motorrijden in een groep

Gestart door Sjef, 28 maart, 2014, 10:54:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjef

Een onderwerp dat iedereen, die wel eens met meerdere mensen gaat toeren, kennis van moet nemen.
Doe er je voordeel mee,
iedereen wil tenslotte ongeschonden finishen !
Maar spreek elkaar er ook op aan als er niet verantwoord in de groep gereden wordt !

Hier een link uit de vele die er te vinden zijn;

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/groepsrijden/

:thumbsup:


Mounty

Mijn ervaring...
optie 1
Je kunt rijden met een voorrijder en de rest volgt gewoon. Bij een afslag wachten tot de groep weer bij elkaar is. gaat de weg rechtdoor dan gewoon doorrijden tenzij het gat te groot word....dan kun je ff rustig aan doen en al rijdend wachten tot de groep weer bij elkaar is. Bij een leuk stukje weg, lees bochtjes, word er niet gewacht tot het einde van de bochten....

optie 2
Je kunt ook rijden met een voorrijder en een laatste rijder....de rijder achter de voorrijder gaat,bij een afslag langs de kant staan op een duidelijk zichtbare plek en wacht tot de laatste rijder aankomt en gaat dan voor deze weer aansluiten. Op deze manier rijd iedereen, behalve de voorrijder en laatste rijder, zowel vooraan als achteraan.  Dit is wel makkelijk bij groter groepen.

De snelheid die je rijd bepaal je altijd zelf, maar bij optie 1 laat je iemand die sneller is dan jou voorbij...dit wel met het handgebaar dat hij langs kan. Zonder handgebaar inhalen kan voor gevaarlijke situatie's zorgen. Diegene die voor je rijd kan het niet meteen in de gaten hebben dat je wil inhalen, hij is immers ook gefocust op de weg en zijn voorganger. Spiegels kijken is zeker belangrijk zodat je ook weet wat er achter je speelt.

Dat iedereen zelf verantwoordelijk is is duidelijk...de een durft wat meer risico te nemen dan de ander, of de een ziet de gevaren anders dan de andere.
Als je met elkaar rekening houd gaat het wel goed. Zeker als je al vaker met dezelfde rijders hebt gereden, dan weet je van elkaar hoe gereden word.

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

@Nippon

wat noemen jullie een "groep" mbt aantallen
met 3 brommers op pad (touren) is imo nog net te doen (lees: leuk) je bent niemand tot last, op de weg niet en op de vreetplekken niet  :roll:
lachwekkend hoe hele zwermen rondrijden :roll:  heb er nooit wat aan gevonden om met 20+ brommers rond te rijden  heb 't wel gedaan, echt  :yes6rs: 7x  en 2x wat gebeurd "mannen die een trauma heli van binnen zien" :evil:
en 't waren niet altijd de "rukkers" ook van rijders waar je 't niet van verwacht
als ik rij met anderen dan max 3 brommers en ik moet ze kennen (van wie ik weet of ze thuis iets te vertellen hebben)   :lol: en dan alleen nog op reis (vakantie) en niet touren 


Sjef

daarom is het handig als mensen zich eerst informeren
en zich sommige zaken eerst eens ter kennis nemen
voordat ze aan een groepsrit beginnen !


(Ben zelf ook niet zo een groepsmens
je bent drukker met opletten op de anderen dan dat je kunt genieten.)

HD4ever

Ik rij vaak met groepjes en groepen, en zoals wel bekend soms op langere meerdaagse ritten. Meestal moet ik voorop en de kar trekken.  :mrgreen:
Wij hanteren echter wel duidelijke regels, waar iedereen zich aan te houden heeft. :yes6rs:
Belangrijk is dat iedereen een fantastische tijd heeft en na de tour weer gezond thuis op de bank zit. Helaas heb ik meermaals in groepen, waar geen regels gelden, ongevallen moeten meemaken. Meestal gewoon omdat iemand zit te klooien en niet oplet.  :-\ 

Het mooie weer komt eraan, dus voorzichtig !  :onderplak:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Sjef

Citaat van: @Sambal op 29 maart, 2014, 11:54:13
wat noemen jullie een "groep" mbt aantallen

ik heb het even opgezocht.... google... zo handig  :lol:

"Een groep is een verzameling van twee of meer personen die met elkaar omgaan.
Dit kan zijn omdat zij zich met elkaar identificeren of omdat zij een gezamenlijk doel hebben."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groep_%28sociologie%29

Drie is blijkbaar ook een groep.
Ik verzin het niet  ;)

QuattroFrits

Citaat van: Sjef op 01 april, 2014, 13:12:04

"Een groep is een verzameling van twee of meer personen die met elkaar omgaan.

Twee is dus ook al een groep.

Het was een grote groep, zeker wel twee of drie personen.  :mrgreen: (klinkt wel leuk)
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

Ik heb met grote groepen gereden maar rij liever met kleine groepen. 2-4 man waarvan ik weet wat ze kunnen. Maar het allerliefst rij ik alleen, niemand om op te letten of om op te wachten. Volle gaaaazzzz
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

In een groep rijden vind ik niks aan. Hoe groter de groep hoe langzamer het gaat over het algemeen. Je moet je altijd aanpassen aan de rest, of dat nu langzamer of harder rijden is maakt niks uit, maar je rijdt nooit je eigen rit.
Zoals Hub zegt is alleen rijden nog het prettigste, zeker als het puur gaat om het rijden. Qua gezelligheid is het wel leuk om met een groep te rijden, dan zit je niet zo alleen op het terras.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

pascalsc33

Ben het grotendeels met Hub eens met 2- 4 man en niet meer en met gezelschap is het toch wat gezelliger.
En gaat het wat te snel voor de een of de ander gewoon ff wachten.

Joker

Afgelopen zaterdag na de motorzegening in Bocholtz nog in een ( zeer ) grote groep gereden. ik schat 30 motoren. Het schiet inderdaad voor geen meter op.
Maar je ziet wel leuke reacties onderweg als je door dorpjes rijd. blaffende honden,  huilende kinderen.
koekblikken die van de schrik aan de kant gaan staan  :schater:
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Sjef

Citaat van: Joker op 07 april, 2014, 19:29:53

...blaffende honden,  huilende kinderen, koekblikken die van de schrik aan de kant gaan staan  :schater:


en nu moeten wij geloven dat dit niet gebeurd als jij alleen door de straten rijdt ?  :yes6rs:

HD4ever

Citaat van: Sjef op 21 april, 2014, 10:30:03
Citaat van: Joker op 07 april, 2014, 19:29:53

...blaffende honden,  huilende kinderen, koekblikken die van de schrik aan de kant gaan staan  :schater:


en nu moeten wij geloven dat dit niet gebeurd als jij alleen door de straten rijdt ?  :yes6rs:

:laughing49so: :schater:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

d'r Blieje

#14
Rij vaak in (voor) groepen. Ik ben nl niet voor niets d'r Blieje  :yes6rs:

De tips op luiemotorfiets die ik goed vind komen allemaal op hetzelfde neer: laat je ego thuis. Rijdt motor op je eigen tempo. Dan heb je ook het meeste plezier!

Ik zal altijd ingaan tegen het rijden in baksteen formatie. Vroeger heb ik dit ook gedaan, maar ik probeer te leren van de fouten die ik heb gezien en gemaakt.

Ze beschrijven het leuk: op het rechte stuk baksteens gewijs en in de bocht je eigen lijn. Daar is geen plek voor! Als je baksteensgewijs een veilige afstand hebt tot de voorligger (direct voor je) komt er in een bocht dus nog gezellig iemand tussenin rijden. Wijkt degene voor je uit voor een opstakel is ook meteen de tussenafstand te klein. Of jij gaat weer baksteentje rijden en gaat dus richting opstakel oid.

Daarom:
1) houd een veilige afstand, minstens 2 seconden.
2) bepaal je plek op de weg zelf.
3) haal niet in (wissel na een stop).
4) snelle jongens achterin. Deze kunnen zich terug laten vallen wanneer ze ff willen uitwaaien.

Dit zijn mijn "regels"
Blieve lache...8)