Zuid Frankrijk

Gestart door Joker, 20 mei, 2013, 13:01:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joker

Motortrip  Zuid Frankrijk

Zondag 12 mei 06.30 uur het is 7 graden en de lucht is grauw.
Dit is niet waarop ik gehoopt had maar we gaan naar zuid Frankrijk dus het zal wel snel
Aangenamer worden.  We starten dan ook de motoren en rijden de snelweg op richting
Luxemburg. Daar tanken we voor de 1e keer. Het miezelt ondertussen een beetje dus we houden maar een korte stop en rijden verder naar het zuiden.
Bij de volgende stop zal het wel warmer zijn denk ik.
Niets is echter minder waar. Tot Lyon blijft het frisjes. Daarna wordt het wat aangenamer maar lekker warm is anders. Een 75 km voor de aankomst bij motorvacance rijden we de tolweg af, eerst is het nog wat saai maar al snel beginnen de bochtjes en worden de wegen steeds smaller en smaller. Ook ligt er op sommige plaatsen behoorlijk wat grint op de weg.
En net als ik denk. "erger kan het niet worden" dirigeert de TomTom me over een klein bruggetje. En word de weg nog smaller en ligt er nog meer grint. De weg is erg bochtig maar
Het gas er op zetten is er hier niet bij. Na deze "weg" 13 km gevolgd te hebben komen we op de bestemming aan. Aangenaam vind ik de temperatuur nog steeds niet maar het onthaal van Sjoukje ( onze gastvrouw ) is hartelijk en warm en de welverdiende pilsjes smaken heerlijk.

Maandag 13 mei. 07.00 uur. Ik kijk naar buiten en de lucht is stralend blauw en het zonnetje schijnt. Na het ontbijt zoeken we dan ook snel een mooie route uit en gaan we op pad.
We hebben gekozen voor een route van 300 km door de Ardeche.
De wegen zijn goed. We passeren heerlijk franse dorpjes waar we ons zelf zo nu en dan op een terrasje trakteren want het is warm geworden zo'n 25 graden.
Hier en daar stoppen we ook om een fotootje te schieten. En net als ik denk "mooier kan het niet worden" veranderd de toch al mooie bochtige weg in een prachtig zwart lint.
Ik houd dan de mooie vergezichten voor gezien en zet het gas er eens goed op.
Mijn zwager blijft achter  en een tiental km later besluit ik aan het einde van deze schitterende weg op hem te wachten. De minuten verstrijken en een akelig gevoel begint me te bekruipen.
Zo ver kan hij toch niet achter gebleven zijn. Ik troost me zelf nog even met de gedachte dat hij wel gestopt zal zijn om nog een plaatje te schieten. Maar besluit dan toch maar om te draaien.  Naar mate ik verder terug rijd word het akelig gevoel steeds sterker.
En als ik na 5 km een bocht om draai bevestigd dat gevoel zich. Ik zie zijn motor een 5 tal meters van de weg in een "afgrond"  op een stel behoorlijk keien liggen. Godver godver godver #^% ####.  Gelukkig zie ik mijn zwager wel ongedeerd langs de weg staan. Maar hij heeft een flinke schuiver gemaakt. ( lang leve goede beschermende motor kleding !!! )
Nu is goede raad echter duur. Het is namelijk onmogelijk om de motor weer met mankracht op de weg te krijgen. Dus er zit niets anders op dan de politie te bellen. Deze arriveren na ongeveer 20 minuten en de ( uiterst correcte ) Gendarmes bellen een takelwagen.
Deze laatste hijst de motor uiterst voorzichtig weer op de weg maar al snel is duidelijk dat verder rijden geen optie is. ( schakelpook afgebroken enz enz )

Mijn zwager rijd met depanneur  naar de dichtstbijzijnde Renault garage waar de motor gestald word en ik tuf er achter aan. Na veel heen en weer gebel met de verzekering kan mijn zwager dan met een taxi terug naar het hotel ( toch nog een dikke 100 km )

