Hoofdmenu

Ouwa...

Gestart door R-yen, 28 oktober, 2011, 09:44:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R-yen

Kreeg gisteren een telefoontje van mijn collega, die mijn oude motor had overgenomen, dat de motor vreemd deed en was uitgevallen.

Vanmorgen dan onderstaande foto's....



:cry:

Hoe krijg je zoiets voor elkaar?

karz

:shock:    dacht dat een rf niet kapot kon
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

R-yen

Er zou genoeg olie ingezeten hebben en gebeurd zijn bij afremmen op de motor vanaf +/- 160.

Gebrek aan smering door vervuiling? Oliepomp defect?

DeWitte

ik weet hoe het komt  :yes6rs:


dat arme ding heeft ze jaren langs de kloten gekregen van de een of andere onverlaat en was gewoon op :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Die kan begraven worden   :dunno:

@Nippon

zoiets gebeurd niet bij een boxer  :?

daar vallen de cilinders gewoon van 't blok  :lol:

daarom verkoop ik nooit iet aan collega' s vrienden en familie  :roll:

en zijn jullie nog collega' s  :mrgreen:

Busaberke

De oorzaak is niet te achterhalen zonder het blok te demonteren en te inspecteren.
Bij smeerproblemen geven normaalgesproken de nokkenas lagers als eerste de geest.

Door slijtage slijt juist de bovenste lagerschaal van een drijfstang het meest, omdat deze de kracht van de explosies in de cilinder moet verwerken. (Bij de hoofdlagers van de krukas gebeurt dit bij de onderste lagerschalen)
Het drijfstanglager is nog zichtbaar, ook op het overgebleven stukje van de lagerkap.

Het ziet er uit alsof er sprake is van metaalmoeheid. Dat kan dan weer het gevolg zijn van overbelasting , b.v. door (chip) tuning.
Ik heb vergelijkbare schades wel eens gezien bij zwaar getunede GSX-R 1100 blokken.

Tot slot kan het probleem ook nog veroorzaakt worden door een probleem met de zuiger.

Zo'n schade aan het blok kan je bij hoge snelheden behoorlijk in de problemen brengen.
Is je collega nog op een veilige wijze tot stilstand gekomen ?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

R-yen

De collega heeft de motor voor een bodemprijsje kunnen bemachtigen (zelfde als eerste bod van de handelaar.. dan weet je genoeg), wat dat betreft is er weinig aan de hand. Zelfs met een vervangend motorblok zal het totaal onder marktwaarde liggen.

Quote van de collega: "ik heb een stukje 160 gereden vanaf Beek en heb hem daarna bij afslag Meerssen op de motor laten remmen en volgens mij deed ie vanaf dat punt raar."

Geen halsbrekende toeren dus... Mij lijkt het alleen sterk dat er geen harde knal te horen is geweest op het moment dat het blok doormidden geklieft werd....

Verder is de motor van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd binnen gestaan..... :-X Nee, collega is/was op de hoogte van mijn rijstijl. Ik maakte ook vaker de grap dat de motor nu met de vut was bij hem...

DeWitte

je mag ook helemaal geen 160 rijden


:mrgreen: :schater:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Bjorn

Ik ben de bewuste collega welke dit heeft gepresteerd  :?.

Nu zul je zien dat het de eerste keer is dat ik motor (voor mijn doen dan  :oops:) hem een beetje op z'n staart wilde trappen, maar direct afgestraft wordt.

Nu was ik op zoek gegaan naar een nieuw blok en heb proberen na te vragen wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben. Nu kreeg ik een verhaal te horen dat er hoogstwaarschijnlijk valse lucht werd aangezogen (carburateur, benzinekraan, aanzuigrubber) waardoor hij zo heet is geworden dat hij een gaatje naar buiten heeft gemaakt.

Nu was ik verder gaan zoeken naar 'valse lucht' en ik herinner mij inderdaad dat ik even een klein stukje een ander motorgeluid hoorde en verminderd vermogen had (ik stommerd rij gewoon nog een kilometer twijfelend door met 90km), waarna hij met een klap opeens uitviel en er een rookpluim uitkwam aan de voorkant. Ik heb direct de koppeling ingehouden en laten uitrollen  over de vluchtstrook wat niet al te stabiel ging (wellicht omdat mijn achterband doorweekt is met olie) en hem maar even laten leegbloeden.

Wederom moet ik weer spreken dat ik geluk heb gehad en dat het uiteraard veel erger had kunnen aflopen. Als het bijvoorbeeld 500 meter eerder of later was gebeurd had ik simpelweg gewoon een 'probleem' gehad en kon R-yen zich een nieuwe collega gaan zoeken.

R-yen

Als je de radiatordop losdraait, wat zie je dan in de binnenkant van de dop/radiator? Zit er nog koelvloeistof in het expansievaatje (kun je zien als je achter de motor gaat staan, ik dacht aan de linkerkant onder het zadel)

Bjorn

Helaas zit er nog koelvloeistof in het expansievaatje, dus daar zit de oorzaak niet in.

Diddl

als ik het even mag zeggen vind ik de lagerschaal er erg blauw en bekrast uitzien en de onderste is waarschijnlijk bezweken aan metaal moeheid
ik heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn RF alleen bij mij was het met doortrekken de snelweg op ineens een hard geratel en geen vermogen meer alleen is bij mij alles in het blok blijven zitten
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

SuzukiLimburg

Ik wil het spruitstuk wel hebben  :-X
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

R-yen

Er wordt een ander blok onder gelepeld. Helaas voor de onderdelenjagers  :mrgreen:. Big purple lives to fight another race  :twisted:.