MOTO GP: 2012 zevereck

Gestart door Busaberke, 10 januari, 2012, 15:34:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mounty

is prima zo, alleen deGP
thanks
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Busaberke

Rossi: 'Het aanbod van Ducati is geen 17 miljoen'

Wat gaat Valentino Rossi doen komend seizoen? Deze vraag houdt de gemoederen flink bezig in het MotoGP paddock. De Italiaan heeft echter nog geen beslissing genomen over zijn toekomst en zoals het er naar uitziet zal het zeker ook nog een aantal dagen duren voordat hierin meer duidelijkheid komt.


Valentino Rossi en zijn huidige crew

Voor aanvang van de Red Bull U.S. Grand Prix op het circuit van Laguna Seca kwam Ben Spies met de verrassende mededeling dat hij het officiële Yamaha fabrieksteam aan het eind van het seizoen 2012 gaat verlaten. Deze toch wel verrassende mededeling was uiteraard opnieuw gesprekstof voor vele motorsportfans die ineens Rossi als de nieuwe teamgenoot zien van Jorge Lorenzo.

Rossi zelf gaf in Laguna Seca aan dat hij momenteel drie opties heeft waaruit hij kan kiezen voor het komende seizoen.  Een langer verblijf bij Ducati, een teugkeer naar het officiële Yamaha fabrieksteam of een fabrieks Honda in een satelliet team.

Op sportief vlak – en de grootste kans op snel succes - zal de beste keus zijn in te gaan op het aanbod van Yamaha. Wel dient Rossi er rekening mee te houden dat Lorenzo het komend seizoen de absolute nummer één zal zijn voor het merk met de gekruiste stemvorken en hij zich eerst weer zal moeten bewijzen binnen het team. Naast het feit dat hij niet per direct de nummer één status krijgt lijkt het meenemen van zijn eigen vaste crew ook geen optie voor Yamaha. Naar verluidt is Yamaha uitsluitend bereidt Rossi een salaris te betalen tussen de drie en vier miljoen euro per jaar en zal hij genoegen moeten nemen met de huidige crew van Ben Spies.

Mocht Rossi ingaan op het aanbod van Honda om met een fabrieksmachine plaats te nemen in een satelliet team dan is de kans op succes aanzienlijk minder aangezien de Japanners te allen tijde de coureurs binnen het officiële Repsol Honda team de voorkeur zullen geven. Hoofdsponsor Repsol zal niet accepteren dat men naar het tweede plan verdreven zal worden ten koste van een satelliet team en Rossi.

Een langer verblijf bij Ducati zal voor de Italiaan de meest lucratieve oplossing zijn maar volgens eigen zeggen is dat niet het meest belangrijke item in zijn keuze. In Laguna Seca werd er gesuggereerd dat Ducati bereidt is om Rossi in 2013 een salaris te betalen van maar liefst 17 miljoen euro per jaar.  Zelfs de grootste baas van de Italiaanse motorenfabrikant reisde dit weekend speciaal naar de USA om op zaterdagavond een bespreking te beleggen met Rossi. Ook Ducati's nieuwe eigenaar –de Duitse autofabrikant Audi – is er veel aangelegen om in 2013 de grootste publiekstrekker in de MotoGP onder contract te houden. Rossi's grootste zorg is echter hoe snel Ducati in staat zal zijn hem een machine te bezorgen waarmee hij weer wedstrijden kan winnen in de koningsklasse. Tevens ligt hier ook de grootste uitdaging, het op drie verschillende merken kunnen winnen in de MotoGP categorie.

Natuurlijk zullen er nog veel meer belangen meespelen in de beslissing die Rossi moet gaan nemen de komende dagen – in Laguna Seca werd duidelijk dat over ongeveer een week de kogel door de kerk gaat. Welke belangen heeft Dorna in de keus van Rossi?  Wat gaat Ducati doen als Rossi besluit te kiezen voor een ander merk? Wil Audi (Ducati) wel gelinkt worden met een sigarettenmerk en flirtte daardoor Marlboro met Yamaha? Zo zullen er ongetwijfeld nog veel meer zaken zijn die achter de schermen een grote rol spelen en waar de buitenwereld geen weet van heeft.