Dinsdag 14 mei. Het is weer stralend weer. Ik besluit in wederzijds overleg dat ik nog een tourtje ga maken. Ik geniet nog een 200 km van het schitterende weer en de mooie wegen en van de natuur. Maar echt lekker is natuurlijk anders. Eenmaal terug in het hotel hoor ik dat de motor niet binnen afzienbare tijd gerepareerd kan worden en dat mijn zwager in overleg met de verzekering besloten heeft om met de trein naar huis te rijden.

Woensdag 15 Mei. De lucht is weer grauw en de temperatuur is flink gedaald.
De verdere weersvooruitzichten zijn zelfs nog minder. En ik besluit dan ook om de vakantie maar af te breken. 930 km later draai ik een hoop nare maar ook mooie ervaringen rijker en een achterband armer weer thuis de oprit op.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

@Nippon

nou lekker dan  :?
wat 'n manier om van je zwager af te komen  :mrgreen:
alles goed met 'm  :roll:
mag zeker van je zus niet meer mee :lol:

maar rijden jullie in een ruk  :shock:

HD4ever

Bedankt voor je verslag en de mooie plaatjes. :worship-cool:
Jammer van de schuiver, maar daar doe je niets aan!  :?
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Citaat van: @Sambal op 20 mei, 2013, 13:52:51
nou lekker dan  :?
wat 'n manier om van je zwager af te komen  :mrgreen:
alles goed met 'm  :roll:
mag zeker van je zus niet meer mee :lol:

maar rijden jullie in een ruk  :shock:

Mijn zwager is niet de broer van mijn zus. rara wie is het. :lol:
En ja hij maakt het gelukkig ok
En ja we reden in één ruk door omdat we zoveel mogelijk ter plekke wilden genieten.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

SuzukiLimburg

Vervelend voor je zwager, maar het erger gekund.
Ik ben afgelopen jaar in de Ardeche geweest met de auto en heb me voorgenomen daar zeker eens met de motor terug te gaan. De wegen zijn er geweldig, de uitzichten fantastisch en de bochten ontelbaar.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Joker

De motor is weer terug in Nederland. staat als het goed is nog bij Rosa
hoogst waarschijnlijk total los. Zonde. Hij had nog niet zoveel gelopen.
Dus voor de liefhebber die een goedkope spuiter kent of een leuke naked bike er van wilt maken
nog een Prima bike.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

thedutchrockstar

Wat gaat hij dan kosten?
2 wheel madness

Yvil

Mag ik vragen hoe het nu uiteindelijk is gebeurd? Grind op de weg, overstekend wild, inschattings foutje???

Joker

@ thedutchrockstar.  Ik heb geen idee wat hij moet kosten. de verzekering zal het wrak willen verkopen
en dat zal niet veel opbrengen. Mss dat iemand anders hier weet hoe dat precies in zijn werk gaat.
Maar naast de schade aan de kuipdelen kon ik alleen een afgebroken schakelpookje en een kapot knipperlichtje ontdekken. zelfs de koppelingshendel was niet stuk.

@Yvel ik denk dat het een inschattingsfoutje is geweest. ik reed namelijk een minuut of wat eerder door dezelfde bocht en heb geen grind of andere gekke dingen gezien. het was wel zo'n bocht waar je je in eerste instantie op verkijkt en waarbij je je motor dus opeens net iets platter moet leggen dan dat je in eerste instantie had ingeschat . Zo'n doordraaier zeg maar. die opeens net iets scherper word.

Toen we bij de motor gingen kijken vonden we ook verschillende onderdelen die van eerdere schuivers afkomstig waren. Dus mijn zwager was echt niet de eerste die daar plat is gegaan
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

pascalsc33

Zwaar klote jammer van die Strad maar gelukkig heeft hij zelf niks.