hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?

Gestart door SuzukiLimburg, 10 mei, 2011, 13:22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SuzukiLimburg

God nondeju!! :evil:
Ik probeer de race-uitlaten van de motor te verwisselen voor de originele ivm geluidsoverlast  :dunno:
Nu heb ik 2 van de 8 imbus bouten los gekregen, maar die andere 6 zitten goed vast en de imbus kopjes zijn ondertussen al rond gedraaid. Ik heb echt een hekel aan die slechte imbus bouten.

Nu maar proberen of ik er een boutje op kan lassen, maar anders moet ik ze dus gaan afslijpen en dan weet ik niet of ik die uitlaten ooit nog kan gebruiken.

Of heeft iemand nog andere goede ideeën?
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

DeWitte

zitten die niet vast met beugeltjes of klemmen? foto?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

een linkse tap heeft me nog nooit teleurgesteld, zelfs niet bij die  :guns: geborgdmiddelde imbussen van de remschijven van de RS..
sometimes the same is different, but mostly it's the same.


Herr Tod

#4
Simpel is best. Maak er een zaagsnede in, haal een goede schroevendraaier, maar echt een goede, niet zo'n vierkante prul maar een degelijke lange ergonomische schroevendraaier, en dan draai je die dingen zo met het handje los. Wa Yvo? :mrgreen:

Mocht dat het nog steeds niet doen, dan de pneumatische slagmoersleutel er op, dat komt wel los.

Slijpen, uitboren en tappen is ook niet iets om bang voor te zijn, wel de laatste optie.



It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Yvil

Citaat van: Herr Tod op 11 mei, 2011, 00:44:10
Simpel is best. Maak er een zaagsnede in, haal een goede schroevendraaier, maar echt een goede, niet zo'n vierkante prul maar een degelijke lange ergonomische schroevendraaier, en dan draai je die dingen zo met het handje los. Wa Yvo? :mrgreen:

Inderdaad!!  :shock:  Daar stond ik "hendig" van te kijken van het verschil dat goed materiaal kan maken!!  :yes6rs: 
Na de eerste paar pogingen aan die kiebel van mij dacht ik "Oh jah, nee maar met die andere schroevendraaier
gaat het vast en zeker WEL lukken Q...  :?" Wat bleek, het maakt schijnbaar toch echt verschil hahaha :thumbsup:


@ SuzukiLimburg: Succes  :mrgreen:


SuzukiLimburg

Thanks voor de tips mensen. Ik heb al eerder met dit bijltje gehakt en mijn post in het auw-wieverhok was eigenlijk meer bedoeld om de frustratie van me af te schrijven en met jullie te delen  :mrgreen:
Maar goed dat er een apart topic van gemaakt is, altijd goed om deze kennis te delen.

- Linkse tap heb ik niet en dus ook niet geprobeerd. Moet ik toch maar eens aanschaffen.
- Griptang heeft geen nut want de kop is bol en daar krijg je onvoldoende grip op. De tang schiet er af, heb ik geprobeerd.
- Warm stoken heb ik geprobeerd, maar aangezien de kop al te rond was kreeg ik te weinig grip met de imbussleutel. Als het om normale bouten zou gaan dan zou ik ze ook warmstoken en dan met de hamer laten schrikken. Werkt bij mij altijd. Deze keer dus niet.
- Inslijpen en dan met de schroevendraaier draaien heb ik ook aan gedacht, maar dat leek me weinig kans te hebben. Toch maar eens proberen.
- Boutje in de kop steken en erop lassen lukte wel, maar de bout brak steeds af boven de las. Waarschijnlijk te zwak geworden door de laswarmte.

1 kant is dan toch uiteindelijk gelukt gisteren nadat ik de bouten met de flex en de powervijl te lijf ben gegaan. Vanavond eens proberen aan de andere kant. Als het goed is heb ik nog genoeg draad over om een moertje op te draaien dat vast te lassen en zo het overgebleven draadeind/bout er uit te draaien. Dan kan ik ze tenminste in de toekomst weer gebruiken.
En dit alles omdat die Duitsers niet van een mooie zware open V-twin symfonie houden  :roll:
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

@Nippon

Citaat van: SuzukiLimburg op 11 mei, 2011, 09:37:36
Thanks voor de tips mensen. Ik heb al eerder met dit bijltje gehakt en mijn post in het auw-wieverhok was eigenlijk meer bedoeld om de frustratie van me af te schrijven en met jullie te delen  :mrgreen:
Maar goed dat er een apart topic van gemaakt is, altijd goed om deze kennis te delen.

