MOTO GP: 2012 zevereck

Gestart door Busaberke, 10 januari, 2012, 15:34:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Rossi: "2012 wereldtitel zit er niet in"

In het Italiaanse skioord Madonna di Campiglio is het jaarlijks terugkerende Wrooom, de presentatie van Ducati en Ferrari, begonnen. De dinsdag stond in het teken van coureurs Valentino Rossi en Nicky Hayden.


Valentino Rossi

Wrooom 2012 is begonnen in de sneeuw van de Italiaanse dolomieten, het al echter wel een vreemde versie worden want waar in het verleden de nieuwe Desmosedici werd gepresenteerd zal dat nu niet gebeuren. De GP12 is nog niet klaar en dus zullen Valentino Rossi en Nicky Hayden alleen maar poseren bij de tricolore versie van de nieuwe Panigale 1199 straatmotor.

Op maandagavond kwamen Rossi en Hayden aan in Madonna di Campiglio en werden de eerste foto's van de Italiaan en de Amerikaan geknipt. Vandaag (dinsdag) werden ze aan de tand gevoeld over het komende seizoen en de toekomst. Tijdens de interviews liet Rossi weten dat hij nog steeds de drang heeft voor succes en dat hij graag nog een contract van twee jaar wil tekenen.


"Ik wil de pret niet nu al bederven en zeggen dat een wereldtitel er niet in zit maar we moeten wel realistisch zijn. We weten dat we een gat van 1,5s moeten dichtrijen. Ons doel is om dichter bij de Honda en de Yamaha te komen en daarna kunnen we gaan vechten voor de overwinning," vertelde Rossi.

"Vorig jaar had ik tot in Barcelona last van mijn schouder maar dit jaar zijn we in goede vorm. Ik heb nog steeds de drang om succesvol te zijn maar ik heb wel te maken met jongere rivalen die feller zijn dan ooit. Filippo (Preziosi) heeft hard gewerkt aan een compleet nieuwe Ducati, ik heb de motor al op de computer kunnen zien en deze was erg mooi, ik kan niet wachten tot ik hem mag proberen. Het belangrijkste is dat de motor de Bridgestone banden goed kan benutten en dat is waar we ons op hebben gefocust. We hopen dat we het machtsevenwicht een beetje kunnen veranderen."

Rossi lijkt nog wel een toekomst in Ducati te zien maar bleef tegelijk ook wat vaag over zijn toekomst bij de Italiaanse fabrikant.

"We zullen gedurende het seizoen met elkaar praten over het contract. We zullen iets moeten regelen voor 2013 maar ik wil dat niet te vroeg doen omdat we ons ook moeten concentreren op het kampioenschap, we gaan in ieder geval iets probeen te plannen voor de toekomst. Het zal in dit seizoen interessant gaan worden want bij bijna alle coureurs loopt het contract af waardoor de kaarten waarschijnlijk wel een beetje geschud zullen worden. Ik weet het eerlijk gezegd nog niet want ik wil Ducati graag snel maken en met de Ducati winnen. Ik wil in ieder geval nog een contract en ga dan voor een tweejarig contract. Weer op een Japanse motor rijden is niet waarschijnlijk maar je weet het maar nooit. Alles wat ik kan zeggen is dat het nu niet mogelijk is. We zijn met dit project begonnen en we willen op zijn minst competitief zijn en iets winnen."
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Ducati dreigt met verlaten MotoGP   

Tijdens het Ducati Wrooom-evenement in het Italiaanse wintersportoord Madonna di Campiglio is er controverse ontstaan tussen gast van het evenement Carmelo Ezpeleta en gastheer Ducati. Ezpeleta, CEO van MotoGP-organisator Dorna, gaf in een interview aan dat de toekomst van de MotoGP in de zogenaamde Claiming Rule Teams (CRT) en het inperken van technische mogelijkheden ligt. Door het reguleren van zaken als het minimale gewicht, een maximaal toerental of het verplichten van een standaard ECU of zelfs een ontwikkelingsstop zouden de kosten van een MotoGP-machine maximaal op 1 miljoen euro komen. Doel hiervan is dat de explosieve kostenstijging tot staan wordt gebracht, waardoor meer motoren op de -nu slecht gevulde- startgrids zouden kunnen komen.

