Hoofdmenu

remschijf vervangen

Gestart door DeWitte, 12 augustus, 2011, 07:43:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

yep, van mijn witte moet ik de achterremschijf inmiddels nu al vervangen. Er zit flinke speling (1-2mm) op de geklonken busjes en je kunt met de hand (2 vingers al) de remschijf zowel op/neer als zijwaarts bewegen. R-yen en Desmo hebben het laatst gezien en het ook met de brommert van R-yen vergelekene, mijne is echt nu al aan vervanging toe. Ik heb nu zelf bijna 4500 km met het hok (naar voller tevredenheid trouwens) gereden, de teller staat nu op 17dzd.

Eerst nog geprobeert via KTM te verhalen, aangezien er gewoon nog dik 1 jaar (volledige fabrieks- :lol:) garantie op zit,  :lol: jammer dus> A een remschijf is een slijtagedeel, B de speling is binnen de marge? (wat die ook moge zijn, want je krijgt gewoon geen antwoord meer) en C volgens hun kan het geen kwaad :-X De dealer waar ik hem gekocht heb wil er pas over oordelen als ie de moto heeft gezien, nu woont die op dik 400 km v.v. en je bent dus 1 hele dag kwijt. Bij vervanging onder de bovaggarantie (maar daar twijfelde deze al aan de telefoon over> argumentatie gelijk KTM) moet ik dan nog een keer terug naar De Bilt en ben ik 800 km en 2 dagen kwijt. :yawn:

Dus dit het verhaal voor een remschijfje van 167,- euri's, waarvan ik zelf al had aangeboden deze te vervangen als KTM hem zou opsturen. Je voelt hem al> jammer dus, je krijgt gewoon geen antwoord meer. Nu kan je huilen blijven of verder gaan, 2x naar de Bilt rijden is imo ook geen optie en toch ben ik wat dat betreft nogal eigenwijs en wil dat alle delen normaal vastzitten en ik hou niet van voelbare spelingen, zeker niet aan remdelen.

Heb nu een vervangingsschijf van EBC besteld voor 113,- euri's http://www.motorremblokken.nl/index.html . Iemand ervaring met EBC remschijven? Ow ja de oude remschijf zal wel vastzitten met locktite aan de ABS-krans (die moet ik hergebruiken) iemand een tip hoe die zonder bouten dol te draaien los te krijgen?eerst warmstoken? of met een hamer een vette tik geven?

foto volgt
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte



niet echt duidelijk, maar hoop dat je ziet wat ik bedoel. De schijf moet los van die boutjes daar waar die gele verf erop zit. De abs-krans is dat ding met die streepjes.


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Ik heb evt. een luchtsleutel waarmee het waarschijnlijk wel loskomt.

DeWitte

Hoe werkt dat?

En ik neem trouwens graag je uitnodiging aan om het te doen :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Juiste doppie erop, op de bout zetten en ratelen maar  :mrgreen: . De compressor en haspel zijn wel vast gemonteerd in m'n garage, maar je mag zeker langskomen, loctite en thee hebben we ook  :yes6rs:. Als je geluk hebt zelfs koekjes en als we moed in moeten drinken ook bier  :twisted:. Moment sleutel om de nieuwe schijf te bevestigen is overigens ook aanwezig.

DeWitte

Citaat van: R-yen op 12 augustus, 2011, 08:32:18
als we moed in moeten drinken ook bier  :twisted:

:mrgreen: :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

SuzukiLimburg

Die zitten normaal gesproken niet zo vast dat je er een luchthamer op moet zetten, en de boutjes zijn zo te zien 13 dus lijkt mij dit wat overdreven. Gewoon de ratel erop en even losdraaien, ik kan me niet voorstellen dat je ze dan niet los krijgt.
En de remschijf zit zeker niet met locktite vast aan de ABS krans, die wordt gewoon op de plaats gehouden door diezelfde boutjes. Locktite word hoogstens gebruikt voor de boutjes zelf, maar nooit om 2 metalen delen op elkaar te lijmen.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

R-yen

Met de luchtsleutel wordt de loctite eerder verbroken zodat het verwarmen of veel kracht zetten niet nodig is. De ABS krans zal inderdaad het probleem niet zijn, maar ik mag hopen dat de schijf af fabriek met loctite gemonteerd is...

karz

Met SuzukiLimburg

die boutjes zien er nog eerder uit als 10 , ik zou daar nooit van zijn leven een luchtratel op zetten.  :shock:
Loctite is een borgmiddel, geen vastlas middel, dus ze zouden gewoon met een ratel los moeten gaan.
Een bout van > 5cm ofzo met borgmiddel kan wel een uitdaging geven, maar op zo'n kort boutje gaat borgmiddel echt niet voorkomen dat je die krans losdraait met een gewone ratel of steeksleutel.
Warmstoken kan geen kwaad overigens.

Waarom wil je die schijf eigenlijk vervangen ?  Heb je hem opgemeten ?  of alleen om dat die busjes losser zijn gaan zitten ?  Als de schijf nog dik genoeg is , zou ik alleen de busjes vervangen.

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

R-yen

#10
Volgens mij zijn die kleine boutjes alleen voor de ABS krans en zit de schijf aan de naaf vast met een aantal maten dikker (zoals het tandwiel). Voor de ABS krans zal de luchtsleutel een beetje overkill zijn... Een visuele inspectie zal uitkomst bieden :yes6rs:

karz

Deze tekening helpt misschien.



Je zou toch zeggen dat die boutjes ,die je ziet op de abs krans, meteen de schijf ook vasthouden..

De loctite versie die daar aangegeven wordt " Permits disassembly with hand tools for servicing "

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

R-yen

Dan zal het allemaal wel meevallen :yes6rs:

DeWitte

Citaat van: karz op 12 augustus, 2011, 10:53:50
Met SuzukiLimburg

die boutjes zien er nog eerder uit als 10 , ik zou daar nooit van zijn leven een luchtratel op zetten.  :shock:
Loctite is een borgmiddel, geen vastlas middel, dus ze zouden gewoon met een ratel los moeten gaan.
Een bout van > 5cm ofzo met borgmiddel kan wel een uitdaging geven, maar op zo'n kort boutje gaat borgmiddel echt niet voorkomen dat je die krans losdraait met een gewone ratel of steeksleutel.
Warmstoken kan geen kwaad overigens.

Waarom wil je die schijf eigenlijk vervangen ?  Heb je hem opgemeten ?  of alleen om dat die busjes losser zijn gaan zitten ?  Als de schijf nog dik genoeg is , zou ik alleen de busjes vervangen.

Zou je alleen die bussen kunnen vervangen? Mja het moet er toch af, en dan vindt ik dat een nieuw complete schijf (niet van ktm) voor113,- een beter alternatief. Wel bedankt voor de tekening (waar heb je die vandaan trouwens)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

EBC maakt ook race spul dat zit wel goed volgens mij. Die busjes kun je niet zomaar zelf vervangen als ik me niet vergis. 
Smells like rubber