Joey Litjens rijdt twee testraces voor Molenaar-Honda GPteam

Gestart door Busaberke, 14 november, 2005, 19:23:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

14-11-2005
Het Limburgse wegracetalent Joey Litjens reed toen hij 10 jaar was hij zijn eerste volledige motorsport-seizoen in de pocketbike klasse, waarin hij een jaar later (2001) Nederlands Kampioen werd.  



Het jaar daarna (2003) pakte hij op 12-jarige leeftijd direct de NK-titel tijdens zijn debuutjaar in de 125cc Aprilia Cup. Vervolgens stapte hij over naar de 125cc wegrace categorie, waarin hij in zijn eerste jaar (2003) Rookie of the Year werd met een 5e plaats in het Open Nederlands Kampioenschap.

Aansluitend reed hij op 14-jarige leeftijd een volledig 125cc race-seizoen in het IDM (9e in 125cc Duits Kampioenschap), dat hij combineerde met acht races voor het Europees Kampioenschap (11e in EK-eindstand) en het ONK. Afgelopen seizoen had hij na onder andere een 3e plaats tijdens de EK-race in Kroatiƫ lange tijd uitzicht op een Top 3 plaats in het 125cc Europees Kampioenschap, waarin hij uiteindelijk op een respectabele 4e plaats finishte. Reden genoeg voor Arie Molenaar, eigenaar van het enige Nederlandse Grand Prix-team, om het nu 15-jarige talent Joey Litjens een kans te bieden tijdens de twee laatste wegraces van dit seizoen, de Spaan Open Kampioenschaps races in Valencia (20 nov.) en Jerez (27 nov.)

Na GP-seizoen 2005, waarin het team na het opstappen van Raymond Schouten door Dorna en IRTA een aantal buitenlandse rijders als vervanger kreeg toegewezen, reist het Molenaar-Honda team de komende twee weken dus nogmaals voor hen bekende GP-circuits in Spanje om jong talent te scouten voor een startplaats in het team voor 2006.
"Er hebben zich diverse Nederlandse en buitenlandse rijders aangediend, maar als Nederlands team wil je zeker ook Nederlands talent een kans bieden",
opent Molenaar, die de jonge coureur Joey Litjens uit het Limburgse America de mogelijkheid biedt om op de door chef monteur Hans Spaan geprepareerde Honda in actie te komen.


"We zijn zeker van twee starts voor volgend jaar. Dat kan net als afgelopen jaren een 125cc en 250cc start zijn, of twee in de lichtste klasse. Er hebben zich inmiddels 48 rijders bij Dorna aangemeld en er zijn 32 vaste starts te vergeven. Er wordt gereden op twee van de GP's bekende circuits, zodat zowel de rijders als ons team de tijden kunnen vergelijken met die van de GP's die in Valencia en Jerez zijn verreden. Dan weet je, als het weer tenminste goed is, meteen waar je ongeveer staat", vervolgt Molenaar."
"We gaan zeker door. Alle sponsors zijn positief en willen met ons doorgaan. Na die twee Spaans Open races gaan we met alle partijen, waaronder Dorna en IRTA, rond de tafel om te zien welke rijders potentie genoeg hebben om volgend seizoen in de GP's te kunnen rijden," verklaart Molenaar.",
Joey Litjens heeft er zin in. In mei testte hij al eens samen met het Molenaar-Honda team in Assen, maar nog op zijn eigen machine uit het familie racing team van zijn ouders Tjeu en Annemie Litjens, waarin ook zijn zus Carol (19) en broer Emile (24) op de circuits in actie komen, en met wie ze in 2005 de SMA-titel Racing Team van het Jaar verdienden.
"Valencia en Jerez zijn nieuwe circuits voor me. Ik ken ze alleen van het Playstation MotoGP-spel. Jerez is sneller, dat ligt me iets beter denk ik, maar het gaat er vooral om dat ik zoveel en zo snel mogelijk wen aan de machine, circuits en bovenal het team. Ik wil progressie tonen en als het kan de snelste Nederlander zijn," stelt Joey, die in Zuid-Spanje ook landgenoot Hugo van den Berg als tegenstander zal treffen."
"Het zijn twee zware races, met gelukkig wel voorafgaande aan de trainingsdag op zaterdag een volledige testdag op de vrijdag. Er starten meer dan 60 rijders en ik hoop me voo0r de A-groep te kwalificeren. We nemen mij eigen machine ook mee om alle maten en zitpositie goed op de Molenaar-Honda te kunnen afstemmen. Vorig jaar was me al aangeboden om een keer op de Molenaar-Honda te rijden, maar toen brak ik in de laatste EK-race mijn middenvoetsbeentje bij een val. Ik kan niet wachten om weer in actie te komen,"
meldt Litjens, die voor volgend seizoen hoopt op een GP-startplaats in het Nederlandse team, waarmee hij de geschiedenis in kan gaan als jongste Nederlandse coureur die een volledig GP-seizoen zal rijden.

bron: www.racesport.nl
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Bakkertjedeeg

Ik verwacht meer van hem dan Raymond. Ben benieuwd of hij zich wel in de kijker rijdt.