- Linkse tap heb ik niet en dus ook niet geprobeerd. Moet ik toch maar eens aanschaffen.
- Griptang heeft geen nut want de kop is bol en daar krijg je onvoldoende grip op. De tang schiet er af, heb ik geprobeerd.
- Warm stoken heb ik geprobeerd, maar aangezien de kop al te rond was kreeg ik te weinig grip met de imbussleutel. Als het om normale bouten zou gaan dan zou ik ze ook warmstoken en dan met de hamer laten schrikken. Werkt bij mij altijd. Deze keer dus niet.
- Inslijpen en dan met de schroevendraaier draaien heb ik ook aan gedacht, maar dat leek me weinig kans te hebben. Toch maar eens proberen.
- Boutje in de kop steken en erop lassen lukte wel, maar de bout brak steeds af boven de las. Waarschijnlijk te zwak geworden door de laswarmte.

1 kant is dan toch uiteindelijk gelukt gisteren nadat ik de bouten met de flex en de powervijl te lijf ben gegaan. Vanavond eens proberen aan de andere kant. Als het goed is heb ik nog genoeg draad over om een moertje op te draaien dat vast te lassen en zo het overgebleven draadeind/bout er uit te draaien. Dan kan ik ze tenminste in de toekomst weer gebruiken.
En dit alles omdat die Duitsers niet van een mooie zware open V-twin symfonie houden  :roll:

nou..... :-X ik bedoelde eigenlijk steek je brommer in de fik  ;)

:mrgreen:

Busaberke

Ik ben geen voorstander van linkse tappen. Als het écht goed vastzit krijg je het daar ook niet mee los omdat er door de conische vorm van de linkse tap extra druk op de draadflanken uitgeoefend wordt, wat juist een negatief effect heeft.

wat wél altijd werkt is dit gereedschap van Kukko:

Boutjes oplassen is een andere goede olplossing, maar ik zou het dan eerst proberen door een overmaatse (Engelse) impussleutel of torx sleutel in de boutkop te slaan. Daar heb ik mij regelmatig mee kunnen redden.

Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad om het zaakje eerst overdadig in te spuiten met een goede kruipolie en dat minimaal een nacht in te laten werken.

Succes!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

SuzukiLimburg

Ik denk niet dat de bouten echt heel erg vastzitten, maar je kunt er gewoon geen kracht meer op zetten omdat de kop dol is. Dus linkse tap blijft een optie.
Een overmaatse imbus erin slaan is geen optie, want je kunt er niet te hard op slaan omdat je dan de uitlaatbochten of de carbon demper stuk of scheef slaat en een Torx wilde ik er niet voor opofferen.

Dat Kokki gereedschap ken ik niet. Hoe werkt dat precies? Eerst uitboren, dan iets erin slaan en dan de resterende draad uitdraaien?
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

karz

jong, linkse tap is geweldig.  :bye:

Gewoon even voorboren met een klein ijzerboorke, en dan met de kleinst mogelijke tap het zaakje los proberen te krijgen.
Als er genoeg vlees tussen de tap en de draadflanken (mooi woordje trouwens) zal de druk toch niet zo'n probleem zijn.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Mounty

tja, zo'n probleempje heb ik ook wel es op het werk...afgebroken boutjes en dolgedraaide schroeven.
Ik boor m dan op met de maat boor die ook nodig is om de draad te snijden, dan blijft alleen de draad over en die draai je er dan zo uit.
eventueel de tap er een keer doorhalen. Wel vrij precies boren.. :mrgreen: met M6 en M8 lukt me dat wel goed.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Herr Tod

Als de kop van de bout eenmaal los is kun je de rest er vaak uit halen door een gaatje te boren en een vierkante priem er in te slaan, vervolgens draai je de boel er zo uit. Liefst niet zo'n spitse zoals ze altijd te koop zijn, beter wat stomper afslijpen, dan kun je een groter gaatje boren van maar een paar mm diep en heb je meer kracht :yes6rs:

Linkse tap is voor linkspoten :oops: :-X
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


karz

Vierkante priem lijkt me ook wel een goede idd.
Ochja  :yawn: , ligt er natuurlijk ook aan wat je aan gereedschap in de garage hebt liggen..
Ik heb me ooit zo'n setje  aangeschaft en dan gebruik je het ook.

In dit geval lijkt me een linkse tap wel wat subtieler dan een priem erinhameren, aangezien je op die uitlaatflens bezig bent.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Desmo-devil

Uitboren met een klein boortje, daarna iets grote boortje erin, boormachine andersom laten draaien en de restanten van de bout draaien er zo mee uit. (mijn ervaring). Gereedschap van Robert ken ik ook niet maar ziet er goed uit. Wat kost zo een setje ?