Spanningsregelaar de enige reden, of niet?

Gestart door Yvil, 27 mei, 2010, 14:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvil

Nou nou, vandaag maar eens alle technische moed die ik heb bij elkaar geschraapt
en de VFR eens uit elkaar gaan halen op de hoop iets wijzer te worden m.b.t. de
reden van zijn plotselinge weigering van dienst....

Gelukkig bij de goede kap begonnen om de spanningsregelaar eerst maar eens te
checken, en jawel hoor. Het verbrand chemisch geurtje kwam me alweer tegenmoed
en het heeft schijnbaar flink gesmeuld aangezien er een bruine afzetting rondom op
het frame te zien is...

Aan de onderkant blijkt de visuele schade wel mee te valle al moet ik nog wat
gesmolten plastic van het frame af schrapen:


Hier wat fotootjes van de bovenkant en stekker:




De vorige keer dat de spanningsregelaar kapot was deed het klokje en dashboard
lampjes het nog. Kan het wel dat de spanningsregelaar nu de enige reden voor het
totaal levenloos zijn van de motor? Niet dat ik dadelijk een nieuwe bestel, deze
erin zet en hij dan ook meteen doorbrand of zo. En als hij de accu heeft gemold
flip ik helemaal uit. Er zat net een nieuwe in a €78,-!!

Maar goed, wellicht heeft iemand van jullie hier ervaring mee...
In dat geval hoor ik het graag!!

BMWhub

Citaat van: Yvil op 27 mei, 2010, 14:31:46
Nou nou, vandaag maar eens alle technische moed die ik heb bij elkaar geschraapt
en de VFR eens uit elkaar gaan halen op de hoop iets wijzer te worden m.b.t. de
reden van zijn plotselinge weigering van dienst....

Gelukkig bij de goede kap begonnen om de spanningsregelaar eerst maar eens te
checken, en jawel hoor. Het verbrand chemisch geurtje kwam me alweer tegenmoed
en het heeft schijnbaar flink gesmeuld aangezien er een bruine afzetting rondom op
het frame te zien is...

Aan de onderkant blijkt de visuele schade wel mee te valle al moet ik nog wat
gesmolten plastic van het frame af schrapen:


Hier wat fotootjes van de bovenkant en stekker:




De vorige keer dat de spanningsregelaar kapot was deed het klokje en dashboard
lampjes het nog. Kan het wel dat de spanningsregelaar nu de enige reden voor het
totaal levenloos zijn van de motor? Niet dat ik dadelijk een nieuwe bestel, deze
erin zet en hij dan ook meteen doorbrand of zo. En als hij de accu heeft gemold
flip ik helemaal uit. Er zat net een nieuwe in a €78,-!!

Maar goed, wellicht heeft iemand van jullie hier ervaring mee...
In dat geval hoor ik het graag!!
Als het maar niet je CDI-box is, want dan ben je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel duurder uit.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Mounty

tja.. je accu kan dood zijn, maar dat kun je vrij eenvoudig nagaan..je regelaar is kapot, da's zeker. Maar wat is de oorzaak ? het zou kunnen dat je diodeblok/gelijkrichter defect is waardoor je regelaar een verkeerde spanning krijgt..een wisselspanning of blokspanning bijvoorbeeld.
Het kan ook zijn dat je dynamo een spoel kapot heeft waardoor je gelijkrichter niet de 3x60 volt krijgt en dus weer geen gelijkspanning maken...waardoor je regelaar weer kapot kan gaan....

Als je regelaar kapot gaat kan het zijn dat ie eerst een te hoge spanning heeft vrijgegeven waardoor idd je boordelectronica kapot kan gaan.

Dus ik zou eerst goed gaan uitzoeken waardoor je regelaar kapot is gegaan..is geen gemakkelijke klus omdat je niet kunt meten met een motor wat niet loopt. De dynamo is wel door te meten, althans de spoelen. De accu is ook wel te controleren door te meten. De cdi etc is ook wel enigsinds door te meten, moet je wel een schema hebben zodat je weet waar je moet meten.

