Spelen met FI mappings

Gestart door R-yen, 29 september, 2011, 10:46:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R-yen

Na bijna een maand gewacht te hebben op de onderdelen voor een kabeltje om zelf met de laptop de ECU van mijn motor te kunnen wijzigen, waren de onderdelen kompleet en kon het knutselen beginnen. Een stekker moest uit de USA komen, een deel uit oostenrijk en als klap op de vuurpijl nog een USB-OBD2 converter uit China laten komen.

Met deze kabel kan door gebruik te maken van het gratis te downloaden TuneECU de mapping in mijn KTM 990 Adventure aangepast worden.
Na montage van de Akrapovics wilde ik de door KTM geleverde akra mapping in de ECU proberen. Dit kan natuurlijk ook door de KTM dealer gedaan worden (tegen vergoeding), maar voor minder geld, kan ik het nu zelf. (En daar mogen anderen ook best van profiteren  ;) ).

Na eerst voor de zekerheid de originele mapping gedownload te hebben en de akra mapping kon ik aan de slag. Eerst de mapping opslaan  die in de ECU aanwezig was en vervolgens de akra mapping inladen. Het ging allemaal snel en zonder problemen.

Helaas zelf nog geen tijd gehad om het resultaat te proberen, maar gisteren de adventure van De Witte ook even voorzien van een andere mapping. Er was een mapping voor zijn modeljaar beschikbaar (van de motor, niet van de witte zelf), gemaakt door een Oostenrijkse tuner, met aantrekkelijke dyno chart waar een verschil van +/- 12 pk uit op te maken was.

Voor zover ik van de testrijder begrepen heb is de 12 pk niet echt terug te voelen, maar is de motor nog soepeler geworden? Maar dat mag hij hier zelf verduidelijken. Daarna ook nog even laten testrijden op mijn Adventure waar ik afgelopen weekend de db-killers uitgehaald had, maar het resultaat nog niet van gehoord had. Klinkt i.i.g. goed zo'n open LC8 :twisted:, maar voor ons koorknaapje wat te luidruchtig :mrgreen:.

[edit]
Voor de volledigheid, hier de onderdelenlijst met waar ik het vandaal had en voor welke prijs incl. verzenden:

USB - OBD interface van Lightinthebox.xom € 10,48

OBD stekker via E-bay € 16,95

6 polige stekker voor KTM $ 9,04

DeWitte

nou die +12 pk merk je toch wel goed, vooral onderin en middengebied is er meer kracht. Waarvoor grote dank  :yes6rs: :worship-cool: Je moet me alleen ff de tijd gunnen om het uit te proberen, jachthond :mrgreen: Na nu dik 150 km testen> hij is echt wel rapper, maar vooral ook soepeler en loopt ie nog smeuiger dan voorheen. Nu nog de uitlaten modificeren en dan is ie klaar.

en voor mij zijn er geen modificaties meer te vinden (na die van mijn vrouw ingestelde) ben ik niet meer te verbeteren zeg maar :schater:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Klinkt goed, kan je dat ook voor de Tiger regelen   :yes6rs:
Volgens gasten op het Tiger forum moet er 130 pk uit een Tiger te trekken zijn ( Zelfde blok als de Daytona) ipv de standaard 107 pk.  Lijkt me wel wat :mrgreen:

DeWitte

:mrgreen: ere wie ere toe komt  :worship-cool:



Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

Citaat van: De Witte op 30 september, 2011, 12:51:15
:mrgreen: ere wie ere toe komt  :worship-cool:



:worship-cool:
is zoiets alleen bij inspuit motoren mogelijk of ook bij carburateur motoren ?  :dunno:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Citaat van: YZF_Ron op 30 september, 2011, 22:43:47
:worship-cool: is zoiets alleen bij inspuit motoren mogelijk of ook bij carburateur motoren ?  :dunno:

My 2 cents:
EFI tuning is typisch iets voor injectie motoren. Via een curve kun je exact het juiste lucht-benzine mengsel vaststellen voor optimale koppel en pk's in het door jou gewenste toerenbereik. Tunen bij een carburateur versie doe je o.a. met de sproeier bezetting en carburateur aanpassingen. In beide gevallen kun je beter tevens de luchtfilter en uitlaten aanpassen, zodat de ademhaling in orde is, en zodoende de perfecte inspuiting set-up te vinden.
Om je injectie fiets te optimaliseren kun je m.b.v een doodgewone laptop en de juiste software je fabrieks EFI aanpassen of je kan b.v. een Powercommander module ( http://www.powercommander.com/powercommander/Products/PowerCommander/powercommander_iii_usb.aspx )  inbouwen die je standaard fabrieks EFI module voor de gek houdt.  Voor veel motorfietsen staan al complete EFI set-ups op internet die je kan downloaden of je kan je motor ook ergens tegen betaling op een Dynojet bank laten optimaliseren.
Stoeien met de EFI is leuk, en je kan veel meer power uit je motorfiets halen, maar je kan er ook je bike mee verzieken, met als gevolg dat hij of veel benzine slurpt of veel te heet wordt. :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

DeWitte

Citaat van: HD4ever op 30 september, 2011, 23:39:28
als gevolg dat hij of veel benzine slurpt of veel te heet wordt. 

kan niet verrekke, als ie maar loopt als een hoer met syfilis :yes6rs:  Te quiero puta :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: R-yen op 29 september, 2011, 10:46:53Er was een mapping voor zijn modeljaar beschikbaar (van de motor, niet van de witte zelf), gemaakt door een Oostenrijkse tuner, met aantrekkelijke dyno chart waar een verschil van +/- 12 pk uit op te maken was.