Op maandag na afloop van de Red Bull U.S. Grand Prix reageerde Rossi nog wel even op het feit dat het hem zeker niet om het geld gaat en dat er geruchten de ronde doen die absoluut niet waar zijn. Met name de geruchten over het mega aanbod van Ducati waar de Italiaan een jaarsalaris geboden zou zijn van maar liefst 17 miljoen euro verwijst hij resoluut naar het land der fabelen.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Officieel: Rossi rijdt in 2013 en 2014 weer voor Yamaha

Na het bericht van Ducati was het wachten op nieuws van Yamaha, de Japanse fabrikant heeft nu bekend gemaakt dat Valentino Rossi in 2013 en 2014 voor hen zal uitkomen.


Rossi en Lorenzo in 2010

Na twee seizoenen voor Ducati te hebben gereden zal Valentino Rossi terugkeren naar Yamaha waar hij de teamgenoot van Jorge Lorenzo zal worden. Rossi reed van 2004 tot en met 2010 al voor Yamaha en wist in die zeven jaar vier wereldtitels en 46 overwinningen met hen te behalen.

De geruchten die langere tijd in de lucht hingen worden hiermee dus bevestigd, de enige vraagtekens die er nu nog zijn is welke sponsors de Italiaan naar het team zal weten te trekken. Wordt het de eerder genoemde Marlboro of wordt het Monster Energy en/of San Carlo?



"Deze aankondiging is wederom goed nieuws voor Yamaha. In juni konden we Jorge Lorenzo voor 2013 en 2014 vastleggen en nu kunnen we Valentino Rossi voor de komende twee seizoenen bevestigen. Hiermee hebben we het sterkst mogelijke team in de strijd voor overwinningen en om het merk Yamaha te promoten," verteld Lin Jarvis, algemeen manager van Yamaha Racing. "We hebben in 2008, 2009 en 2010 al met dit superteam gewerkt en in die periode hebben we drie drievoudige wereldtitels behaald, te weten de titels voor rijder, fabrikant en team."

"Het spreekt voor zich wat het doel voor de toekomst is en we zullen ons best doen om die doelen te bereiken. Ik heb er dan ook geen twijfels over dat we met de ervaring, kennis, vaardigheden en snelheid van deze twee grootheden voor veel overwinningen en voor de wereldtitels in 2013 en 2014 zullen kunnen gaan."

"Met het contracteren van Valentino is de planning voor de toekomst van het Yamaha Factory Racing team compleet. Nu dit achter de rug is zullen we 100% geven om onze huidige taak goed af te ronden door Jorge en Ben te steunen in hun str9ijd voor overwinningen en voor Jorge's jacht op de 2012 wereldtitel."
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Road Racing Tonnie

Met nog 4 Gp te gaan, heeft Jasper Iwema de handdoek in de ring gegooit, en heeft hij het FGR team verlaten, daar hij er geen vertrouwen meer in had, zijn prestaties waren het hele jaar al dramatisch slecht, en vertoefde hij soms meer naast de baan als op de baan, vanaf nu hebben we geen enkele Ned deelnemer meer, op dit niveau, heel erg triest, denk niet dat we hem volgend jaar nog terug zien, bij een ander team.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Busaberke

Ik vrees dat we in de komende jaren helemaal geen Nederlanders meer op het GP toneel gaan zien.
Het motorracen "leeft" nu eenmaal niet meer onder het grote publiek en grote sponsoren. (mede dankzij de onbetaalbare uitzendrechten , dus ook geen TV beelden en interesse van sponsoren).

Erg jammer allemaal gezien de mooie GP race historie van Nederland.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Rossi neemt technische crew mee naar Yamaha

Dat Valentino Rossi niet in zijn eentje naar Yamaha zou gaan was aannemelijk maar inmiddels is bekend dat het complete technische team rondom de Italiaan weer in dienst van de Japanse fabrikant zal treden.