Voor de fabrikanten van de grote motormerken liggen de zaken echter heel anders. Zij gebruiken MotoGP om technische vooruitgang te boeken en dit tegegelijkertijd als marketinginstrument te gebruiken. Daarom zijn de fabrikanten ook mordicus tegen een beperking van (vooral) elektronische hulpmiddelen, daar juist deze momenteel de grootste vooruitgang bieden op zowel circuit als straatmotoren. Waar de andere merken zich nog op de vlakte houden qua reactie op de plannen was gastheer Ducati direct zeer duidelijk, zo blijkt uit de woorden van Ducati  Claudio Domenicali. "CRT interesseert ons niet. Op het punt dat wij zou worden gedwongen om standaard motoren met sterke technische beperkingen en zonder enige ontwikkeling te gebruiken, zouden we geen interesse meer hebben om mee te doen en zouden we stoppen met racen in de MotoGP.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Opvallende resultaten officiele test MotoGP   
   
Vandaag was de eerste dag van de eerste officiële driedaagse 2012 MotoGP-test op het circuit van Sepang in Maleisië. Hierbij gebruikte Valentino Rossi voor de eerste maal de nieuwe Ducati GP12, met een compleet aluminium frame. Ondanks een natte baan in de ochtend werd er in de middag flink doorgereden, Rossi scoorde daarbij een vijfde tijd, geen slecht resultaat gezien de extreme veranderingen aan de MotoGP-Ducati. Alle andere merken hebben ook flinke aanpassingen door moeten voeren om het nu toegestane 1000cc motorblok te kunnen gebruiken. Honda geeft overigens aan dat het blok "meer dan 800 maar minder dan 1000cc" heeft, Yamaha spreekt gewoon over een 1000cc motor. Casey Stoner verrekte in de ochtend een spier in zijn rug, hij heeft volgens Honda niet kunnen rijden maar hoopt na een goede nachtrust morgen weer voluit te kunnen testen. Er werd overigens wel een rondetijd voor hem doorgegeven.

Opvallend zijn ook de resulaten van de zogenaamde Claiming Rule Teams (CRT), de klasse waarin met opgewaardeerde standaardblokken in prototype-frames gereden gaat worden. Het gat naar de fabrieksmachines is ook nu nog enorm, de zeer ervaren Colin Edwards was de snelste berijder van een CRT motor, hij moest maar liefst 7 seconden toegeven op Jorge Lorenzo. Als dit gat niet snel kleiner wordt zullen er straks twee verschillende races tijdens elke wedstrijd te zien zijn.

Rossi at Sepang with ducati gp12



Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Regen zorgt voor voortijdig einde Sepang test, Stoner op kop

Met nog iets minder dan een uur te gaan pakten de donkere wolken zich samen boven het Sepang circuit en niet veel later begon het te onweren en te regenen. Casey Stoner was op dat moment degene met de snelste tijd en een nieuw record achter zijn naam.


Valentino Rossi

Na de lunch veranderde er vrij weinig met betrekking tot verbetering van tijden. Wel kwam Robertino Pietri nog in actie op de Avintia Racing FTR-Kawasaki waarbij de Venezolaan al vrij snel onder de tijd van collega Jordi Torres wist te komen. Pietri klom hiermee naar de 17e tijd maar was daarmee wel ruim 10 seconden langzamer dan Casey Stoner's snelste tijd.

De Australiër zette die tijd al vrij vroeg, namelijk in zijn tweede vliegende ronde van de dag en die tijd wist de Repsol Honda rijder en de andere MotoGP rijders niet meer te verbeteren. Ook was de 1'59.607 die de wereldkampioen noteerde een nieuw record want Stoner was 0,058s sneller dan zijn snelste tijd van vorig jaar.

