Zijspan leren rijden / cursus

Gestart door Ziespan, 29 juni, 2013, 13:36:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ziespan

 :mrgreen:

Hoe het zou kunnen:

Zelf rij ik al jaren zijspan, maar mijn jongste zus wilde er ook mee beginnen. Dus een privee instructie middag genomen voor 210 euro. Losse les zijspan rijden kost 70 euro, bij Stewart Baker in Prinsenbeek - Breda. Er zijn ook nog andere zijspan instructeurs, zie de startpagina zijspannen, maar deze is voor ons Limburgers het dichtste bij.

Eerst wat mondelinge uitleg en instructie bij hem thuis, met kopje koffie, dan motorkleding aan en op naar een in de buurt gelegen industrieterrein. De cursist in het bakje. Dan voelt ie al wat, qua reakties op bv schakelen. De motor heeft een dubbele bediening, dwz een verlengd stuur en een rem, zodat Stewart zowel met remmen als sturen kan ingrijpen.
Na wat rondjes van Stewart met me zus in het bakje was ze al gauw zelf aan de beurt (haha), Stewart in het bakje, instructies gevend en uitleg, en zij rijden. Mij viel op dat hij dus niet sprak over het omhoog komen van het zijspan in rechtse bochten maar eerst uitlegde hoe met schakelen,  gas geven en dicht draaien en met remmen, te sturen in zowel linkse bochten als rechtse. Al gauw toverde ie wat pionnen te voorschijn en plaatste die, en slalommen werd geoefend en uitgeprobeerd. Daarna de pionnen in twee rijen met zeg maar een rijbaan breedte ertussen, en dan hard erdoor rijden en ook vol in de remmen. Maw dus oefenen op je eigen baan te blijven. De les combinatie is overigens een dikke BMW boxer EML 2 persoons zijspan met rem op het zijspan.

Na een uurtje reed ze al tussen de geparkeerde auto´s door. En zo voort, langzaam de moeilijkheids graad opbouwend. Zelf heeft ie niet meer gereden. Ook toen we na 2 uur les naar een in de buurt gelegen Ducati en Triumph motorzaak met vriendelijke lui en lekkere gratis koffie een vol uur pauze namen en onze meegebrachte boterhammetjes konden opeten. Kon ik meteen weer eens mijn verhaal over mijn Ducati kwijt. Let wel: mijn zus reed dus door het verkeer erheen en Stewart zat in het bakkie. En het ging nog goed ook allemaal !!
Daar ik met de pa van de eigenaar in gespek was geraakt bleef ik zitten en zus vertrok met Sewart weer in het bakje (volgens mij laat ie zich graag rijden) voor het tweede deel van de cursus. Daar ben ik dus niet bij geweest. god weet wat die 2 hebben uitgevreten!  :yes6rs:  Na goed een uurtje, dus zeg maar in totaal een dikke 3 uur rijden en 20 minuten mondelinge uitleg voor de lessen, kwamen ze weer aangereden bij de motorzaak.

Nu, de conclusie was duidelijk, ze had het wel in zich. Had ik ook verwacht, ze is beroepschauffeur (ruim 25 jaar buschauffeur, en ongeval vrij !!) EN ... ze is mijn zus, dus wat wil je nog meer. Stewart zei dat ie ook wel eens mensen afraadde zijspan te gaan rijden, maar hier was het wel duidelijk. Zij kan het wel. Wel nog veel oefenen zei ie, maar dat is logisch. Zo kreeg zij dan ook haar "certificaat".

Een van de voordelen van zo een certificaat is dat je meestal een zijspancombinatie meekrijgt om proef te rijden bij een motorzaak. Ook bij huur van een combinatie wordt er wel naar gevraagd.

De volgende stap was .... oefenen. dat wilde ze graag op mijn BMW combinatie maar ik ben niet gek !! Dat risico wil ik niet lopen, niet alleen voor ongevallen maar ook zo, als iemand anders gereden heeft met mijn motor voelt de motor gewoon anders aan, bv de koppeling. (Vind ik tenminste maar misschien ben ik over sensitief).
Dus bij haar werkgever een week vrij geregeld en bij Silverline verhuur een Ural zijspancombinatie met achteruitrij versnelling gehuurd voor een midweek = 5 dagen, geen weekend, voor 300 €.

