkelruit om te kijken hoe de motor zich verhoudt tot mijn eigen kadaver. Dat viel best mee, de motor is groot genoeg. In ieder geval groter dan de monster waar ik zo'n dikke kikker op een pocketbike ben.
Buiten sommige uiterlijke aspecten van de motor zag ik me hier zelf best op rijden. Shit shit shit, waarom hebben ze hier nou geen zwarte uitvoering van staan met een klein stuurkuipje, dat scheelt al een hoop.






Over na de 1100 sport.

Dit was het eerste model met injectie van die serie.
Er moest nog even een accu in gezet worden en toen kon ik met deze ook op pad.

Nadat hij nog een paar keer uitviel, en dat is niet makkelijk met een aan/uit idle lever (choke).
Dus of volle toeren brullen of uitvallen, er was geen tussentrap mogelijk, of je moest de hendel in die positie houden en afwachten dat de motor warm genoeg was.

Qua uiterlijk:

Hij is nog wat groter dan de Centauro en dat spreekt in mijn geval voor hem. Het dashbord is heel simpel, een snelheids en een toerenteller en voor de rest wat gewone led's als indicatoren voor neutraal, benzine etc.
Met wat kleine backfiretjes in de uitlaat reed ik van het terrein af.
De zithouding is wat meer als op een racer, maar niet overdreven, dat is best een tijdje vol te houden zo.
Ook hier is de accelaratie weer goed en het koppel is al vroeg aanwezig en van het principe grote stappen snel thuis. Heerlijk, ondanks dat dit een 2 klepper is kon ik behalve dat het blok iets minder soepel liep dan de Centauro er niet echt iets aan merken. Sturen ging op deze fiets ook prima, hij kantelte alleen vrij abrupt in, maar dat kan te maken hebben doordat er voor en achter verschillende banden op lagen.
Dit exemplaar liep toch niet helemaal soepel, als ik hem stationair liet lopen dan zakte hij af en toe in en viel uiteindelijk uit. En na een beetje doortrekken kwamen er wat horten en stoten en wat backfires.
Toch qua rijden en blok was het ook weer echt wat voor mij, en het uiterlijk kon ik nog wat meer mee leven dan de centauro.






Ik ging met de bedoeling om eens guzzi te rijden. En aangezien er nergens Guzzies staan op een paar hele nieuwe modellen na, moest ik wel naar Nijmegen uitwijken. Navraag leerde waarom. Teo heeft alleen maar Guzzies staan , dus ik vroeg hem of hij niet aan inruil deed, of alleen Guzzies inruilde. Het antwoord was niet geheel verassend.
Hij ruilde alles in, maar dat ging naar andere handelaars.
En de andere handelaars boden hun inruil Guzzies aan Teo aan. Dus dat is waarom er nergens Guzzies staan vroeg ik. Dit werd met een kleine grijns bevestigd.

De Centauro was van 2000 en had nog geen 20.000 gelopen en had al nieuwe riemen en vervangen cardanlagers etc.
..Lijkt wel een duc ?  Hij moest nog 6250 opbrengen.

De Sport was van 1996 en had 66.000 gelopen en had een nieuwe versnellingsbak :?  , daarom moest deze nog 5500 opbrengen.

Geen kleine prijsjes voor apparaten die niet geheel onderhoudsvrij zijn.
Maar wel verrekte leuk spul..

Hmmmmmm descisions, descisions.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

klasse verslag van onze razende reporter.  :worship-cool:

Guzzi maak machtige brommerts imo, maar er zit een hoop ellende tussen de (vooral oude types/2e handsjes) ne Guzzi (Le-Mans)-fanaat die ik goed ken(waarvan ik je het telnr. wel kan bezorgen) kan je daar boeken over schrijven: hij modificeert elk van zijn Guzzi's met een gepoedercoat frame, andere remleidingen/ nieuwe pakkingen (want ze lekken vaak) en elektronica/schakelaars van bosch/bmw. En daar gaat een paar uurkes werk in zitten kan ik je zeggen, zijn vrouw was um er al door weg-gelopen :rofl:, mja die ouw-kut had zenne Le-mans in de keuken naast de frietketel geparkeerd. De aanstelster..... :mrgreen:

hoe het met de nieuwe types zit? onderdelen te krijgen? was vroegah ook een crime
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

Ik weet niet hoe ze rijden en moet hierbij op jou verslag afgaan.....
Qua uiterlijk: het onderste deel van het motorblok vind ik eerlijk gezegd wel lelijk. De eerste : de gele : vind ik mooier uitstralen dan de rode..in het zwart moet hij nog beter ogen.

