Maddog's problemen hoekje

Gestart door Maddog, 14 juni, 2010, 16:03:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maddog

zal straks eens kijken :P weet wel dat ze vast zitten aan de motor  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Its'a mi Maddog :) If it aint easy, it's crap!!!

Motzippaldy

Citaat van: karz op 21 juni, 2010, 08:30:30
En zijn het zwevende of semi zwevende ?  of zitten ze echt vast ?

Ik geloof niet dat zwevende schijven op zo een motor zitten  :roll:
Proud on the South  

karz

normaal niet. maar je weet niet wat er gehobbied is  :naughty:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Maddog

Alles op de motor is in orginele staat :P ben niet zo van het ombouwen, hou 'm liever mooi en schoon :P

Denk dat ik er maar eens het "Maddog's problemen hoekje" van ga maken.

net 120km gereden en kom erna lekker thuis, ik gooi de garage open en loop terug naar de motor, ik zet de motor aan en.... hmmm niets accu weer plat.
Dit heb ik al eens eerder gehad, ik kan hem gewoon aan duwen en weer verder rijden maar laatste keer dat hij het niet meer deed was 2 weken terug.

Ik heb een spyball alarm op mijn motor en een telefoon oplader. De telefoon oplader weet ik 100% zeker dat hij goed is en dat daar geen storing in zit.

Iemand een idee wat het kan zijn, is niet dat het de eerste keer is dat hij plat is.

? dynamo plat,,, hmm lijkt me niet dat ik dat 2 weken zorgeloos rond kan rijden.
? accu kapot,,, ja kan zijn dat hij zichzelf steeds weer herstelt maar dan toch niet meer trekt,,, iemand een idee wat de waardes moeten zijn? 12v als hij uitstaat en 13v als hij word opgeladen tijdens het rijden bijvoorbeeld?
? toch de gsm oplader,,, zit op de schroeven van de accu en is strak aangedraaid (setje van louis.de)
? Alarm,,, kan dat? lijkt me nou niet echt een groot verbruiker?

Help! :P hmmm eerst bandjes dan remschijf en nu mn electra,,, het gaat goed de zomer komt er vast aan :P

Greetz Maddog
Its'a mi Maddog :) If it aint easy, it's crap!!!

Mounty

Oke..opgeladen zal de accu ongeveer 12,8 volt zijn bij stilstand motor..de laadspanning is hoger zo'n 13,5 tot max 14.8 volt.

Motor uit: accu meten met geen gebruiker aan..ongeveer 12,8 volt meten (onder de 12 volt betekent dat de accu idd leeg is)
motor uit: accu meten en een gebruiker, bijvoorbeeld licht,..spanning zakt iets maar niet onder de 12 volt..
Starten...1500 toeren..spanning meten. deze moet nu iets hoger zijn bij een volle accu en 14,8 of iets lager als ie doet laden.
zelfde meten bij 3000 en 5000 toeren. De waardes wat je meet mogen wat verschillen echter niet te veel..(dat doet de spanningsregelaar regelen)

Meet dat maar es..enne...goede meter gebruiken met volle batterijen..

Als de waardes goed zijn dan begin je de telefoon lader te gebruiken en weer meten..zo ook met de andere gebruikers.
..let me now..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Maddog

Neem aan dat de accu eerst opgeladen moet worden?
Zal vanavond eens de accu opladen dan en alle uitslagen zal ik hier posten.

Greetz
Its'a mi Maddog :) If it aint easy, it's crap!!!

SuzukiLimburg

Kan zijn dat de spanningsregelaar kapot is waardoor de laadstroom niet meer voldoende is. Dan is het een kwestie van de spanningsregelaar vervangen. Maar daar kom je vanzelf achter als je de tips van Ron volgt.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Maddog

De accu opgeladen en geef me aan dat hij 12v is op de meter :P

dit is wat ik getest heb:
12,8V stationair (geen lampen aan en gsm oplader eraf gehaald)
13,5V bij 2000 toeren (geen lampen aan en gsm oplader eraf gehaald)
13,0V bij 4000 toeren, vreemd eerst laad hij bij en daarna verliest hij weer (geen lampen aan en gsm oplader eraf gehaald)
12,6V bij 3000/4000 toeren, bij meer toeren laad hij iets meer op (met lampen aan, gsm eraf) (tot +-12,9v)


Merja toch nu ff een ijsje eten in epen met t motorke.

