Aprilia SXV

Gestart door Schmetzke, 24 september, 2006, 16:39:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Schmetzke

Ok, tijd voor een zinvolle post uit mijn richting;

Vandaag even op de open dag geweest bij JMD. Aldaar een Aprilia SXV550 en een Aprilia RSV1000R Factory mogen testen.

Aprilia SXV:
Wat een tegenvaller, ongelofelijk. Meteen toen ik ermee weg reed voelde het ding al erg prullerig aan. Wat een baggere gasreactie  :cry:  Hadden ze er in godsnaam 2 fatsoelijke carburateurs onder gegooid. Maar nee, ze moesten het weer verpesten met injectie  :evil: Nou goed, eerste tegevaller gehad. "Misschien is de rest wel héél erg goed" En met die gedachte verder gereden. Het blok bleek bij lage toeren wel erg soepel te lopen, mooi trillingsvrij en lekker veel vermogen, al beschikbaar vanaf 3500 tpm. "Nou, dan draaien we die gaskraan maar eens open" Shit. Tegenvaller nummer 2. Zoveel vermogen als er in lage toeren beschikbaar is, zo weinig hou je in de hogere toerentallen over  :?  Wachtend op een eindschot maakte de toerenbegrenzer een einde aan het "feest".... Nouja zeg, wat is dit nu  :shock:  Ik dacht dat dit een tweecilinder was? De vermogenskromme heeft meer weg van een dikke 700cc ééncilinder.... Misschien ben ik het te goed gewend met m'n hoogtoerig ééncilindertje (die voor m'n gevoel ook nog meer vermogen in lage toeren heeft, maar dat is slechts een gevoel).
"Es kijken ofttie op één wiel wil..." Euh ja, moet je wel effe je koppeling erbij pakken  :?  Door de baggere gasreactie was het voor mij onmogelijk om hem enkel op het gas op een wiel te krijgen. Het lijkt net alsof er een soort vertraging in zit.... Je geeft gas, en een paar tellen later reageerd hij pas. "WAKKER WORDENNNNNNNNNNN"  :roll:
Nouja, effe wennen en ik kon er wel mee wheelien. Eenmaal in de lucht bleek hij erg lekker te schakelen, vast en zeker een pluspunt. Hij vliegt lekker soepel z'n gangetjes in, echt super.
Dan nu wat bochtjes.
Tering! Dat ding stuurt goed zeg. Gelukkig, hij is niet complete useless  :lol:  Hij stuurt erg neutraal de bocht in en is, als hij eenmaal op één oor ligt, makkelijk te corrigeren. Gas erop, en lekker veel tractie. Zal ook mede komen door de 180-er brede achterband (D208)... Jep, de wegligging hebben ze goed voor elkaar bij de SXV. Wel stond de vering naar mijn smaak absoluut niet goed afgesteld, maar daar valt vrij eenvoudig véél aan te verbeteren.
Remmen. De voorrem werkt naar behoren, maar niets bijzonders. De voorrem wordt verzorgd door een radiale FTE (Beringer) 4-zuiger, icm met een radiale rempomp. Er is niet veel kracht nodig om hem flink te doen stoppen, en hij is goed te doseren. De achterrem komt van Nissin. Over de achterrem ben ik minder te spreken, er is erg veel kracht nodig, en bovendien is de doseerbaarheid matig.

Conclusie: De SXV is een project dat nog lang niet af is. De reden om een SXV te kopen is voor velen het spectaculaire 550cc metende V-twin blok. En juist op dát punt vond ik de SXV ongelofelijk slecht scoren. Wat mij betreft hadden ze er nog beter een KTM 660 SMC blokje onder kunnen gooien, ze hadden dan waarschijnlijk nog betere resultaten geboekt. En voor de wegligging hoef je geen 10.500 Euro neer te tellen...

De RSV1000R Factory:
Hierover kan ik helaas geen degelijke review schrijven; daarvoor heb ik helaas te weinig ervaring met buikschuivers en kon ik hem bovendien niet testen waarvoor hij gemaakt is: Racen op het circuit (dat vind ik trouwens van iedere buikschuiver, maargoed).
Mijn bevindingen op straat: Zeer neutraal stuurgedrag, vriendelijk motortje. Volgensmij kan iedere debiel hard gaan met zo'n ding. Hij laat zich echt super gemakelijk sturen. Het was dat ik de sliders thuis had liggen, anders waren ze nu waarschijnlijk ver versleten geweest... Hij beschikt over genoeg vermogen (143 pk). Lekker koppel, met een geweldig eindschot. Heel mooi blok dus, zowel op straat als oppe circuit. Wheelyen gaat ook goed, mede dankzij het geweldige koppel. Vering (öhlins) en remmen (brembo) valt niets over te zeggen bij straatgebruik.

Conclusie: Veel waar voor je geld.

:wink: