carbs / throttle bodies synchroniseren

Gestart door karz, 04 januari, 2006, 21:38:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Hier staat een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je de throttlebodies kan synchroniseren van een Suzuki TL1000S.

Dit verhaal gaat ook grotendeels op voor 4 cilinders met carburateurs of injectie.

http://www.jiffypark.com/tl/TPSVID1.mpeg

Ik heb die van mij ook gedaan. Het was echt een groot verschil vooral rond het stationair toerental. Van heel onregelmatig met uitvallen tussen de 1000 en 2500 rpm, naar een strakke 1200 rpm zonder een klop teveel. En dat wil wat zeggen bij een TLR ;)




mijn verslag dat ik toendertijd op LRT geplaatst heb.

Citeer

Zo, hehe ik heb dat ding eindelijk gebruikt, je moet toch wat met dit weer :(  :

Eerst de throttebodies eens helemaal erafgehaald en goed zuiver gemaakt.



Daarna terugplaatsen. TPS opnieuw afstellen en dan 2 slangen aansluiten op de throttebodies, de overige 2 doorverbinden.



Motor starten en..



Zo een beetje off-sync. Het lijkt veel, maar er de schaal is erg groot vergeleken met andere meters.

Nu kan het stellen beginnen, dit bestaat uit het draaien aan 1 schroef van een mechanisme dat de gelijktijdige vlinderklep opening regelt.

Dit is beter:



Tijdens het stellen kan het zijn dat het stationair toerental wat oploopt, dit moet dan wat teruggesteld worden.

Zo klaarie, het was even wat uitzoek werk, maar de motor loopt nu wat rustiger stationair op een toerental van 1200 rpm zoals het hoort. Eerst liep ie standaard op 2000 rpm omdat ie daaronder begon te sputteren en te backfireen en uiteindelijk uitviel.

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

karz

Citaat van: "QuattroFrits"Heb jij zelf zo'n gebeuren :?:

Die kwikkolom heb ik voor 50 euri van markplaats gehaald. Dat is alles wat je nodig hebt.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Ik wil die van mij ook eens synchroniseren en heb er al eens aan gedacht om 4 vacuummeters aan te schaffen maar het komt er nooit van.
Wil hem ook eens compleet laten afstellen op de Fuchsbank(als dat ding zo heet) die hebben ze bij Heuts in Schin op Geul.
Daarna moet alles perfect lopen, weet alleen (nog) niet wat dat kost.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

karz

Citaat van: "QuattroFrits"Ik wil die van mij ook eens synchroniseren en heb er al eens aan gedacht om 4 vacuummeters aan te schaffen maar het komt er nooit van.
Wil hem ook eens compleet laten afstellen op de Fuchsbank(als dat ding zo heet) die hebben ze bij Heuts in Schin op Geul.
Daarna moet alles perfect lopen, weet alleen (nog) niet wat dat kost.

Kweet niet, ik heb het eens een keer gevraagd bij een motorzaak, maar oeh dat was toch wel erg veel werk en heel erg moeilijk en vooral ongebruikelijk. Flauwe kul , die gast in het  filmpje doet er 20 min over inc. uitleg aan de kijker.  Ik zou altijd een 4 cil vacuum meter aanschaffen, de 2 die je niet gebruikt in het geval van een twin moet je dan via de vacuumslangetjes doorverbinden in het geval van een kwikmeter. Met 4 meters is je apparaat iig  breder inzetbaar zeg maar ;)

Bij Polo in Aken hebben ze dit ding, ik weet niet of het wat is :



https://www3.polo-expressversand.com/Shop/templates/product.asp?ProductGuid=60140000030&GroupGuid=17205
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

QuattroFrits

Zeker te weten, maar ik heb toch al een 4 cilinder en met die powerbank moet toch echt wel perfect werken, heb hem een keer op de moterbeurs in Landgraaf gezien.
Als ik het goed heb is deze beurs al twee jaar in geleen.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

QuattroFrits

Dat van Polo is goed, hebben ze ook bij Gericke en Louis en die zitten allemaal vrij dicht bij elkaar.
Dit is ook wat ik bedoelde.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.