Laad me maar weten of ik nog meer moet/kan testen.

Greetz Maddog.


(PS, spanningsregelaar word best wel warm)
Its'a mi Maddog :) If it aint easy, it's crap!!!

Yvil

Die waardes laat ik aan anderen over om op te reageren...

Maar die spanningsregelaar wordt bij mij altijd (en dat is helaas
normaal) gloeiend heet... Niet best wel warm  ;)

Mounty

Citaat van: Maddog op 22 juni, 2010, 18:50:16
De accu opgeladen en geef me aan dat hij 12v is op de meter :P

dit is wat ik getest heb:
12,8V stationair (geen lampen aan en gsm oplader eraf gehaald)
13,5V bij 2000 toeren (geen lampen aan en gsm oplader eraf gehaald)
13,0V bij 4000 toeren, vreemd eerst laad hij bij en daarna verliest hij weer (geen lampen aan en gsm oplader eraf gehaald)
12,6V bij 3000/4000 toeren, bij meer toeren laad hij iets meer op (met lampen aan, gsm eraf) (tot +-12,9v)


Merja toch nu ff een ijsje eten in epen met t motorke.

Laad me maar weten of ik nog meer moet/kan testen.

Greetz Maddog.


(PS, spanningsregelaar word best wel warm)

vreemd gedrag van de spanning bij hogere toeren, dat de spanning omlaag gaat. met 12,9 volt laad je geen accu, is ook net geen druppelladen en als je dan een extra gebruiker aanzet dan trek je zelfs je accu leeg....ik denk voor bijna 99% dat je spanningsregelaar kaduk is...het normale gedrag van de spanning zou ongeveer dit moeten zijn, kan iets afwijken...

Volle accu is om en nabij de 12,6-12,8 volt (2,1volt per cel) dit zonder een gebruiker o.d. erop of de accuklem los..
dan met draaiende motor mag de spanning 12,8 volt zijn en als er gebruikers zijn zoals verlichting mag deze hoger zijn.
Hoe hoger je toerental, hoe hoger je voltage uit je dynamo (kan oplopen tot 80volt of meer) De spanning uit je dynamo is wiiselspanning en een gelijkrichter (bij jullie ingebouwd in de spanningsregelaar) maakt daar een gelijkspanning van. De spanningsregelaar zorgt er dan weer voor dat er niet te veel spanning word afgegeven aan je accu etc...dus bij lage toeren zal deze minder moeten werken dan bij hoge toeren.

Bij jou geeft ie een redelijke spanning af in de lage toeren, maar zakt iets terug als je wat optoert...dus de spanningsregelaar doet eigenlijk te goed zijn werk en laat een te lage spanning door. Let op...een geringe sluiting in je bekabeling of zelfs een slechte verbinding kan dit ook veroorzaken.

Nu, wat gedaan....

Ik zou je stekkers vanaf je dynamo tot op de spanningsregelaar eens goed schoon maken, en in elkaar steken en nog eens meten. Bij de dynamo zit er een, met drie gele draadjes en drie kontacten en bij je SR zit er ook nog een. Gelijk kijk je je kabelboom even na op beschadigingen.

Helpt dit niet en blijf je hetzelfde meten, dan is je SR hoogstwaarschijnlijk kapot. (Schijnt modern te zijn tegewoordig, defecte spanningsregelaars....ik ken nu al een flink aantal mensen met kapotte spanningsregelaars. inclusief de mijne..)
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Maddog

koop een honda, koop meteen een doos vol met spanningregelaars erbij. Yvil heeft er al heel wat versleten en ik begin dalijk aan mijn 2de :P
Ik ga vrijdag langs de dealer waar ik hem gekocht heb (op en neer naar Veldhoven) om hem daar door te laten meten en kijken of hij het wil/kan vergoeden.
Ik zal vanavond kijken hoe de spanningsdraden eruit zien.

Greetings
Its'a mi Maddog :) If it aint easy, it's crap!!!