In principe zou je motor moeten lopen zonder de dynamo,gelijkrichter,regelaar maar dan moet je een volle accu hebben....

De CDI zou idd wel kapot kunnen zijn, maar net zo goed kan het wat anders zijn...meten is weten..

Sterkte iig...als je hulp nodig hebt horen we het wel.. :yes6rs:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Gebruik je een druppellader , heb je alarm ?
Dat zijn ook dingen die je spanningsregelaar kunnen etsen.

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

een druppellader (optimate) ? kan die voor probs zorgen?? leg uit aub..
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Ik zeg het fout.
Ik bedoel ik eigenlijk de accu etsen met die druppellader.
Een optimate doorgaands niet.  Maar een of andere hukifuki die niet weet wanneer die moet stoppen met laden wel.
De spanningsregelaar heeft daar volgens mij geen last van, tenminste als de motor niet op contact staat met de lader eraan.


Eingelijk zou je op een of andere manier de motor moeten kunnen starten en dan de  laadspanning op de accu meten als de motor loopt. Als dit meer dan 15 volt is dan is je spanningsregelaar kaduuk.

Er zijn volgens mij wel een aantal 3e partij SR's te krijgen die robuuster zijn dan de originele.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Mounty

Citaat van: karz op 28 mei, 2010, 09:23:06
...de  laadspanning op de accu meten als de motor loopt. Als dit meer dan 15 volt is dan is je spanningsregelaar kaduuk.


die is kapot !! kijk mar naar de foto..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Yvil

#8
Laten we er gemakshalve vanuit gaan dat als er rook uit is gekomen is en
hij versnirkt ruikt (wat beide het geval is) dat hij daadwerkelijk kapot is...

Wat mij dus meer bezig houdt is of er meer aan de hand is. De accu doet
het nog goed. Die hebben we vandaag namelijk in de VFR van Maddog gezet.

De kloterij is dat ik de ballen verstand heb van electronica en ook nauwelijks
iets van gereedschap tot mijn beschikking heb, laat staan een multimeter.
Dus mocht iemand zich geroepen voelen om eens iets door te meten, de
koffie staat klaar  :yes6rs:


Edit: Ik heb wel een WPH op mijn laptop staan, hier zou toch het één en ander
in terug te vinden moeten zijn van schema's enz. niet?  :oops:

Mounty

Ik heb wel wat metertjes..electa draai ik mijn hand niet voor om, maar hoe het precies bij een motor zit ? kan zo moeilijk niet zijn.
In het wpb staan waarschijnlijk ook tabellen met de meetwaardes van de spoelen etc.. ik zal es wat opzoeken. VFR750 was het wah ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Yvil

Citaat van: YZF_Ron op 28 mei, 2010, 21:33:31
Ik heb wel wat metertjes..electa draai ik mijn hand niet voor om, maar hoe het precies bij een motor zit ? kan zo moeilijk niet zijn.
In het wpb staan waarschijnlijk ook tabellen met de meetwaardes van de spoelen etc.. ik zal es wat opzoeken. VFR750 was het wah ?

yep... VFR750F Bouwjr 1992 (is dus een RC36 1990 - 1993)

Thnx voor je hulp!!

Mounty

een en ander ff opgezocht...je diodeblok zit in je regelaar dus daar hoeven we al niet appart naar te kijken. Voor het doormeten van de regelaar en dynamo heb ik al alle gegevens en een howto dus dat is al een pré. nu nog de cdi zoeken. komende week kom ik dan wel ff meten..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Yvil

              :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:


        YZF_Ron for president

:haildaking:

QuattroFrits

Citaat van: Yvil op 29 mei, 2010, 16:59:19
              :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:


        YZF_Ron for president

:haildaking:

Zou ik even mee wachten, presidenten voeren toch niks uit.  :twisted:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

Citaat van: QuattroFrits op 29 mei, 2010, 21:42:10
Citaat van: Yvil op 29 mei, 2010, 16:59:19
              :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:


        YZF_Ron for president

:haildaking:

Zou ik even mee wachten, presidenten voeren toch niks uit.  :twisted:
:schater: :naughty:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009