Wordt vervolgd ........... :yes6rs: :yawn:
The South will rise!

HD Sportster 1200S 1996 met Sputnick zijspan.
Aangepaste vork, 4 schijfremmen rondom!

                   Live to RIDE to live.   
             Hatsekidee wie rijdt er mee?

Ziespan

#1
 :roll:

Dus, een volle week een combinatie ter beschikking van zus. En ikke op de mijne. Daar gingen we, iedere dag zo´n 2 uren. Vergis je niet, dat is best zwaar, zijspan rijden, en daarbij de spanning voor mijn zus voor al dat nieuwe.
Ik liet haar voorop rijden en "dekte" haar van achteren af tegen verkeer wat wilde inhalen, zoals fietsenrenners (haha). Ik heb eigenlijk maar een opmerking gemaakt en dat is; neem geen wegen met bomen want gaat het mis dan komen die hard aan. Gaat het mis, rij gewoon het aardbeienveld in. Dus wij hebben voornamelijk tussen en in de aardbeienvelden gereden. :yes6rs:
De kinderen vonden het fantastisch  :yeah:, vooral de achter uit versnelling op dat ding!
Ze wilden het lefst in zijn achteruit rijdend door het dorp rijden bij mam in het zijspan, natuurlijk zwaaiend naar hun vriendinnetjes.
Natuurlijk is rijden met een Ural niet zo als rijden met een moderne combinatie. Dus het was echt heel langzaam tuffelen, max. 80 en heeeel ver vooruitzien.
Al met al toch een succes, dat, helaas en mij bevreemdend, er niet toe geleid heeft dat de familie zelf een combinatie heeft aangschaft. Heb ik wat fout gedaan?

:-X :-X
The South will rise!

HD Sportster 1200S 1996 met Sputnick zijspan.
Aangepaste vork, 4 schijfremmen rondom!

                   Live to RIDE to live.   
             Hatsekidee wie rijdt er mee?

HD4ever

Citaat van: Ziespan op 29 juni, 2013, 13:54:48
Al met al toch een succes, dat, helaas en mij bevreemdend, er niet toe geleid heeft dat de familie zelf een combinatie heeft aangeschaft. Heb ik wat fout gedaan?

Tja, leuk verhaal, maar zijspan rijden is niet voor iedereen, doet tegenwoordig toch een beetje ouwbollig aan, en een kostbare geschiedenis om z'n combinatie te kopen. Vrijwel alle motorrijders tegenwoordig hoeven niet meer hun hele gezin in het bakkie mee te sleuren om er even tussenuit te kunnen. In de 60- en 70er jaren was dat wel anders. Tevens sta je met zo'n ding, in ons drukke landje, gewoon lekker in de file tussen de koekblikken, en kan met je zijspan er niet even tussendoor.  :?
Zelf vindt ik een motor met zijspan ook wel leuk, en aan mijn HD is montage van zo'n bakkie geen enkel probleem, maar ik rij alleen, en om alleen (nog) meer zooi mee te kunnen slepen, zou ik dan toch weer voor een aanhangertje kiezen. Zo'n zijspan neemt me ook teveel plaats in en voor mij komt alleen een LAK LSE2 sidecar ( http://www.laksidecars.nl/nl/nl.htm ) in aanmerking. De Lak zijspannen zien er gaaf uit, maar die zijn in combinatie met nog een noodzakelijke achteruit versnelling op de motor veel te duur. Kortom, het kost tegenwoordig erg veel duiten wil je het goed doen,  en je staat weer terug in de file !  :yes6rs:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Citaat van: Ziespan op 29 juni, 2013, 13:36:52
Mij viel op dat hij dus niet sprak over het omhoog komen van het zijspan in rechtse bochten

Zit dat zijspan nou links of rechts van de motor ?
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Ziespan

#4
 :mrgreen:

Het zijspan zit (normaal gesproken) aan de kant (gezien van als je er op zit) waar je in dat land ook moet rijden.
Moeilijke zin, maar .... in NL / EU rijdt men rechts dus ook het zijspan aan de rechterkant.
Engelse combinaties en amdere landen waar links verkeer is (meen oa India) hangt het zijspan dus aan de linkerkant, gezien van als je er op zit.
Je zit dus net als in de auto in EU achter het stuur met rechts naast je je passagier.