De Sjeng

tja... spanningsregelaars blijven een probleem. Heb ze zelf ook al moeten vervangen op mijn gsx toendertijd. Als je kijkt in de motor73/marathonmotor in het lijstje van vervangen onderdelen. Kom je toch regelmatig spanningsregelaars tegen soms tot 2 á 3, ongeacht welk type/merk
God Forgives, I Don't

@Nippon

Het wil nog wel eens helpen om de spanningsregelaar op een andere plek te monteren (lees: meer koeling)

Mounty

Citaat van: BoxerQ op 23 juni, 2010, 18:50:18
Het wil nog wel eens helpen om de spanningsregelaar op een andere plek te monteren (lees: meer koeling)
klopt...bij de nieuwere versie's hebben ze m rechtsvoor op het frame gemonteert zodat ie veeel beter gekoelt word..zou je ook met de oudere kunnen doen. Kwestie van 5 draadjes verlengen. Mocht iemand dit willen, dan gebruik een maatje dikkere draad om de weerstand te beperken. de bestaande draad is 1mm2 gebruik dan 1,5mm2..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Maddog

Hier ben ik met verhaal deel 2.
Ik ga naar motoport Veldhoven om mijn motor door te laten meten.
Al gauw komt er een monteur naar mij toe dat de vorige prutser er een
cbr600 spanningsregelaar erop heeft geschroefd en zelf een kabelboompje heeft
proberen te maken. Al meteen werden er duren bedragen naar m'n kop geslingerd
gelukkig was pa erbij en na veel praten zouden ze het tijdelijk oplossen. Door solderen en SR
schoonmaken van corrosie.
Nou lekker alles weer vast dus de motor zal het vast weer doen.
Yes! Hij start en ik kan rijden.

Jaaaaa je raad het al dus niet! Na 1000m KLABAM! Motor doet niets meer.
Hmmm op dat moment goed voor m'n innerlijke rust...,,
mooi werd met het busje opgehaald en terug gereden.  Pfff gelukkig niet door de zon terug lopen.
Na 1,5 uur niets wetend te wachten komen ze naar mij toe: hij doet het niet. GOH!
We waren al aan het proberen om de goldwing 1500 in te ruilen op een vstrom voor pa.
De verkoper wist het goed gemaakt ik hoefde de 1,5 uur durende terugweg niet in m'n racepak achter op de Wing.
Ik kreeg een DL650 mee. En ik was mijn motor al helemaal vergeten. Heerlijk mee terug naar huis gereden en die dag rond de 500 à 600km afgelegd (stond 1900 op teller toen ik hem kreeg :P ) ouw ruk wat een geweldige motor.
Hoppa door de bochte met ms yvil achterop. Dat ding plakt aan het wegdek. Ik helemaal verliefd op dat ding dus ik vond t zonde dat hij de dag erna zaterdag dus terug moest :( met pijn in het hart nam ik afscheid :(
joepie mijn motor was gemaakt met zelfs een nieuwe SR en de reparatie + vstrom lenen koste me 50 euro.
Ok daar kan ik nog mee inkomen. Ik lekker langs m'n neef en terug naar huis. Bij nederweert wat gegeten Bij de mc Donalds en wil weg accu leeg..... Hmmm ok.
Nja na aanduwen toch weggekomen. Ik kom veilig thuis en laat hem rusten.
Vandaag super weer dus m'n motor mag buiten spelen.
Na fijn rij lekker naar de ijskraam toe en ta da hij rijd daadwerkelijk ook nog.
Ik bij de ijskraam vraagt mam waarom m'n lampen uit zijn dus ik zet m'n lampjes aan en na het ijsje gaan we met 3 motors het bos in. Na een half rondje KLABAM! Maar eerst viel mijn dashboard uit. Na fijn aanduwen en hun doet het weer. Ik denk doe slim ga naar huis hèhè dus niet 1km verder kapt dat schijt ding er dus weer mee.
Mijn bloed aan het koken paps maar eens gebeld. Uiteindelijk startkabels erop endan een paar minuten opladen.
Jeej hij doet het weet. Dus niet ik alles opgebouw valt hij uit en start niet meer.

Zoals je ziet is dit een aardig lang verhaal maar zit nog in vijlen bij de kern op nummer 60 op die €&€€&&)(;€ ANWB te wachten. De verveling slaat toe.

Iemand enig idee wat dat ding van mij mankeert?

Greetz van een nogal gefrustreerde motor rijder.........
Its'a mi Maddog :) If it aint easy, it's crap!!!