Jorge Lorenzo kwam aan het einde van de ochtend nog het dichtst bij maar de Yamaha rijder kijkt toch nog tegen een achterstand van 0,591s aan. De vraag is natuurlijk of Lorenzo wel tot het uiterste is gegaan, het is per slot van rekening maar een test. Derde werd Dani Pedrosa en ook hij noteerde vrij vroeg zijn snelste tijd (derde vliegende ronde) en wist die tijd daarna niet meer te verbeteren terwijl de snelle tijden van Lorenzo en zijn teamgenoot Ben Spies, die de vierde tijd noteerde, een stuk later kwamen.

Valentino Rossi kwam vandaag tot de vijfde tijd op 1,217s achter Stoner. Het gat zal de Italiaan niet heel vrolijk stemmen maar ook hier geld, het is een test en de kans is groot dat Rossi door de regen niet meer voor dat ene snelle rondje heeft kunnen gaan. Het Ducati team zal nu alles op een rijtje gaan zetten om te kijken waar de verbeteringen moeten komen. Nicky Hayden, die na 19 ronden het stokje overgaf aan testrijder Franco Battaini, zal nog voor de tweede Sepang test met het team gaan testen op Jerez om de hier verloren tijd goed te maken en alvast wat nieuwe onderdelen te proberen.



De zesde tijd was voor Hector Barbera op de Pramac Ducati. De Spanjaard was op de GPZero versie maar een tiende langzamer dan Rossi. Yamaha Tech3 rijders Cal Crutchlow en Andrea Dovizioso bezetten de zevende en achtste positie voor Gresini Honda rijder Alvaro Bautista en de eerder genoemde Hayden.

Rookie Stefan Bradl kwam op de LCR Honda naar de 11e tijd en staat daarmee nog voor Karel Abraham op de Cardio AB Ducati. Vervolgens komen de twee testrijders Katsuaki Nakasuga en Battaini voordat we de CRT mannen vinden. Colin Edwards voorop en dan Ivan Silva, die nog even de grindbak opzocht, Pietri en Torres.

MotoGP test - Sepang 1
Tijden dag 3


Casey Stoner - Honda - 1'59.607
Jorge Lorenzo - Yamaha - 2'00.198 +0,591
Dani Pedrosa - Honda - 2'00.256 +0,649
Ben Spies - Yamaha - 2'00.495 +0,888
Valentino Rossi - Ducati - 2'00.824 +1,217
Hector Barbera - Ducati - 2'00.929 +1,322
Cal Crutchlow - Yamaha - 2'01.108 +1,501
Andrea Dovizioso - Yamaha - 2'01.257 +1,650
Alvaro Bautista - Honda Gresini - 2'01.384 +1,777
Nicky Hayden - Ducati - 2'01.729 +2,122
Stefan Bradl - Honda - 2'01.894 +2,287
Karel Abraham - Ducati - 2'02.218 +2,611
Katsuyuki Nakasuga - Yamaha - 2'02.334 +2,727
Franco Battaini - Ducati - 2'03.033 +3,426
Colin Edwards - Suter-BMW - 2'04.722 +5,115
Ivan Silva - FTR-Kawasaki - 2'08.225 +8,618
Robertino Pietri - FTR Kawasaki - 2'09.640 +10,033     
Jordi Torres - FTR-Kawasaki CRT - 2'10.184 +10,577
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Repsol Honda haalt zich woede Rossi fans op de hals

Het Repsol Honda team heeft zich via haar officiële twitter account de woede van Valentino Rossi fans op de hals gehaald door een overzicht te plaatsen van de prestaties van Rossi en Casey Stoner in de periode 2006-2011.