Sinds Valentino Rossi in 2000 kennis maakte met wat toen nog de 500cc klasse was, werkt de Italiaan samen met Jeremy Burgess en een clubje voornamelijk uit Australië afkomstige monteurs. Burgess en co, die voor die tijd hadden gewerkt met onder andere Mick Doohan, besloten mee te gaan toen Rossi eind 2003 besloot om Honda te verlaten voor een avontuur met Yamaha.

Na zeven succesvolle jaren bij de fabrikant met de stemvorken koos Rossi voor weer een nieuw avontuur, nu bij Ducati en ook nu besloten Burgess en co mee te gaan. De Ducati Desmosedici bleek echter wat moeilijker te temmen dan de Yamaha en het werden twee moeilijke jaren waarna Rossi besloot eieren voor zijn geld te kiezen en weer terug te keren naar Yamaha.

Het was nog enige tijd onduidelijk of Burgess en co ook de stap terug zouden maken maar in Motegi bevestigde Yamaha dat niet alleen Rossi maar ook diens team van monteurs terug zal keren.



"We zullen het volledige team van monteurs weer in ons midden opnemen. Ik kan dus bevestigen dat JB (Burgess), Alex (Briggs), Brent (Stephens), Bernie (Ansiau), Gary (Coleman) en Matteo (Flamigni) weer bij ons terug zullen keren en tijdens de Valencia test weer voor ons aan de slag gaan," vertelde Lin Jarvis. "Dit zijn geen Honda mensen die naar Yamaha komen, dit zijn Yamaha mensen die naar Ducati zijn gegaan. Zie het als twee jaar durende sabbatical. We hebben geen continuïteit nodig omdat Valentino's team de M1 goed kent en ze zijn ook bekend met Yamaha en onze systemen, het is dus makkelijk voor ons om ze terug te nemen. Het spijt me voor een aantal teamleden omdat er nu geen werk meer voor ze is maar het is nu eenmaal een trend dat een coureurs zijn crew met hem mee neemt."

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte


Lorenzo wereldkampioen, Stoner dominant

Met nog twee races op de agenda was het voor zowel Jorge Lorenzo als Dani Pedrosa in Phillip Island te Australië erop of eronder. Beiden hadden nog kans op de wereldtitel die al door Lorenzo beslist kon worden. Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie was Stoner oppermachtig en wist hij voor het eerst onder de 1.30 min. te duiken, iets wat andere absoluut niet lukte.

Bij de start was Lorenzo als eerste weg, maar hij werd snel ingehaald door Pedrosa en Stoner. Pedrosa nam de leiding, zijn teamgenoot Stoner kon als buffer fungeren naar Lorenzo. Echter, Pedrosa probeerde uit te lopen en ging er maximaal voor, met als gevolg dat hij in ronde 2 grip aan de achterzijde verloor en viel. Hij kreeg de motor nog aan de praat, maar in de pits bleek dat de schade te groot.

Stoner kreeg hierdoor de leiding cadeau en wist deze uit te buiten, iedere ronde bleef hij constistent en nam steeds meer afstand van Lorenzo. Achter Lorenzo vochten Crutchlow, Dovizioso, Bautista en Bradl voor de derde plaats. Uiteindelijk was Crutchlow de snelste van het kwartet en nam hij meer afstand op de rest. Er waren nog enkele plaatswisselingen, maar de race werd hier eigenlijk al beslist.

Stoner wist uitelindelijk met ruim 9 seconden voorsprong op Lorenzo de winst te pakken in zijn laatste MotoGP-thuisrace. Lorenzo bleef netjes zijn ronden rijden en stelde hiermee zijn Wereldkampioenschap veilig. Vijf seconden achter hem finishte Crutchlow en na tien seconden kwamen Dovizioso, Bautista en Bradl binnen 0.2 seconden van elkaar over de streep. Espargaro finishte als 10de en was daarmee de snelste CRT coureur.

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away