Ben benieuwd wat je gaat doen... :mrgreen:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Hakinnen

kaup dich ne TLR maan..miljaar..
da gezever mit die fopducs.
Guzzi's zin cool...
es ze liefhebber bis..geweun ne LeMans 1 kopuh..af en toe bolluh, reparere
en es ze vaak en veul deis rieje?..alles vanaf ne griso en later (en dikker) en fijn zonger zurg rondtuffe..

maar om noe 5500 veur ne fits van 11 jaar oud met 66K oppe klok te gaon geave..nuh.(dae rooje 1100 dan he..da anger dink haef de oetstraling van ne fruitmandj)
es ze veur ne hoop geld ellende wils kins ste net zo good ne ouwe 916 kopuh veur da geld he
hubs ze tenminste auch neet het idee dat ze mit ne scania aan het bolluh bis...

hakki wit nog waal ne TLR veur 3.5k...






karz

Citaat van: Hakinnen op 22 september, 2007, 13:14:00
kaup dich ne TLR maan..miljaar..
da gezever mit die fopducs.
Guzzi's zin cool...
es ze liefhebber bis..geweun ne LeMans 1 kopuh..af en toe bolluh, reparere
en es ze vaak en veul deis rieje?..alles vanaf ne griso en later (en dikker) en fijn zonger zurg rondtuffe..

maar om noe 5500 veur ne fits van 11 jaar oud met 66K oppe klok te gaon geave..nuh.(dae rooje 1100 dan he..da anger dink haef de oetstraling van ne fruitmandj)
es ze veur ne hoop geld ellende wils kins ste net zo good ne ouwe 916 kopuh veur da geld he
hubs ze tenminste auch neet het idee dat ze mit ne scania aan het bolluh bis...

hakki wit nog waal ne TLR veur 3.5k...



:rofl:  dat is eine 10 punter :rofl:

Maareh dat 1100 hok is auch te duur, die kriesse auch veur 4000 ofzwoa.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: Hakinnen op 22 september, 2007, 13:14:00

hakki wit nog waal ne TLR veur 3.5k...


doet Jor um alweer weg dan??

:mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Jor

Alles is te koop voor de juiste prijs...  :yes6rs: :yes6rs: :yes6rs:
Suzuki TL1000R, ik heb een dikke beemer, maar kan de TLR liefde nog niet loslaten

karz

De tussenoplossing  :dunno:  : De een met het blok van de ander .

Moto Guzzi Daytona RS



En met deze fruitmand kon ik best leven :yes6rs:


sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Of een iets ouder 'gewone'  daytona, en die een beetje aanpassen :yes6rs:

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

vin dat wel sjun, ene die lekker wispulturig is in z'n keuze  :yes6rs: waar herken ik dat van???  :oops:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: karz op 23 september, 2007, 16:14:29
Of een iets ouder 'gewone'  daytona, en die een beetje aanpassen :yes6rs:



Yeah..

vetreliekste lauwe shit..

das pas ne guzzi!   :worship-cool:

da haef tenminste oetstraling

HD4ever

Citaat van: karz op 22 september, 2007, 10:15:32
Ik had mijn oog op een Moto Guzzi V10 Centauro, ik werd met name aangetrokken door antraciete blok met de aparte 4-kleps kop. Een erg fraai motorblok imo.

Schitterende motor !! Die Moto Guzzi V10 Centauro wil ik wel ( geheel in matzwart   :yes6rs: ) hebben.  :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Is dit nou een reclamebureau dat een programma aanbied, of hoe moet ik dit zien.
Het gaat bij deze poster volgens mij alleen maar om één programma, wat dat dan ook moge zijn.  :evil:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

R-yen

Citaat van: QuattroFrits op 13 december, 2014, 08:06:21
Is dit nou een reclamebureau dat een programma aanbied, of hoe moet ik dit zien.
Het gaat bij deze poster volgens mij alleen maar om één programma, wat dat dan ook moge zijn.  :evil:

En weg issie!