Flink dalende bezoekers aantallen TT van Assen

Gestart door DeWitte, 27 mei, 2012, 15:39:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

De TT zit volgens de bestuurders van het TT-circuit "in de gevarenzone". Het totaal aantal toeschouwers is in 22 TT's meer dan gehalveerd. Kwamen er in 1990 nog 204.200 mensen naar de TT (inclusief de trainingen), vorig jaar dook het bezoekersaantal met 98.800 verkochte kaartjes voor het eerst onder de magische grens van 100.000. Tegelijkertijd is de vergoeding die TT Circuit Assen moet betalen aan de Spaanse organisatie Dorna, sinds 2006 verdubbeld tot 3 miljoen dollar. Voorzitter van het circuit Arjen Bos en directeur Peter Oosterbaan ontvouwden tegenover het Dagblad van het Noorden een plan om de teruggang tegen te gaan. Men hoopt door een vliegshow met F16's en een opwaardering van het muzikale aanbod tijdens het TT-Festival meer bezoekers te kunnen trekken. Bos wil hiervoor geld van de provincie Drenthe, de door een bureau berekende spin-off van 100 miljoen voor de TT in 2010 zou dit rechtvaardigen. Daarnaast zou er gewerkt moeten worden aan het kweken van Nederlands talent, zodat er weer nationale rijders voorin mee komen te rijden. De recente aanleg van de Juniortrack, een kartbaan-achtig jeugdcircuitje naast het circuit, moet dit stimuleren.

Tegelijkertijd is in de lokale Asser politiek de ambitie om meer spin-off van het circuit en de TT te genereren, bijvoorbeeld door een TT-Museum binnen de stadsgrenzen te openen. Alleen de Christenunie is hier niet positief over, zijn zien de jaarlijkse 100.000 euro aan subsidie al als de maximale ondersteuning.

bron, dagblad van het noorden


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Ik ga al sinds jaar en dag naar assen tijdens de TT en ik kan echt niet zeggen dat
het rustiger geworden is wat bezoekers betreft.
En ook dit jaar weer zijn er al heel veel kaarten weg tijdens de voorverkoop .
Dus ik vraag me af waarop die getallen gebaseerd zijn.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

QuattroFrits

Citaat van: Joker op 27 mei, 2012, 17:07:00
Dus ik vraag me af waarop die getallen gebaseerd zijn.

Bedrog ??  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Busaberke

Muziek?  :?

F16 's  :shock:

Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?!?!?

Als ik naar de TT ga wil ik voor een betaalbare prijs veel spannende races zien in een sfeervolle omgeving, met coureurs die ik gedurende de rest van het jaar via de televisie kan volgen, en het liefst ook met een aantal Nederlanders.

En dat is precies waar het misgegaan is.

Voor een goede tribunekaart ben je tegenwoordig zo'n  90 Euro kwijt.
Zelf je (brand) biertje meenemen mag niet meer, je wordt geacht het piswater van de huisleverancier tegen woekerprijzen uit een plastic bekertje te drinken.
De sfeer op de campings rond de TT is totaal verziekt door handhavingsteams die elke " uitspatting"  in de vorm van een burn-out etc. meteen de kop indrukken.
Om de races via de TV te kunnen volgen , probeert men mij een abonnement op sport 1 te verkopen, dat weiger ik, waardoor ik enkel nog via de BBC naar de MotoGP race kijken kan, maar geen andere klasses of trainingen meer volgen kan. Het gevolg is dat ik geen binding meer heb met de overige klasses.
"vroeger"  had men met de verdwenen 50cc , 80cc, 350cc en zijspanklasse nog een goed gevuld programma, tegenwoordig zit ik voor een groot gedeelte van de duur betaalde tijd naar een leeg circuit te staren.
Door de enorme kosten die het MotoGP racen met zich meebrengt, kunnen alleen nog enkele gefortuneerde / zwaar gesponsorde teams en coureurs meestrijden. Nederlanders hebben geen schijn van kans, kijk maar eens naar Jasper Iwema.
Tot slot is de spanning in de uitgemergelde MotoGP wedstrijden vaak ver te zoeken.

Dorna brengt de GP's naar de rand van de afgrond, de fans haken af.

Dit jaar heb ik nog een kaart gekocht, maar als het zo doorgaat stop ik na meer dan 20 jaar ook met bezoeken van de TT.
De superbike's zijn ook niet perfect, maar in de meeste opzichten beduidend interessanter dan de MotoGP !
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Road Racing Tonnie

Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Joker

maar zie jij dan lege tribune plaatsen ?  ik niet. en daar ging het om
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Gerard

Sinds de nieuwe opzet van het circuit is een deel van de tribunes aangepast en voorheen was er meer taluud (de grote lus is helemaal weg, waar in het verleden ook veel toeschouwers zaten). Tribunes zijn idd. niet minder vol, maar ik denk als ze de cijfers specifiek van tribunes en staanplaatsen (=taluud) laten zien, dat m.n. die laatste groep flink geslonken is.

Ik kom er zelf ook al een jaartje of 25 en ik moet zeggen dat m.n. er omheen worden we met z'n allen steeds meer betutteld (zoals eerder hier aangegeven). Ach over een paar jaar is het misschien wel "operatie gelukt, patient overleden", waarbij de overheid in z'n handjes wrijft dat er geen wanklank meer is te horen vanwege de vele regeltjes en controles en dat er geen hond meer komt vanwege hetzelfde fenomeen (bye bye TT).

Joker

 Daar heb je een punt Gerard. "de baan" is inderdaad ingekort.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Busaberke

Een ander punt is het feit dat de bezoekersaantallen geteld worden over het gehele evenement, dus inclusief vrije trainingen en kwalificatie trainingen. Bij de kwalificatie training op vrijdag is het mij al de laatste jaren al opgevallen dat er nog maar weinig mensen bereid zijn om de alsmaar stijgende prijs te betalen.

In het onderstaande grafiekje is de achteruitgang van de bezoekersaantallen weergegeven, het lijken wel aandelen..  :shock:

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Busaberke

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009