Hoofdmenu

Bougie afgebroken

Gestart door Busaberke, 05 mei, 2010, 17:04:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

kopervet op de schroefdraad van je bougie ??? geef eens goede reden waarom ? een bougie draai je nooit vaster dan handvast, dus die gaat er normaal gesproken altijd uit.

Busaberke

Citaat van: Desmo-devil op 08 mei, 2010, 19:24:38
kopervet op de schroefdraad van je bougie ??? geef eens goede reden waarom ? een bougie draai je nooit vaster dan handvast, dus die gaat er normaal gesproken altijd uit.


Door het verschil in edelheid van de stalen bougie en de alu. cilinderkop kan er z.g. "spanningscorrosie" ontstaan die er voor zorgt dat de bougie vastroest.
Het kopervet is bedoeld om dit tegen te gaan door als isolator op te treden.
Er zijn onder de monteurs evenveel voor- als tegenstanders van het gebruik van kopervet.
Feit is, dat er in de officiele werkplaatshandboeken die ik heb, nooit vermeld wordt dat er kopervet gebruikt dient te worden.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Desmo-devil

Dus als je je bougies regelmatig nakijkt en schoonmaakt heb je nooit problemen met vastzitten  :mrgreen:

Busaberke

Citaat van: Desmo-devil op 19 mei, 2010, 11:06:54
Dus als je je bougies regelmatig nakijkt en schoonmaakt heb je nooit problemen met vastzitten  :mrgreen:

Maar waarom zou je tussen de onderhoudsintervallen in de bougies gaan nakijken of schoonmaken ?  :?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Update:
Na nog een hele dag flink sleutelen heb ik het blok er onderuit.

Zonder een takel of 3 buurmannen die m'n bier opzuipen o.i.d. is het wel een geklooi om het blok er een beetje fatsoenlijk uit te krijgen en rechtop te houden. Daarom heb ik ff snel een steun gelast waar het blok mooi rechtop in blijft staan.
Dan kan ik die steun ook mooi gebruiken om de kop af af te halen c.q. het blok in de woonkamer te stallen als de hele operatie mislukt ... 



Toch een vreemd aanzicht zo ....  :?



Vervolgens heb ik bij Rosa motoren het bougie restant laten verwijderen, want ze hebben daar ervaring mee.
De bougie is eerst uitgeboord totdat er een flinterdun draadbusje overblijft.
Vervolgens hebben ze met een junior zaagblaadje het busje ingezaagd en er uit getikt.



Nadat de schroefdraad met een tap opgezuiverd was, kon de nieuwe bougie weer perfect ingeschroefd worden, de operatie heeft geen lidtekens achtergelaten!




Nu nog even wachten totdat de nieuwe pakkingen binnen zijn, waarna ik kan starten met alles terug te bouwen.

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Yvil

Dman, dat doe ik je niet na  :worship-cool:

QuattroFrits

Citaat van: Yvil op 19 mei, 2010, 13:01:47
Dman, dat doe ik je niet na  :worship-cool:

Jij hebt ook geen Busa.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Road Racing Tonnie

TOP werk van jou Robert.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Motzippaldy

Citaat van: Road Racing Tonnie op 19 mei, 2010, 21:06:22
TOP werk van jou Robert.

:stupid:

Blok in/uit bouwen is niet zo een probleem ,een keer zelfs 3 keer in dag gedaan  :-X
Proud on the South  

Steefke™

Smells like rubber

Timeeh

Citaat van: Road Racing Tonnie op 19 mei, 2010, 21:06:22
TOP werk van jou Robert.
:stupid: Alleen doe ik het hem echt niet na!  :lol:

Desmo-devil

Citaat van: Busaberke op 19 mei, 2010, 11:25:19
Citaat van: Desmo-devil op 19 mei, 2010, 11:06:54
Dus als je je bougies regelmatig nakijkt en schoonmaakt heb je nooit problemen met vastzitten  :mrgreen:

Maar waarom zou je tussen de onderhoudsintervallen in de bougies gaan nakijken of schoonmaken ?  :?

Het blijft een Duc he, ze hebben aandacht nodig, net als mooie vrouwen  :mrgreen: :mrgreen:

DeWitte

ik hoop wel dat je die nieuwe bougies met een likje vet vastzet wa?



:mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away