Eerste ervaringen met het navigatie programma 'Basecamp'

Gestart door HD4ever, 24 juni, 2013, 13:45:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HD4ever

Vandaag dan, na veel jaren fervent Mapsource gebruiker, eens begonnen met het gratis Basecamp.  :?
Viel niet mee om te begrijpen hoe het allemaal werkt maar met behulp van de vele youtube filmpjes van Garmin TV, Waypoint en Mister GPS lukt dat toch vrij aardig  Basecamp heeft zelfs automatisch mijn oude Zumo 550 geupdate en via de Garmin site gratis van nieuwe software voorzien.  :worship-cool:

http://www.youtube.com/watch?v=idTqAosa034
http://www.youtube.com/watch?v=LQY2FzX4e58

Eerst maar eens al mijn regionale routes in Basecamp geimporteerd, aangezien hij die toch automatisch opslaat. Wat een zooitje !!




Enkele opvallende zaken zijn dat Basecamp automatisch zelfs mijn Onroute motorkaarten op mijn PC heeft ontdekt. Dezelfde routes, maar dan met de 'Onroute' motorwegen !



Ook mijn eigen waypoints kan ik netjes in de kaarten terugvinden. Plaatsen als overnachtingen, mooie wegen, of motor pleisterplaatsen om even een bakkie te doen.



Mijn eerste eigengemaakte route met Basecamp is een feit. Het lukte vrij aardig. Ook wijzigen of verwijderen van gedeelte van de routes gaat erg vlot  :thumbsup:




Verder nog wat liggen klooien met het volgende :
Als je je eigen waypoints ( bij mij 1284 stuks  :yes6rs:) uit Mapsource of Basecamp die je normaal in je GPS gebruikt (*.GDB ) omzet naar een Google Earth ( *.KMZ) bestand, kun je deze daarna als Google maps file op je PC opslaan. Vervolgens zet je deze file ergens in de cloud en haalt deze binnen in je tablet of GSM. Op deze manier heb je al je GPS waypoints ook beschikbaar op je tablet of GSM.  Handig als komend jaar op 1 Juli roaming wordt afgeschaft, en je moet bijvoorbeeld in het buitenland een van je favoriete plaatsen terugvinden. Navigatie in de auto via GPS is dan waarschijnlijk toch achterhaald en gebruikt iedereen natuurlijk zijn GSM voor dit klusje.  :lol:

grtz HD4ever  ;)
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Ik zat met basecamp ( voornamelijk in de wintermaanden ) wel eens wandelroutes uit
Is inderdaad een fijn programma.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Busaberke

Ik gebruik ook Mapsource voor m'n Zumo 550, en erger me steeds weer aan de diverse omslachtige methodes om routes te plannen.
Ben jij van mening dat dit mbv Basecamp prettiger werkt?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

De Sjeng

God Forgives, I Don't

HD4ever

#4
In feite is een route plannen maar op een beperkt aantal manieren mogelijk, en mede afhankelijk van de software die je tot je beschikking hebt. Basecamp en Mapsource werken bijna identiek, alleen is Basecamp net iets handiger. Nadeel van Basecamp is dat sommige opties niet staan waar je ze verwacht. Probeer maar eens het aantal km van de gemaakte route te vinden. :mrgreen: Het zit er wel in, maar is even zoeken. Tevens worden bij beide programma's erg veel fouten gemaakt door vooraf niet de juiste instellingen in het programma te selecteren, waardoor het resultaat niet altijd even goed is.

A: Ik geef het start- en eindpunt van de trip op en laat de software het werk doen.
( Optie A is ideaal als je de motorwegen kaart ( Onroute o.i.d. ) gebruikt, maar minder geschikt bij een normale wegen kaart!)

B: Ik plaats op mooie wegen een aantal waypoints en laat de software hiermee een route maken.
( Optie B is goed voor alle soorten kaarten, maar enigzins beperkt doordat je in sommige software maar maximaal 50 waypoints per route mag plaatsen. In Basecamp is dit meen ik onbeperkt. Voor plaatsing in de GPS gooi ik eerst die waypoints op de PC uit de route, zodat deze later niet storen onder het rijden. Alleen relevante waypoints, zoals pauzeplaatsen e.d. blijven in de route staan en gaan mee over naar de GPS! )

C: IK selecteer straat voor straat en maak handmatig met de muis een route.
(Dit heeft mijn voorkeur. Je selecteert dan handmatig de mooiste wegen door bossen en langs rivieren. Ik doe dit zelfs, ondanks dat dit niet nodig is, bij de motorkaart, dus een mooie route is gegarandeerd. Wat ik soms doe is mijn PC beeld splitsen en ik zet dan Google Earth/Maps op mijn TV toestel en Mapsource en Google Maps op mijn PC. In Earth 'rij' ik dan op TV ongeveer de gewenste richting, switch regelmatig over naar Maps terrein op de PC en zoek al doende leuke wegen door bossen en over de heuvels. In Mapsource selecteer ik die dan even.)