:yes6rs:
The South will rise!

HD Sportster 1200S 1996 met Sputnick zijspan.
Aangepaste vork, 4 schijfremmen rondom!

                   Live to RIDE to live.   
             Hatsekidee wie rijdt er mee?

Ziespan

#5
Citaat van: QuattroFrits op 29 juni, 2013, 17:42:34
Citaat van: Ziespan op 29 juni, 2013, 13:36:52
Mij viel op dat hij dus niet sprak over het omhoog komen van het zijspan in rechtse bochten

Zit dat zijspan nou links of rechts van de motor ?

:cool:

Het omhoog komen van het zijspan gebeurt dus in bochten naar die kant waar ook het zijspan bevestigd is.
Dus rechts in EU. Ga je te hard in een linkse bocht met een aan de rechterkant gemonteerd zijspan, dan is er het gevaar dat het achterwiel van de motor omhoog komt. En in extreem geval daarbij de neus van het zijspan zich in de weg boort! Dat het achterwiel van de motor omhoog komt gebeurt eigenlijk zelden, veel minder dan dat het zijspanwiel omhoog komt. Gelukkig maar want dat is ook VEEL gevaarlijker en niet onder controle te houden.

Met een ouderwetse combinatie ( (MZ Jawa, Ural, de oude BMW´s, Jupiter, Voshkod en zo) dus met normale wielen en ronde motorbanden en een niet te zwaar zijspan) kan men makkelijk het bakje de lucht in krijgen. Zowel in een bocht naar ..... juist.... rechts dus,  als ook door op een recht stuk een ruk aan het stuur te geven, de bak komt omhoog en dan hou je hem balancerend rijdend zo in evenwicht met het zijspan omhoog. Als je het kunt, kan je in principe met het zijspan omhoog naar Keulen en terug rijden. Weer iets moeilijker is het om een linkse bocht te maken met het zijspan rechts van de grond. Maar oefening baart kunst.
Met een moderne combinatie is dat alles veel moeilijker. Zo een EZS, EML enz. combinatie heeeft kleinere wielen met vierkante autobanden. Het huidige, moderne zijspan is veel zwaarder enz.

Leuke anecdote / herinnering van toen we nog jong en een stuk wilder waren (gekker niet, dat is gelijk gebleven):
Wij gingen met een paar man naar Valkenburg in het toeristenseizoen en boden dan nietsvermoedende toeristen, liefst wat ruigere jeugd of lekkere meiden, zittend op een terras, om voor 1 gulden een foto te mogen maken met een (jonge) vrouw als berijdster van het zijspan en de toerist met een Willempie helmpje in het bakkie. Echter ... deze vrouw behoorde beslist tot de betere zijspanrijders. Zat de toerist met zijn Willempie helmpje in het bakje dan werd de straat afgereden, omgedraaid en terug, naar zijn / haar kijkende en wachtende vrienden. Onverwacht maakte zij dan een slinger met het stuur, het bakje omhoog, en dan wel ECHT omhoog, het wiel wel een meter van de grond. dan optrekken en nog even doorschakelen naar zijn 2 of zelfs zijn 3. Voor alle duidelijkheid: dus ook dat optrekken en doorschakelen, snelheid vermeerderen met het zijspan extreem hoog in de lucht!
En dat was een smal straatje en ook nog met geparkeerde auto´s. Haha, lachen. Die zijspanpassagier schrok zich natuurlijk lamlendig en staat dan met dat helmpje en een wit en van angst vertrokken gezicht op de foto.   

:puke: :schater: :thumbsup:
The South will rise!

HD Sportster 1200S 1996 met Sputnick zijspan.
Aangepaste vork, 4 schijfremmen rondom!

                   Live to RIDE to live.   
             Hatsekidee wie rijdt er mee?