Het Repsol Honda team heeft zich geen dienst bewezen door op haar twitter pagina een vergelijking (zie afbeelding onder) te plaatsen van de prestaties van Repsol Honda rijder Casey Stoner en publiekslieveling Valentino Rossi waarbij alleen gekeken werd naar de periode tussen 2006 en 2011.

Uit het overzicht blijkt dat Stoner uit 100 starts met 33 overwinningen, 34 pole posities, 59 podiums, 2 wereldkampioenschappen en een winst ratio van 33% beter heeft gepresteerd dan Rossi (101 starts, 26 overwinningen, 19 pole posities, 58 podiums, 2 wereldkampioenschappen en een winst ratio van 25,7%).

Op zich klopt deze vergelijking natuurlijk wel, maar wat de fans, en overigens ook niet fans, van Rossi aan deze vergelijking stoorde was dat er alleen naar de periode tussen 2006 en 2011 gekeken wordt, namelijk de tijd waarin Stoner actief is in de MotoGP klasse.

De @HRC_MotoGP twitteraar kreeg de wind dan ook flink van voren en reageerde al vrij snel dat iedereen het niet zo serieus moest nemen en dat hij/zij de prestaties van Rossi niet wilde kleineren maar alleen de goede prestaties van Stoner wilde aantonen.

Rossi, momenteel herstellende van een operatie aan zijn been, nam de moeite om zelf ook via zijn eigen twitter account te reageren.


"Ah, erg makkelijk om vanaf 2006 een vergelijking te maken tussen Stoner en mij, ik had toen al vijf wereldkampioenschappen en 53 races in de MotoGP gewonnen. Het zou eerlijker zijn als ze mijn eerste vijf seizoenen met die van Stoner vergelijken," aldus @ValeYellow46.

bron: racesport.nl


Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Pedrosa gearresteerd?

Het leek een 1 april grap te zijn maar Repsol Honda rijder Dani Pedrosa schijnt op de laatste dag van maart daadwerkelijk gearresteerd te zijn voor het vermoedelijk frauderen bij een examen voor een vaarbrevet.

Het is op 1 april en ook de dag daarna een beetje oppassen met opzienbarend nieuws want voordat je het weet stink je in een 1 april grap. Zo leek de arrestatie van Dani Pedrosa een potentiële grap te zijn die naar later blijkt toch waar blijkt te zijn.

Op zaterdag 31 maart werd de Repsol Honda rijder samen met 20 anderen door de Spaanse politie  gearresteerd voor het vermoedelijk frauderen bij het examen om gecertificeerd te worden voor het varen met een jacht.

De Spaanse politie ondernam deze actie om een netwerk van mensen die helpen frauderen bij de examens op te rollen. Pedrosa en negen anderen werden er van verdacht om 'oortjes' tijdens het examen te hebben gebruikt, zeven werden er gearresteerd vanwege het gebruik van een valse identiteit en vier van de gearresteerden waren bendeleden.


De bende die door de actie werd opgerold wordt er van verdacht om door middel van het doorgeven van informatie via oortelefoontjes om op die manier het 'Yachtmaster' certificaat te krijgen zodat men met een plezierjacht voor de kust en op open zee mag varen.

Pedrosa is in staat van beschuldiging gesteld maar is wel op vrije voeten in afwachting van het onderzoek van de Guardia Civil.


"Fouten kan je negeren of je kan er van leren, ik heb er van geleerd. Ik wil hierbij dan ook publiekelijk mijn excuses aanbieden aan mijn fans al degenen die in mij vertrouwen," zei Pedrosa tegen het Spaanse AS. "Ik wil nu weer naar voren kijken. Ik ben een motorrijder, dit weekend begint het wereldkampioenschap en ik wil me enkel en alleen richten op de race van zondag."

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke


Rossi: "Er valt niet te rijden met deze motor"

De Ducati GP12 had een verbetering moeten zijn vergeleken met de strubbelingen in het 2011 seizoen. In eerste instantie waren er blije gezichten na de eerste test in Sepang maar na de tweede test in Maleisië was de stemming een stuk minder vrolijk.

