Op jacht naar koelvloeistof..

Gestart door R-yen, 30 juli, 2012, 20:04:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R-yen

Zo'n 1000 km. na de eerste grote beurt viel me op dat het koelvloeistof nivo niet op max stond, tot daar zouden ze hem vast wel gevuld hebben dacht ik. Weer 1000 km. later was geen koelvloeistof meer te bekennen in het expansievaatje...

Nu is bij de LC8 (het type motorblok van o.a. de KTM 990 adventure) bekend dat de waterpomp as nog wel eens wil gaan lekken (doorgaans alleen niet bij zo'n lage km stand..). Aangezien de motor net voorzien is van verse olie/filters/koelvloeistof e.d. vond ik het een beetje jammer om zonder verdere aanleiding de vloeistoffen af te laten, as te vervangen en alles weer in elkaar te draaien. 't is een klus waar ik makkelijk een dag mee onderweg zou zijn.

Wanneer koelvloeistof in de olie zou raken moet dit zichtbaar zijn op het oliefilter (zeker in de hoeveelheid die ik in een keer mis). Op het filter zou je dan waterdruppels moeten zien en als het al een tijdje aan de gang is krijg je golven in het filter van het vacuumzuigen door waterverzadiging.

Afgelopen zondag het plan gevat de motor op z'n kant te leggen zodat ik zonder olie af te laten het filter kon checken, zo'n KTM is erop ontworpen om zonder problemen op z'n kant te liggen, dus mocht geen probleem zijn. En het was inderdaad zo gepiept, ging nog verrassend makkelijk, ook het rechtzetten! Zoals hieronder te zien geen druppeltje (water) te bekennen in het filter en al zeker geen golven.

Wat ook een oorzaak zou kunnen zijn is dat de koelvloeistof niet op de juiste manier is bijgevuld, bij dit motorblok schijnt de makkelijkste manier te zijn de voorkant een halve meter hoger te zetten zodat de lucht tussen de cilinders omhoog kan komen. Als je de motor horizontaal laat blijft een hoop lucht in het systeem achter (blijkbaar..). Verder komt het ook nog wel eens voor dat de radiatordop lekt, dus heb ik maar een nieuwe dop en liter koelvloeistof besteld. Hopelijk blijft dan straks het koelvloeistof nivo op peil. Met een beetje geluk heb ik me hiermee een hoop onnodig werk (en kosten) bespaard.

R-yen

Hier een voorbeeld van zo'n golvend filter:


en als je daar mee blijft doorrijden klapt ie op een gegeven moment helemaal dicht:

als dat gebeurt krijgt de motor geen olie meer..

DeWitte

Goed nagedacht koempel  :cool:,

ik hoop het je hopen, dat het daarmee is opgelost.

De mijne krijgt binnenkort een revisiesetje vd waterpomp-as (ondanks dat het peil niet echt zakt) onder garantie. Dan weet ik zeker dat ie niet gaat lekken de 1e jaren.  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

 Leuk verhaal . en inderdaad goed nagedacht. Ik zou wel pissig zijn als hij inderddad niet goed bij gevuld
zou zijn maar hopelijk is dat inderdaad de oorzaak.  heb je niets aan de temperatuur gemerkt ? 
En geen witte rook onder het rijden ? ( koppakking ? )
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

HD4ever

Citeerthe KTM 990 Adv will feel like you're riding a 470-pound lion

The lion sleeps tonight?  :mrgreen: suc6 met de reparatie  :yes6rs:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

R-yen

Geen rook en de ventilator ging de laatste rit nog altijd in tandem met die van de witte aan  :yes6rs:.
De olie ziet ook nog altijd uit als olie en de koelvloeistof als koelvloeistof.

Maar inderdaad, de kat blijft even in de mand ;).

Ik ben benieuwd naar de reactie van de dealer, die heb ik vandaag gemaild met dit verhaal. Wat aansluit bij mijn verkeerd vullen theorie is dat voor de grote beurt de koelvloeistof op peil bleef. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n as in een keer zoveel lekt.

@Nippon

#6
zo'n golvend heeft de boxer ook nix mis mee  :roll:
alleen zit er nog een geperforeerd papieren rol omheen
hier niet  :?

R-yen

Citaat van: @Sambal op 31 juli, 2012, 05:42:28
zo'n golvend heeft de boxer ook nix mis mee  :roll:
alleen zit er nog een geperforeerd papieren rol omheen
hier niet  :?

Een beetje golvend zonder druppels lijkt me ook geen probleem, kan dan ook door andere verontreiniging zijn, of misschien zuigt die beemer van je gewoon erg hard :mrgreen:.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Leuke repartage!

De "verkeerd bijvullen" theorie klinkt plausibel.
In het verleden heb ik na het verwisselen van een radiator ook eens de grootst mogelijke moeite gehad om de voorgeschreven hoeveelheid koelvloeistof bij te vullen, omdat er een hardnekkige luchtbel in het koelsysteem zat.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

karz

Als je na een goed stukje warm rijden , wèl vloeistof in het expansie tankje hebt , dan zit er idd waarschijnlijk ergens een luchtbel.
Is niet zo'n ramp, koelt alleen wat minder goed.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

R-yen

Volgens de dealer kan er inderdaad wat lucht in het systeem hebben gezeten, maar denken ze dat de radiatordop niet goed gefunctioneerd heeft. Nieuw spul is onderweg!

SuzukiLimburg

Ik heb nog een RF600 hier staan. Kopen...?  :mrgreen:
Heb je geen garantie meer op die brommer, net als Hub?
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

R-yen

Afgelopen vrijdag de spullen ontvangen van de dealert en zaterdag meteen aan de slag.

Aan de oude dop kon ik niets vreemds ontdekken (zie bijlage..), maar ja, better safe than sorry..

De radiator was nog tot bovenin gevuld, maar zoals hieronder op de foto te zien zou dat niet lang meer zo zijn (met een beetje pech).

Ik kon +/- 200 ml bijvullen, nu eens kijken of ik straks weer mag bijvullen.

DeWitte

Ik heb besloten om ook nu niet (op verdacht) te laten reviseren. Ben je toch 1 dag kwijt en 400 (autoweg)km benzine. Ik koop garantie (dat kan nu nog) bij voor 2 jaar en zie dan verder als er echt iets is.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away