Hoofdmenu

afgebroken bout

Gestart door Mounty, 11 augustus, 2013, 08:48:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mounty

Ik wilde het zijkapje van de motor afhalen om het voorste tandwiel te bekijken. het eerste boutje wat ik los wilde draaien brak hierdoor zonder veel kracht te hebben uitgeoefend. Ik denk dat dat boutje al zwak was. Resultaat : het kapje kan niet meer vast en daardoor kan ik de koppeling niet meer gebruiken.
Wie kan me helpen met het afgebroken deel van het stalen boutje eruit te krijgen ? Uitboren en opnieuw tappen lijkt me gevaarlijk, alu blok en staal boutje.
Wie kan helpen ? het boutje is M6.
Alvast dank....
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

QuattroFrits

#1
Citaat van: Mounty op 11 augustus, 2013, 08:48:07
Uitboren en opnieuw tappen lijkt me gevaarlijk, alu blok en staal boutje.

Toch zal het zoiets moeten worden, volgens mij en het kan echt wel, eerst opboren met 1 of 2mm en daarna met 5 of 5,5 en meestal krijg je alles er zonder kleerscheuren uit.
Met een linkse tap wil het ook wel eens lukken.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

pascalsc33

Dit kun je op verschillende manieren aanpakken.
Als er nog iets uitsteekt van de afgebroken bout misschien met een tang los te krijgen wel eerst met kruipolie inspuiten en laten inwerken een paar uur.
Heb je geen houvast dan kun je nog proberen met een centerpunt voorzichtig los tikken,  met de draad mee uiteraard.
En anders word het toch uitboren.

Desmo-devil

Uitboren met een klein boortje, stiftje erin slaan en met de boor machine linksom eruit draaien. Daarom doe ik altijd een beetje kopervet aan alle schroeven die ik losdraai en er weer inzet !!

BMWhub

Het resterende van de bout eruit zien te krijgen en dan een helicoil met de zelfde schroefdraad plaatsen, zie link voor uitleg.

http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=369353
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Mounty

Nou, een en ander geprobeerd..
Boutje was in het gat afgebroken, dus met een tang eruit krijgen ging al niet.

Dan, met een dunne centerpunt proberen te centreren om vervolgens met klein naar groot uit te boren. Helaas omdat de bout hard staal is en het boortje wat verliep hiermee gestaakt. Nog wat geprobeerd en dan toch weer een boortje erbij...eerst 3mm, dan met 5 naboren.Er is genoeg "vlees" dus uiteindelijk iets schhef geboord en nieuwe draad getapt. Een draadeind eringezet, nu nog zonder maar straks met locktide, en met een moertje vastgezet.  Beetje pielen om het kapje erop te krijgen maar uiteindelijk gelukt. koppeling opnieuw afstellen en klaar.....rieje kan weer

De volgende stap is de tandwielen en de ketting te vervangen, dan het draadeind vastzetten met locktide en kijken voor zwarte moertjes.

@Desmo: ja, kopervet, ik heb de boutjes nu ook goed ingevet zodat ik ze volgende week ook weer goed loskrijg. jammer dat deze boutjes door de vorige monteur zonder vet gemonteerd zijn, dan was het boutje waarschijnlijk niet afgebroken.

Zo...dank jullie voor jullie tips..de motor kan weer gebruikt worden...
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

pascalsc33

Citaat van: Mounty op 11 augustus, 2013, 14:14:09
Nou, een en ander geprobeerd..
Boutje was in het gat afgebroken, dus met een tang eruit krijgen ging al niet.

Dan, met een dunne centerpunt proberen te centreren om vervolgens met klein naar groot uit te boren. Helaas omdat de bout hard staal is en het boortje wat verliep hiermee gestaakt. Nog wat geprobeerd en dan toch weer een boortje erbij...eerst 3mm, dan met 5 naboren.Er is genoeg "vlees" dus uiteindelijk iets schhef geboord en nieuwe draad getapt. Een draadeind eringezet, nu nog zonder maar straks met locktide, en met een moertje vastgezet.  Beetje pielen om het kapje erop te krijgen maar uiteindelijk gelukt. koppeling opnieuw afstellen en klaar.....rieje kan weer

De volgende stap is de tandwielen en de ketting te vervangen, dan het draadeind vastzetten met locktide en kijken voor zwarte moertjes.

@Desmo: ja, kopervet, ik heb de boutjes nu ook goed ingevet zodat ik ze volgende week ook weer goed loskrijg. jammer dat deze boutjes door de vorige monteur zonder vet gemonteerd zijn, dan was het boutje waarschijnlijk niet afgebroken.

Zo...dank jullie voor jullie tips..de motor kan weer gebruikt worden...
Zaterdag doner rit?? :lol:
Rond 12 uur.

Desmo-devil

Citaat van: BMWhub op 11 augustus, 2013, 11:55:35
Het resterende van de bout eruit zien te krijgen en dan een helicoil met de zelfde schroefdraad plaatsen, zie link voor uitleg.

http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=369353
Een helicoil werkt goed, maar vergt enige routine, zeker in aluminium. Heb het nu al een paar keer gedaan.