Na de test in Jerez waren er weer positieve uitlatingen te horen maar afgelopen weekend was het in Qatar kommer en kwel voor Rossi die van een teleurstellende twaalfde startplaats niet verder wist te komen dan een tiende plek in de race.

De Italiaan wist in de beginfase van de race op te klimmen naar een tiende positie maar werd daarna door Hector Barbera naast de baan geduwd waardoor hij weer terugzakte naar de twaalfde plaats,  door het uitvallen van Karel Abraham en een bont en blauwe Spies werd het uiteindelijke nog een tiende plaats.

"Helaas verloor ik in het begin wat tijd omdat de achterkant met nieuwe banden en veel grip te veel aan het pushen was, dat maakte het moeilijk bij het remmen. Daarna duwde Barbera me naast de baan waardoor ik vijf of zes seconden verloor, als dat niet was gebeurd had ik bij de groep kunnen blijven. Toen de band wat begon te slijten en begon te glijden kon ik wat beter in mijn raceritme komen en ook betere rondetijden noteren, ik kon in de laatste ronde zelfs nog mijn beste rondetijd evenaren maar op dat moment maakte dat allemaal al niet meer uit," aldus Rossi na de race.

Tegenover de Italiaanse pers was de 79-voudig Grand Prix winnaar ogenschijnlijk wat minder terughoudend waarbij hij aardig tekeer ging tegen zijn huidige werkgever.

"Ducati heeft niet de richting gevolgd die ik had aangegeven, ik ben echter geen techneut en ik kan niet elk probleem oplossen," vertelde Rossi. "De problemen met de motor zijn hetzelfde gebleven en dat geld ook voor mijn verzoeken. Er is niet te rijden met deze motor en het maakt niet uit op welk circuit we rijden. Ik kan niet hard remmend de bochten insturen en we kunnen er niet vanuit gaan dat dit met de nieuwe Bridgestone banden verholpen zal zijn. Dit zijn geen problemen die je alleen met de afstelling kan oplossen." 

"Ik kan niet met deze motor rijden zoals ik wil. Ik ben sneller op gebruikte banden dan op nieuwe banden. De achterkant duwt te veel en dat wordt maar een klein beetje beter als de banden beginnen te glijden. Ik heb geen vertrouwen en het lukt zelfs niet om voor Hayden te komen en hij gaf alles om 28 seconden achter de winnaar over de finish te komen. Ik heb zelfs even zitten denken om op te geven nadat ik van de baan was geduwd maar ik ben uit respect voor het team blijven rijden en om bruikbare data te verzamelen."

"Ik heb de hoop vorig jaar al opgegeven maar het is niet hoop wat we nodig hebben maar een betere motor. Ik ga mezelf niet meer zo uiten als vorig jaar, toen dacht en hoopte ik nog dat een tweede ontwikkeling van het chassis een verbetering zou zijn, het is nu eerst zien en dan geloven." 
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

 :shock:

Ik voel een vroegtijdig einde van Rossi zijn dienstverband bij Ducati aankomen ....
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Motzippaldy

Proud on the South  

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Busaberke

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Motzippaldy

Proud on the South  

QuattroFrits

Helaas klopt er niets van de ondertiteling.  :roll:
Direct ontslaan die tolk.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

CiteerGeen breuk Rossi en Ducati   
   
Tijdens de uitreiking van de Tapiro d'Oro op het circuit van Monza waar Rossi momenteel deelneemt aan de Blancpain Endurance Series autorace, heeft de Italiaan persoonlijk gereageerd op de talloze speculaties en geruchten.
Rossi geeft toe dat hij niet competatief is en het aan snelheid onbreekt om de concurrentie te volgen. Desondanks is er van een breuk tussen Rossi en Ducati geen sprake. Iedere race wordt aangegrepen om zaken te verbeteren en  de samenwerking tussen het duo te laten slagen.

Bron: Twowheelsblog
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away