12 pk winst is behoorlijk veel.  :cool:
En dat ZONDER een open uitlaat en luchtfilter ?
Dan is er dus nóg een stuk winst te halen .... :twisted:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

#8
doet jouw zaag en lasapparaat (of dat van de baas) het nog? Dan kunnen we dat uitproberen?  :yes6rs:

zie mijn vraag bij http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new

maar of ie werkelijk 12 pk meer brengt weet ik niet, hij loopt iig stukken harder en mooier. Om de juiste pk's te weten moet je toch gaan meten op een testbank en daar ben ik te gierig voor. Dus we nemen maar aan van onze huistuner dat het zo is :yes6rs: :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: De Witte op 01 oktober, 2011, 07:20:40
doet jouw zaag en lasapparaat (of dat van de baas) het nog? Dan kunnen we dat uitproberen?  :yes6rs:

zie mijn vraag bij http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new

maar of ie werkelijk 12 pk meer brengt weet ik niet, hij loopt iig stukken harder en mooier. Om de juiste pk's te weten moet je toch gaan meten op een testbank en daar ben ik te gierig voor. Dus we nemen maar aan van onze huistuner dat het zo is :yes6rs: :mrgreen:

Ik dacht al "wanneer vraagt 'ie het nou eindelijk eens"  :schater:
Openzagen is geen probleem voor mij  :twisted:
Dichtlassen wél, want ik heb helaas geen beschikking over een TIG lasapparaat.

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

R-yen

Citaat van: Desmo-devil op 30 september, 2011, 12:37:47
Klinkt goed, kan je dat ook voor de Tiger regelen   :yes6rs:
Volgens gasten op het Tiger forum moet er 130 pk uit een Tiger te trekken zijn ( Zelfde blok als de Daytona) ipv de standaard 107 pk.  Lijkt me wel wat :mrgreen:

Voor triumph zijn ook behoorlijk wat mappings beschikbaar, zie hier. Het lijkt erop dat voor Triumph geen verloopstekkers nodig zijn, dat scheelt natuurlijk weer :cool:.

QuattroFrits

Citaat van: De Witte op 01 oktober, 2011, 06:18:03

een hoer met syfilis :yes6rs:  Te quiero puta :mrgreen:

:shock: Met de poten uit elkaar en naar boven ??   :shock:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

R-yen

Citaat van: Busaberke op 01 oktober, 2011, 06:28:12
Citaat van: R-yen op 29 september, 2011, 10:46:53Er was een mapping voor zijn modeljaar beschikbaar (van de motor, niet van de witte zelf), gemaakt door een Oostenrijkse tuner, met aantrekkelijke dyno chart waar een verschil van +/- 12 pk uit op te maken was.

12 pk winst is behoorlijk veel.  :cool:
En dat ZONDER een open uitlaat en luchtfilter ?
Dan is er dus nóg een stuk winst te halen .... :twisted:

De mapping die de witte nu in die witte heeft is getuned met originele uitlaten en luchtfilter, zoals die witte ook (nog) is.

Nadeel is dat met de originele uitlaten de catalysator langer nodig zal hebben om op bedrijfstemp. Te komen door de rijkere mapping.

HD4ever

Citaat van: R-yen op 01 oktober, 2011, 10:17:39
De mapping die de witte nu in die witte heeft is getuned met originele uitlaten en luchtfilter, zoals die witte ook (nog) is.

Nadeel is dat met de originele uitlaten de catalysator langer nodig zal hebben om op bedrijfstemp. Te komen door de rijkere mapping.

Precies, de 'ademhaling' is niet 100% in orde, met als gevolg dat je de extra power nu alleen uit een rijker benzine/lucht mengsel haalt. Je benzine verbruik gaat omhoog, maar ook het koelend effect van de benzine op je motorblok. Je blok blijft dus koeler. Een te lage temperatuur van je blok is echter ook niet goed voor je olie. Het duurt langer voor de smering optimaal werkt, en je verdampt minder vocht uit je olie. Ook is het oppassen als je alleen de uitlaten vervangt en verder niets aan de EFI en luchtfilter aanpast. Het blok kan te arm gaan lopen, en hierdoor weer erg heet worden. Voorkeur heeft dus altijd alles ( EFI, uitlaten en luchtfilter ) of niets aan te passen. Voor je luchtfilter gewoon een goed open K&N filter o.i.d. kiezen. En als je dan je uitlaten gaat aanpassen, zoek de grootste uit die je kan vinden. Een goede uitlaatdemper heeft grofweg 10 maal de cilinder inhoud als dempervolume nodig !! Je zal verbaast zijn wat het effect hiervan is. :yes6rs:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

R-yen

De 990's staan af fabriek eigenlijk te arm waardoor het blok erg heet wordt, dit puur voor emissieeisen om de cat heet genoeg te kunnen stoken.
Voor meer vermogen kan volgens de tuners een luchtfilter helpen, maar is de standaard ktm setup al erg goed. De akrapovic schijnt met de juiste mapping het meeste te brengen, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan. Ideaal zou zijn na alle modificaties de efi op maat te tunen op een testbank, met sensoren per uitlaat in de bochten aangezien door de crosspipe de uitgelezen waardes anders vertekend zijn.

Ktm schijnt zelfs moeilijk te doen ivm. garantie als akra uitlaten gemonteerd zijn, maar de mapping niet veranderd is. In de praktijk wordt dit echter door veel mensen nagelaten om het extra verbruik door de akra mapping tegen te gaan.