Frans Verhoeven gaat voor top 5

Gestart door DeWitte, 18 december, 2011, 07:50:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Veel deelnemers durven geen verwachtingen uit te spreken. Ik wel. Ik durf best een top 5-klassering als realistisch doel te stellen.'' Op het hoofdkantoor van zijn nieuwe sponsor Destil in Tilburg stak Frans Verhoeven zijn ambities voor de Dakar Rally niet onder stoelen of banken.
Voor de achtste keer staat de geboren Tilburger straks aan de start van de rally. Met die ervaring is zijn doel haalbaar, denkt hij zelf. ,, Ik ben een klassementsrijder, moet het hebben van de continuïteit. Als ik afgelopen jaar geen pech had gehad met een kapot motorblok, waardoor ik meer dan zes uur verloor, had ik toen al top 5 gereden.''

De aanstaande Dakar leent zich goed voor de stijl van Verhoeven, zo lijkt het. ,,De etappes tot in het noorden van Chili zijn op bekend terrein, qua omstandigheden. Ik weet wat ik ongeveer kan verwachten. Het wordt vanaf dag twee elke dag volle bak racen. Een zware Dakar: de meest Afrikaanse op Zuid-Amerikaans terrein tot nu toe.''



Verhoeven laat niets aan het toeval over. Hij nam bewust afscheid van BMW en koos voor Sherco. Meer dan 2000 uur voorbereiding zit er al in en tot de kerstdagen komen daar nog wel wat uurtjes bij. Hij trainde twee keer een week in de Pyreneeën onder zware omstandigheden, testte in Tunesië en Marokko en reed de Oilybia Rally, eveneens in Marokko.  Iedere dag zit hij op de motor. Verhoeven is blij met de Sherco. ,,Hij is minder piekerig dan de BMW, heeft meer koppel en is daardoor minder onderhevig aan slijtage. Voor mij is het ook fysiek minder belastend. Vorige Dakar waren er problemen met de versnellingsbak. Die zijn nu opgelost. Ik heb ruim 6000 kilometer gereden met één blok en één bak. Ik ga ervan uit dat ik tijdens de Dakar maar één keer een nieuw blok moet steken.''

Behalve een nieuwe motor veranderde ook de entourage om Verhoeven heen. Hij ging in zee met een nieuwe manager en moest op zoek naar nieuwe sponsors. Die vond hij in Destil, dat samen met Wilvo een soort duo-sponsorship aanging voor meerdere jaren. ,,Ik ben professioneel rallycoureur,'' legde Verhoeven uit. ,,Maar ik kan het niet alleen. Destil en Wilvo zijn stabiele partners die ook aan andere zaken denken dan alleen de directe sponsoring.'' Zo rijdt Verhoeven in de etappe 'rondje Copiapo' – de etappe net voor de rustdag – met een blanco outfit waarop alleen Orange Babies prijkt, een organisatie die zich bekommert om aids-baby's in Afrika.

Bron: Rallymaniacs
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away