hoe krijg ik dolgedraaide imbussen nog los ?

Gestart door SuzukiLimburg, 10 mei, 2011, 13:22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SuzukiLimburg

Interressant topic geworden dit met veel nuttige tips. Helass heb ik er niets aan gehad, hahaha.
Ik heb uiteindelijk de 6 overgebleven bouten onthoofd en de uitlaatpotten eraf kunnen halen en vervangen door de originele potten. Nu moet ik alleen nog een keer de draadeinden uit de oude potten halen maar dat komt goed. genoeg opties heb ik hierboven gezien.

De motor klinkt trouwens wel echt compleet anders nu met die originele uitlaten. Het lawaai komt nu niet meer van de uitlaten, maar van het blok zelf. Heel andere rijervaring.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

karz

Dat is echt sip he, met die originele uitlaten..frappedefrappedefrap...  Als je nog meer blokgeluid wil hebben kun je het luchtfilter deksel eraflaten  :yes6rs:
Tenminste op de TLR ging dat vrij gemakkelijk, erg leuk geluid als je 'm van onderop doortrekt , maarrr get's old pretty quick  :yawn:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gerard

Ooit ook eens een imbus moervast gehad zitten (schijfrem). Met geen paard los te krijgen en uiteindelijk de binnenkant rond  :evil: Van ellende een andere moer op gelast. De warmte van het lassen heeft wonderen gedaan aangezien ik daarna de bout er zo uit kon draaien zonder kracht te gebruiken....

BMWhub

Citaat van: Gerard op 15 mei, 2011, 22:27:16
Ooit ook eens een imbus moervast gehad zitten (schijfrem). Met geen paard los te krijgen en uiteindelijk de binnenkant rond  :evil: Van ellende een andere moer op gelast. De warmte van het lassen heeft wonderen gedaan aangezien ik daarna de bout er zo uit kon draaien zonder kracht te gebruiken....

Het kon ook zijn dat de bout met locktide geborgd zat en dat je deze eerst warm moet maken voor los te krijgen ( vermoedelijk na het oplassen van de moer )

GRTZ
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Motzippaldy

Citaat van: BMWhub op 16 mei, 2011, 18:27:23
Citaat van: Gerard op 15 mei, 2011, 22:27:16
Ooit ook eens een imbus moervast gehad zitten (schijfrem). Met geen paard los te krijgen en uiteindelijk de binnenkant rond  :evil: Van ellende een andere moer op gelast. De warmte van het lassen heeft wonderen gedaan aangezien ik daarna de bout er zo uit kon draaien zonder kracht te gebruiken....

Het kon ook zijn dat de bout met locktide geborgd zat en dat je deze eerst warm moet maken voor los te krijgen ( vermoedelijk na het oplassen van de moer )

GRTZ

:stupid:
Proud on the South  

Busaberke

Citaat van: SuzukiLimburg op 11 mei, 2011, 13:36:31
Dat Kokki gereedschap ken ik niet. Hoe werkt dat precies? Eerst uitboren, dan iets erin slaan en dan de resterende draad uitdraaien?

Citaat van: Desmo-devil op 13 mei, 2011, 11:54:29
Gereedschap van Robert ken ik ook niet maar ziet er goed uit. Wat kost zo een setje ?

De TD op het werk gebruikt dit gereedschap regelmatig.

Bij de Kokki set boor je, afhankelijk v.d. diameter bout,  eerst een gaatje in de bout, en slaat er vervolgens een geharde pen in.
De pennen hebben 4 messcherpe snijkanten die zich over de gehele boutlengte vast "vreten".
Vervolgens zet je over het uitstekende deel van de pen een passtuk met een zeskante kop, en kun je de bout losdraaien, werkt perfect!

Ik dacht er destijds ca. 90 Euri netto ex. btw voor betaald te hebben.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Diddl

ik was dit even aan het lezen maar er is nog een manier en dat werkt bij mij in mijn vak (automonteur) altijd

als je de kop van een imbus rond draaid dan sla je er een torxdop in je creeerd dan nieuwe grip en je schrikt hem door de klappen los en vaak kun je de schroef nog opnieuw gebruiken
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

R-yen

Citaat van: diddl TL-R op 15 oktober, 2011, 22:56:11
ik was dit even aan het lezen maar er is nog een manier en dat werkt bij mij in mijn vak (automonteur) altijd

als je de kop van een imbus rond draaid dan sla je er een torxdop in je creeerd dan nieuwe grip en je schrikt hem door de klappen los en vaak kun je de schroef nog opnieuw gebruiken

Uhm.. Bij welke garage werk je?  :shock:

QuattroFrits

Citaat van: R-yen op 16 oktober, 2011, 08:47:02
Citaat van: diddl TL-R op 15 oktober, 2011, 22:56:11
ik was dit even aan het lezen maar er is nog een manier en dat werkt bij mij in mijn vak (automonteur) altijd

als je de kop van een imbus rond draaid dan sla je er een torxdop in je creeerd dan nieuwe grip en je schrikt hem door de klappen los en vaak kun je de schroef nog opnieuw gebruiken

Uhm.. Bij welke garage werk je?  :shock:

Dit gebeurd in de meeste garage's, alleen zou ik die bout of schroef dus nooit meer gebruiken.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

SuzukiLimburg

Ja, die methode is mij wel bekend. Een torx of een voermaatse imbus erin rammen. Maar ten eerste kun je bij de uitlaten natuurlijk niet te hard slaan, maar waar ik voornamelijk tegenaan zou lopen is dat jouw methode met Snap-on of andere peperduur professioneel gereedschap wel kan, maar met mijn bokkie-wokkie spul van de Heuts helaas niet, Dan kun je het erna weggooien.

Maar wel goed om alle alternatieven hier op een rijtje te zetten natuurlijk.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 16 oktober, 2011, 19:49:53
Ja, die methode is mij wel bekend. Een torx of een voermaatse imbus erin rammen. Maar ten eerste kun je bij de uitlaten natuurlijk niet te hard slaan, maar waar ik voornamelijk tegenaan zou lopen is dat jouw methode met Snap-on of andere peperduur professioneel gereedschap wel kan, maar met mijn bokkie-wokkie spul van de Heuts helaas niet, Dan kun je het erna weggooien.

Maar wel goed om alle alternatieven hier op een rijtje te zetten natuurlijk.

We kunnen op de motorbeurs 2012 wel weer eens kijken of we er iets vinden.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.