D: Ik ben lui en haal mijn  route van internet en druk deze via Mapsource in mijn GPS.
( Dat is afwachten wat andere ervan gebakken hebben! Routes van internet of via SD kaart gekregen altijd in je GPS herberekenen! De routes zijn namelijk altijd systeem/software afhankelijk. )

Tips:
Hoe je route er ook uitziet. Het is erg handig om achteraf deze nauwkeurig na te lopen, wegen even met het elastiekje te verleggen of waypoints precies op de straat te plaatsen en niet 20 meter er naast. Doe je dit niet wordt het meestal een zooitje, waarbij je vaak onderweg moet omdraaien, omdat de route doodloopt.
Nooit een waypoint midden op een kruispunt plaatsen. Hiermee gaat je software in de fout ! :yes6rs:
Gebruik ook waypoints in je route om jezelf onder het rijden van info te voorzien, zoals tekst "Hier rechtsaf" of "Nadering pauzeplaats"
Geen routes maken van langer dan 1 dagtrip ( 700 km ). Hiermee voorkom je overbelasting van je GPS software.
Automatische herberekening van de route altijd uitschakelen in je GPS systeem.
Heb je geen echte motorkaart, gebruik je op je PC de Michelin wegenkaart op internet. ( http://www.viamichelin.nl/ ), waarbij alle gele wegen en wegen met een groene lijn erlangs mooie motorwegen zijn.  :mrgreen:

Het hangt er dus maar net vanaf hoeveel tijd je wil besteden om een mooie route te maken. Voor een 2000 km vakantietrip ben ik echt meerdere avonden bezig om met Google Earth en wat touristen info van de streek de mooiste wegen uit te pluizen, om die dan in Mapsource of Basecamp te verwerken. Veel werk, maar de beloning is ook groot. Voor een dagtripje van zeg maar 250 km, ben ik circa 1 รก 2 uur bezig om er iets moois van te maken.

Suc6 ermee !
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Busaberke

Ik ga meestal ook voor optie C, soms haal ik ze ook wel eens van het net af (D), maar dan loop ik regelmatig vast als de route niet in van juiste bestandstype is, of als ik er nog wat wijzigingen in wil aanbrengen.

Heb jij een goed boek over mapsource?
Ik ben al heel lang op zoek naar een goed naslagwerk over mapsource, maar kan enkel een basishandleiding van Motorvision en een 4uur  :shock: durende instructie CD van de ANWB vinden.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

QuattroFrits

Citaat van: Busaberke op 26 juni, 2013, 12:40:09
Ik ben al heel lang op zoek naar een goed naslagwerk over mapsource,

Ik zou mapsource vergeten, wordt niet meer geupdatet.
Basecamp is tegenwoordig het programma, met veel meer mogelijkheden dan mapsource.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

Voor wat de doorsnee rijder ermee doet, volstaan gewoon enkele korte youtube filmpjes, om de basis te leren van Basecamp of Mapsource. De rest moet je toch leren door het te doen.
Ik zou inderdaad niet teveel tijd steken in Mapsource, want dit wordt niet meer ondersteund. Basecamp werkt eender en heeft veel meer opties.
Als je een route in .GPX  GPS exchange formaat download, is dit direct te gebruiken in Basecamp of Mapsource.
Ook kan het Garmin formaat .GDB worden ingelezen of zelfs de Google Earth bestanden .KMZ of .KML
Lastig wordt het bij Tom Tom routes. Je kan met Tyre proberen deze om te zetten in GPX, om ze daarna in Basecamp te gebruiken. Handiger is het om deze even vooraf door een converter ( http://www.gps-data-team.com/convert.php ) te jagen en ze hiermee om te zetten in het gewenste type.

grtz HD4ever.
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

@Nippon

eindelijk m'n zumo 550 met kaart van 2010 naar 2014.4 met Lifetime Update  :oops:

nu maar stoeien met Basecamp  :roll:

QuattroFrits

Eindelijk mijn Zumo 590 met kaart van 2014.40 en Lifetime update.

Nu maar stoeien met Basecamp (en de 590 natuurlijk).  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

Citaat van: QuattroFrits op 26 april, 2014, 13:16:09
Eindelijk mijn Zumo 590 met kaart van 2014.40 en Lifetime update.

Nu maar stoeien met Basecamp (en de 590 natuurlijk).  :mrgreen:

heb je een 590  :shock:

nou, dan zal ik maar meneer tegen je zeggen  :mrgreen:

QuattroFrits

Citaat van: @Sambal op 26 april, 2014, 14:34:58
heb je een 590  :shock:

nou, dan zal ik maar meneer tegen je zeggen  :mrgreen:

Ja, die heb ik, sinds gisteren, leuk speelgoed.

En dat "meneer" hoeft niet, maar omdat jij het bent mag het wel.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

ben aan 't spelen met basecamp :roll:

heb 't gevoel dat 't trager als MS werkt  :?

Joker

Voor op de motor ( TOMTOM ) gebruik ik ook Tyre. ik vind het gewoon een goed en redelijk simpel programma  :yes6rs:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

De Sjeng

Citaat van: Joker op 26 april, 2014, 18:23:43
Voor op de motor ( TOMTOM ) gebruik ik ook Tyre. ik vind het gewoon een goed en redelijk simpel programma  :yes6rs:

Me too!! Route binnen paar minuten. En met basecamp uren bezig, en hij liep nog niet lekker. TYRE is super!
God Forgives, I Don't